Gå til innhold

Urovekkende sitat fra to av Kinas toppgeneraler


Anbefalte innlegg

https://www.straitstimes.com/asia/east-asia/beijing-must-boost-military-capabilities-to-prepare-for-conflict-with-us-top-generals

Noen av Kinas toppgeneraler har offentlig ytret at de tror ikke bare krig med USA er mulig, men de anser det som uunngåelig. 

Quote

BEIJING - China must strengthen its military capabilities to prepare for a possible conflict with the United States, two of its top generals have said, in a pointed acknowledgement that current tensions could spiral into armed confrontation.
 

General Xu Qiliang, vice-chairman of the Central Military Commission (CMC), cited the "Thucydides trap" in his remarks during a meeting last Friday (March 5).

"Faced with the 'Thucydides trap' and border disturbances, the military needs to speed up efforts to raise its capabilities," said Gen Xu.

The phrase "Thucydides trap" is used to suggest that conflict between a rising power and an established one is inevitable. 

Er verden langt nærmere en ny storkrig enn hva mange tror? 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

USA vil ikke finne seg i å spille annenfiolin i verden, og ihvertfall ikke under kommunister. Samtidig begynner nok EU å se seg lei på krav fra Kina: ikke bland dere inn i vår politikk, Hong Kong/Taiwan/etnisk rensing. Kina har begynt en urovekkende trend ift sensur i film/media osv.

Ikke bare tror jeg det blir krig, jeg håper det, fordi nå må noen snart sette dem på plass før vi spiser med pinner og snakker Peking her på berget også.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Dirigo skrev (21 timer siden):

Og det har liksom ikke USA? Det som foregår med cancel culture og alt bullshitet over der går Maos kulturrevolusjon en høy gang.

Står heller side om side med USA enn Kina i krig, selv om disse to statene er smidd av samme stykke. Så kan du gjøre det motsatte - det er helt greit for meg.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Tåkefyrste skrev (3 minutter siden):

Er kineserne smarte så venter de bare noen tiår, for kulturen i USA er i ferd med å kansellere seg selv. Man kommer vel til et punkt der Kina invaderer USA og det blir ikke gjort noe motstand fordi det kan tolkes som rasistisk.

Ah. Takker! Da skjønner jeg begrepet Cancel-kultur bedre. Ja: USA har pusha grensene for borgerkrig greit nå: ikke bare ift rase, men også ift rik/fattig. Må jo bli seriøst bråk av slikt til slutt.. Men det er en annen diskusjon.

Endret av Retroman
Lenke til kommentar
1 hour ago, ex-jordbærplukker said:

det finnes alltid flere løsninger enn vold og drap, det er bare uintelligente tapere som ikke har noe bedre å gjøre med livet sitt som deltar i krig eller oppfordrer til krig.

Tror denne formuleringen gir en sur bismak for alle som er innrullert i forsvaret på en eller annen måte.

Endret av geir__hk
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Klart generalene i Kina tror det. Hvem som helst som lever i et slikt diktatur blir miljøskadet. Jobben deres er nettopp å forberede krig - enten ved angrep eller forsvar. Når man jobber lenge nok med risikovurderinger inne sitt fagfelt så kan hvem som helst bli trangsynt. 

Man kan si hva man vil om Kina. Men der skjer ingen ting tilfeldig. Det er betryggende nok for min del. 

Kina får stadig større selvtillit og utfordrer den etablerte stormakten. Som et hvilket som helst barn som vokser opp, vil man teste grenser og forsøke å tøye det så langt man kan - for å oppnå det man ønsker. Verden utenfor Kina blir stadig mer avhengig av Kina - som bygger opp et helt hinsides stort logistikknettverk ved å kjøpe opp havneområder, bygge gigantiske motorveier og jernbaner.

Når verdenssamfunnet er såpass avhengig av Kina som vi har begynt å bli - så kan dem nærmest tillate seg hva dem vil. 

Jeg er ikke helt god på historie... men det var vel noe slikt:
Hong Kong tilhørte fastlandskina før britene under en handelskrig på 1800-tallet koloniserte øya - før de "ga den tilbake" i 1997 tror jeg det var. Der de sikret HK egen suverenitet i 50 år eller hva det var. Mens Taiwan sin historie er helt annerledes igjen. Der flyktet vel regjeringen fra Kina når kommuniststyret kom i 1949 hvis jeg husker rett. Noe i den duren. 

At både HK og Taiwan har utviklet seg til et mye mer frigjort, moderne og demokratisk område - står i sterk kontrast til fastlandskina sin "jernhånd". Så de ser nok først å fremst på dette som et innenriksproblem. Da er det naturlig å reagere når "bedrevitende vesten" forsøker å blande seg inn. Historien har så godt som ALLTID vist at det blir bare styr og problemer, når USA, EU/Nato oppfører seg som verdenspoliti. Russland hater det. Kina hater det. Fult forståelig i grunn. 

Dette er først å fremst en ordkrig. Propaganda som følge av at USA har fått ny president. Nokså vanlig at man ønsker å vise seg frem. Kina har ligget lavt under Trump fordi de vet han er en uforutsigbar klovn. Men nå som ting er tilbake til normalen, kommer den velkjente propagandaretorikken tilbake med full styrke. Som forventet i grunn.

Hele verdenssamfunnet har blitt såpass sivilisert at en direkte militær konfrontasjon på land med våpen og det man vanligvis forbinder med krig kommer mest sannsynlig aldri mer til å skje. De kan yppe så mye de vil. Kanskje sende litt raketter til hverandre på øde områder - tøffe seg litt. Så kommer sanksjonene, så kommer handelskrigen, cyberkrigen. Så finner begge parter ut at "jaja, vi får sette oss ned å finne ut av dette...." - og hvem vinner på dette? Kina. De er smarte nok til å vite dette. Så da kan de tillate seg å yppe. 

Sånn er realiteten. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg ble så lettet da jeg så reportasjen om biden-møte med Kina.
Betryggende å vite hvor Biden og hans folk setter skapet.
Håper ordene oversettes til handling.
Håper virkerlig ikke Biden letter på tariffene, eller inngår noen handelsavtale.
Nå er det på tide å løfte India, vi må enten skape en balanse i Asia, eller velte CCP regimet.

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...