Gå til innhold

Norge trenger en strategi for elektrifiseringen


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ofte er ordtaket "følg pengene" en nyttig start. Året 2020 har vært eksepsjonellt med svært lave strømpriser. Når vi (folket)i 2020  har sjekket strømregningen så har vi sett at nettleien betyr svært mye, i noen tilfeller mer, enn strømprisen. Nettselskapene har inntil i år kunne øke nettleien voldsomt uten at noen har reagert. I dagens debatt klima er nettleien kommet under press og dette "partsinnlegget" fra nettselskapene er for å forberede "folket" for nye store økninger. Som en kuriositet så kan en nevne anbefalingen fra en "nettsjef" i media for noen dager siden  om "å ikke lade el-bilen om morgenen". Utrolig, vi har 5-10% av bilene på strøm , -og nettet har problemer allerede ?? Selvfølgelig kan en lade bilen om natta, men en må ha rene ruter og varm bil og da er det naturlig gjøre dette mens en er koblet til nettet.En annen kuriositet; jeg betaler strømregninger på en leilighet i Frankrike. Der blir de nye digitale strømmålerne brukt til å belaste kundene med to forskjellige strøm priser basert på når på døgnet du bruker strømmen. Også i Norge innen to år ??? 

Lenke til kommentar
1 hour ago, 50SZBEQO said:

En annen kuriositet; jeg betaler strømregninger på en leilighet i Frankrike. Der blir de nye digitale strømmålerne brukt til å belaste kundene med to forskjellige strøm priser basert på når på døgnet du bruker strømmen. Også i Norge innen to år ???

Har du bodd under en stein de senere årene?

Mange i Norge har ulike kWh-priser for hver time av døgnet - og nye 24 ulike priser neste døgn. Det kalles gjerne 'Spot'.

Kun de som velger en fastpris-avtale betaler litt ekstra til strømleverandøren og så utjevner den prisene mot litt høyere gjennomsnittspris.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

I dag har man vel et først-til-mølla prinsipp. Den som melder inn sitt behov først kan komme til å stå aller først i køen når nettet skal bygges ut. Og dette kan feks være bedrifter som skal fremstille kryptovaluta, datasentre for det digitale skifte eller bygging av en utenlandskabel. Og nå kommer det batteri fabrikker som melder sine behov og snart kommer både elektrifisering av sokkelen og hydrogenfabrikker.

.

Men det foretas vel ingen prioriteringer i Norge av hva som er viktig og mindre viktig av dette? (Feks hva som gir mest tilbake i form av arbeidsplasser, lønninger, skatteinntekter og eksportinntekter inkl alle ringvirkninger).

.

Sverige er vel et skrekkens eksempel i så måte, pga utbygging av datasentre (inkl for kryptovaluta) og strømeksport til Tyskland (ifbm nedleggelse av tyske atomkraftverk), så måtte svensk næringsliv kansellere investeringer på rundt 150 mrd svenske kroner (eller kanskje mer) i Syd-Sverige pga strømmangel (og dette i påvente av bygging av ny linje fra Nord-Sverige). Skal vi nå få samme kaos også i Norge?

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det mest oppsiktsvekkende med utspillet fra "nettsjefen" var at han tydeligvis ikke har rengnet på hvor mye strøm elbiler tar. Selv om alle personbiler i Norge hadde vært elektriske, hadde de krevd under 5% av tilgjengelig produksjonskapasitet av strøm i Norge. Per i dag er det antakelig under 1% av strømmen som går til lading av elbil i Norge.

Det er klart at alle monner drar, men at en person i en slik stilling kommer med et slikt upresist utsagn er ammunisjon til alle i Kommentarfeltet (med et hederlig unntak for kommentarfeltet her i TU, men sjekk på artikler som TU legger ut p Facebook) som hevder at "strømmen blir dyrere enn diesel når alle bilene skal gå på strøm".

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
trikola skrev (1 time siden):

Har du bodd under en stein de senere årene?

Mange i Norge har ulike kWh-priser for hver time av døgnet - og nye 24 ulike priser neste døgn. Det kalles gjerne 'Spot'.

Kun de som velger en fastpris-avtale betaler litt ekstra til strømleverandøren og så utjevner den prisene mot litt høyere gjennomsnittspris.

Hjemme betaler jeg ett gjennomsnitt av den variable  strømprisen i fakturaperioden. Eksempelet fra Frankrike er at du betaler ett påslag på strømprisen i "den travle perioden" f.eks mellom 07:00 0g 20:00. (jeg gadd ikke å lete fram fakturaen for å finne de eksakte tidspunktene.). Det er ett lignende prinsipp som blir foreslått ser NVE som "effekt prising"

Lenke til kommentar

Nettselskapene kunne pushet på for å oppgradere og bygge ut gamle kraftverk, så hadde mye av kapasitetsøkningen vært dekket inn. Dette har vi allerede betalt inn for i form av økt nettleie. Men strømselskapenes styrer og eiere har allerede forsynt seg grovt av disse pengene til andre formål gjennom kraftige utbytter, høye styrehonorarer og høye lønninger til ledelsen.

Og nå gnåler de for mere penger, og for at vi skal redusere vårt forbruk slik at de slipper investeringene og for å vri mer av strømproduksjonen til elektrifisering innen prosess/produksjonsindustrien og eksport. Og alt skal gjerne finansieres med tilskudd, subsidier og ikke minst høyere priser for privatkunder og små kunder.

Smakløst og kvalmende, men de slipper vel unna med å skylde på elbiler, selv om den store strømslukeren innen privat sektor kommer av at vi blir flere, og samtidig færre per husholdning, slik at det blir flere husstander som skl varmes opp og belyses innvendig.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
kmlund skrev (På 11.2.2021 den 12.49):

Det mest oppsiktsvekkende med utspillet fra "nettsjefen" var at han tydeligvis ikke har rengnet på hvor mye strøm elbiler tar. Selv om alle personbiler i Norge hadde vært elektriske, hadde de krevd under 5% av tilgjengelig produksjonskapasitet av strøm i Norge. Per i dag er det antakelig under 1% av strømmen som går til lading av elbil i Norge.

Det er klart at alle monner drar, men at en person i en slik stilling kommer med et slikt upresist utsagn er ammunisjon til alle i Kommentarfeltet (med et hederlig unntak for kommentarfeltet her i TU, men sjekk på artikler som TU legger ut p Facebook) som hevder at "strømmen blir dyrere enn diesel når alle bilene skal gå på strøm".

Jeg tror ikke det blir riktig å se på hva el-bilene krever av kapasitet uten å ta i betraktning at dette gjelder lokale nett der bilene lades. Samlet produksjonskapasitet i landet blir en alt for grov referanse.

Endret av NERVI
Lenke til kommentar

50SZBEQO:

Uansett hvordan en ser på kommentaren så blir det "uvirkelig". Vi har ennå så vidt begynt på "det grønne skifte" (2-3 %) elektrifisering av transportsektoren og en har kapasitet problemer allerede. Noe stinker, strekt og underlig.

Proton svar:

Du må være uheldig påvirket av vindmølle- eller klimafantastene når du hevder at "det grønne skiftet" i vårt land så vidt har begynt. Faktum er at vi er det mest elektrifiserte land i verden. Vi har den høyeste konsentrasjon av elbiler av alle. Ingen bruker gass, olje til oppvarming er forbudt, og vi har ikke fossil kraftproduksjon. I 15 av de 20 siste årene har vi vært netto eksportør av grønn kraft, og i tillegg eksporterer vi neste 50 TWh elektrisitet i form av metaller fremstilt av vår vannkraft. Om alle våre 2,2 mill biler ble elektrisk ville det kreve 6,6 TWh (1500 mil x 2 KWh/mil x 2,2 mill = 6,6 TWh) som er omtrent halvparten av vår årlige netto eksport. Som mange andre offentlige tjenester har nettleie, elektrisitet, Avinor, Polet, parkering, bomveier etc, etc blitt skatteobjekter som alltid vil koste stadig mer, uansett.

Lenke til kommentar

For meg så betyr "skifte" noe nytt som skjer. Oppramsingen din er gammelt nytt og adresserer ikke mine bekymringer. Den nye elektrifiseringen av transport sektoren (uten jernbane) har "nettopp" begynt med noen ferger og noen el-biler og perspektivene for utvidelse  i de neste 10 årene er enorme. Det er derfor jeg ikke forstår at "elsjefen" allerede nå ber folk unngå å lade (eller sette til oppvarming) el-bilene om morgenen. Ang. skatteobjekt så trodde jeg at nettleie var basert på faktiske (reviderbare) kostnader uten ekstra påslag. Det er hvertfall slik det blir presentert til oss "Hvermansen"

 

 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...