Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Privat psykiater


Mir

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
19 minutes ago, Mir said:

Hei! Jeg vil sjekke om den har private psykiater Aina Bergseth ( http://www.privatpsykiater.no/forside) er virkelig lege. Hvem må jeg kontakte for å finne om den personen har virkelig tatt utdannelse og har autorisasjon?

Mvh Mir 

En psykiater er en lege, akkurat som at en gastrokirurg er lege, kardiolog er lege osv. 

Lenke til kommentar

Enig med AnnonymG.
Jeg kan også legge til at det å titulere seg som psykiater, implisitt at du herunder da titulerer deg som lege, betyr at du tar i bruk beskyttet tittel etter helsepersonelloven § 53 jf. samme lovs § 74. Det er straffbart å titulere seg med beskyttet tittel i utøvelsen av helsehjelp. Det er forholdsvis sjelden det skjer i Norge for tiden. De ganger det skjer, avdekkes det relativt raskt.
Du kan føle deg trygg. Ved tvil kan du kontakte Statsforvalteren: https://www.fylkesmannen.no/nb/oslo-og-viken/om-oss/ som er pliktig å opplyse om offentlige autorisasjoner.

Lenke til kommentar

Se også Legeforeningens info, «Godkjente spesialister»:

Sitat

Spesialistgodkjenninger er Helsedirektoratets ansvar, og du kan slå opp hver enkelt lege i Helsepersonellregisteret.

Helsepersonellregisteret

For informasjon om godkjenningsstatus for en bestemt lege (eller annet autorisert helsepersonell), kan du slå opp i Helsepersonellregisteret, som forvaltes av Helsedirektoratet. Du trenger enten etternavn og fødselsdato eller HPR-nummer.

Privatpraktiserende avtalespesialister

Oversikter over privatpraktiserende avtalespesialister og psykologer hos de regionale helseforetakene.

Kilde

 

Lenke til kommentar

Man kan sjekke opp selv noens autorisasjon i helsepersonellregisteret ja, men for å søke i registeret må du enten kjenne til HPR-nummer, eller etternavn og fødselsdato, som nevnt ovenfor. Kanskje lettest å be om nummeret. 

Jeg viser til mitt HPR-nummer i jobbsøknader som en bekreftelse på at jeg har den autorisasjonen som jeg har. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...