Gå til innhold

USB til VGA


Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg kjøpte et billig USB til VGA adapter. Det fungerer, men det er ikke så klart bilde på skjermen. Hvis jeg ser videoer i full HD så er bildet helt ok, men i Word er tekst og ellers andre detaljer ganske uklare. Jeg har justert med ClearType tekst men det er bare så som så.

Det jeg derfor egentlig lurer på er om noen har erfaringer med slike adaptere?

Jeg kjøpte min for en ca. 120 kroner, og ser at typ Power og andre butikker selger slike adaptere til en mye høyere pris. Jeg lurer derfor på om jeg kan forvente bedre kvalitet med en slik, eller om slike adaptere er så som så sånn generelt.

Tenkte å høre om erfaringer før jeg går til innkjøp.



Det er bare til kontorbruk, og ikke gaming eller annet som krever høy ytelse. 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

VGA er et analogt format som er veldig følsomt for kvalitetsforringing (eller hva jeg skal kalle det). Så jeg ville ikke forventa mirakler fra en adapter til rett over 100-lappen.

Edit: Hvis du kan slippe å gå via analogt og heller direkte fra USB til f.eks. HDMI eller DVI så vil det være en klar fordel.

Endret av sedsberg
Lenke til kommentar

Høres ut som signalet kodes ned til video. Det finnes utstyr som fikser dette direkte også, men oppløsningen følger USB-standarden, så du får best oppløsning med USB 3. Disse løsningene tar også en del CPU, spesielt på video og annet båndbredde-intensitivt materiale.

Link til chipset;

http://www.frescologic.com/product/single/fl2000/

Endret av vidor
Lenke til kommentar

Takker for mange svar!

Jeg har hatt skjermen koblet til pc direkte i pc'en sin VGA utgang. Da er bildet ganske bra, i hvert fall til mitt bruk. Men siden jeg vil koble til enda en ekstra skjerm så kjøpte jeg det billige adaptere. Adaptere er oppgitt til å være USB 3.0, og jeg har det i USB 3.0 porten på pc'en.

Det er ingen tvil om at adaptere gjør bildet dårlig med tanke på at det er bra bilde med VGA direkte i pc'en. 

Det som er spørsmålet nå er om det er noe poeng i å kjøpe et adapter til 5-600 kroner, eller om denne koblingen/teknologien ikke er tilstrekkelig god nok. 

Lenke til kommentar

Du har ikke mulighet til å gå fra DP, DVI eller HDMI til VGA i stedet? De pleier å fungere veldig mye bedre.

Eller om skjermen kan bruke noe av dette direkte i stedet for VGA? Gode adaptere er såpass dyre at ofte lønner det seg å heller kjøpe ny skjerm.

Endret av sedsberg
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...