Gå til innhold

Religion og homofili


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Tenker det er en sunn og god utvikling, og det er vel fremdeles slik at enkelte prester ikke godtar å vie homofile, og at andre ikke vil ha kvinnelige prester, men samfunnet ellers har satt ned foten, det er bra. Slikt vil man ikke ha, og det har ingenting med religion å gjøre, spesielt ikke kristendommen, der alle liv er like mye verdt, og man skal elske sin neste, uansett. 

Lenke til kommentar
Drunkenvalley skrev (32 minutter siden):

♪ It's okay to not like things
it's okay but don't be a dick about it ♫

Med mindre dei er nazi eller rasist, osv. Dei har gravd si eige grav allereie.

Er det ikke greit å være rasist så lenge man ikke er en dick about it? Jeg ser ikke helt forskjellen på homohat og rasisme? 
begge deler er jo uvitenhet og fremmedfrykt, og egentlig ganske likt, er det ikke?

Endret av Baranladion
Lenke til kommentar
11 minutes ago, Baranladion said:

Er det ikke greit å være rasist så lenge man ikke er en dick about it? Jeg ser ikke helt forskjellen på homohat og rasisme? 
begge deler er jo uvitenhet og fremmedfrykt, og egentlig ganske likt, er det ikke?

Normalt har man vore ein "dick about it" om ein blir gjenkjent som rasist. 

Rasisme og homofobi er ganske like. Har nokon her implisert at homofober er noko betre enn rasister sida du spør slikt? Eller driv du og legg ord i munnen på folk?

Endret av Drunkenvalley
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Du skriver at det er ok å ikke like ting, bare ikke vær en idiot rundt det, bortsett fra hvis man er rasist eller nazist. Mulig jeg tolket feil, kanskje du kan utdype hva du mener, eller hvorfor du trengte å legge til det siste? Sangen din synes jeg var fin :) Og må man ikke også ha vært "en dick about it" hvis man blir gjenkjent som homofob?

Jeg prøver ikke å legge noen ting i noens munn, så fremt de ikke vil det, men det virket for meg som det var ok å være homofob, men ikke rasist, så lenge man ikke "viser det"

Endret av Baranladion
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Drunkenvalley skrev (7 minutter siden):

Korleis identifiserer du ein rasist, nazist eller homofob uten at dei nett gjorde noko fælt, fru Blom?

Og du fortsetter sette ord i munnen på andre her, så da er vel samtale oss i mellom ferdig denne gangen også. Ingen her har implisert at homofob er 'betre' enn nokon av dei andre.

Don't be a dick about it.

Man trenger ikke gjøre noe fælt for å vise at man er enten homofob eller rasist, man kan være høflig selvom man er en av de tingene. Det kan være små ting over tid, som antyder at man er rasist, eller ikke liker homoer, og man kan være homofob i større eller mindre grad også. 

Hvor har jeg satt ord i munnen på noen? Jeg stiller bare spørsmål til noe jeg ikke forstod helt, og lurte på om du kunne forklare det for meg, det har du ikke svart på, istdenfor så anklager du meg for andre ting. Jeg bare lurte på hvorfor unntaket var der, når statementen i sangen var veldig fin. 

Endret av Baranladion
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Tvinger man noen til å godta noe de ikke ønsker å godta vil det fortsatt være mye mulmende sinne og negative følelser involvert.

Religiøse som ikke godtar homofili eller rasister som ikke godtar mørkhudede er slik av en grunn. Å tvinge dem til å godta det funker ikke. Man blir ikke mindre rasist av å tvinges til å ikke være det. Det må utdannes. Folk må få lov til å lære å tilpasse seg et endrende samfunn i sitt eget tempo.

Hvor mange homofile muslimer tør å stå frem f.eks? Tror ikke de kristne er verst der i gården. Men tvang løser lite. De må opplyses. Eller bare få være som de er så lenge de ikke plager noen.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
3 minutes ago, Sharpings said:

Religiøse som ikke godtar homofili eller rasister som ikke godtar mørkhudede er slik av en grunn. Å tvinge dem til å godta det funker ikke.

Tullprat.

Drittsekkene er ikkje viktige. Det viktige er at dei ikkje får utagere, som tillater nye mennesker å delta i samfunnet i relativ fred. Så det du seie ikkje funke... funke.

Drittsekkene vil før eller sida gå bort ved dato, så som alle andre.

3 minutes ago, Sharpings said:

Hvor mange homofile muslimer tør å stå frem f.eks? Tror ikke de kristne er verst der i gården. Men tvang løser lite. De må opplyses. Eller bare få være som de er så lenge de ikke plager noen.

No er da ikkje kristne kjent for vennlighet mot homofile.

Endret av Drunkenvalley
Lenke til kommentar

Vi vil aldri bli kvitt verken homohat eller rasisme, eller fremmedfrykt som kanskje er en bedre betegnelse på slikt. Da må vi inn å styre tankene til folk. Det man kan forhindre er at handlinger og ytringer som inneholder slikt  godtas, og at man blir "utstøtt" dersom man fremmer slikt. 

Over tid, så vil nok de aller fleste innrette seg, men man vil samtidig få disse ekstreme gruppene med grums, og kanskje da enda mer polarisert. 

Derfor er jeg litt ambivalent til denne krenkelsestida, ja, folk blir krenka for alt mulig rart og i mang tilfeller blir det for dumt, men samtidig vil ett enormt fokus på slikt, som feks rasisme, over tid føre til at folk faktisk forstår at det ikke er greit. 

Endret av Baranladion
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Baranladion skrev (13 minutter siden):

Vi vil aldri bli kvitt verken homohat eller rasisme, eller fremmedfrykt som kanskje er en bedre betegnelse på slikt. Da må vi inn å styre tankene til folk. Det man kan forhindre er at handlinger og ytringer som inneholder slikt  godtas, og at man blir "utstøtt" dersom man fremmer slikt. 

Over tid, så vil nok de aller fleste innrette seg, men man vil samtidig få disse ekstreme gruppene med grums, og kanskje da enda mer polarisert. 

Derfor er jeg litt ambivalent til denne krenkelsestida, ja, folk blir krenka for alt mulig rart og i mang tilfeller blir det for dumt, men samtidig vil ett enormt fokus på slikt, som feks rasisme, over tid føre til at folk faktisk forstår at det ikke er greit. 

Er faktisk enig at homohat, rasisme, mobbing osv, vil aldri forsvinne. Er faktisk enig med mye  av du sier her. :yes: Fremmedfrykt er ikke bare bare hos enkelte folk.

Endret av TheDarkSycamore - SCM
Lenke til kommentar

Nei, jeg synes hele greia er ganske interessant... hvor kommer det fra? Man kan skylde på religion, men det er jo langt fra bare religiøse som har slike fordommer, er det fra miljø? Oppvekst? Eller er det bare en primitiv egenskap vi har hatt, som forteller oss at folk som er annerledes er en "fare" og dermed utvikles slike fordommer? 

Så hadde det jo selvfølgelig vært fint da, om samfunn klaret å dyrke menneskeverd, at alle er like mye verd osv, fremfor å skulle si at noen er mindre verdt, homofili er ekkelt og feil osv. Da hadde vi kommet langt da! 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Drunkenvalley skrev (1 time siden):

Tullprat.

No er da ikkje kristne kjent for vennlighet mot homofile.

Ingen som heller har påstått at kristne er spesielt vennlige mot homofile, men det har skjedd mye de siste årene og mange har blitt mer åpne for hele greia. I en del muslimske land derimot kan man fort bli drept dersom man står frem som homofil. Vil du ikke si at det er litt verre?

Forresten du mener visst at meninger som er annerledes enn dine egne er tullprat? Heter du Donald?

Lenke til kommentar

Det er kanskje litt reaksjonært i praksis, men jeg sliter med å forene religionsfrihet med øvrige strømninger i samfunnet.

Religion innebærer jo at man lager seg en forklaringsmodell for planetens rolle i kosmos, uten at man er avhengig av forankring i logikk eller bevis.
At disse forklaringsmodellene innebærer at kvinner er mindreverdige, dyr er våre eiendeler, eller at lidelse er fortjent, (for å ta et eksempel utenfor religionene til Abrahams gud.) er kanskje beklagelig, men samtidig effekt som nesten må forventes, når man foreslår orden i dette tilsynelatende kaos.

Når den spesifikke tolkningen av kristendommen vi hadde i norge, hadde tolket det slik, at gud ikke ville ha homofile prester i huset sitt, må det jo virke rart for de som faktisk går rundt og tror på dette, når kirken endrer forklaringsmodellen sin.
Endret gud mening? Hadde kirken bedrevet vranglære, og mistolkning? Begge deler innebærer at forklaringsmodellen forringes for den troende.

For ordens skyld, vil jeg presisere at jeg personlig synes det er flott at kirken ble mindre hatefull og ekskluderende, men skjønner ikke helt hvordan slike endringer er forenelige med sterk tro på guds evige sannheter, og alle disse pompøse formuleringene som går på tidløse fasiter.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...