Gå til innhold

Bilen var godt pakket og passasjeren riktig sikret – likevel døde hun: Sår tvil om sikkerheten i midtsetet


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

God artikkel. Ser at mange nye biler har mere avanserte seter og at det har blitt vanlig med tredelte bakseter. Før (og i mange billige biler) har man kun todelt baksete hvor begge delene da blir forankret i chassis. Det at midtsete ikke har beltestrammer har jeg ikke tenkt på, skal definitivt bli flinkere til å redusere bruken av midtsete og heller ta to biler i stedet for å kjøre en bil med fullt baksete og bagasjerom. Jeg burde også bli flinkere til å laste i bagasjerommet. Har en litt liten bil for mitt bruk og det blir mye kjøring med last i baksete når bagasjerommet er fullt. Neste bil blir større.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg likte denne artikkelen! :thumbup: Veldig interessant å sette seg inn i sammenhengene.

Jeg vil komme med en spådom. Siter meg gjerne på det om 10 år:

- Om 10 år vil det ikke lengre selges personbiler med 3 seter i bredden.

Nå foregriper jeg saken litt her, men jeg har sagt dette flere ganger i forumet, men da med en litt annen begrunnelse. Det er at bilene stadig blir bredere nettopp på grunn av strengere sikkerhetskrav, men da tenkte jeg hovedsaklig på sidekollisjoner og det at man sitter veldig tett på en 3-seters rad i en personbil. Samtidig vet vi at parkeringsplasser ikke vokser med tida. På et eller annet tidspunkt vil de to interessene kollidere så mye at det blir vanskelig eller umulig å lage seterader med 3 seter i personbiler. Nå tenkte jeg ikke på midtsete-problemene som nevnes i artikkelen, men spådommen blir likevel den samme.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

En beltevarsler med lyd for baksetet kunne kanskje i dette tilfellet reddet et liv. Mange amerikanske SUVer kommer også med to store seter med god kvalitet og armlene istedenfor en treseter eller i verste tilfelle, en benk. Biler i mindre størrelser har sjelden to istedenfor tre bakseter, oftest er det 2+2 konfigurasjon i sportsbiler og kupeer at man finner dette.

Lenke til kommentar

Etter å ha kjørt sedan et års tid er jeg kommet til at det er en mye sikrere løsning. På disse er seteryggene som regel festet til en bjelke, og hvis setene kan legges ned, så er låsen gjerne plassert i nn mot midten, rett bak festet for sikkerhetsbeltet til midtsetet.Det er selvsagt også en fordel at det er en stålplate over bagasjen.

Det bør komme krav til biler med bakluke hengslet i takhøyde, som oppfyller tilsvarende sikkerhetsnivå. Mange kjører nå helt uten sikring over bakseteryggen.

Det er vel også et tidsspørsmål før det blir krav om kollisjonsputer foran baksetepassasjerene. Grunnen til at dette ikke er på plass allerede er antagelig at det kan bli vanskelig å vurdere når barn er store nok til å ha disse aktivert.

Lenke til kommentar
J-Å skrev (1 time siden):

Det er vel også et tidsspørsmål før det blir krav om kollisjonsputer foran baksetepassasjerene. Grunnen til at dette ikke er på plass allerede er antagelig at det kan bli vanskelig å vurdere når barn er store nok til å ha disse aktivert.

Jeg fikk noen oppsiktsvekkende bastante påstander angående kollisjonsputer vs barn for noen år siden og undersøkte temaet i kjølvannet av disse påstandene. Det viste seg at alle råd fra norske trafikkmyndigheter og helsemyndigheter baserer seg på en amerikansk statistisk studie av dødsfall og skader på barn i passasjersetet forran, på typisk amerianske biler på 90-tallet. Konklusjonen i studien var at kollisjonsputene både beskyttet og skadet barn som satt forovervendt i voksensetet uten barnesete/barnepute. Barna var i alderen 4-12 år uten nærmere aldersinndeling eller vektinndeling. Det var også en kategori for barn under 4 år i bakovervendt sete i samme type biler og år, med airbag aktivert. Det ble ofte øyeskader og nakkeskader som følge av at de forovervendte barna naturlig nok ikke sitter i ro. De bakovervendte fikk ofte store påkjenninger på grunn av airbagen. Det ble også påpekt at det statistiske materialet var for lite til å gi gode konklusjoner og at studien derfor burde utvides i framtida.

TLDR; Jeg vil påstå at de norske anbefalingene er utdaterte og lite relevante da de gjelder andre biltyper og bruksmåter enn det som er normalt i Norge i dag. Anbefalinger rundt barn og sikkerhet vekker ofte sterke følelser og fører til lite rasjonell tankegang og debatt rundt sikkerheten til barn i bil. Rådene er ganske bastante fra både Trygg trafikk og SVV, selv om studien de bygger det på er både utdatert og lite relevant. Jeg mener det er på høy tid med en ny europeisk studie. Med ande ord, ta bastantheten i rådene med en stor klype salt. Kanskje det er gode råd, kanskje ikke, det vet vi ikke med noe særlig sikkerhet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
1 hour ago, Simen1 said:

Jeg mener det er på høy tid med en ny europeisk studie. Med ande ord, ta bastantheten i rådene med en stor klype salt. Kanskje det er gode råd, kanskje ikke, det vet vi ikke med noe særlig sikkerhet.

Absolutt. Jeg tenkte først og fremst på at voksne i baksetet vil få mindre skader hvis de på samme måte som forsetepassasjerene beskyttes av både belte og kollisjonspute. Det er jo nå i endel biler blitt tryggere å sitte foran enn bak. Men siden det er mye vanligere med barn bak, blir det altså da en mye vanskeligere vurdering av når kollisjonsputene skal være på.  Eventuelt kan man kanskje lage noen mindre puter på og mellom forseteryggene, som ikke skader barn.. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...