Gå til innhold

Informatikk - deltid/nettbasert


Boltzmann

Anbefalte innlegg

Hei,

Noen som vet av andre høyskoler/universitet som tilbyr deltid/nettbasert informatikk-studie enn NTNU Gjøvik? 
Grunnen er at jeg kun har generell studiekompetanse og mangler matematikk R1+R2.

Jeg har selvfølgelig søkt mye, men det er så mange forskjellige navn på studiene rundt om..

Det er dessverre ikke et alternativ å slutte i nåværende jobb - da denne jobben er mye av grunnen til at jeg vil studere IT/informatikk.
Har derfor vurdert årsstudium i IT (nettbasert) fra Høgskolen i Molde LINK, for deretter å hoppe på bacheloren IT og Digitalisering LINK, da får jeg i alle fall førsteåret nettbasert. 
Noen med erfaring fra disse studiene eller har tips til andre studier?

 

Endret av Boltzmann
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Finner ikke noe poenggrense nei.

Copy paste fra nettsiden til HiM:

Sitat

"Etter fullført årsstudium kan man velge å søke opptak på en av høgskolens 3-årige bachelorstudier, for eksempel bachelor i IT og digitalisering, bachelor i logistikk, eller bachelor i økonomi og administrasjon. Her kan emnene fra årsstudiet inngå som spesialisering og valgemner, sjekk studieplanene for disse for detaljer."

Årsstudiumet har eksakt samme emner og oppbygging som det første året til bacheloren - så kan ikke forstå annet enn at man kan hoppe rett på andre året. Men jeg har ikke sjekket opp dette direkte med skolen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Boltzmann skrev (På 28.1.2021 den 9.13):

Finner ikke noe poenggrense nei.

Copy paste fra nettsiden til HiM:

Årsstudiumet har eksakt samme emner og oppbygging som det første året til bacheloren - så kan ikke forstå annet enn at man kan hoppe rett på andre året. Men jeg har ikke sjekket opp dette direkte med skolen.

Okey, det virker jo ut som en grei løsning for min del da man kan ta første året helt som nettstudie.

Lenke til kommentar

Ringte skolen. Når man er ferdig med årsstudiumet søker man bare som vanlig på bachelor, så får man innpass i de emnene fra årsstudiumet og starter på år 2.
Åpner for søking på mandag, så er bare å hive seg på 🙂 

Edit: 
Bacheloren er forresten også veldig tilrettelagt de som ikke bor i Molde eller evt er i jobb, alle forelesninger ble filmet osv - i tillegg var det ikke noe problem å bruke lengre tid på studiet. Man får automatisk 5 år studierett når man kommer inn. 

Endret av Boltzmann
Lenke til kommentar
Boltzmann skrev (På 30.1.2021 den 20.46):

Ringte skolen. Når man er ferdig med årsstudiumet søker man bare som vanlig på bachelor, så får man innpass i de emnene fra årsstudiumet og starter på år 2.
Åpner for søking på mandag, så er bare å hive seg på 🙂 

Edit: 
Bacheloren er forresten også veldig tilrettelagt de som ikke bor i Molde eller evt er i jobb, alle forelesninger ble filmet osv - i tillegg var det ikke noe problem å bruke lengre tid på studiet. Man får automatisk 5 år studierett når man kommer inn. 

Var det ingen obligatorisk oppmøte? Da kan man jo ta store deler av det via nettet høres det ut som..

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
  • 8 måneder senere...
Kryptodebunker skrev (På 18.2.2021 den 17.25):

Bare tull å ta ingeniør IT utdanning. Man trenger ikke R1 og R2 matte for 99% av jobbene innen programmering. Du sløser bort tid på å lære matte og fysikk du aldri vil bruke. Bedre å ha bare IT fag isteden. 

Det kommer helt an på hvilke stillinger du er ute etter. IT-bransjen er svært stor med flust av ulike typer stillinger som krever ulike typer kompetanse. Gå får IT (informasjonsteknologi) dersom du ønsker jobber som f.eks IT-konsulent, IT-administrator og supportstillinger. For å bli systemutvikler/programvareutvikler anbefaler jeg å heller gå dataingeniør og datateknologi (evt informatikk). Det kreves mye matematikk kunnskaper i systemutvikling. Øker raskt i gradene til å bli prosjektledere også.

Lenke til kommentar
FloydMayweather skrev (På 22.10.2021 den 15.32):

For å bli systemutvikler/programvareutvikler anbefaler jeg å heller gå dataingeniør og datateknologi (evt informatikk). Det kreves mye matematikk kunnskaper i systemutvikling.

Dette er minst like feil og generaliserende som posten du kritiserer. Veldig mange slike stillinger har ingen nytte av mattekunnskaper.

Lenke til kommentar

Følgende virker da ganske bastant:

nirolo skrev (3 timer siden):

Dette er minst like feil og generaliserende som posten du kritiserer. Veldig mange slike stillinger har ingen nytte av mattekunnskaper.

Kryptodebunker skrev (På 18.2.2021 den 17.25):

Bare tull å ta ingeniør IT utdanning. Man trenger ikke R1 og R2 matte for 99% av jobbene innen programmering. Du sløser bort tid på å lære matte og fysikk du aldri vil bruke. Bedre å ha bare IT fag isteden. 

Mener man at en systemutvikler/programvareutvikler (som er det som ble diskutert over) ikke trenger matte så er man på villspor. I hvertfall er diskret matte et minimum. Og selv om man ikke direkte benytter matte hver dag hjelper mattebakgrunnen veldig fordi man blir bedre på logikk.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
nightowl skrev (14 minutter siden):

Følgende virker da ganske bastant:

Mener man at en systemutvikler/programvareutvikler (som er det som ble diskutert over) ikke trenger matte så er man på villspor. I hvertfall er diskret matte et minimum. Og selv om man ikke direkte benytter matte hver dag hjelper mattebakgrunnen veldig fordi man blir bedre på logikk.

Nå var ikke diskret matte tema her, men takk for at du tar med en avsporing.

Nei, man trenger ikke kalkulus, fouriertransformasjon, lineær algebra etc som systemutvikler/programvareutviker. Ei heller fysikken som er inkludert i mange ingeniørstudier. Man bruker i praksis aldri dette innenfor kjempestore områder av systemutvikling. Det finnes selvsagt noen unntak, men det er relativt snevre områder hvor de færreste jobber.

Du må gjerne føle jeg er på villspor, men i min erfaring som systemutvikler så er det slik verden er. Jeg har jobbet flere steder og aldri hatt bruk for et snev av den klassiske matten jeg lærte på universitetet. Statistikk skulle jeg derimot gjerne ha tatt mer av, da det har vært mye mer relevant flere steder jeg har jobbet. Diskret matematikk, som jeg antar man underviser på alle linjer , er derimot kjemperelevant. Men diskret matematikk bygger ikke på matte fra videregående og om man mangler R1+R2 som TS, så er ikke det noe problem.

Lenke til kommentar
nirolo skrev (2 minutter siden):

Nå var ikke diskret matte tema her, men takk for at du tar med en avsporing.

Tema var matte. Og diskret matte er også matte. 

nirolo skrev (2 minutter siden):

Nei, man trenger ikke kalkulus, fouriertransformasjon, lineær algebra etc som systemutvikler/programvareutviker. Ei heller fysikken som er inkludert i mange ingeniørstudier. Man bruker i praksis aldri dette innenfor kjempestore områder av systemutvikling. Det finnes selvsagt noen unntak, men det er relativt snevre områder hvor de færreste jobber.

Det er kanskje ikke et direkte behov for de fleste, men indirekte vil omtrent alle få nytte av det likevel: Man ser lettere alternative løsninger når man innsikt i flere felt. En mindre utdannet systemutvikler vil derimot automatisk gå for en tradisjonell løsning som gjerne er mer tungvinn.

nirolo skrev (2 minutter siden):

Du må gjerne føle jeg er på villspor, men i min erfaring som systemutvikler så er det slik verden er. Jeg har jobbet flere steder og aldri hatt bruk for et snev av den klassiske matten jeg lærte på universitetet. 

Kanskje ikke direkte og bevisst. Men jeg vedder på at med dårlig mattebakgrunn ville alt ditt utført arbeid over åra og alle avgjørelser underveis vært mer styrt av flyktige emosjoner.

nirolo skrev (2 minutter siden):

Statistikk skulle jeg derimot gjerne ha tatt mer av, da det har vært mye mer relevant flere steder jeg har jobbet. 

Samme her.

nirolo skrev (2 minutter siden):

Diskret matematikk [..] er derimot kjemperelevant. Men diskret matematikk bygger ikke på matte fra videregående og om man mangler R1+R2 som TS, så er ikke det noe problem.

Hvis du ser deg blind på pensumlister kan det kanskje virke slik. Men en matte n00b uten R1+R2 vil garantert slite mye mer enn noen som allerede har god matematisk forståelse. Det er også mye matte på videregående som alle burde vite uansett, uavhengig av om man skal jobbe som systemutvikler. (Følger og rekker, algebra, logaritmer og eksponentialfunksjoner, funksjoner, økonomiske modeller, litt om sannsynlighet samt geometri, i hvertfall.)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
nightowl skrev (16 minutter siden):

Det er kanskje ikke et direkte behov for de fleste, men indirekte vil omtrent alle få nytte av det likevel: Man ser lettere alternative løsninger når man innsikt i flere felt. En mindre utdannet systemutvikler vil derimot automatisk gå for en tradisjonell løsning som gjerne er mer tungvinn.

Dette er et argument man kan bruke på en vilkårlig sideutdannelse. Du kan fylle inn hva du vil i stedet for matte og si det samme. Det betyr ikke at alle bør ta matte. Det eneste du argumenterer for her er en bredere utdannelse.

 

nightowl skrev (14 minutter siden):

Kanskje ikke direkte og bevisst. Men jeg vedder på at med dårlig mattebakgrunn ville alt ditt utført arbeid over åra og alle avgjørelser underveis vært mer styrt av flyktige emosjoner.

Alle som ikke har kalkulus på universitet/høyskole er styrt av flyktige emosjoner? Det blir for dumt å svare på.

 

nightowl skrev (12 minutter siden):

Hvis du ser deg blind på pensumlister kan det kanskje virke slik.

Jeg leser meg ikke blind på pensumlister, jeg har tross alt både tatt fagene vi snakker om og jobbet en god del år.

 

nightowl skrev (9 minutter siden):

Tema var matte. Og diskret matte er også matte. 

Nei. Dette var det var som ble skrevet:

Kryptodebunker skrev (På 18.2.2021 den 17.25):

Bare tull å ta ingeniør IT utdanning. Man trenger ikke R1 og R2 matte for 99% av jobbene innen programmering. Du sløser bort tid på å lære matte og fysikk du aldri vil bruke. Bedre å ha bare IT fag isteden. 

Dvs her disktuerer man ingeniør vs ikke-ingniør. Da er emner som er felles for begge deler irrelevante.

Lenke til kommentar
nirolo skrev (13 minutter siden):

Dette er et argument man kan bruke på en vilkårlig sideutdannelse. Du kan fylle inn hva du vil i stedet for matte og si det samme. Det betyr ikke at alle bør ta matte. Det eneste du argumenterer for her er en bredere utdannelse.

Nei, uenig. Det er forskjell på bred utdannelse og det å være godt skolert innenfor -1- valgt fagfelt.

 

nirolo skrev (13 minutter siden):

Alle som ikke har kalkulus på universitet/høyskole er styrt av flyktige emosjoner? Det blir for dumt å svare på.

Stråmann.

Jeg sier/mener/påstår at hvis man har mye matte, fysikk, etc. (altså realfag) vil man generelt bli bedre til å analysere og tenke logisk rundt noe. Alt i alt blir man mer rasjonell. Noe som igjen påvirker hvordan man tilnærmer seg og løser problemer resten av livet.

At arbeidet man utfører også blir bedre utført vil være en naturlig konklusjon. I hvertfall når det er snakk om noe teknisk.

nirolo skrev (13 minutter siden):

Jeg leser meg ikke blind på pensumlister [..]

Vel, det er lov å lure, siden du mener man ikke trenger R1+R2 for diskret matematikk.

nirolo skrev (13 minutter siden):

Dvs her disktuerer man ingeniør vs ikke-ingniør. Da er emner som er felles for begge deler irrelevante.

Diskret matte er ikke et IT-fag.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...