Gå til innhold

Kan noen fortelle meg hva som har skjedd her?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

@arne22, ikke uenig at egen erfaring er det beste, for seg selv.

Empirisk blir det nok ikke, med mindre det utføres underkontrollerte etterprøvbare tester og satt opp mot andre produsenter av tilsvarende løsninger. Og når det er tilfellet så kan det se ut som "evig eies kun et dårlig rykte" stemmer ganske så godt. Ref. AV-TEST.

Endret av ExcaliBuR
Skrivefeil
Lenke til kommentar
1 hour ago, ExcaliBuR said:

Empirisk blir det nok ikke, med mindre det utføres underkontrollerte etterprøvbare tester og satt opp mot andre produsenter av tilsvarende løsninger.

Hvordan gikk du fram for å etterprøve testene og for å kontrollere at organisasjonen bak AV-Test et det som den gir seg ut for å være?

Lenke til kommentar
arne22 skrev (3 minutter siden):

Hvordan gikk du fram for å etterprøve testene og for å kontrollere at organisasjonen bak AV-Test et det som den gir seg ut for å være?

Nå tror jeg du misforstod mitt innlegg, les igjen. Jeg påstod aldri at jeg skal etterprøve og kontrollere. Men testmetoden som brukes av testeren blir lagt tilrette for en objektiv test som *kan* etterprøves og testes om det ønskes. I tillegg blir alle produkter satt opp med samme utgangspunkt.

Lenke til kommentar
13 minutes ago, ExcaliBuR said:

Nå tror jeg du misforstod mitt innlegg, les igjen. Jeg påstod aldri at jeg skal etterprøve og kontrollere. Men testmetoden som brukes av testeren blir lagt tilrette for en objektiv test som *kan* etterprøves og testes om det ønskes. I tillegg blir alle produkter satt opp med samme utgangspunkt.

Jeg forsto rett, og jeg mener at man i liten grad bør ha noen tillitt til slike tester, med mindre man har en inngående og god kjennskap til den som har utført testen. Når testen sier at den kan etterprøves og kontroleres, så bør man ikke tro på det, før man har etterprøvd og kontrollert. Når man har etterprøvd og kontrolert og vurdert de testmetoder som har vært brukt, da kan man si noe om testens innhold og kvalitet. Hvis man tror på alt det man finner på internett, da får man mye å tro på. Man bør være "kildekritisk", spesielt i forhold til det som går på sikkerhet. 

Endret av arne22
Lenke til kommentar
arne22 skrev (36 minutter siden):

Jeg forsto rett, og jeg mener at man i liten grad bør ha noen tillitt til slike tester, med mindre man har en inngående og god kjennskap til den som har utført testen. Når testen sier at den kan etterprøves og kontroleres, så bør man ikke tro på det, før man har etterprøvd og kontrollert. Når man har etterprøvd og kontrolert og vurdert de testmetoder som har vært brukt, da kan man si noe om testens innhold og kvalitet. Hvis man tror på alt det man finner på internett, da får man mye å tro på. Man bør være "kildekritisk", spesielt i forhold til det som går på sikkerhet. 

Bra! Da regner jeg med at du skjønner man vekter kildene forskjellig. F.eks. foruminnlegg vs. anerkjent institutt så vil et anerkjent institutt være en sikrere kilde til objektiv informasjon enn foruminnlegg?

Lenke til kommentar

Ja, jeg vekter de mange IT kurs som jeg har gått på, opp gjennom årene,  som sier at man aldri bør tro på denne typen "tester" før man har gått dem litt etter i sømmene og oså sett på i hvilken grad de testmetodene som har vært brukt er relevante. Det finnes noen få brukbare informasjonskanaler rundt datasikkerhet på norsk. Telenor sin blogg er en av dem: https://telenorsoc.blogspot.com/ Man bør følge med og holde seg fortløpende oppdatert i stedet for å lese tester om virusprogram med terningkast 1 til 6.

Endret av arne22
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Man kan ha forskjellig syn på saken. Mit syn på saken det er nok at det hjelper lite å lese tester av virusprogrammer på Internett og at med fordel bør la være å installere andre virusprogrammer eller brannmurer enn det som følger med Windows 10 som standard.

Det som er viktigere det er å lære seg om IT sikkerhet og om malware og hvordan angrep mot IT insfrastuktur skjer, slik at man som bruker "ikke blir lurt".

Det finnes en veldig bra kursserie som er gratis tilgjengelig og som forklarer noe av de grunnleggende problemstillingene i disse temaene på en meget bra måte.

https://www.hackerhighschool.org/lessons.html

De to siste kursheftene handler spesielt om Windows 10. Som man kan se så finnes det ingen anbefaling om å installere noe ekstra virus eller firewallprogram. Anbefalingen er heller å gjøre "Windows slank" og å stenge ned programmer og services som ikke behøves.

Endret av arne22
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...