Gå til innhold

Raset i Gjerdrum


William_S

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

 

Hva skal de gjøre for å få ut personene som antagelig ligger der? Redningsfolkene lurer nok på det selv. Ut fra videoen ser det ikke lyst ut... Det sies at folk kan overleve lenge om de har tilgang til vann. Men om disse er i live og har noe vann i kjøleskapet (vannet i springen er antagelig borte), er det ikke sikkert at de klarer å ta seg fram til kjøleskapet. 

Kanskje det rett og slett ikke lar seg gjøre å frakte ut de savnede og/eller omkomne? I alle tilfelle er dette mer dramatisk enn Rissa-hendelsen. For der omkom det én person (pluss en mengde husdyr). Og folk forventer at et byggefelt i nærheten av Oslo, ja hvor som helst, er trygt å flytte inn i. 

En hydrolog forsøkte å advare kommunen i et leserinnlegg, om at de måtte gjøre noe med tendenser til overvann i bekken nedenfor det nye byggefeltet. Men dette ble ikke gjort (leste det på Nrk.no).

Lenke til kommentar

Ordfører Østensen i Gjerdrum kommune er den største tøkeleggeren jeg har hørt i denne saken. I hvert intervju han gir i denne saken sier han at det har vært "trygt" å bygge i området. Det enste han treger å gjøre er å snu seg 180 grader så har han fasiten på det han sier.

Hvis folk i Gjerdrum igjen går inn for en ordfører fra AP, forstår de ikke hvilke lurendreiere de har med å gjøre.

Lenke til kommentar
Solaris skrev (34 minutter siden):

Tre personer ble bekreftet omkommet, en ble funnet kort tid etter men selv nå fire år senere er de to siste savnet... 

Såvidt jeg forstår var disse utenlandske. Ikke at ulykken var mindre dramatisk av den grunn, men folk her blir kanskje enda mer hysteriske av at en norsk barnefamilie forsvinner på få minutter, inne i sitt eget hjem. 

Skjønner ikke helt hvorfor de ikke kan fire ned en redningsmann, på samme måte som de gjør når noen ligger i havet og skal hentes opp i et helikopter. Men jeg har selvsagt ikke greie på hvilke vurderinger som redningsmannskapene gjør. 

Lenke til kommentar
Budeia skrev (29 minutter siden):

Såvidt jeg forstår var disse utenlandske. Ikke at ulykken var mindre dramatisk av den grunn, men folk her blir kanskje enda mer hysteriske av at en norsk barnefamilie forsvinner på få minutter, inne i sitt eget hjem. 

Skjønner ikke helt hvorfor de ikke kan fire ned en redningsmann, på samme måte som de gjør når noen ligger i havet og skal hentes opp i et helikopter. Men jeg har selvsagt ikke greie på hvilke vurderinger som redningsmannskapene gjør. 

Det er jo ikke slik at noen sitter på et hustak og roper etter hjelp. De er mest sannsynlig delvis begravet i massene. 

Endret av ITtraktor
Lenke til kommentar
ITtraktor skrev (6 timer siden):

Det er jo ikke slik at noen sitter på et hustak og roper etter hjelp. De er mest sannsynlig delvis begravet i massene. 

Ja, men virker som de tror det kan nytte å fly over områdene. Nå er det en ny utvikling, de skal sende inn en spesialtrent styrke på bakkenivå. En ny svensk hjelp som trolig ikke må i karantene i sju dager. De skal søke i overflaten av raset, da spørs det om de finner noe. Ser ut som de første husene som raste, ligger flere meter nede i leiren.  

Sitat
På fredag vil politiet sende bakkemannskaper til rassonen på Gjerdrum for å lete etter overlevende.
Klokken 08 forteller TV 2s reporter på stedet at bakkemannskapene forbereder seg på bidra i redningsaksjonen. 
Det er USAR-styrken fra Sverige som etter planen skal sendes inn, sammen med norske hundeførere. USAR-styrker er trent på å drive redningsoppdrag i kollapsede bygg, grøfter, ras og lignende. 
Bakkemannskapene skal ikke grave i rasområdet, men søke i overflaten av raset. 

 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...