Gå til innhold

Blir jeg flådd av DHL? Er dette vanlig?


iamHubro

Anbefalte innlegg

Jeg har kjøpt et produkt fra ubuy.co.no (en bluetooth adapter) til kr 640 (+ kr 190 i frakt), og ifølge importkalkulator skal jeg betale 207,50 kr i MVA på denne varen.

Isteden har jeg fått en regning på 310 kr fra DHL hvor, med mindre jeg har misforstått, de har kalkulert kr 113 i MVA, og har deretter lagt på 197 kr i "utleggsgebyr". Dette høres for meg ut som de bare har lagt på 200 kr som de putter i lomma.

image.thumb.png.2a3faa9ea2dbb815e47e2b4fdd81fc9b.png

 

Er dette vanlig? Burde jeg klage til noen på dette? Dette føles som meg som utpressing av DHL for å få varen min. Er det jeg som har gjort noe feil her?

- Tomas

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
2 minutes ago, mobile999 said:

Kontakt ubuy.

Fra nettsidens faq.

Takk, det skal jeg gjøre.

2 minutes ago, NoTrace said:

Ja, det kunne du. Men du må gjøre det på eget initiativ innen pakken kommer til landet (før transportør fortoller varen for deg).

https://www.toll.no/no/netthandel/fortolle-selv/fortollingslosning/

Det har jeg aldri hørt om før, takk for info.

Lenke til kommentar
3 minutes ago, mobile999 said:

Kontakt ubuy.

Fra nettsidens faq.

Gjelder kun dersom du har betalt mva direkte til Ubuy:

An order payment consists of the Product price, shipping price, and customs duty amount but for some
countries, Ubuy is not charging the customs duty upfront, indeed that country customs department can
ask for the customs duty payment. Hence, you will have to make the payment for the same to clear the
shipment from the customs.
In case, if you have already paid customs duty to Ubuy then we request you to not pay again. If you are
requested to pay again then please contact us immediately

Lenke til kommentar

Men om man fortoller selv gjelder vel enda gebyr for tollagerkostnad og slikt eller har dette også endret seg?

https://www.posten.no/fortolling/motta-fra-utlandet

I praksis tjener du da ingenting på å fortolle selv om det er Posten som gjør jobben.

Om du skal betale er det beløpet helt innafor, har sett en del verre fra DHL. Har fått inntrykk av at de kan være ganske kreative.

Endret av ^fmj
Lenke til kommentar

Jo, la være å bestille.

Jeg har sjekket og ubuy krever ikke inn norsk merverdiavgift (mva).

Det står en advarsel ved checkout. Dette er derfor noe du burde forvente.

Sitat

4. Alert - Customs charges are not included in this amount as that would be calculated by customs authority of your country. You will have to pay customs charges at the time of delivery of your order.

 

Endret av mobile999
  • Liker 1
Lenke til kommentar
9 minutes ago, mobile999 said:

Jo, la være å bestille.

Jeg har sjekket og ubuy krever ikke inn norsk merverdiavgift (mva).

Det står en advarsel ved checkout. Dette er derfor noe du burde forvente.

 

Ja jeg forventet å betale toll (kr 200), jeg forventet ikke å betale et ekstra gebyr på 200 kr fra DHL.

Lenke til kommentar
16 hours ago, iamHubro said:

Ja jeg forventet å betale toll (kr 200), jeg forventet ikke å betale et ekstra gebyr på 200 kr fra DHL.

Vær glad den ikke havnet hos visse andre fraktselskap som f.eks. TotalDistribusjon AS. Da måtte du ha betalt nesten 200,- i fortollingsgebyr, 200,- i lagergebyr og 100,- i fakturagebyr. Nesten 500 bare i gebyrer. Og så momsen selvsagt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
iamHubro skrev (16 timer siden):

Ok, så det er altså ikke noe jeg kan gjøre for å unngå stort gebyr fra DHL når jeg kjøper noe fra utlandet, i tillegg til toll og MVA 😕

De 200kr er betaling for å deklarere og forskuddsbetaling av moms til staten. 

Det er ikke toll. Vi har svært lite toll på varer i Norge, men moms skal betales ved import. Moms (og toll ved tollpliktige varer) skal betales før varen taes i bruk.

iamHubro skrev (16 timer siden):

Ja jeg forventet å betale toll (kr 200), jeg forventet ikke å betale et ekstra gebyr på 200 kr fra DHL.

Moms, MVA, merverdiavgift, ikke toll.

Det er ikke gebyr, det er det DHL krever for å utføre en jobb. Akkurat som posten gjør. 

 

 

Det er mange år siden jeg har bestilt noe tilsendt med FedEx, UPS og DHL, men kan huske at DHL var dyrest. FedEx tok 125kr og UPS tok 150kr. Posten var noe dyrere, men har satt ned til 149kr for forenklet fortolling.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...