Gå til innhold

kjøpe server | linux | uptime > $


Anbefalte innlegg

Hei hei, hjelpsome kamerater!

Jeg skal kjøpe en server (for første gang) til eget bruk og håper på råd. Skal sette opp en pålitelig server som skal stå å kjøre, og gir meg svar, mens jeg er andre steder. Jeg kan svært  lite om HW delev av servere, altså; Xenon, RAID,,  ++, men drift delen kan jeg fint sette meg inn i selv. CPU kravene er (relativt ;) ) små.

KRAV:
En boks
1TB HD (i RAID?) da den må tåle at 1/n HD feiler
(relativt) lavt varme/støynivå
pålitelig Wi-Fi (men blir nok sannsynligvis koblet via kabel)


Må jeg bygge noe nytt, eller finnes det noe på finn?

Endret av 9nja
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
9nja skrev (11 minutter siden):

Skal sette opp en pålitelig server som står kjørende, og gir meg svar, mens jeg er andre steder.

Kan du være litt mer konkret? Hvilke tjenester skal serveren kjøre? Skal den stå hjemme hos deg?

Endret av Uderzo
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Her må det jo være snakk om en hjemmeserver ettersom det står nevnt wifi. Har hatt/driftet Linux servere over en periode på ca 20 år og har til dags data aldri opplevd at noen av dem har vært ustabile. Det har kjørt på alle mulige typer hardware hjemme, på serversenter, på kontoret, i innlandet og i utlandet. Hvis jeg har kunnet velge hardware så har jeg nok forsøkt å velge servere som har brukt lite eller minst mulig effekt for å holde temperaturen nede. Som software så har jeg vekslet mellom Centos/RedHat og Ubuntu. Begge deler har fungert ok. Den morsomste hjemmeserveren jeg har hatt var basert på Vmware ESX-i. Her satte jeg inn to nettverkskort og så lot jeg internettforbindelsen til leiligheten kjøre via serveren. Satte så opp en virtuall brannmur og flere virtulle servere som var tigjengelig fra LAN og Internett. Laget dette som et eksperiment og hadde aldri trodd at dette skulle kjøre stabilt, men det gjorde det, i flere år. Ville ikke forsøkt å kjøre server via wifi, men for å starte opp og teste litt ut, så kan det jo fungere fint i kombinasjon med for eksempel Ubuntu Linux. En "Linux server" for å komme i gang litt og teste litt ut, kan jo godt være en gammel laptop. Den serveren som jeg har på serversenter akkurat nå er en Xenon sak. Den kjører uten grafisk grensesnitt. Den testserveren som jeg har i skapet hjemme, for bruk ved behov, er en gammel laptop med i5, Ubuntu Linux og grafisk grensenitt. Kan også brukes med Wifi. 

Endret av arne22
  • Liker 2
Lenke til kommentar
arne22 skrev (4 timer siden):

Her må det jo være snakk om en hjemmeserver ettersom det står nevnt wifi.

Prematur posting før innlegget var ferdig skrevet, det var ikke nevnt innledningsvis ;)
 

TS, som Arne er inne på, Linux kan så og si kjøre på alt som er av HW. Wifi kan av og til være litt kronglete å få til hvis man har wifikort som ikke støttes.
Men jeg vil uansett anbefale ethernet, uavhengig av OS, ettersom det er mer stabilt.

Det enkleste er å sette opp en liten PC med et enkelt software raid. Ettersom kravene dine er beskjedne så burde du ha masse å velge blant.

Lenke til kommentar

Det var da en utrolig god pris. Ser ut som at den både har 1GB hardisk, 8 GB RAM og nettverkskort. Søker man på nettet så finner man vel den samme serveren til nesten dobbel pris, så vidt jeg kan se. De årene jeg hadde hjemmeserver så brukte jeg bare gamle pc'er, men denne serveren som er linket opp over må da være et utrolig godt alternativ. 

Endret av arne22
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...