Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Kan styreleder i sameiet tvinge oss til å avslutte oppussing?


Dan8341

Anbefalte innlegg

Hei

Vi har nå pusset opp i snart 2 måneder og er i den siste fasen. Alt av støyende arbeid utføres i ukedager mellom kl. 11 og 15 og det  skjer heller ikke hver dag. Vi har fått flere klager fra naboen som har hjemmekontor 

Etter forespørsel fra den naboen har vi droppet alt av arbeid i noen dager. Men han fortsetter å klage og sier han skal gå via styreleder. Har styreleder makt til å tvinge oss til å stoppe oppussinga?

Takker på forhånd

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det styreleder sier da er at oppussingen er for langvarig og omfattende. Styre skal vurdere å tvansstoppe den, når vi har bare det lille som igjenstår. Jeg har sittet og gravet i lovverket i nesten hele natt, men er ikke noe særlig klokere. Formuleringer er veldig vage og kan tolkes på helt motsatte måter .

Lenke til kommentar
Dan8341 skrev (12 timer siden):

Vi har aldri laget noe støy på søndager, kun en lørdag i 3 timer med forvarsel både til styreleder og med plakat i oppgangen...

Ok, så bare at du skrev ukedager, som også omfatter søndag. Om dere kun jobber på hverdager, og til nøds lørdag, har de vel egentlig ikke noe å klage på. 

Lenke til kommentar

Eneste vi «bryter» i husornensregler er punktet som tilsier at «Bebooerne plikter å sørge for ro og orden i og utenfor leiligheten. Den må ikke brukes 
slik at andre sjeneres».

Styreleder vil ta det opp med andre styremedlemmer ( uvisst når og hvordan) for å fatte et vedtak.

Da regner jeg med at vi kan bare kjøre på, men det er kanskje lurt å kontakte en advokat som har eiendomsretten som sin profil...eller jeg vet ikke. Dama ble hysterisk og gråt hele kvelden, da vi fikk den beskjeden i går. Sorry for usammenhengende tankeflommen

Lenke til kommentar
Gjest 20bf9...71b

Høres ut som en nabo som burde skaffet seg enebolig. Litt støy pga oppussing og vedlikehold må påberegnes når man bor i brl og sameier. Her jeg bor har det ikke gått en uke uten at det er banking og boring minst en dag. Sånt må man  akseptere. Og det sier jeg som mener man skal først om fremst ta hensyn til naboer før sine egne interesser når det gjelder interesser. Feks høy musikk, festing, hjemmekino osv. 

Er dere forresten sikre på at det bare er dere som pusser opp? Kan det hende at naboen tillegger dere støy dere ikke er ansvarlig for? 

Anonymous poster hash: 20bf9...71b

Lenke til kommentar

Er tilhenger av å vise hensyn. 

Mellom 11-15 er i utgangspunktet hensynsfullt, men kan være ugunstig for den som må ha video- og telefonkonferanser Det er jo "rushtiden" for møteaktivitet (Der hjelper det lite med støykansellerende hodetelefoner ) 

Kan jo lønne seg å høre når det er foretrukket støyperiode, kanskje 8-12 eller 15-19 er bedre?  Eller et kompromiss med fast støyfri time så det blir forutsigbart.  Er jo en litt spesiell periode vi er i nå hvor mange er pålagt hjemmekontor av arbeidsgiver.

Blokker fra 60-70-80-90-tallet har ofte minimal lydisolasjon og lyd kan bre seg langt.  Noe bedre i 2010 med Tek10, men skikkelig bra ikke før i 2017 med Tek17. 

Bor i sistnevnte type blokk og har hatt rolige hjemmekontor-dager. Asfaltering utenfor i sommer, lukket vinduet og hørte nesten ingenting.  Har omtrent ikke hørt noe til naboer utover en som makset musikkanlegget engang i sommer rett før de dro ut på fest.  Ser det er gammel parkett lagt i bunker fra en leilighet som pusses opp et par etg over nå, men har ikke hørt noe utover et par korte sekvenser da det ble boret direkte i mur.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det er vel ikke mulig å vedta ordensregler som hindrer oppussing.
Fra tid til annen er det nødvendig å f.eks pusse opp badet. Det er vanskelig å pigge opp et badegulv uten at det lager støy, hvis man ikke skal bruke urimelig lang tid på dette.

At mange har hjemmekontor er vel ikke relevant. Folk som jobber skift har alltid måttet leve med støy på dagtid, som i noen tilfeller er hviletiden deres.

Når det er sagt, er det selvfølgelig en god regel om at man varsler om når det mest støyene arbeidet vil utføres, slik at naboer kan ta sine forholdsregler.

Endret av sk0yern
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Enkelt svar NEI. 

Husker jeg hadde en nabo som klaget over ALL oppussing. Han kom også med merkelige grunner til at jeg ikke kunne pusse opp akkurat den dagen. Den beste var at jeg ikke kunne legge nytt gulv i stuen min, for da visste han ikke hvor han skulle bake kake til sin kone som hadde bursdag neste dag. Jeg foreslo at han skulle bake på kjøkkenet sitt. Da ble han fornærmet. Jeg vet ikke om konen fikk kake.

Holdt meg innenfor stilletidene, men han klaget hver dag likevel  En søndag da jeg skulle male mistet jeg noe i gulvet. Han kom opp og begynte å kjefte for at jeg begynte å hadde bråket. Jeg sa bare kaldt og rolig at jeg ikke gadd å høre på ham, og lukket døren i ansiktet hans.

 

Lenke til kommentar

Alltid spørsmål om graden av plage her.  Er det til alvorlig plage for flere så er loven ganske klar - styret kan kreve at man selger/flytter - men det skal litt til.  

2 måneder kontinuerlig støyende oppussing er på grensen og kanskje over grensen spesielt om det er en 60-70-talls  blokk hvor lyder sprer seg ganske udempet til mange boenheter.  Tydeligvis har trådstarter ikke sett mye på Sinnasnekker'n eller "Oppussing på en dag".  Tiden det tar med oppussing er alltid en funksjon av hvor mange folk som settes på jobben.  De fleste i et sameie/borettslag er interessert i å ha det rolig og da er det ikke slik at den som velger å bosette seg i et sameie/borettslag har "fullmakt" til å støye for alle andre - for å snu på argumentasjonen.

Selveier seksjoner

https://lovdata.no/lov/2017-06-16-65/§39

Sitat

Hvis seksjonseierens oppførsel medfører fare for ødeleggelse eller vesentlig forringelse av eiendommen, eller seksjonseierens oppførsel er til alvorlig plage eller sjenanse for eiendommens øvrige brukere, kan styret kreve fravikelse av bruksenheten etter tvangsfullbyrdelsesloven kapittel 13

Tilsvarende for borettslag

https://lovdata.no/lov/2003-06-06-39/§5-23

Endret av Rune_says
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...