Gå til innhold

Komme i gang med Generell studiekompetanse, hvem skal jeg henvende meg til for best hjelp?


Anbefalte innlegg

Hei! 

Jeg er 26 år uten noe fullført videregående.. men har nylig fått et nytt "driv" til å forsøke komme litt videre i livet og kanskje studere noe på høyskole. Er fortsatt ikke sikker på hva jeg har lyst å "bli" eller ende opp med å jobbe som, men tenker at å få generell studiekompetanse uansett er lurt så tar jeg det derfra. 

Jeg droppet ut av VG2, gikk yrkesfaglig IKT andre året, hadde greie karakterer utenom 1 programfag og to fellesfag hvor jeg fikk ikke vurdert på andre halvår. Den linja er et stykke unna hjembyen min, og er usikker på om det har noe for seg å ta opp disse programfagene og få bestått det 2året? Har fortsatt litt lyst å jobbe med noe innen IT, men føler det blir uaktuelt å skulle begynne å bli lærling nå, om jeg heller bare burde gå rett for å forsøke å få generell studiekompetanse?8 

I så fall hva er lureste måten å få gjort dette på? Er Privatist eneste/beste vei og få det gjort på?  Ser ut som det koster en del per fag også, men vi har vel støtteordninger for slikt.

Har kontaktet veilederen min hos NAV angående dette, men regner med det kanskje er en annen type veileder jeg kanskje bør kontakte?  

Setter stor pris på hjelp:)

Endret av Bananasaurus
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Den raskeste veien i mål er sannsynligvis å bestå IKT-løpet for deretter å gå påbygg til generell studiekompetanse. Med litt flaks kan du slenge deg med på IKT-fagene allerede nå og begynne på påbygg til høsten. Da er du klar til å studere høsten 2022.

Alternativet er å gå alle tre årene med ordinær studiespesialisering, eventuelt 23/5-regelen dersom du har fem år med yrkeserfaring. Om du har kapasitet til det kan du korte ned tiden ved å ta fag som privatist, men da må du passe på at du ikke biter over mer enn du makter.

Lenke til kommentar
15 hours ago, Vardark said:

Den raskeste veien i mål er sannsynligvis å bestå IKT-løpet for deretter å gå påbygg til generell studiekompetanse. Med litt flaks kan du slenge deg med på IKT-fagene allerede nå og begynne på påbygg til høsten. Da er du klar til å studere høsten 2022.

Alternativet er å gå alle tre årene med ordinær studiespesialisering, eventuelt 23/5-regelen dersom du har fem år med yrkeserfaring. Om du har kapasitet til det kan du korte ned tiden ved å ta fag som privatist, men da må du passe på at du ikke biter over mer enn du makter.

Takk for utfyllende svar.

Har også tenkt at å bestå IKT-løpet trolig er det lureste, for deretter alminnelig påbygg på min lokale vgs. Jeg har ikke vurdert i andre halvårs prosjekt fordypning og møtte ikke opp til siste eksmane i ikt. Men nå har jeg ikke lengre noe ungsomrett, vet ikke hvor aktuelt det er å komme inn på påbygg da? Også svært usikker på hvordan jeg får det IKT løpet bestått,  Skal forsøke å ringe de i morgen å høre om man kan ta opp eksamen utenom å skulle gå i klassen der. 

23/5 regelen er jeg muligens kvalifisert for, har jo jobbet stort sett hele tiden men ofte 50%, men mangler da flere av fagene. Blir det ikke ganske dyrt når man tar opp fag som privatist? 

Har mye motivasjon til å begynne å studere, men om jeg skal ha nok kapasitet blir jeg trolig ikke å kunne ta særlig mange vakter på jobb. Hvilke ordninger har man egentlig som voksen student? Blir det å leve på dagpenger og eventuelt ta noe studielån fra lånekassen? 

Endret av Bananasaurus
Lenke til kommentar

Om du har muligheit til å følge ordinær vgs undervisning så vil det i dei fleste tilfeller være det beste. Å skulle ta dette som privatist stiller større krav til at du har motivasjonen og arbeidsdisiplinen som trengs til å kome gjennom pensum uten særleg med hjelp.

Det at du ikkje har ungdomsrett gjer at du står langt nede på prioriteringslista, men om du har muligheit til å flytte på deg så er det gode sjangsar for at du finn skular med ledig plass.

Lenke til kommentar
Bananasaurus skrev (9 timer siden):

Takk for utfyllende svar.

Har også tenkt at å bestå IKT-løpet trolig er det lureste, for deretter alminnelig påbygg på min lokale vgs. Jeg har ikke vurdert i andre halvårs prosjekt fordypning og møtte ikke opp til siste eksmane i ikt. Men nå har jeg ikke lengre noe ungsomrett, vet ikke hvor aktuelt det er å komme inn på påbygg da? Også svært usikker på hvordan jeg får det IKT løpet bestått,  Skal forsøke å ringe de i morgen å høre om man kan ta opp eksamen utenom å skulle gå i klassen der. 

23/5 regelen er jeg muligens kvalifisert for, har jo jobbet stort sett hele tiden men ofte 50%, men mangler da flere av fagene. Blir det ikke ganske dyrt når man tar opp fag som privatist? 

Har mye motivasjon til å begynne å studere, men om jeg skal ha nok kapasitet blir jeg trolig ikke å kunne ta særlig mange vakter på jobb. Hvilke ordninger har man egentlig som voksen student? Blir det å leve på dagpenger og eventuelt ta noe studielån fra lånekassen? 

Du bør sjekke med en karriereveileder. Hvis du droppet ut i Vg2 er det mulig du har "fullført ikke fullført" og ikke kvalifiserer. Det var tilfelle for meg som heller ikke har noe fullført videregående og dermed ikke hadde rett på noe. Såvidt jeg forsto det kan det i noen tilfeller være en vurderingssak.

Såvidt jeg har forstått det har du ikke rett på dagpenger mens du studerer så dette må du finansiere selv.

Selv endte jeg med å ta fullt studielån og studere på fagskole for å få utdanningen jeg ønsket.

Du kan studere så mye eller lite som du ønsker avhengig av hvor mye du må jobbe. Selv anbefaler jeg ikke å ta en lav prosentgrad da det iallefall for mitt fag ville vært veldig utfordrende å ha en oppstykket fremdrift og jeg har en venn som valgte å studere lite over flere år. Det gikk ikke bra. -men Viber selvfølgelig forskjellige.

Lenke til kommentar

En del av privatistskolene har gratis veiledning i det minste selv om de er dyre å gå på. Ville faktisk anbefalt å kontakte en veileder der. De har peiling på alt som har med vgs regler å gjøre. De vil muligens forsøke å selge deg et løp, men det er det bare å takke nei til. Men man vil uansett få mye info ut av dem. Jeg har ihvertfall fått nyttig info mtp å ta opp fag som jeg vurderte da uten å binde meg til kurs og lignende. Veiledere på NAV vet som regel ganske lite om dette. Evt så ville jeg ha kontaktet rådgiver på din tidligere skole. 

Endret av William_S
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...