Gå til innhold

Sette egenkapitalen i fond?


Gjest a79a1...b79

Anbefalte innlegg

Gjest a79a1...b79

Har kjøpt meg ny leilighet med innflytning 2. kvartal 2022. Egenkapitalen står på en sparekonto med 0.75% rente. Vurderer å sette pengene i rentefond/ obligasjonsfond for å få bedre avkastning. Har sett på fond med lav risiko: DNB Obligasjon A, DNB Pengemarked, DNB Likviditet A. 

Egenkapitalen trenger jeg om ca. litt over 1 år, så spørsmålet er om jeg skal bare la de stå på sparekonto eller sette de på et rentefond. Setter pris på innspill. 

Anonymous poster hash: a79a1...b79

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det kommer an på hvor mye egenkapital du har i forhold til kjøpesummen, og om du kan låne mer hvis du trenger. Hvis du får finansiering på halvparten av dette beløpet så kan du nok sette det i fond (om du bør gjøre det er et annet spørsmål som jeg ikke har så sterke meninger om). Hvis du har strukket finansieringsevnen bør du ha dette på konto. (rentefond er sjeldent noe poeng om ikke beløpet overstiger banksikringsfondets dekning. 

Lenke til kommentar
Gjest a79a1...b79 skrev (28 minutter siden):

Har kjøpt meg ny leilighet med innflytning 2. kvartal 2022. Egenkapitalen står på en sparekonto med 0.75% rente. Vurderer å sette pengene i rentefond/ obligasjonsfond for å få bedre avkastning. Har sett på fond med lav risiko: DNB Obligasjon A, DNB Pengemarked, DNB Likviditet A. 

Egenkapitalen trenger jeg om ca. litt over 1 år, så spørsmålet er om jeg skal bare la de stå på sparekonto eller sette de på et rentefond. Setter pris på innspill. 

Anonymous poster hash: a79a1...b79

Du kan jo dele det opp. 50/50. 

Lenke til kommentar
Gjest a79a1...b79

Belåningsgraden blir under 60%, jeg kan tåle litt tap, har jo bsu osv. Å dele opp hørtes jo fornuftig ut.  Jeg tenker at det er minimalt man kan tape på å sette pengene i et pengemarkedsfond, men også minimalt med avkastning. Fortsatt bedre enn sparekonto da.

Anonymous poster hash: a79a1...b79

Lenke til kommentar

Om du har rom for å risikere å tape noe av summen kan du investere og risikere en viss andel. Om du trenger hele summen du har pr i dag om ett år så må rådet være å ikke ta noe risiko og sette på den høyrentekontoen du får best avkastning på: https://www.finansportalen.no/bank/bankinnskudd

Meravkastningen på rente-/obligasjonsfond er vel såpass liten at det kanskje ikke er verdt risikoen.

Jeg hadde/har en lignende problemstilling med et beløp som skal brukes om ca 1-3 år, med rom for å tåle å risikere en andel men lite givende å ha stående på konto og tape seg med høyere inflasjon enn rente. Valgte å beholde 50% på høyrentekonto, sette 25% i aksjefond, og 25% i crowdfunding utlån.

Aksjefondsandelen har foreløpig på et par måneder gitt bedre avkastning enn hele det opprinnelige beløpet ville gitt på høyrentekonto i tre år, og mulig at jeg selger meg noe ned for å ta ned risikoen fremover. Crowdfundingandelen gir i gjennomsnitt drøyt 8% avkasning pr år, og er fordelt over mange små utlån (der alle skal være innfridd ila 12-18mnd). Går i pluss på denne delen selv om ett av lånene ikke blir innfridd (f.eks. konkurs hos lånetager), så sannsynligheten er god for at jeg får meravkastning sett opp mot å ha pengene på konto og akseptabelt liten for å gå vesentlig i tap.

Så om ting går såpass skeis at både markedet krakker ned 50% og halvparten av utlån blir misligholdt, har jeg tapt totalt 25% av opprinnelig beløp. Skal mye til for at det blir verre enn det tror jeg, og sett opp mot sannsynligheten for meravkastning er det akseptabel og kalkulert risiko for min del og jeg sover godt om natten.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...