Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Tidligere utbrudd har avtatt raskt og blitt til færre aktive kratere. Det kan se ut som dette allerede har avtatt så mye ved sprekk nr 2 at det kan stoppe opp i løpet av et døgn eller to. Det kan begrense skadene ganske mye. Så vidt jeg klarer å se av landskapsformer på streetmap så er det et svakt dalføre nedover langs veien ca 150 meter. Deretter en stor klynge med 40-50 hus i relativt lavt terreng, så en gress-slette som kan demme opp en god del lava. En voll skjermer campingplassen og kan lede lava videre mot sjøen på begge sider. Men forhåpentligvis stopper det hele opp langs de første 150 meterne av veien.

Falliterrenget.thumb.jpg.0130e37c3d53d19cc72c29a96c6341a3.jpg

Endret av Simen1
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (6 timer siden):

Jeg svarer meg selv her. Mannen er sporløst borte.

Her var det tydelegvis ikkje snakk om uforsiktige turistar:

Sitat

The missing man had been working to fill a crack with another man. His co-worker went to get tools and the man was nowhere to be seen when he returned.

At a status meeting in Grindavík around eight o'clock this morning, it was decided to postpone all further such repair work in Grindavík due to the accident.

 

Lenke til kommentar
Simen1 skrev (2 timer siden):

Jeg tror også det er en stor risiko, ut fra både jordskjelv-kartet fra i natt og risikokartet fra fredag. I utsnittet nede til venstre har jeg tegnet inn en oval som viser sånn ca lavaens utbredelse nå, en rød strek som indikerer aktiv vulkansprekk og en grønn linje som er en tidligere kartlagt sprekk i terrenget. Jeg tror det er stor risiko for at lavaen vil strømme ut fra denne sprekken.

Hazard_map_IMO_12jan_2024.thumb.png.2fdb65427ab7c61cb17c6a4edb8e3634.png

Jordskjelvkartet viser vel mindre- og meir spreidd aktivitet under byen?

Lenke til kommentar
torbjornen skrev (8 minutter siden):

Var det ikkje slik at ein sprøytte sjøvatn på lavaen for å avgrense/stanse lavastraumen under utbrotet på Vestmannaøyane i 1973?

Kvifor prøver ein ikkje dette no?

Lava "renner" helt fint under vann også, ser ikke helt at å sprøyte sjøvann skal gjøre så mye.
 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Sitat

Frykter dyretragedie i Grindavik

PUBLISERT KLOKKEN17:08 IISLAND

I minst fem sauefjøs er det dyr, opplyser Linda Karen Gunnarsdóttir i dyrebeskyttelsen til RUV. Det skal også være flere kjæledyr igjen i de tomme husene, men det er ikke bekreftet. Gunnarsdóttir oppfordrer forsvaret og andre som deltar i evakueringsarbeidet om å redde dyrene dersom det er mulig.

Da Grindavik ble evakuert i november, ble det brukt mye tid på å redde dyr og frakte dem ut av byen. Men flere tok dyrene med seg tilbake da fikk vende hjem i desember.

Det skulle dei ikkje ha gjort. Men sidan det såg ut til at eventuelle utbrot ville komme lenger nordaust er det forståeleg med tanke på fôrsituasjonen at dei tok med seg dyra tilbake.

Lenke til kommentar
aklla skrev (4 minutter siden):

Lava "renner" helt fint under vann også, ser ikke helt at å sprøyte sjøvann skal gjøre så mye.
 

Sitat

En strøm av lava truet med å stenge havnen, som var øyas hovedinntektskilde via fiskeriflåten. En operasjon ble iverksatt for å kjøle ned lavaen ved å pumpe sjøvann på toppen, noe som var vellykket og forhindret lavaen fra å stenge havnen.

Lang utgreiing lenger nede i wikipedia-artikkelen.

https://no.m.wikipedia.org/wiki/Eldfell

Endret av torbjornen
Lenke til kommentar
Neffi skrev (49 minutter siden):

For meg ser det ut som om at lavaen har lagt seg mer til høyre for husene som først ble antent? Altså, til høyre hvis man står på fjellet og ser ned.

Lavaen følger nedover i terrenget, som vil si langs veien mot rundkjøringa. Det er en bred og dyp grøft på høyre side av rundkjøringa.

torbjornen skrev (30 minutter siden):

Var det ikkje slik at ein sprøytte sjøvatn på lavaen for å avgrense/stanse lavastraumen under utbrotet på Vestmannaøyane i 1973?

Kvifor prøver ein ikkje dette no?

Jeg vil tippe pga sikkerhet for brannmannskapene og dårlig tilgang på vann i området nå som strømmen har gått og kommunale vannledninger antagelig er ødelagt flere steder i byen.

torbjornen skrev (25 minutter siden):

Jordskjelvkartet viser vel mindre- og meir spreidd aktivitet under byen?

Jepp, men poenget er under byen. Det sprekker nok fortrinns videre langs den samme sprekken i stedet for å åpne andre sprekker.

Endret av Simen1
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Du skal ha enorme mengder vann på ein lavastraum for å kjøle ned så mykje at den forandrar retning.
 

Husk at lavaen på Island er 1150-1200 grader varm, og det er fort tusenvis av tonn med lava. Ein kubikkmeter med lava er ein kubikkmeter med stein, så omtrent 3 tonn per kubikkmeter.

No har eg ikkje sett tall for dette utbrotet, men sei lavastraumen er 30 kubikkmeter i sekundet no?

Då er det ca 90 tonn i sekundet med lava som held 1100 varmegrader som må kjølast ned kvart sekund. Nytter ikkje med hageslangen då.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
torbjornen skrev (49 minutter siden):

Utbruddet startet i januar, 7. januar startet pumpingen, tidlig i mars ble pumpekapasiteten økt..
Når de pumpet 32000 liter i skundet ved utgangen av mars, så var effekten drastisk.
Det står at pumpene de brukte fikk problemer etter noen få uker, det var altså ikke bare å spraye på en time eller to, det var ett langvarig prosjekt.

Trodde egentlig ikke det var noe suksess, men de klarte jo å stoppe det. Men de hadde måneder på å bygge ut nødvendig infrastruktur og det krevde ekstreme mengder vann.

Det er trist, men tror det er mer fornuftig at byen brenner opp enn prøve å stoppe det med vann.
Mur/dike er nok både raskere og mer effektivt
Etter hva jeg tolker, så forsøkte de å stoppe det i Eldfell kun for å redde havnen, ikke byen

Endret av aklla
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Sånn veldig fingeren i været anslag så vil jeg anta det trengs ca like mye volum vann som det er volum lava for å bringe kjernetemperaturen på lavaen ned under 800 grader (der den er så seig at den i praksis stopper). Overflatetemperaturen spiller liten rolle siden det er kjernen av lavastrømmen som gir det hydrauliske presset som sprekker opp skallet ved fronten og dytter innholdet fremover. For å si det med TU-språk, så hadde de nok trengt noen olympiske svømmebasseng med vann per time for at det skulle monne.

Edit: Det ser ut som et tredje hus har tatt fyr nå. Jeg tenker på de stakkars huseierne som sitter og ser sin private katastrofe utfolde seg i sakte film på RUV-TV med rolig taffel-jazz til. Håper de fikk berget unna det viktigste.

Dettredjehuset.thumb.png.efe4ecb920fe1e7b91dc58c2070e2760.png

Endret av Simen1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...