Gå til innhold

Jagerflyet er aldri blitt eksportert: Nå skal Israel ha bedt om F-22 for å beholde overtaket i Midtøsten


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

At Israel vil ha F22 kan tolkes slik at det hemmelige flyet som Amerikanerne sier at de designet i løpet av et år er en F-22. Kanskje med F-35 utrustning. Da er det ikke rart at det ikke tar lang tid.

 

Jeg regner med at de kanskje har bygd om en av de skadde F-22. Men det vil vel ta år før de har en produksjonslinje. De gjenbrukte jo deler at den vakumpakkede F-22 produksjonslinjen til F-35. Det store spørsmålet er F-35 så fantastisk at de trenger F-22 for å bøte på det?

Endret av dahln
Lenke til kommentar

Det er ikke første gangen det har vært snakk om å gjenopplive produksjonen av F-22, men det er nok så godt som urealistisk. Her en rapport som ble bestilt for en del år tilbake. Den sier lit om både kostnader for å re-etablere produksjon/verktøy samt enhetskostnader. Og tidslinje....

https://www.documentcloud.org/documents/4452474-F-22A-Production-Restart-Assessment.html

 

Fun fact: Turbinakselen i F119 ble produsert i Norge. Så en del av prosjektet vil typiske være å re-kvalifisere leverandørindustri og materialer. Dette tar lang tid...

Endret av oceana
  • Liker 3
Lenke til kommentar
FrihetensRegn skrev (27 minutter siden):

F-22 er kampflyversjonen, F-35 er bombeflyversjonen. Ellers er de ganske like, men det er klart at det israelske luftforsvaret vet at F-22 egner seg best til å skaffe luftherredømme, for så å fly F-35 inn for å bombe det som er igjen på bakken.

Tull !! F-35 regnes som multirolle og skal erstatte typisk F-16, F-18, A-10 og AV8B - Harrier som begynner å nærme seg slutten av levetid for mange av flyene. Og da spesielt mot opponenter som har tilsvarende kapable flyvåpen. 

Hele formålet med F-35 er å erstatte flere typer fly med et bedre fly som er billigere å kjøpe og å operere over levetiden for flyet samtidig som det kan utstyres for gjøre flere typer oppdrag uten at du trenger spesifikke flymaskiner for de forskjellige oppdragene.

Merk at F-22 er senere oppgradert til å kunne utføre bakkeangrep.

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Sten Helge skrev (39 minutter siden):

Tull !! F-35 regnes som multirolle og skal erstatte typisk F-16, F-18, A-10 og AV8B - Harrier som begynner å nærme seg slutten av levetid for mange av flyene. Og da spesielt mot opponenter som har tilsvarende kapable flyvåpen. 

Hele formålet med F-35 er å erstatte flere typer fly med et bedre fly som er billigere å kjøpe og å operere over levetiden for flyet samtidig som det kan utstyres for gjøre flere typer oppdrag uten at du trenger spesifikke flymaskiner for de forskjellige oppdragene.

Merk at F-22 er senere oppgradert til å kunne utføre bakkeangrep.

 

Det er det som er den offisielle forklaringen ja, men det er bare på papiret. F-35 er et tungt, tregt og temmelig ubrukelig fly som ikke vil være god på noen av områdene den reklamerer for at det skal klare. Istedenfor å være god på ett av områdene, prøver den å være god på alle. Det resulterer i at andre fly, som F-22, er bedre i luftkamp/luftherredømme, mens andre rene bombefly er bedre på å bombe. F-35 er en såkalt "lemon" "jack of all trades, master of none". Eneste grunnen til at F-35 programmet ikke ble kansellert, er at det ble for dyrt og komplisert til å avsluttet det. Det var allerede brukt for mange milliarder til at man kunnne snu.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
FrihetensRegn skrev (4 minutter siden):

Det er det som er den offisielle forklaringen ja, men det er bare på papiret. F-35 er et tungt, tregt og temmelig ubrukelig fly som ikke vil være god på noen av områdene den reklamerer for at det skal klare. Istedenfor å være god på ett av områdene, prøver den å være god på alle. Det resulterer i at andre fly, som F-22, er bedre i luftkamp/luftherredømme, mens andre rene bombefly er bedre på å bombe. F-35 er en såkalt "lemon" "jack of all trades, master of none". Eneste grunnen til at F-35 programmet ikke ble kansellert, er at det ble for dyrt og komplisert til å avsluttet det. Det var allerede brukt for mange milliarder til at man kunnne snu.

Ja, og den offisielle forklaringen er bevist relativt mange ganger nå. Konspirasjonene du med å si at det er tungt, tregt osv. er også tilbakevist flere ganger. Det er også blitt merkbart stille fra de som opprinnelig begynte med denne type kritikk.

Og selvsagt er F-22 et bedre luftkamp fly. Det er designet for å være det. F-35 er designet for å være multirolle. Det kan ta en større variasjon av last innvendig en F-22 kan. Det betyr derimot at det ikke kan gjøre luftkamp bedre en typisk fiendtlige fly.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
3 hours ago, Xantippe said:

Nei! Det er et femtegenerasjonsfly. Produksjonen ble avsluttet tidlig pga de enorme kostnadende ved flyet.

Siste jeg kan huske å ha lest er at det amerikanske luftvåpenet allerede har flere fly enn de trenger, og det ikke vil være behov for å produsere flere...

Lenke til kommentar
FrihetensRegn skrev (10 timer siden):

F-35 er et tungt, tregt og temmelig ubrukelig fly som ikke vil være god på noen av områdene den reklamerer for at det skal klare.

Kildene dine er nok litt utdaterte. I mellomtiden har F-35 blant annet hamlet opp med simulerte russiske jagerfly på øvelser i Nevadaørkenen (Red Flag) med såkalt "kill ratio" fra 15:1 i 2017 til 24:1 i 2018 og 28:1 i 2019.

Det er riktignok simulert mot eksisterende fiendefly, som er operative i dag, og ikke de mest avanserte nyskapningene som SU-35 og Su-57, men det hersker liten tvil om at F-35 vil være en svært tøff opponent selv for de mest avanserte jagerflyene som nå kommer på banen i Øst.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...