Gå til innhold

Planlegging av Server/datarom


Anbefalte innlegg

Heisann!

Jeg skal bygge nytt hus til våren. Der skal jeg lage meg en hems på garasjen hvor jeg skal ha alt av data og server. Jeg har ikke fått de endelige tegningene fra arkitekt enda, så har ikke alle målene på rommet. Men planen er foreløpig at jeg skal ha et eget rom på noen få kvadrat til en serverrack og et oppholdsrom på rundt 20 kvadrat.

Jeg lurer da på om noen har foretatt seg noe lignende, og har noen råd å komme med i forhold til strøm og kjøling før vi starter med byggingen? Jeg tenkte å vannkjøle alt og dumpe varmen ut i garasjen, noen som har gjort noe lignende? Tenker å drive med en del folding, så vil bli mye varme.

 

Jeg tenkte å sette alle maskinene i rack, og trekke kabel til skjerm, tastatur osv gjennom veggen.

Oppdaterer tråden ettersom planene blir med håndfaste.

Takk for alle innspill.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
Videoannonse
Annonse
On 10/29/2020 at 11:13 PM, Heiti said:

Jeg lurer da på om noen har foretatt seg noe lignende, og har noen råd å komme med i forhold til strøm og kjøling før vi starter med byggingen? Jeg tenkte å vannkjøle alt og dumpe varmen ut i garasjen, noen som har gjort noe lignende? Tenker å drive med en del folding, så vil bli mye varme.

Kan du ikke bare installere varmepumpe først som sist?  Garagen blir sikkert varm nok uten overskudsvarme fra serverrommet.  Min garage kan fint nå 30 grader om sommeren uten andre varmekilder enn solen som skinner på ytterveggen. 

Lenke til kommentar

Lett å få (levende) mus inn i garasjen, de liker kabler. Pass på små detaljer fra start av, de trenger bare 5-6 mm for å komme inn.

Planlegg for god strømforsyning og jord.

Hva med datasignal til servere og til brukere? Hva planlegger du? Avstander?

Temperaturovervåkning av serverrom?

> trekke kabel til skjerm, tastatur osv gjennom veggen.

Ledninger for slikt er normalt ganske korte, mulig problem. Finnes andre metoder for bruk av server.

Hva med datamus (hvis tastatur skal strekkes)?

Hvilket OS skal brukes?

Er dette en gaming PC? Multimedia?

Vil du også ha laptops, tabletter etc. inne i huset som kobler seg opp til server, for streaming av spill, filmer etc?

 

 

Endret av linux-fan
flere punkter
Lenke til kommentar
linux-fan skrev (5 timer siden):

Lett å få (levende) mus inn i garasjen, de liker kabler. Pass på små detaljer fra start av, de trenger bare 5-6 mm for å komme inn.

Planlegg for god strømforsyning og jord.

Hva med datasignal til servere og til brukere? Hva planlegger du? Avstander?

Temperaturovervåkning av serverrom?

> trekke kabel til skjerm, tastatur osv gjennom veggen.

Ledninger for slikt er normalt ganske korte, mulig problem. Finnes andre metoder for bruk av server.

Hva med datamus (hvis tastatur skal strekkes)?

Hvilket OS skal brukes?

Er dette en gaming PC? Multimedia?

Vil du også ha laptops, tabletter etc. inne i huset som kobler seg opp til server, for streaming av spill, filmer etc?

 

 

Jeg er ikke veldig rett for mus. Har et halvt dusin katter. Jeg finner døde rotter og mus rundt på eiendommen, men har ikke sett en i live på mange år. Bonden som driver nabogården har kommentert at han ikke har sett rotter og mus siden vi fikk alle kattene.

Det blir i etasjen over tekniskrom/sikringskap. Så strøm og jord blir ikke et veldig stort problem. Der kommer også fiber inn. 

Det skal streames multimedia, dette går bare over lokalt nettverk. Gjør dette i dag, og har ikke hatt problemer med det. Bruker Plex.

Skal ha smarthus med tempmåler i de fleste rom, så blir også det her. 

Linus Tech Tips har gjort ett lignende oppsett hvor han brukte thunderbolt kabel for å koble opp tastatur, mus osv. Datarommet blir vegg i vegg med serverrommet, så ser for meg en lignende løsning. For tilgang fra andre steder i huset vil jeg nok bare bruke laptop og remote desktop. https://www.youtube.com/watch?v=uAAuNjNXaIM&t=3s&ab_channel=LinusTechTips

Har ikke tenkt så veldig mye på OS enda, vil ta det som krever planlegging først.

Det blir flere forskjellige datamaskiner. Skal ha en enkel til smarthjem og lagring av kameraovervåkning. En til gaming. En til Folding/mining/rendring. Folding og mining kan jo skaleres opp i det uendelige. 

Vil ha tilgang fra smarTV via plex. Men utenom det ser jeg ikke noe stort behov for tilgang per dags dato. 

 

 

Nimrad skrev (8 timer siden):

Hvorfor vannkjøling egentlig? Når jeg tenker serverrom tenker jeg ikke akkurat vannkjøling, høres litt overkill ut i et serverrack som har et eget rom? 

Er garasjen helt separat fra huset? Skal du isolere dette bygget ordentlig?

Tenker at det vil gi stabilt lave temperaturer, som igjen vil gi bedre ytelse og lengre levetid. Kan forsåvidt bare sette inn en viftekonvektor og holde ganske lav temperatur der inne. Mindre problemer med lekkasje også. Har sett en del på immersion cooling, men det er veldig kostbart. Væsken på skiftes ut med jevne mellomrom.

Garasjen er en del av huset, og blir isolert etter tek17 standard. Men den er ganske stor. Ca 100m2 og 450m3 med luft. 

 

tigerdyr skrev (9 timer siden):

Kan du ikke bare installere varmepumpe først som sist?  Garagen blir sikkert varm nok uten overskudsvarme fra serverrommet.  Min garage kan fint nå 30 grader om sommeren uten andre varmekilder enn solen som skinner på ytterveggen. 

Det blir installert en 14kw Nibe bergvarmepumpe. Denne vil kunne gi tilnærmet ubegrensede mengder med kaldt vann. Med erfaringer fra naboer så klarer de 7 grader uten å kjøre kompressoren. 

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Heiti skrev (14 minutter siden):

Tenker at det vil gi stabilt lave temperaturer, som igjen vil gi bedre ytelse og lengre levetid. Kan forsåvidt bare sette inn en viftekonvektor og holde ganske lav temperatur der inne. Mindre problemer med lekkasje også. Har sett en del på immersion cooling, men det er veldig kostbart. Væsken på skiftes ut med jevne mellomrom.

Jeg ville droppa vannkjøling i rack. Det er ikke verdt det. Luftkjøling er vel så bra for tida med ordentlige kjølere. Med vann betaler du for lavere støy ved samme kjølekapasitet er min påstand og det er ikke nødvendig i et serverrom. Bruk heller pengene på noe annet.

Heiti skrev (28 minutter siden):

Garasjen er en del av huset, og blir isolert etter tek17 standard. Men den er ganske stor. Ca 100m2 og 450m3 med luft. 

Garasjen i mitt hus er også etter samme standard, men resten av tilstøtende rom er isolert mot garasjen igjen. Garasjeboden er derfor isolert som om den tilhører huset, og ikke garasjen, med tett dør og ingen ventilasjon mellom de. Jeg ville sjekket dette, for min garasje er helt utenfor ventilasjonssystemet til huset og det vil være ganske essensielt om serverrom/datarom er "skilt ut" fra garasjen eller ikke. Lufting FRA serverrommet er kanskje det viktigste. Om det er en del av huset vil kanskje villavent-en ta seg av det, ellers må du sørge for noe egen løsning som du snakker om

Ellers, klok av skjede etter å ha kjøpt nytt selv hus nylig: Få elektriker til å legge nettverkskabler i fleng, eller i det minste noe trekkerør fra teknisk skap. Sjekk gjerne at det brukes CAT6 også, så har du mulighet til 10gbit for fremtidssikker løsning. Det åpenbare er stue/TV-rom, men få også lagt til samtlige soverom og planlegg overkill med wifi-aksesspunkt i kriker og kroker. Litt utenom det du spør om, men tenk over det. Du nevner også smarthus, så tenk nøye over hva som vil gå over WiFi/Zigbee/og andre trådløse standarder og hva som passer best over ethernet. Til f.eks. kameraovervåking er ephernetkabel alfa omega.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Nimrad skrev (På 11.12.2020 den 22.17):

Jeg ville droppa vannkjøling i rack. Det er ikke verdt det. Luftkjøling er vel så bra for tida med ordentlige kjølere. Med vann betaler du for lavere støy ved samme kjølekapasitet er min påstand og det er ikke nødvendig i et serverrom. Bruk heller pengene på noe annet.

Garasjen i mitt hus er også etter samme standard, men resten av tilstøtende rom er isolert mot garasjen igjen. Garasjeboden er derfor isolert som om den tilhører huset, og ikke garasjen, med tett dør og ingen ventilasjon mellom de. Jeg ville sjekket dette, for min garasje er helt utenfor ventilasjonssystemet til huset og det vil være ganske essensielt om serverrom/datarom er "skilt ut" fra garasjen eller ikke. Lufting FRA serverrommet er kanskje det viktigste. Om det er en del av huset vil kanskje villavent-en ta seg av det, ellers må du sørge for noe egen løsning som du snakker om

Ellers, klok av skjede etter å ha kjøpt nytt selv hus nylig: Få elektriker til å legge nettverkskabler i fleng, eller i det minste noe trekkerør fra teknisk skap. Sjekk gjerne at det brukes CAT6 også, så har du mulighet til 10gbit for fremtidssikker løsning. Det åpenbare er stue/TV-rom, men få også lagt til samtlige soverom og planlegg overkill med wifi-aksesspunkt i kriker og kroker. Litt utenom det du spør om, men tenk over det. Du nevner også smarthus, så tenk nøye over hva som vil gå over WiFi/Zigbee/og andre trådløse standarder og hva som passer best over ethernet. Til f.eks. kameraovervåking er ephernetkabel alfa omega.

Nå har jeg fått sjekka en del opp i det, og det ser ut som du har rett. Så da blir det et godt isolert rom, og en stor viftekonvektor som er koblet på det vannbårne systemet i huset. Da vil jeg stort sett få resirkulert varmen. 

Det blir lagt opp trekkrør i fleng. Mange i omgangskretsen min er innen telecom/automasjon, så har fått mange tips der allerede. 

Setter opp mesh med Netgear Orbi. har brukt dette i et par år allerede, og er veldig fornøyd. De har også utendørs moduler. For lys så blir det nok Philips Hue, for det bare funker. Har hatt det i en del år uten problemer. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...