Gå til innhold

(Relativt) lave hastigheter på TP-link powerline


Anbefalte innlegg

Hei!

Per idag sitter jeg med den stasjonære maskina i samme rom som router'n. Etter litt tenking vil jeg gjerne flytte både den stasjonære maskina og jobbmaskina til et annet rom. På jobbens maskin er wifi helt greit, men på min stasjonære maskin vil jeg helst ha kablet. Da jeg spurte litt rundt, ble jeg anbefalt å kjøpe denne:
TP-Link TL-WPA7510 KIT 11AC Powerline
 

Problemet

Rett ut fra routern til stasjonære har jeg rundt 790 opp og 790 ned. Når jeg går via extender'n har jeg maks 200 ned og kanskje 90-100 opp. En ganske drøy reduksjon i hastighet.

 

Hva jeg har sjekket/prøvd

alle steder som jeg kobler på adapter og extender er på samme kurs. Dette testet jeg ganske enkelt ved å slå av en bryter som det stod "lys og stikk" på, og det tok strømmen på både adapter og extender.

- prøvd å koble adapter og extender rett ved siden av hverandre (fysisk). Dette ga 200 ned og 100 opp.

- prøvd å koble adapter og extender i forskjellige rom. Dette ga også 200 ned og 100 opp.

- prøvd å oppgradere firmware

- prøvd å resette firmware til factory settings

Er det noe mer jeg bør prøve ut? Det føles som om den beste løsningen er å gi opp og borre hull og kjøre en TP-kabel tvers gjennom leiligheten.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Brukes kabel her fra Homeplug-adapteren inn til PC, eller bruker man dette som et WiFi AP og PC er koblet til via WiFi?

Ytelsen for Homeplug vil variere ut i fra en stor mengde faktorer. En ting er hvordan dette er koblet i forbindelse med det elektriske anlegget, men en annen ting vil også være støy - støy som kan komme som et resultat av andre elektriske artikler koblet til det elektriske anlegget. Det størte problemet kan imidlertid være hvis du har støyende produkter tilkoblet samme stikkontakt eller en stikkontakt veldig nært på samme kurs.

Hvor gode støyfilterimplementasjoner det er, er noe som vil kunne variere mellom forskjellige Homeplug-produkter. Tidligere har jeg i hvert fall hatt inntrykk av at Devolo har vært ganske gode på dette med støyfiltre, men også hos dem fant man produkter i forskjellige prisklasse med forskjellige egenskaper på dette området - men der hastigheten oppgitt var den samme...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...