Gå til innhold

intel 11900K/11700K/11600K


magnusavr

Anbefalte innlegg

Theo343 skrev (På 17.4.2021 den 15.11):

Alt dette AGESA tullet på AMD gjør at Intel blir det soleklare valget for meg neste gang maskinen skal byttes ut.

Tell me about it. Var tidigt ute med första Ryzen, men då var det ännu värre. AMD har en väldigt bra koncept med Ryzen, men ämnen till genomföring står till stryk.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg klarer 3600mhz minne på 1. Gen Threadripper 1950x i quadchannel og 3600mhz minne på 1800x gen 1 Ryzen. Klarer f. Med ikke mere enn 3600mhz på 4. Generasjon Ryzen 5900x uten whea feil 🤣.

5950x settes inn i morra, så håper på 3800mhz uten whea feil 😅

Endret av Nizzen
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Nizzen skrev (26 minutter siden):

Jeg klarer 3600mhz minne på 1. Gen Threadripper 1950x i quadchannel og 3600mhz minne på 1800x gen 1 Ryzen. Klarer f. Med ikke mere enn 3600mhz på 4. Generasjon Ryzen 5900x uten whea feil 🤣.

5950x settes inn i morra, så håper på 3800mhz uten whea feil 😅

Rocket lake er ganske likt Ryzen mao, det beste du kan regne med er 3600-3800 på minne (med gear 1 eller synca IF)😛 

Om du vil ha 4000-4266 med 2000-2133 IF må du i praksis ha 5600X eller 5800X, ca halvparten her greier det og mange av dem er nok pre agesa 1.2.0.0 hvor muligheten åpna seg for de fleste:

https://docs.google.com/spreadsheets/d/1dsu9K1Nt_7apHBdiy0MWVPcYjf6nOlr9CtkkfN78tSo/edit#gid=321590489

Noen uhyre få 5900X og 5950X som greier over 3800\1900, men det er sjelden. Et bra ITX-kort med 2 ram-slotter kan nok og hjelpe.

Endret av Cowboystrekk
Lenke til kommentar

Så blir da spørsmålet : hvor stor blir ytelses gevinsten med 4000 Mhz vs 3600 Mhz med Ryzen? Stor nok forskjell til at det er verdt å lage et problem ut av? Kanskje vi må finne oss i at man velger ikke AMD Ryzen hvis overklokking/tweaking er hoved hobbyen.

Lenke til kommentar
Betroz skrev (19 minutter siden):

Så blir da spørsmålet : hvor stor blir ytelses gevinsten med 4000 Mhz vs 3600 Mhz med Ryzen? Stor nok forskjell til at det er verdt å lage et problem ut av? Kanskje vi må finne oss i at man velger ikke AMD Ryzen hvis overklokking/tweaking er hoved hobbyen.

På min setup får jeg ca 5% mer fps i SOTTR med tweaka 4000cl16 vs 3600cl14 (CPU game avg 1080p highest), i aida gir det 4ns lavere latency og ca 5k raskere R\W. I det fleste praktiske scenario utgjør det lite, men det er helt klart målbart.

Lenke til kommentar
2 hours ago, Cowboystrekk said:

På min setup får jeg ca 5% mer fps i SOTTR med tweaka 4000cl16 vs 3600cl14 (CPU game avg 1080p highest), i aida gir det 4ns lavere latency og ca 5k raskere R\W. I det fleste praktiske scenario utgjør det lite, men det er helt klart målbart.

5% mere ytelse er jo ganske mye. Vi snakker jo om minst en hel eller kanskje 2 generasjoner Intel cpu i ytelsesforskjell :D

  • Liker 1
Lenke til kommentar
6 minutes ago, Nizzen said:

5% mere ytelse er jo ganske mye. Vi snakker jo om minst en hel eller kanskje 2 generasjoner Intel cpu i ytelsesforskjell :D

Likevel holder Ryzen 5000 serien seg ganske bra mot Intel sine siste. Men jeg er enig at Intel er mer moro angående OC/tweaking. :)

Lenke til kommentar
Nizzen skrev (17 minutter siden):

5% mere ytelse er jo ganske mye. Vi snakker jo om minst en hel eller kanskje 2 generasjoner Intel cpu i ytelsesforskjell :D

Joda, godt poeng, men det er få spill som gir like mye som SOTTR på minnetweaking. Noreng fikk ca samme på 3800 og 3600, men han kan tighte opp timings mer enn meg pga bin og volt. I de fleste tilfeller er nok ytelsa ganske lik eller 2-3% max. 

Lenke til kommentar

Er kanskje ikke helt rett tråd, men siden ingen har laget en gen12 tråd så poster jeg bare her.

https://www.igorslab.de/en/exclusive-data-to-intel-alder-lake-s-hot-fight-with-amd/

https://videocardz.com/newz/intel-core-1800-is-16c-24t-alder-lake-s-engineering-sample-with-boost-up-to-4-6-ghz

Sitat

The CPU has a relatively low base clock of 1800 MHz. The datasheet confirms that the Core-1800 sample will boost up to 4.6 GHz with two cores, up to 4.4 GHz with 4 and 4.2 GHz with 6. An all-turbo boost is 4.0 GHz. The datasheet does not mention Atom cores clock speeds, but it is said in the article that it will boost up to 3.4 GHz, but only with half of the cores (this sample has 8 in total). Igor claims that these specifications were reported with a voltage of 1.3147V.

In terms of power, the CPU is locked to 125W TDP (Power Limit 1 – PL1) but the PL2 value is increased to 228W.

Thumbnail

:D

Endret av Ola Norman
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Ola Norman skrev (På 5.5.2021 den 10.03):

Intel’s Alder Lake-S with boxed cooler and cryo cooler including Peltier element – Exclusive details and preview

https://www.igorslab.de/en/intels-alder-lake-s-with-boxed-kuehler-and-cryo-kuehler-velvet-peltier-element-exclusive-details-and-preview/

LOL 😲

Litt flere rykter: 

 

Frykter litt barnesykdommer på denne plattformen.. først med DDR5 (i tillegg til å støtte DDR4), først med PCI Gen 5, først med "big.LITTLE x86" (windows scheduler), trenger ny ATX 12VO PSU  og nå jaggu først med pelter-element kjøling til "low end" under 65watt.. Håper sistnevnte virkelig bare er salgstriks gimmick.. 

Tror "Average Joe" eller rettere sagt "Ola Normann"  kan få litt problemer med denne socketen som får WHEA-errors på AM4 til å se ut som et luksusproblem sammenlignet.. 

Endret av Ola Norman
Lenke til kommentar

https://www.coelacanth-dream.com/posts/2021/05/26/adl-recent-info-2021-05-26/

Some ADL-P laptop PL1 and PL2s for their RVPs

Sitat

On adlrvp (482):
CPU PL1 = 28 Watts
CPU PL2 = 64 Watts

On adlrvp (682):
CPU PL1 = 45 Watts
CPU PL2 = 115 Watts

On brya (282):
CPU PL1 = 15 Watts
CPU PL2 = 55 Watts

And one ADL-M:

Sitat

# DPTF
register "dptf_enable" = "1"
register "power_limits_config" = "{
.tdp_pl1_override = 9,
.tdp_pl2_override = 30,
}"

🚩 The latter is a 10W increase over Jasper Lake's PL2

Endret av Ola Norman
Lenke til kommentar

Litt selvskryt, jeg leder for tiden i G.SKILL sin "Tweaker's Contest Ambient - PYPrime".
Klokkefrekvens på CPU er begrenset til 5005 MHz, så det er ikke nødvendigvis noen fordel med 11900K eller veldig god kjøling.
Rocket Lake gjør det imidlertid veldig sterkt i denne benchmarken, så dere med Zen 3 eller Comet Lake har nok ikke store muligheter for å konkurrere.

https://hwbot.org/submission/4756118

Så kommer det interessante: jeg kjøpte disse brikkene på finn (og kommer til å videreselge dem om en måneds tid), de er på ingen måte bemerkelsesverdig gode (Team Group-brikkene jeg har oppleves som litt bedre på tRFC), og binningen er "slappe" 4266 MHz 17-18-18-38 1.40V (i alle fall sammenlignet mot 3800 14-16-16 eller 4000 15-16-16). Det er ingenting sjokkerende timing-messig (bortsett fra at alle subtiminger er veldig lave og ustabile), men av ønske om å vinne kommer jeg ikke til å dele bilde enda.

Tidligere denne uka trodde jeg at grensen var 6.350-ish, men så oppdaget jeg at Trace Centering "stabiliserer" 1T (nok til at det ikke kræsjer), og så kunne noen timinger kunne gå lengre ned, så var jeg plutselig på 6.275

 

Kort sagt: å bruke masse penger på ekstremt godt binnede B-die brikker for Rocket Lake er bortimot meningsløst.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...