Gå til innhold

Kryptovaluta mining med skjermkort diskusjonstråd.


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
21 minutes ago, idleman_2 said:

Kan en ikke opprette et AS/enkeltmannsforetak.. har en omsetning/innkomst på mere enn 50.000-100.000  kan en registrere seg i momsregisteret og foreta avskrivning på hardwaren, slippe å betale moms på hardware...

For å få tilbake moms må du betale moms, det gjør du ikke ved mining.

 

1 hour ago, muuha said:

er det sånn det funker ?

blir ikke bare grunnlaget du betaler skatt av satt 1000 kr lavere, så slipper du 22% skatt av det. altså sparer du 220 kr

Jo det er slik, har du 200k i inntekter, og 50k i utgifter, så skatter du på overskuddet (150k). Men tror du må ha enkeltmannsforetak for å gjøre dette. Gjør en del freelancearbeid og er iallefall slik jeg gjør det med utgifter.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
MariusJS skrev (1 time siden):

Godt spørsmål, hadde jeg hatt bedrift så hadde jo bedriften betalt de 1000kr, da hadde det ikke blitt noen skatt på dem at all, men som privatperson så er jeg ikke sikker

Kort fortalt: Du kan utgiftsføre de 1000kr, noe som gjør at overskuddet synker med 1000kr og du skatter for 1000kr mindre. Med andre ord sparer du 1000kr x 0,22 = 220kr i skatt. Det er det samme med avskrivning på maskiner / øvrige utgifter knyttet til mining, man trekker de fra inntekten og får et lavere overskudd man må skatte for (eller høyere underskudd..)

idleman_2 skrev (31 minutter siden):

Kan en ikke opprette et AS/enkeltmannsforetak.. har en omsetning/innkomst på mere enn 50.000-100.000  kan en registrere seg i momsregisteret og foreta avskrivning på hardwaren, slippe å betale moms på hardware...

Avskriving på hardware kan man uansett gjøre dersom denne i hovedsak blir benyttet til mining. Utvinning av kryptovaluta (mining) omfattes av unntak i mvaloven §3-6 så man kan ikke registrere seg i merverdiavgiftregisteret og få refundert mva.

Kilde for avskriving, se under "Beregn inntekt/tap" https://www.skatteetaten.no/person/skatt/hjelp-til-riktig-skatt/aksjer-og-verdipapirer/om/virtuell-valuta/mining/

Kilde for mva, se under "Merverdiavgift og utvinning/mining" https://www.skatteetaten.no/bedrift-og-organisasjon/rapportering-og-bransjer/bransjer-med-egne-regler/internett/skatt-mva-virtuell-valuta/

 

Klart en har omsetning...  omsetning er jo mininga...

Du har ikke avgiftspliktig omsetning.

Endret av KjellV
  • Liker 2
Lenke til kommentar
4 hours ago, KjellV said:

Kort fortalt: Du kan utgiftsføre de 1000kr, noe som gjør at overskuddet synker med 1000kr og du skatter for 1000kr mindre. Med andre ord sparer du 1000kr x 0,22 = 220kr i skatt. Det er det samme med avskrivning på maskiner / øvrige utgifter knyttet til mining, man trekker de fra inntekten og får et lavere overskudd man må skatte for (eller høyere underskudd..)

Avskriving på hardware kan man uansett gjøre dersom denne i hovedsak blir benyttet til mining. Utvinning av kryptovaluta (mining) omfattes av unntak i mvaloven §3-6 så man kan ikke registrere seg i merverdiavgiftregisteret og få refundert mva.

Kilde for avskriving, se under "Beregn inntekt/tap" https://www.skatteetaten.no/person/skatt/hjelp-til-riktig-skatt/aksjer-og-verdipapirer/om/virtuell-valuta/mining/

Kilde for mva, se under "Merverdiavgift og utvinning/mining" https://www.skatteetaten.no/bedrift-og-organisasjon/rapportering-og-bransjer/bransjer-med-egne-regler/internett/skatt-mva-virtuell-valuta/

 

Du har ikke avgiftspliktig omsetning.

Men uansett så må en betale skatt på 'inntekten' og ønsker derfor å føre fradrag for investering i mining utstyret og strømkostnad og andre ting som er relevant

Lenke til kommentar
muuha skrev (På 5.2.2021 den 12.27):

10 skjermkort +rig i bestilling, 82k utlagt så håper jeg rekker tjene det inn før morroa er over :)

avbestilte dette, kom fram til at 7500,- i snittpris på 3060/3070 med levering i slutten av april på halvparten ble for dyrt.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
muuha skrev (23 minutter siden):

avbestilte dette, kom fram til at 7500,- i snittpris på 3060/3070 med levering i slutten av april på halvparten ble for dyrt.

Det kan være det lureste du har gjort i år, men også det dummeste. Tiden vil vise. Men man bør helt klart beregne at man kan risikere å selge med 30-50% tap om kryptomarkedet krasjer fullstendig.

Lenke til kommentar
Pc Lynet skrev (2 minutter siden):

Det kan være det lureste du har gjort i år, men også det dummeste. Tiden vil vise. Men man bør helt klart beregne at man kan risikere å selge med 30-50% tap om kryptomarkedet krasjer fullstendig.

mulig det, jeg har ikke helt lagt fra meg ideen om mining, bare at det jeg hadde betalt var for mye. 

gjør ny vurdering når 3060 non-ti blir tilgjengelig.

men for å gå i null på mining på under 2 år, blir man helt nødt til at kursen stiger en del(5%+ pr mnd), dersom man tror på en slik verdistigning, sliter jeg litt med å skjønne at det ikke vil være mere lønnsomt å bare kjøpe ethereum direkte nå 

 

 

Lenke til kommentar
7 minutes ago, muuha said:

mulig det, jeg har ikke helt lagt fra meg ideen om mining, bare at det jeg hadde betalt var for mye. 

gjør ny vurdering når 3060 non-ti blir tilgjengelig.

men for å gå i null på mining på under 2 år, blir man helt nødt til at kursen stiger en del(5%+ pr mnd), dersom man tror på en slik verdistigning, sliter jeg litt med å skjønne at det ikke vil være mere lønnsomt å bare kjøpe ethereum direkte nå 

Hvordan får du til det egentlig?

10x3060 Ti er på ca 90 USD pr dag i inntekt, si du gir 7300kr pr stk

73000/769 = 94 dager

Alltids mulig at du har veldig korte år, men

Endret av MariusJS
Lenke til kommentar
MariusJS skrev (1 minutt siden):

Hvordan får du til det egentlig?

10x3060 Ti er på ca 90 USD pr dag i inntekt, si du gir 7300kr pr stk

73000/769 = 94 dager

Alltids mulig at du har veldig korte år, men

får det til med å ta med økning i difficulty på 16% med i beregning, samt med oppstart sein april.

vil nok være ett litt annet regnestykke dersom man har 600MH/s igang NÅ

Lenke til kommentar
Just now, muuha said:

får det til med å ta med økning i difficulty på 16% med i beregning, samt med oppstart sein april.

vil nok være ett litt annet regnestykke dersom man har 600MH/s igang NÅ

Så du tar en diff økning ut av rene lufta, eller?

Du skal ikke lage ett regnestykke hvor EIP 1559 blir aktiv i morgen også?

Lenke til kommentar
muuha skrev (24 minutter siden):

mulig det, jeg har ikke helt lagt fra meg ideen om mining, bare at det jeg hadde betalt var for mye. 

gjør ny vurdering når 3060 non-ti blir tilgjengelig.

men for å gå i null på mining på under 2 år, blir man helt nødt til at kursen stiger en del(5%+ pr mnd), dersom man tror på en slik verdistigning, sliter jeg litt med å skjønne at det ikke vil være mere lønnsomt å bare kjøpe ethereum direkte nå

Du kan kjøpe kryptovaluta direkte. Mining er ikke noe bli rik raskt opplegg. Men krasjer Bitcoin og Ethereum 50% på en uke noe som kan skje, er det bedre å sitte med fysisk hardware som du kan selge.

Lenke til kommentar
1 minute ago, Pc Lynet said:

Du kan kjøpe kryptovaluta direkte. Mining er ikke noe bli rik raskt opplegg. Men krasjer Bitcoin og Ethereum 50% på en uke noe som kan skje, er det bedre å sitte med fysisk hardware som du kan selge.

Jeg angrer bittert på at jeg solgte hardware sist, hadde vært mange-millionær nå med den lille riggen jeg hadde sist om jeg bare lot den stå å gå

Lenke til kommentar
MariusJS skrev (3 minutter siden):

Ser fortsatt ikke helt poenget du skal frem til, vi har noe av den beste dollar pr MH/s som ever har vært den siste uka

ikke noe annet poeng en hvordan jeg kom fram til at jeg ikke lenger var villig til å investere 84k i 635MH/s. Har ingen/1 uke erfaring med mining, så fullt mulig at min beregninger ikke gir meining

Pc Lynet skrev (3 minutter siden):

Du kan kjøpe kryptovaluta direkte. Mining er ikke noe bli rik raskt opplegg. Men krasjer Bitcoin og Ethereum 50% på en uke noe som kan skje, er det bedre å sitte med fysisk hardware som du kan selge.

jeg var ute etter en bli rik rask løsning, derfor jeg ikke var villig lengre når jeg skjønte at dette ikke var tilfellet

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...