Gå til innhold

10 gigabit mediaconverter?


LMH1

Anbefalte innlegg

Finnes det noe alternativ til:

https://www.reichelt.com/no/en/media-converter-10gbase-r-sfp-to-10gbase-t-rj45-delock-86439-p260825.html?CCOUNTRY=454&LANGUAGE=de&GROUPID=8135&START=0&OFFSET=16&SID=92a7a76d047c340747e27ab62e546d3f9d74316ddde21fad91ee1&LANGUAGE=EN&&r=1

Synd det blir over 3000 kr med moms og frakt.

Bør slik fungere med direkte med Switch slik at man slipper 2 stk?

Eller tror dere det finnes mulighet å oppgradere https://www.multicom.no/tp-link-mc220l-fibermedieomformer-gige-1000base-lx/cat-p/c/p1998857

For syns det er rart den er så liten at man skulle nesten tro det billig å produsere slikt, hadde jeg vist det var lett å oppgradere ville jeg prøvd.

Vet det finnes på multicom:

https://www.multicom.no/startech-10gbe-fiber-ethernet-media/cat-p/c/p1000025902

table_MSA.gif

https://www.embrionix.com/resource/how-to-design-with-video-SFP

klarer noen basert på denne teksten å vurdere om det er teknisk billig måte å konvertere SFP til ethernet?

Så er usikker om den første må være 1 gigabit?

pinout_table.gif

Er også usikker dette er SFP og SFP+ og active SFP?

Endret av LMH1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jo har jo SFP fra før, men ønsker å ha 10 gigabit, men problemet er lenge vært at mediaconverter er for dyrt sammenlignet man får for pengene, ruteren er jo bare gigabit, men har planer å oppgradere, kan jo håpe Asus eller Netgear kommer med 10 gigabit router men tviler det blir flere porter og billig.

Selv siden Netgear AD7200 har det ikke kostet mindre en 4000 kr på det billigste, og det har vært problem den ikke støtter Wan på 10 gigabit er egentlig til NAS eller PC.

Prøver å sende epost til Support.SMB(at)tp-link.com for å se om få svar, men tror nok ikke man ser noe billig, lurer på hvorfor man har SFP og SFP+ fleste går vel for 10 gigabit uansett i dag. Eneste fordelen med 1 gigabit må være man kan begrense hastigheten på arbeidstasjonen eller hvis man har tidligere utstyr, men forstår ikke hvorfor de ikke støtter hverandre?

Endret av LMH1
Lenke til kommentar
barfoo skrev (19 minutter siden):

Hva er det du skal bruke medieconverteren til? Stortsett vil det være bedre å sette inn kort i maskinen, og kjøpe maskinvare som spiser SFP+ om du skal ha et optisk 10GbE-nettverk.

Ruter\konsoller og iptv alt som ikke har SFP+ i utgangspunktet, kunne ønsket det ble endret, men slik er det nok ikke. ellers blir siste alternativet å legge opp egen fiber for gigabit men syns det er litt idiotisk. Selv om det blir billigere.

Desverre så er det litt bortkastet med switch finnes jo MikroTik Cloud Router Switch CRS309-1G-8S+IN

https://www.ebay.com/itm/MikroTik-CRS309-1G-8S-IN-Cloud-Router-Switch-8xSFP-1x-GLAN-PoE-In-RS232-Route/153368859681?hash=item23b57f1421:g:LsYAAOSwJZ5f2hor

Men syns det er er litt bortkastet med mindre jeg vet sikkert det er eneste mulighet, er ikke mulig å få tak i slik brukt.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar
LMH1 skrev (6 minutter siden):

Ruter\konsoller og iptv alt som ikke har SFP+ i utgangspunktet, kunne ønsket det ble endret, men slik er det nok ikke.

Desverre så er det litt bortkastet med switch finnes jo MikroTik Cloud Router Switch CRS309-1G-8S+IN

https://www.ebay.com/itm/MikroTik-CRS309-1G-8S-IN-Cloud-Router-Switch-8xSFP-1x-GLAN-PoE-In-RS232-Route/153368859681?hash=item23b57f1421:g:LsYAAOSwJZ5f2hor

Men syns det er er litt bortkastet med mindre jeg vet sikkert det er eneste mulighet, er ikke mulig å få tak i slik brukt.

For min del høres det ut som om du ønsker å kaste bort penger hvis du skal koble inngangen fra ISP på SFP+ når du ikke har  nettverksutstyr i huset som takler 10 gig.

Uansett har du et alternativ. her:

https://www.fs.com/de-en/products/101477.html

 

Selv ville jeg vurdert å stappe en SFP modul inn i en SFP+ port på en ruter eller en managed switch. Uansett vil din utfordring være at 10gig nettverksutstyr er dyrt. 

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
7 minutes ago, LMH1 said:

Ruter\konsoller og iptv alt som ikke har SFP+ i utgangspunktet, kunne ønsket det ble endret, men slik er det nok ikke. ellers blir siste alternativet å legge opp egen fiber for gigabit men syns det er litt idiotisk. Selv om det blir billigere.

Det utstyret har ikke 10GbE-porter uansett, så om du må transportere nett over fiber er en vanlig GbE medieconverter til et par hundrelapper nok. Du kan bruke samme fibertype på 10GbE og GbE, og hvert apparat må uansett ha sin egen fiber - du kan ikke multiplexe på den måten...

Ellers er det du foreslår sært. Det vanlige vil være å kjøre slikt utstyr over wifi eller vanlig gigabit ethernet. Begge deler vil gi nok båndbredde.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
KVTL skrev (17 minutter siden):

For min del høres det ut som om du ønsker å kaste bort penger hvis du skal koble inngangen fra ISP på SFP+ når du ikke har  nettverksutstyr i huset som takler 10 gig.

Uanset hva man gjør kaster man bort penger, kjøpte brukt intel 12200-18 switch til rundt 1000 kr er bra switch men støyen og mulighetene er svært begrenset da det kun er infraband switch. Kanskje det er billige for meg å utdanne meg til maskinvare ingeniør så man kan lage ting selv. Lurer på hva bedrifter gjør da tilbudet er så dårlig. Leie utstyr er nesten umulig.

Sitat

Du kan bruke samme fibertype på 10GbE og GbE, og hvert apparat må uansett ha sin egen fiber - du kan ikke multiplexe på den måten..

Nå bruker jeg TX 1550\ rx 1310 og  1330 rx  1270 tx

https://www.ebay.com/itm/Optical-Fiber-Splitter-1-To-2-Singlemode-SC-Optical-Splitter-Cable-With-SC-SC/174421341785?

Funger noe slik i så fall? må vel konvertere fra LC til SC men usikker om merker flaskehals i så fall? Eller om MPO fiber er bedre, selv også det er dyrere fordi då jeg bytte en del nettverkkort. Desverre er MPO kun aktuelt som multimode på grunn av pris. kabelene er en del dyrere også. men usikker om LC fiber har noe ulemper mot MPO på kapasitet eller om det er umulig å merke forskjell? Siden mpo baseres på 12\24 fiber. Men singelmode har kun flere bølgelengder. Men usikker hvor mange?

Endret av LMH1
Lenke til kommentar
1 hour ago, LMH1 said:

Fordi da har jeg full ytelse kan få 1250 Mbit hastighet finnes ikke 2.5 gigabit sfp+ inifiband er mest testing og læring foreløpig.

Hvorfor skal du ha SFP+ med 2.5GbE-ytelse? Det er et X-Y-problem. Om ISPen tilbyr 2.5GbE tilbyr de det nok over kobber. 2.5GbE er ikke et alternativ til 10Gb på fiber - det er et alternativ til 1GbE på kobber.

For en tusenlapp får du 2.5GbE-NIC. Stapp det i en PC, sett opp ønsket operativsystem som ruter, og surf i vei. Eller kjøp en asus RT-AX86 som vistnok har 2.5GbE.

Problemet ditt her er at du tror SFP+ er løsningen. Det er det ikke. 2.5GbE (og 5GbE) er ikke laget som alternativ til 10GbE. Det er laget som et alternativ til 1GbE kobber-uplink til accesspunkter, slik at man kan gjenbruke eksisterende kabling.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
On 12/26/2020 at 10:19 PM, barfoo said:

Problemet ditt her er at du tror SFP+ er løsningen. Det er det ikke. 2.5GbE (og 5GbE) er ikke laget som alternativ til 10GbE. Det er laget som et alternativ til 1GbE kobber-uplink til accesspunkter, slik at man kan gjenbruke eksisterende kabling.

Nju nja... 2,5Gbps og 5Gbps er for så vidt et rimeligere alternativ til 10GbE der 1Gbps er for lite, men 10Gbps ikke er nødvendig.

Lenke til kommentar
10 hours ago, NULL said:

Nju nja... 2,5Gbps og 5Gbps er for så vidt et rimeligere alternativ til 10GbE der 1Gbps er for lite, men 10Gbps ikke er nødvendig.

Fordi det kan bruke opp igjen eksisterende kabling. WAP er typisk slike applikasjoner... 

Og joda, det er selvsagt rett, men om det ligger fiber der, gir enkelt og greit ikke 2.5GbE og 5GbE mening. Da er alternativene 10GbE eller 1GbE.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...