Gå til innhold

Hvis uendelighet finnes, er ikke alt uendelig da?


Anbefalte innlegg

Hvis tid og rom er uendelig vil vel alt være uendelig? Alt som har skjedd har skjedd uendelige ganger, alt som vil skje vil skje uendelige ganger, alle steder som eksisterer finnes uendelige steder osv. Selv livet vil vel gå om og om igjen. Hva skulle være en stopper for noe isåfall? Er det i det hele tatt noe som bestemmer at nå er nå og der er der? Det er jo bare hva en bevissthet registrerer som gjør at noe føles som der og da?

Endret av mr.wolf
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
mr.wolf skrev (9 timer siden):

Hvis tid og rom er uendelig vil vel alt være uendelig? Alt som har skjedd har skjedd uendelige ganger, alt som vil skje vil skje uendelige ganger, alle steder som eksisterer finnes uendelige steder osv. Selv livet vil vel gå om og om igjen. Hva skulle være en stopper for noe isåfall? Er det i det hele tatt noe som bestemmer at nå er nå og der er der? Det er jo bare hva en bevissthet registrerer som gjør at noe føles som der og da?

I følge forskerne er vel universet endelig, i likhet med tiden, som i alle fall har en begynnelse (Big bang) og altså ikke uendelig. Nå er det selvsagt en mulighet for at dette er feil, selv om dette (såvidt jeg vet) er det flertallet av vitenskapsmenn tror. Det er mulig at det er en teoretisk mulighet for uendelighet, selv om ingen objekter har oppnådd dette, men det er vel kanskje ikke så interessant, da det i praksis bare blir et konsept.

Min mening:

Om uendelighet fins, er alt uendelig da?
Svar: Nei.

Fins uendelighet?

Svar: Teoretisk sett muligens, men i "for all intents and purposes" antakelig ikke.

Som kristen tror jeg naturligvis på Gud og han blir jo da det eneste man kan si dette om.

Endret av Aiven
Lenke til kommentar
mr.wolf skrev (På 8.1.2021 den 22.00):

Hvis tid og rom er uendelig vil vel alt være uendelig? Alt som har skjedd har skjedd uendelige ganger, alt som vil skje vil skje uendelige ganger, alle steder som eksisterer finnes uendelige steder osv. Selv livet vil vel gå om og om igjen. Hva skulle være en stopper for noe isåfall? Er det i det hele tatt noe som bestemmer at nå er nå og der er der? Det er jo bare hva en bevissthet registrerer som gjør at noe føles som der og da?

Som Aiven skriver, så er rådende forskning så vidt jeg har forstått, at både tiden og universet startet med Big Bang, så ut fra det er selve premisset ditt feil.

Men det er også fullt mulig å tenke seg at universet kan ha eksistert uendelig lenge, men at det var bare ingenting fram til Big Bang, og at det dermed ikke skjedde noen ting i den lange evigheten før det. 

Litt tilsvarende er det fullt mulig at universet fortsetter å ekspandere, og at all masse/energi etterhvert sprer seg så tynt at ingen planeter eller stjerner lenger eksisterer, bare en tynn suppe av nesten ingenting som bare sprer seg mer og mer....

Endret av theNiceOne
Lenke til kommentar

Vi som mennesker mangler nok fakultetene til å beskrive slike enorme ting med noe særlig annet enn matematikk. Universet er heller ikke under noen som helst obligasjon til å virke logisk for våre begrensede evner til å forstå universet rundt oss.

Det er foreløpig ingenting som tyder på at noe kan være uendelig. Det konseptet er også avhengig av andre konsepter vi tar for gitt i vår eksistens, som tid og avstand.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg tror mye av kunnskapen nom dette kommer om vi lærer mer om mørk materie og mørk energi, noe som er mye av gåten med teorien Bigbang og big freeze kontra Big krunch..

Om vi lærer mer om mørk materie så blir det enklere å finne svaret.

Big bang er bare teori som vi ser reelt den kan etterprøves med både jordprøver, stråling og observasjoner.

Mørk materie og mørk energi er jokeren, og hvordan den oppfører seg bryter mot det vi har kunnskap om.

 

Lenke til kommentar
Aiven skrev (På 9.1.2021 den 6.59):

I følge forskerne er vel universet endelig, i likhet med tiden, som i alle fall har en begynnelse (Big bang) og altså ikke uendelig. Nå er det selvsagt en mulighet for at dette er feil, selv om dette (såvidt jeg vet) er det flertallet av vitenskapsmenn tror. Det er mulig at det er en teoretisk mulighet for uendelighet, selv om ingen objekter har oppnådd dette, men det er vel kanskje ikke så interessant, da det i praksis bare blir et konsept.

Min mening:

Om uendelighet fins, er alt uendelig da?
Svar: Nei.

Fins uendelighet?

Svar: Teoretisk sett muligens, men i "for all intents and purposes" antakelig ikke.

Som kristen tror jeg naturligvis på Gud og han blir jo da det eneste man kan si dette om.

Jeg var av oppfatning at big bang var begynnelsen til det som kan spores/observeres. Hva og evt tiden før big bang er vel ikke noe forskerne sier så mye om siden det er uvisst?

Ingen har vel et svar på om kosmos er endelig. Men det tyder på som jeg har forstått det at vårt observerbare univers hadde en material begynnelse når big bang skjedde. Når denne ekspansjonen som vi nå har klart å spore oss tilbake til begynnelsen har vi døpt "big bang".

Endret av Noxhaven
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg tror det er mange big bang, og Crunch

Uendelig helst, og uendelig univers og tid.

Det passer best med ideologien min. Tid er evig bortsett fra våre skrøpelige legemer....

Om tiden en tid stopper litt så starter den snart igjen..

Jeg tror ikke at det var ingenting først, og selv om jeg tror på en allmektig Gud så tror jeg ikke at han startet big bang.

Jeg tror han ble til på veien. Og at etter hver crunch og bang starter livet på nytt og gud blir til. Loven finnes uansett og ideen om det rette. Og om ikke gud finnes må noen skape gud. Og jeg tror det skjer hver gang... For ondskap er ikke levedyktig ikke en gang på en jord...og det kan vi vel iaktta med Global oppvarming, Trumper osv...

Pustende Breathing multi universe...

Teori ligger der, at universet avgrenses av vårt synlige univers er svært lite trolig...

Endret av Gouldfan
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...