Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Nervøs for å trene på senter


Gjest c2255...c15

Anbefalte innlegg

Gjest 999bf...ecd

Godt å høre TS! Det verste er over, men det blir selvfølgelig flere ganger du tenker at du ikke klarer å møte opp (det gjelder mange). Det viktige nå er å få en rutine på å trene. Det er ikke mengden trening eller hvor vellykket treningen var som betyr noe, det er å få en rutine på at du uansett er på senteret. Selv ekstremt små forbedringer fysisk og mentalt (eksponering bl.a) hver uke vil gjøre underverk over lang tid.

Anonymous poster hash: 999bf...ecd

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Videoannonse
Annonse
Gjest c2255...c15

Det går bra med treningen, men opplevde noe ubehagelig i dag. Var noen menn som åpenbart flirte av meg når jeg gjorde knebøy. Er ganske sikker på at det var meg de lo av, og jeg kan skjønne hvorfor. Jeg sliter litt med teknikken når jeg trener med stang og ekstra vekt, men jeg øver og prøver å bli bedre. Snakket med treneren min om dette og han sa at jeg skulle ikke henge meg så veldig opp i å gå så dypt, det er nok at jeg nesten er parallell med knærne til å begynne med. Det viktigste er skadefri utførelse, og akkurat på det punktet sitter teknikken bra. Etter hvert vil jeg bli sterkere og klare å gå dypt nok. Han mente at det ble for lett om jeg skulle redusere mer vekt på stanga, og at det jeg løfter nå er bra nok selv om det i utgangspunktet er litt for tungt. Så da hører jeg på hans råd, og jeg merker allerede fremgang, men jeg sliter litt med å komme dypt nok enda. 

Hvordan takle akkurat dette.... Kjenner at jeg har veldig lite lyst tilbake nå. Det var fryktelig ubehagelig og sårt, fikk lyst å skrike at jeg er helt ny på det her og jeg prøver så godt jeg kan, og de kan se en annen vei og fokusere på seg selv i stedet for å glo på meg. Hjalp ikke at han ene kom å tok over stasjonen etterpå og utførte perfekte bøyer med mye ekstra vekt. 

Føler meg skikkelig, skikkelig dritt nå, vil bare grine. Har bare trent 4-5 ganger liksom. Hvorfor er folk sånn? Gjør åpenlyst narr? Det er så sårende og ekkelt. Dere tenker sikkert at jeg overtenker og at de helt sikkert ikke lo av meg, at jeg bare tenker det siden jeg har sosial angst og tror det verste, men begge to så på meg mens de lo, så på hverandre og så på meg igjen og ja, dere skjønner tegninga... Jeg så vekk ganske fort men gløtta bort noen ganger. Hadde lyst til å bare gå der ifra men jeg gjennomførte settene. 

Anonymous poster hash: c2255...c15

Lenke til kommentar
Gjest c2255...c15 skrev (1 minutt siden):

Det går bra med treningen, men opplevde noe ubehagelig i dag. Var noen menn som åpenbart flirte av meg når jeg gjorde knebøy. Er ganske sikker på at det var meg de lo av, og jeg kan skjønne hvorfor. Jeg sliter litt med teknikken når jeg trener med stang og ekstra vekt, men jeg øver og prøver å bli bedre. Snakket med treneren min om dette og han sa at jeg skulle ikke henge meg så veldig opp i å gå så dypt, det er nok at jeg nesten er parallell med knærne til å begynne med. Det viktigste er skadefri utførelse, og akkurat på det punktet sitter teknikken bra. Etter hvert vil jeg bli sterkere og klare å gå dypt nok. Han mente at det ble for lett om jeg skulle redusere mer vekt på stanga, og at det jeg løfter nå er bra nok selv om det i utgangspunktet er litt for tungt. Så da hører jeg på hans råd, og jeg merker allerede fremgang, men jeg sliter litt med å komme dypt nok enda. 

Hvordan takle akkurat dette.... Kjenner at jeg har veldig lite lyst tilbake nå. Det var fryktelig ubehagelig og sårt, fikk lyst å skrike at jeg er helt ny på det her og jeg prøver så godt jeg kan, og de kan se en annen vei og fokusere på seg selv i stedet for å glo på meg. Hjalp ikke at han ene kom å tok over stasjonen etterpå og utførte perfekte bøyer med mye ekstra vekt. 

Føler meg skikkelig, skikkelig dritt nå, vil bare grine. Har bare trent 4-5 ganger liksom. Hvorfor er folk sånn? Gjør åpenlyst narr? Det er så sårende og ekkelt. Dere tenker sikkert at jeg overtenker og at de helt sikkert ikke lo av meg, at jeg bare tenker det siden jeg har sosial angst og tror det verste, men begge to så på meg mens de lo, så på hverandre og så på meg igjen og ja, dere skjønner tegninga... Jeg så vekk ganske fort men gløtta bort noen ganger. Hadde lyst til å bare gå der ifra men jeg gjennomførte settene. 

Anonymous poster hash: c2255...c15

De er usikre på seg selv, de sammenligner seg selv med alt og alle. Om de føler de er bedre enn andre på noe som helst, så er det en seier i hodet deres og de føler kanskje behov for å uttrykke det.

Ikke tenk på sånne personer i det heletatt, de er bare ikke verdt det.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest c2255...c15
Booba skrev (58 minutter siden):

De er usikre på seg selv, de sammenligner seg selv med alt og alle. Om de føler de er bedre enn andre på noe som helst, så er det en seier i hodet deres og de føler kanskje behov for å uttrykke det.

Ikke tenk på sånne personer i det heletatt, de er bare ikke verdt det.

Burde så klart ikke bry meg. Skal prøve å ikke tenke for mye på det. Takk for svar. 

Anonymous poster hash: c2255...c15

Lenke til kommentar

Ha musikk på øra, og ha litt skylapper når du trener. Den eneste grunnen til å være på et treningsenter bør være fokus på sin egen trening. Noen folk er idioter, og at folk skal holde på sånn ovenfor andre som er der for å komme i form burde blitt slått hardt ned på av treningssenteret. Det kan jo lett føre til at man mister kunder. 

Jeg syns du er tøff, du holdt ut, fortsatte med øvelsen slik du er fortalt er riktig og ga deg ikke. Det må jo bygge litt selvtillit at du taklet det veldig bra selvom det gjorde vondt innvendig?  Jeg tror ikke jeg hadde vært så sterk, og hadde kanskje avbrutt og gjort noe annet. 

Om de lo av deg, og du kjørte på uten å vise at det gikk inn på deg, er helt konge!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest ce3b5...a19

M27, godt trent. BMI23. Grunnen til at jeg åpner med det, er for å gjøre det klart at jeg sikkert er en av de du kunne ha tenkt dømmer deg. Jeg vil bare si at når jeg ser noen med høy BMI på treningssenter, uavhengig av kjønn eller alder, så blir jeg skikkelig glad. Jeg tenker dette er en person med viljestyrke som har bestemt seg for å gjøre noe godt for seg selv.

Jeg blir derimot lettere irritert på de umodne bicepscurl-gutta, som burde hatt sitt eget skur, så de ikke plaget normale mennesker med sitt nærvær.

Anonymous poster hash: ce3b5...a19

Lenke til kommentar
Gjest c2255...c15

Tusen takk for svar alle sammen, dette hjalp skikkelig på. Jeg håper dog disse gutta ikke er der igjen når jeg skal trene neste gang, da kan det godt hende jeg venter med å gjøre de vanskeligste øvelsene til de har gått. Eller så kan det hende jeg bare biter det i meg og tenker på det dere har skrevet. 

Det gjorde jævla vondt innvendig, haha. Brant i hodet og brystkassen, ville bare ta stanga og pælme den i deres retning. Først ble jeg flau, lei meg og skamfull men så ble jeg sinna. Tenker på andre som måtte oppleve det samme og som ikke takler det, og som blir så skremt og flau at de ikke tør dra på senter igjen. 

Jeg trener med musikk på ørene og ser meg ikke rundt når jeg trener, men noen ganger når jeg har pause mellom settene så kan jeg se meg rundt bare for å se om det er mange der osv. Og da fikk jeg så klart øye på disse guttefantene, og holdt de under observasjon i tilfelle de var av typen som også likte å filme andre. Vet jeg høres over gjennomsnittet paranoid ut nå men man vet aldri med folk lenger. Jeg vet at om de hadde filmet meg og jeg hadde sett det så hadde jeg ikke nølt med å sagt ifra til lederen på senteret, men det siste jeg vil ha er en slik "konflikt" rett etter jeg har kommet i gang med treningen. Vet ikke hvor ofte de gutta er der, men finner det nok fort ut. I går trente jeg på et tidspunkt jeg vanligvis ikke trener heller. 

Anonymous poster hash: c2255...c15

Lenke til kommentar
Gjest c2255...c15 skrev (1 time siden):

Tusen takk for svar alle sammen, dette hjalp skikkelig på. Jeg håper dog disse gutta ikke er der igjen når jeg skal trene neste gang, da kan det godt hende jeg venter med å gjøre de vanskeligste øvelsene til de har gått. Eller så kan det hende jeg bare biter det i meg og tenker på det dere har skrevet. 

Det gjorde jævla vondt innvendig, haha. Brant i hodet og brystkassen, ville bare ta stanga og pælme den i deres retning. Først ble jeg flau, lei meg og skamfull men så ble jeg sinna. Tenker på andre som måtte oppleve det samme og som ikke takler det, og som blir så skremt og flau at de ikke tør dra på senter igjen. 

Jeg trener med musikk på ørene og ser meg ikke rundt når jeg trener, men noen ganger når jeg har pause mellom settene så kan jeg se meg rundt bare for å se om det er mange der osv. Og da fikk jeg så klart øye på disse guttefantene, og holdt de under observasjon i tilfelle de var av typen som også likte å filme andre. Vet jeg høres over gjennomsnittet paranoid ut nå men man vet aldri med folk lenger. Jeg vet at om de hadde filmet meg og jeg hadde sett det så hadde jeg ikke nølt med å sagt ifra til lederen på senteret, men det siste jeg vil ha er en slik "konflikt" rett etter jeg har kommet i gang med treningen. Vet ikke hvor ofte de gutta er der, men finner det nok fort ut. I går trente jeg på et tidspunkt jeg vanligvis ikke trener heller. 

Anonymous poster hash: c2255...c15

Jeg vil utfordre deg litt på det jeg, hvis de gutta er der neste gang, så synes jeg du skal gå rett bort og kjøre squatsa dine på den måten du har lært. Du vet du gjør det riktig, du vet det gir deg godfølelse av å gjøre øvelsen og det kommer til å bygge selvfølelsen din, og det gjør også at de gutta ikke "vinner" med sin barnslige oppførsel. 

 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Baranladion skrev (7 minutter siden):

Hva er myten? 

At "knebøy til 90 grader" er en magisk limit som man enten blir skadet av eller "er meningsløs".

Det vi vet fra all annen biomekanikk og forskning som er gjort på trening sier oss at trening over hele leddets bevegelsesutslag er det mest effektive for generell styrkeøkning og muskelvekst, og kneleddet har et større bevegelsesutslag enn 90 grader. Videre er det sånn at det er ved 90 grader at kneet er i den aller mest ustabile posisjonen, så det å reversere momentet i denne posisjonen er den aller dårligste idéen.

Og så har vi jo det faktum at i samtlige idretter hvor knebøy er en øvelse så gjøres denne med et betydelig større bevegelsesutslag enn 90 grader, så det er vel omtrent bare gymlærere utdannet før 80-tallet som fortsatt bærer på denne.

Lenke til kommentar
Gjest 5840b...760 skrev (3 minutter siden):

https://www.ironmanmagazine.com/squatting-below-parallel-heres-the-truth/

Bro-fistere og crossfittere kan ta seg en gedigen bolle.

Anonymous poster hash: 5840b...760

Så, snakker du om 90 grader, eller "below parallell"? Fordi når lårbeinet er parallellt med bakken så er kneleddet i et betydelig større utslag enn 90 grader.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...