Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Redningsaksjon etter at mann falt ned i 25-27 meter dyp sprekk i Grindavik. Usikkert utfall, men han har vært borte siden onsdag morgen og er ikke funnet ennå onsdag kveld. Sprekka er fylt med grunnvann ved 27 meters dybde.

Fra tidligere stusset jeg på at journalister og nysgjerrige våget seg helt utpå kanten av disse sprekkene og at ingen stoppet dem. Løsmasser kan fort rase ut og man vet ikke hvor langt man faller eller om man får noe over seg. Sprekkene kan være ugjestmilde med vann, gasser og høy temperatur så det er ikke et sted jeg ville dristet meg helt frampå.

Endret av Simen1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (På 10.1.2024 den 11:15 PM):

Jeg svarer meg selv her. Mannen er sporløst borte.

Live kamera fra utbruddet i dag:

Mer live her. Nå er det like før en mobil lysmast (batteri eller generator) blir slukt av lava. Det ser ut til å være en redningsaksjon for å få ut anleggsmaskinene som bygget lavamur, før lavaen tar de. Med lavaen hakk i hæl. Selvsagt høy spenning som i en ekte katastrofefilm. En gravemaskin kom seg ut med bare noen få meter fra lavaen. En annen ser ut til å bli for vanskelig å redde så den ligger an til å bli slukt eller antent av strålevarme om kort tid. Jeg kan se for meg at det er umulig å nærme seg den uten at vanlige klær smelter.

Endret av Simen1
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Fikk lettere sjokk når direktebilder nå nettopp viste noen som løp inn mellom to lavastrømmer for å redde gravemaskiner og annet tungt materiell, som åpenbart har blitt brukt for å sette opp beskyttelsesveggen.

Men det ser ut som disse lavastrømmene har stoppet helt opp, og at det akkurat nå ikke er noen bevegelse mot Grindavik. Det varte dessverre ikke lenge, om de noen gang var stoppet helt opp. Men de fikk reddet utstyr til noen millioner da. De folkene fortjener en skikkelig bonus.

Endret av spiff42
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Her er et øyeblikksbilde fra kl 10.58 norsk tid. Det jeg har fulgt med på av bevegelser og ser i bildet.

Situasjonen på island kl 10.59 norsk tid.png

 

Fra en annen vinkel, for ca en halv time siden. Her ser vi vulkansprekken og diket krysser hverandre. Sprekken er ca 500m lang nå og er ganske nært Grindavik. Legg merke til det rektangulære bygget nederst i bildet.

Situasjonenpislandkl11.05norsktid.thumb.png.322ecd57baa7efbc9bdc037c21394dd4.png

Google maps av området.

Grindavikutbrudd14.1.23kl11.thumb.png.baec52cc6814470d3af128aeff546dfc.png

Endret av Simen1
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Det ser jo ikkje så intenst ut som når det forrige utbruddet starta. Dersom dette slutter like fort som forrige gang, så kan det jo gå bra for Grindavik, denne gangen og.

Hadde eg hatt hus eller verdier i Grindavik så hadde eg aldri tatt sjansen på å dra tilbake, eg hadde fått med meg det eg klarte å redde og funnet meg ein annan plass.

Om det blir slik vulkanologane på Island trur så vil jo desse utbrudda fortsetje kanskje i fleire hundre år framover. Grindavik, kraftverket og den blå lagune ryker nok til før eller seinere.

Endret av Dragavon
Lenke til kommentar

Den mobile lysmasta kan nå sees som et lite bål helt til venstre i dette bildet. Neste ting som står i veien for lavaen er et drivhus.

Grindavikdrivhus.thumb.png.1314616c8753a45eb9dbdd4144115daf.png

Drivhuset BioEffect skriver på sine hjemmesider:

Sitat

Our advanced skincare is created through biotechnology which harnesses science and the powers of nature.

Sitat

The greenhouse is surrounded by spectacular views as it sits amongst lava fields in Iceland’s Reykjanes Peninsula. The greenhouse is also powered by this impressive natural landscape and runs exclusively using natural geothermal energy.

Sitat

We truly believe in harnessing the natural resources Iceland has to offer as much as we possibly can,

 

Endret av Simen1
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Dikene har allerede styrt lavaen betydelig. Drivhuset ville antagelig brent rundt kl 11 siden hvis diket ikke var bygget.

Lavaen nærmer seg hovedveien mot Grindavik. Veien ligger lavt i terrenget og kan lede lavaen mot byen. De jobber intenst med å utvide diket over hovedveien nå. Diket virker lovende til å begrense skadene på byen. Med litt flaks så slipper de med skrekken eller små skader på byen.

Lenke til kommentar

- NRK skriver at lavaen renner over en dike nå, der den står lavest, men jeg kan ikke se at det stemmer fra live video. Fra det jeg kan se holder dikene ennå.

- Lavaen har rent over hovedveien nordfra og inn til Grindavik. Asfalten står i brann. Diket på tvers av veien holder foreløpig så vidt jeg kan se.

- Drivhuset har fortsatt ikke blitt tatt av lavaen, mye takket være diket.

- Den nye vulkansprekka på feil side av diket gir heldigvis mye mindre lava enn hovedsprekka. Denne lavaen når i dette øyeblikket det nærmeste huset i Grindavik. RUV's direktesending akkompagneres av rolig melankolsk musikk.

Endret av Simen1
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (20 minutter siden):

- NRK skriver at lavaen renner over en dike nå, der den står lavest, men jeg kan ikke se at det stemmer fra live video. Fra det jeg kan se holder dikene ennå.

Også islandsk media melder det, og siterer Reynisson.

Víðir Reynisson says that the new eruption will significantly change the plans of Civil Defence. He says that lava has started to flow over the walls where they stood the lowest.

https://www.ruv.is/english/2024-01-14-an-eruption-has-begun-north-of-grindavik-401887

eyJidWNrZXQiOiAicnV2LXByb2QtcnV2aXMtcHVi

Endret av Snikpellik
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (2 minutter siden):

Mulig jeg og media prater forbi hverandre. Siste oppdatering derfra er:

Screenshot2024-01-14at14-30-11AneruptionhasbegunnorthofGrindavk-RV_is.thumb.png.f6a06f5254ebbd149430702cdd448ba8.png

Satellittbildet med kommentarer viser det jeg mener å se på direktevideoene. At diket (gult) holder og at det ikke har begynt å renne over diket ennå. Den lengste røde streken indikerer noe annet: Revnen går under diket og da lekker det ut lava på begge sider, fra undersiden. Det har den gjort helt siden utbruddet startet kl 08 i morges. Den lille røde steken indikerer den lille nye revnen på feil side av diket. Denne er ikke i kontakt med diket. Dermed mener jeg at diket holder og at lava ikke renner over det ennå. Men at det befinner seg lava på feil side av diket av andre grunner enn overløp er jeg helt enig i.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Dragavon skrev (9 minutter siden):

Så vidt eg fikk med meg av det Shawn Willsey sa på livestreamen sin så meiner dei at lavatunellen igjen går under byen, og då er det mogleg at det åpner seg sprekker og utbrudd enda lenger sør, kanskje midt inne blant husa.

Jeg tror også det er en stor risiko, ut fra både jordskjelv-kartet fra i natt og risikokartet fra fredag. I utsnittet nede til venstre har jeg tegnet inn en oval som viser sånn ca lavaens utbredelse nå, en rød strek som indikerer aktiv vulkansprekk og en grønn linje som er en tidligere kartlagt sprekk i terrenget. Jeg tror det er stor risiko for at lavaen vil strømme ut fra denne sprekken.

Hazard_map_IMO_12jan_2024.thumb.png.2fdb65427ab7c61cb17c6a4edb8e3634.png

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...