Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Covid-19 vaksinene allerede en historisk suksess for menneskeheten


Thorny

Anbefalte innlegg

Antall nye infeksjoner er nå ned 44% på 6 uker med vaksinering. Toppen av smittespredning for andre bølge/andre sesong skulle vi antagelig ikke skulle ha sett før senere i år i mars/april. Antall dødsfall har også begynt å dale.

Vanligvis tar det 7-12 år å utvikle en vaksine. Her har menneskeheten utviklet minst et knippe med vaksiner på under 12 måneder.

Dette har vært en av de mørkere epokene i nyere tid og i løpet av vår livstid. Nå ser vi hva verden og mennesker virkelig kan gjøre når vi har ryggen mot veggen og det fyller meg faktisk med et håp for mennesker jeg må si jeg ikke har kjent på mange år.

Vi kan ikke erklære seier ennå, men jeg tar av meg hatten for alle som jobber med å utvikle og produsere vaksiner.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
3 hours ago, Windoge said:

Sikker på at ikke nedgangen skyldes tiltakene? 



Tvilsomt, iom. at reduksjonen er global og snart på 2/3 når vi i teorien skulle være på vei mot smittetopp i mars/april. Reduksjonen er også enorm i land som har forblitt åpne, men hatt storstilt vaksinasjon, som UK og USA.

Lenke til kommentar
Thorny skrev (23 minutter siden):



Tvilsomt, iom. at reduksjonen er global og snart på 2/3 når vi i teorien skulle være på vei mot smittetopp i mars/april. Reduksjonen er også enorm i land som har forblitt åpne, men hatt storstilt vaksinasjon, som UK og USA.

Enig at de har vært gjort en formidabel jobb med vaksine utvikling. Men både mRNA vaksinene og de klassiske vektor virus vaksinene bygger på årevis med forskning. 

England nærmer seg kanskje flokkimmunitet fordi så mange har vært syke med en forferdelig kostnad 117 166 døde hittil, USA 497 174 døde hittil etc. 

Nå kan de nye mutasjonene ta enda flere liv spesielt i USA der den ikke er utbredt enda. 

Det er nå en kamp om å få vaksinert flest mulig før en tredje bølge med mutantene i April/Mai. 

Kanskje er vi heldige og får hjelp av sesong effekter med mindre koronavirus smitte når vi nærmer oss sommeren. Men det var ikke tilfelle i USA sommeren 2020 som fikk sin andre bølge før oss i Europa. Dette fordi USA åpnet opp for tidlig på vårparten. Europa hadde mye lengre lockdown. 

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Tja, alle  nyhetene om blodpropper og stans i AZ-vaksinen har gitt en bråstopp i den meget forsiktige optimismen jeg hadde. Jeg er egentlig helt satt ut og lei av det hele nå men synes kanskje kritikerne hadde et poeng i at vaksinen ble utviklet alt for raskt og at det er godt mulig de tok for mange snarveier når det gjelder uttesteing før man kan rulle ut en vaksine til menneskeheten på den måten. Det var nok også mye politisk press mot produsentene om å slippe den løs for godkjenning på et tidlig tidsppunkt også; og da Storbritannia gjorde det lenge før EU var nok også det forhastet og igjen la press på EU og andre land. Og nå betaler man prisen? Jeg vet ikke, jeg vet for lite om det. Men vi har jo blitt fortalt at det tar rundt 10 år å utvikle skikkelige vaksiner, ikke et halvt år.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...