Gå til innhold

Historien om Tandberg – et av Norges største industrieventyr

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

"Staten tro til med pengestøtte og Vebjørn Tandberg overlot styringen av fabrikkene til andre"

Det var vel her problemene startet. Staten satte vistnok krav at Tandberg møtte ta over Radionette (som gikk konkurs) for å få sårt trengt statsstøtte i en vanskelig tid. Da kom staten inn i styret (Jens Chr. Hauge, Finn Lied), tok over bedriften og kastet ut VT. VT følte seg lurt inn i en felle. Ingen vet hva som hadde skjedd uten statsstøtten, de hadde sikkert gått konkurs da også. Men da potensiellt minus ett selvmord.

Endret av asshole
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Tandberg var nok et teknisk geni, man han var fullstendig håpløst dumsnill og naiv når det gjaldt å forstå mennesket og dets natur. At han frivillig gav vekk Tandberg til sine egne arbeidere ble hans bane.

Lenke til kommentar
  • 11 måneder senere...

I found this story very interesting, especially because of a connection between Vebjoern Tandberg and my own father. My father, who was born in 1922 and died in 1993, was a young man in the 1930's and 40's in Oslo. His hobby was building radios and being a "ham radio" operator. Tandberg had befriended him and supplied him with radio parts for his hobby. During the war my father began building radios for the Norwegian resistance with parts that were still being supplied by Tandberg. The Germans were closing in on him and in early 1944 he escaped to Sweden. Your story does not contain any reference to Tandberg helping the resistance in this manner. Is there an untold story here somewhere?

• Liker 1
Lenke til kommentar
juanito123 skrev (13 timer siden):

I found this story very interesting, especially because of a connection between Vebjoern Tandberg and my own father. My father, who was born in 1922 and died in 1993, was a young man in the 1930's and 40's in Oslo. His hobby was building radios and being a "ham radio" operator. Tandberg had befriended him and supplied him with radio parts for his hobby. During the war my father began building radios for the Norwegian resistance with parts that were still being supplied by Tandberg. The Germans were closing in on him and in early 1944 he escaped to Sweden. Your story does not contain any reference to Tandberg helping the resistance in this manner. Is there an untold story here somewhere?

My greatest respect to your father and his work during the war. He really helped Norway to survive WW2. Thank god for these brave men and woman.

Endret av Hanhijnn
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...