Gå til innhold

Et banalt spørsmål som aksjeandel


Skribenten_

Anbefalte innlegg

Enda et banalt spørsmål kanskje, hvilken platform bruker dere til å handle aksjer?

Jeg lagde en konto på nordnet, og prøvde å lete etter aksjer jeg har hørt om og kunne tenke meg å investere i, men det virket veldig begrenset, fant stort sett bare norske og amerikanske, er det noe med instillinger eller er det bare disse markedene som er mulige?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg bruker Nordnet, men ser egentlig etter en ny leverandør da de har blitt ganske dyre på globale indeksfond. 

Hvilke aksjer og fond du kan handle avhenger av hvilken konto du har opprettet. Hvis du har opprettet en ASK (Aksjesparekonto) gjelder for eksempel følgende:

Quote

Hvilke verdipapirer kan du ha på en aksjesparekonto

Midler på aksjesparekonto kan bare benyttes til å investere i børsnoterte aksjer i selskap hjemmehørende i land innenfor EØS og andeler i aksjefond hjemmehørende i land innenfor EØS. Med aksjefond menes verdipapirfond med mer enn 80 % aksjeandel ved inntektsårets begynnelse.

Dette innebærer at du ikke kan ha rene rentefond på aksjesparekontoen. Vær også oppmerksom på at flere av selskapene som er registrert på Oslo Børs ikke er hjemmehørende i EØS og dermed ikke kvalifisert til å holdes på en aksjesparekonto. Du kan ha kontanter på en aksjesparekonto, men disse kan ikke gjøres rentebærende.

Ref. https://www.skatteetaten.no/bedrift-og-organisasjon/rapportering-og-bransjer/tredjepartsopplysninger/bank-finans-og-forsikring/aksjesparekonto/om-aksjesparekonto/#hvilke-verdipapirer-kan-du-ha-pa-en-aksjesparekonto

Endret av NoTrace
Lenke til kommentar
grovetussen skrev (1 time siden):

Enda et banalt spørsmål kanskje, hvilken platform bruker dere til å handle aksjer?


Nordnet for norske aksjer i lange posisjoner, DeGiro for utenlandske aksjer, ETF, korte posisjoner og en del opsjoner, da tilbudet er bedre og kurtasjen mye lavere. Ingen av de har noe særlig tilbud for amerikanske opsjoner o.l.

Har brukt TastyWorks for opsjoner på amerikanske aksjer, men synes den er plundrete, sjeldent jeg bruker de.

Vurderer å prøve E*Trade eller Fidelity, vet ikke om de er tilgjengelig for kunder i Europa, men RobinHood er i hvert fall bare USA så vidt jeg vet.

Endret av 0laf
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...