Gå til innhold

Er abort greit?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
9 hours ago, GaiusMarius said:

Sludder og vås, det er i stand til å reagere på stimuli, kjenne smerte og har utviklet hjerne, hjerte og andre vitale organer.

Og abort når det er bare er en celle som ikke reagerer på stimuli? Er du mot all abort? Livet begynner ved unnfangelsen?

Endret av Abigor
Lenke til kommentar
Abigor skrev (48 minutter siden):

100% er reelle årsaker.

Nei, at man ikke gidder å ta ansvar for egne handlinger, studier, karriere og slikt som tallene viser er grunnen til de fleste aborter er ingen skikkelig begrunnelse for å ta abort. Det er bare egoistisk og ondskapsfult ettersom det finnes gode alternativer.

Endret av GaiusMarius
  • Liker 1
Lenke til kommentar
2 minutes ago, GaiusMarius said:

Det har du fått svar på allerede, det er først etter unnfangelsen at det er et liv med rett til beskyttelse. Hvor mange ganger skal du spamme tråden med det samme bildet?

Så svaret ditt er ja? Kjønnsceller, er ikke det liv? Eller er kjønnsceller liv, men uten rett til beskyttelse? Hvorfor har en kjønnscelle ikke rett til liv, mens en zygote har rett til liv?

Du får bildet helt til noen kan svare om man dreper mennesker ved å tråkke på den.

Endret av Abigor
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Synes det er veldig spesielt å være så krigersk mot abort i 2021. Det brukes mange voldsomme ord "ondskapsfullt", "søppel", "fanatisk", "forræder" og lignende. Det får meg til å tenke at det kanskje ligger sterk religiøs eller nærmest en slags ekstremistisk tankegang bak, snarere enn empati for kvinnen som bærer barnet eller vektleggelse av vitenskap.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Første øyeblikk: Fosteret blir en encellet Zygote.
Etter 1 uke: Fosteret har festet seg, og har delt seg for å formere barnet og morkaken
Jeg ville sluttet å kalle det en klump celler ved ca uke 3.

Å kalle en 22 uker gammel baby for ''En klump celler'' uten noen verdi, er bare motbydelig. 
1754070252_Fetusvisualizedweeks1to38.jpg.c4046d137377c91d583417aef57447a0.jpg

Endret av Alexander4840
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Å kalle det barnedrap å avslutte en enkelt celle er motbydelig. Legg merke til hva som blir sagt her: "det er først etter unnfangelsen at det er et liv med rett til beskyttelse". Dette stammer fra eventyrboka. En zygote har samme verdi som et menneske ifølge ekstremister her. Men politikere har kanskje ikke like mye verdi, siden de omtales som "søppel" og "forrædere"?

Det er blir veldig tydelig hvor unnvikende de er når man drar fram petriskålen. Da blir det stille. Der kommer ekstremismen deres til kort.

Endret av Abigor
  • Liker 2
Lenke til kommentar
24 minutes ago, Snikpellik said:

Synes det er veldig spesielt å være så krigersk mot abort i 2021. Det brukes mange voldsomme ord "ondskapsfullt", "søppel", "fanatisk", "forræder" og lignende. Det får meg til å tenke at det kanskje ligger sterk religiøs eller nærmest en slags ekstremistisk tankegang bak, snarere enn empati for kvinnen som bærer barnet eller vektleggelse av vitenskap.

Det er ekstremisme her ja.

Endret av Abigor
  • Liker 2
Lenke til kommentar
10 minutes ago, Abigor said:

Det er ekstremisme her ja.

Enig. Synes ikke noe om at man skal bestemme over kvinner sin egen kropp. Det er noen jenter som av ulike grunner har tatt abort flere enn en gang, og det er rimelig normalisert fra hva en kan lese rundt omkring på SoME. Det er mye bedre å ta abort, enn at et barn skal leve under dårlige vilkår og få en elendig oppvekst. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Abigor skrev (31 minutter siden):

Men politikere har kanskje ikke like mye verdi, siden de omtales som "søppel" og "forrædere"?

Ikke når de støtter drap og i lengden utryddelse av nordmenn og Norge. For hadde alle abortene som tas uten god grunn vært fødsler istedetfor ville vi hatt høye nok fødselstall til å stabilisere befolkningstallet uten innvandring. Innvandring er bra som supplement, men ikke som erstatning til høye fødselstall.

 

Abigor skrev (31 minutter siden):

Det er blir veldig tydelig hvor unnvikende de er når man drar fram petriskålen. Da blir det stille. Der kommer ekstremismen deres til kort.

Det blir ikke stille, du har for lengst fått forklart hvorfor det er et tulleargument.

 

Quakecry skrev (21 minutter siden):

Enig. Synes ikke noe om at man skal bestemme over kvinner sin egen kropp. Det er noen jenter som av ulike grunner har tatt abort flere enn en gang, og det er rimelig normalisert fra hva en kan lese rundt omkring på SoME. Det er mye bedre å ta abort, enn at et barn skal leve under dårlige vilkår og få en elendig oppvekst. 

Alternativet er adopsjon og tilrettelegging for at barnet kan få et godt liv selv om det ikke var planlagt. Å bare ta livet av et menneske fordi det ikke passer med karriere, jobb og slike argumenter kvinner stort sett bruker er ikke bare egoistisk, det er direkte ondskapsfullt.

Lenke til kommentar
Abigor skrev (43 minutter siden):

1. Å kalle det barnedrap å avslutte en enkelt celle er motbydelig. Legg merke til hva som blir sagt her: "det er først etter unnfangelsen at det er et liv med rett til beskyttelse". Dette stammer fra eventyrboka.
2. En zygote har samme verdi som et menneske ifølge ekstremister her. Men politikere har kanskje ikke like mye verdi, siden de omtales som "søppel" og "forrædere"?

3. Det er blir veldig tydelig hvor unnvikende de er når man drar fram petriskålen. Da blir det stille.

1. Dette stammer også fra boken om 'Biologi & Anatomi', og boken 'Etikk & Moral'. 
2. I mange tilfeller vil jeg si en Zygote er mange ganger mer verdt enn visse mennesker, verdi er svært relativt.
3. Det ble spam etter 2. gang, nå er 1 hel side av tråden fult av dine søppelposter. 
Selv om du ikke fikk svar, er det bare å akseptere det og gå videre... Men du fikk svar, og jeg kan svare selv om du ikke har spurt meg: 
Nei, du dreper ikke mennesker når du tråkker på en petriskål, og petriskålen er av langt mindre verdi enn ungene.

Quakecry skrev (30 minutter siden):

Enig. Synes ikke noe om at man skal bestemme over kvinner sin egen kropp.

Det er det ingen som gjør når det kommer til abort, voksne folk kan gjøre hva de vil med sin egen kropp, etter unnfangelse handler det om 2 kropper. Siden vi tillater fri abort ved uke 11, men ikke 13, så er det etablert varierende verdi basert på alder og helsetilstand til barnet.
Det er veldig lett å unngå å skape den ekstra kroppen.

Endret av Alexander4840
  • Liker 2
Lenke til kommentar
8 minutes ago, Alexander4840 said:

1. Dette stammer også fra boken om Biologi & Anatomi.

Kilde?

8 minutes ago, Alexander4840 said:

2. I mange tilfeller vil jeg si en Zygote er mange ganger mer verdt enn visse mennesker, verdi er svært relativt.

Ja, verdirelativistisk sett. Men verdiabsoluttisk? Hvilke mennesker mener du er mindre verdt enn en zygote? Tenker du type pol pot, mao, hitler og stalin?

  

8 minutes ago, Alexander4840 said:

3. Det ble spam etter 2. gang, nå er 1 hel side av tråden fult av dine søppelposter. 
Selv om du ikke fikk svar, er det bare å akseptere det og gå videre...

Oj sann. Poenget som rakner hele ekstremismen er søppelpoter? Ifølge deg? Relativt sett? Jeg har sett mye søppel i denne diskusjonen, da snakker jeg ikke om mine poster! Hele diskusjonen er avhengig av det svaret. Uten svar så går ikke diskusjonen videre.

8 minutes ago, Alexander4840 said:

Nei, du dreper ikke mennesker når du tråkker på en petriskål, og petriskålen er av langt mindre verdi enn ungene.

Det er ikke ekstremistene villige til å si. Hvorfor ikke?

  

7 minutes ago, Alexander4840 said:

Det er det ingen som gjør når det kommer til abort, voksne folk kan gjøre hva de vil med sin egen kropp, etter unnfangelse handler det om 2 kropper. Siden vi tillater fri abort ved uke 11, men ikke 13, så er det etablert varierende verdi basert på alder og helsetilstand til barnet.
Det er veldig lett å unngå å skape den ekstra kroppen.

Men en zygote er ikke en "kropp"? Og prevansjon hindrer både zygote og foster på 11 eller 13 uker?

Endret av Abigor
  • Liker 1
Lenke til kommentar
N o r e n g skrev (Akkurat nå):

Av og til feiler prevensjon, er det da riktig at kvinnen skal sitte igjen med svarteper?

For eksempel en 19 åring som ble gravid etter en særdeles fuktig kveld i russetida. Er det ikke greit at det finnes alternativer for disse menneskene?

Alternativer finnes, man kan feks adoptere det vekk om man ikke ønsker å beholde det. Uansett bør hun ta ansvar for egne handlinger og ikke ta livet av et annet menneske fordi hun ikke gidder.

Lenke til kommentar
5 minutes ago, GaiusMarius said:

Alternativer finnes, man kan feks adoptere det vekk om man ikke ønsker å beholde det. Uansett bør hun ta ansvar for egne handlinger og ikke ta livet av et annet menneske fordi hun ikke gidder.

Her skal du få et enkelt ja/nei spørsål som ekstremismen din ikke klarer å svare på:

Tar jeg livet av et menneske hvis jeg tråkker på denne?

HTB1LQJBuXmWBuNjSspdq6zugXXas.jpg

Endret av Abigor
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...