Gå til innhold

Bør jeg oppgradere prosessor?


Mixy

Anbefalte innlegg

Hei folkens,

Jeg forsøker å få litt mer FPS ut i Modern Warfare: Warzone, men det hjelper lite samme hva jeg tuner. Ser ut som om jeg er ganske hardt bundet av CPU i dette scenariet? Som dere ser har jeg et RTX 2080, og kjører dette sammen med 16gb minne og en gammel 4770k. Forstår at prosessoren er i eldste laget, men trodde jeg skulle klare å holde ut til DDR5 var på plass for å få med meg det når jeg uansett må oppgradere hovedkort.

image.thumb.png.b43c6a963ee2f6b2030126937fe061df.png

 

Selv om jeg kjører med relativt lave innstillinger så er det lite å hente. Den holder seg stabilt rundt 70-75FPS i snitt når jeg tester (mot bots).

Er det noen spesielle innstillinger som er særlig tyngende for CPU som jeg kan forsøke å redusere ? Jeg har ikke klart å finne noen dessverre. 

Hvilken prosessor er det eventuelt jeg burde se på? Jeg oppgraderer sjeldent, så vil heller ta i litt når jeg først setter igang.. Men samtidig er det jo synd med DDR5 rundt hjørnet. Det har kanskje ikke så mye å si?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ser faktisk ut som om det er feil rapportering til Taskmgr som også er en del av problemet her. Utelukker ikke CPU, men i følge nVidia sitt Frameview verktøy som jeg har brukt til å måle FPS så ser jeg en helt annen GPU-utilization enn det som fremkommer av taskmgr.

I Frameview rapporten ligger GPU på 80-90% mens CPU på rundt 95%. 

Kjørte opp render resolution for en test nå, og da ble det merkbart færre FPS.

Lenke til kommentar
8 minutes ago, Emile the rat said:

Når du først har ventet så lenge, tenker jeg det er dumt å stresse med ny CPU nå, når DDR5 er så nærme ;) 

Jeg er i utgangspunktet av samme oppfatning. Samtidig vil man jo da risikere å bli beta-tester for første generasjon av ny sokkel og ny RAM med de ulempene det har. 

Lenke til kommentar
1 minute ago, Mixy said:

Jeg er i utgangspunktet av samme oppfatning. Samtidig vil man jo da risikere å bli beta-tester for første generasjon av ny sokkel og ny RAM med de ulempene det har. 

Det er nok en del som vil oppgradere fra Ryzen 3xxx nå snart, og B450-hovedkort er ikke så fryktelig dyrt heller.

Lenke til kommentar
Mixy skrev (7 minutter siden):

Jeg er i utgangspunktet av samme oppfatning. Samtidig vil man jo da risikere å bli beta-tester for første generasjon av ny sokkel og ny RAM med de ulempene det har. 

Jeg var «beta-tester» på første generasjon DDR4, som var Haswell-e fra intel.

Det var ingen ulemper, mye bedre kjøp enn de som kjøpte Haswell med DDR3 (som kom ut likt).

Aetius skrev (7 minutter siden):

Det er nok en del som vil oppgradere fra Ryzen 3xxx nå snart, og B450-hovedkort er ikke så fryktelig dyrt heller.

Ryzen 5xxx er DDR4, så den blir utdatert fort når DDR5 kommer et halv år etter. Ryzen 5xxx gir kun mening for de som allerede sitter på kompatible hovedkort, og kun trenger å bytte prosessor.

Lenke til kommentar
1 hour ago, Emile the rat said:

Det var ingen ulemper, mye bedre kjøp enn de som kjøpte Haswell med DDR3 (som kom ut likt).

Så bra det gikk bra for deg, ikke sikkert det gjentar seg :) Jeg har vært "beta-tester" mange ganger, og det kan slå begge veier. Man lander jo forsåvidt alltid på bena med norsk forbrukerkjøpslov, men samtidig er det synd om neste generasjon kommer etter 6mnd, fikser masse og har samtidig 25% mer ytelse 😛

 

 

Endret av Mixy
Lenke til kommentar
31 minutes ago, Gralle said:

Er jo ganske enkelt og svare på. Føler du at PC-EN gir deg det du trenger av ytelse? Om ikke oppgrader nå.

Tja. "trenger" er jo et relativt begrep sånn sett.. Jeg har oppgradert skjermen min i år, og det er jo grunnen til at jeg plutselig ønsker mer FPS. Tror jeg at jeg plutselig vil vinne av det? Nei.

Lenke til kommentar
Mixy skrev (1 minutt siden):
 

Så bra det gikk bra for deg, ikke sikkert det gjentar seg :) Jeg har vært "beta-tester" mange ganger, og det kan slå begge veier. Man lander jo forsåvidt alltid på bena med norsk forbrukerkjøpslov, men samtidig er det synd om neste generasjon kommer etter 6mnd, fikser masse og har samtidig 25% mer ytelse 😛

 

 

Min erfraing er at man kun opplever problemer som beta-tester dersom man kjøper mid-range og billig hardware.

Har aldri opplevd problemer med nye produkter som er i high-end og enthusiast klassen. Haswell-e var premium plattformen til intel, og hadde ingen problemer, de som kjøpte Haswell-e med DDR4 da den kom fikk bedre prosessorer enn de som ventet et år og kjøpte Skylake som hadde dårligere ytelse 😛

Lenke til kommentar
Mixy skrev (32 minutter siden):

Tja. "trenger" er jo et relativt begrep sånn sett.. Jeg har oppgradert skjermen min i år, og det er jo grunnen til at jeg plutselig ønsker mer FPS. Tror jeg at jeg plutselig vil vinne av det? Nei.

Ønsker du mer FPS så burde du jo oppgradere nå og det spesielt om du har råd til det. Gikk selv fra haswell i7-4770k til Ryzen 3950x som var en skikkelig oppgradering. Oppgraderte skjerm tidligere i år til LG 38GN950 som gjorde at jeg nå bestilte 3090 strix og samtidig solgte 3950x så jeg kan kjøpe 5950x i november. Det siste hadde jeg ikke behov for, men tapte ikke så mye på salget så da gjorde jeg det også da jeg hadde råd til det, samt at det er gøy med en ny CPU som ser ut til og bli veldig bra.

Edit: i7-4770k var klokket til 4,6Ghz på vann og delidet.

Endret av Gralle
Lenke til kommentar
1 hour ago, Emile the rat said:

Jeg var «beta-tester» på første generasjon DDR4, som var Haswell-e fra intel.

Det var ingen ulemper, mye bedre kjøp enn de som kjøpte Haswell med DDR3 (som kom ut likt).

Ryzen 5xxx er DDR4, så den blir utdatert fort når DDR5 kommer et halv år etter. Ryzen 5xxx gir kun mening for de som allerede sitter på kompatible hovedkort, og kun trenger å bytte prosessor.

Ja, jeg mente som ventepølse, mens barnesykdommene på første DDR5-generasjon gir seg.

Lenke til kommentar

Verdt å merke at det er mye ytelse liggende "skjult" i minneinnstillinger, og nye minnetyper har stort sett alltid dårligere timinger enn utgående. I dag er det god tilgjengelighet på gode DDR4-brikker i form av Samsung B-die (og til en viss grad Micron rev. E), men det tok noen år fra Haswell-E kom ut før det var skikkelig gode minnealternativer for DDR4. Per dags dato er det fortsatt bare Samsung B-die som virkelig kan kjøre lave timinger.

Selv om DDR5 kan dukke opp neste år er det ikke garantert at ytelsen vil være bedre enn DDR4-systemer før DDR5 har vært på markedet noen år.

 

Personlig tror jeg ikke vi får se DDR5 før 2022, og da først i EPYC/Threadripper og Intels tilsvarende plattformer. AM5 vil kanskje ikke dukke opp før nærmere 2023...

  • Liker 3
Lenke til kommentar
2 hours ago, N o r e n g said:

Selv om DDR5 kan dukke opp neste år er det ikke garantert at ytelsen vil være bedre enn DDR4-systemer før DDR5 har vært på markedet noen år.

 

Personlig tror jeg ikke vi får se DDR5 før 2022, og da først i EPYC/Threadripper og Intels tilsvarende plattformer. AM5 vil kanskje ikke dukke opp før nærmere 2023...

Ja, men har man først oppgradert til ddr5 plattform så kan man alltids bytte minnebrikker når det er kommet noe som er verdt oppgradering. 

I mitt tilfelle må jeg uansett skifte CPU/hk/ram og da er det kjedelig å oppgradere til en utgående generasjon. Selv om jeg deler din magefølelse om at det ikke skjer stort neste år

Lenke til kommentar
Mixy skrev (7 minutter siden):

Ja, men har man først oppgradert til ddr5 plattform så kan man alltids bytte minnebrikker når det er kommet noe som er verdt oppgradering. 

I mitt tilfelle må jeg uansett skifte CPU/hk/ram og da er det kjedelig å oppgradere til en utgående generasjon. Selv om jeg deler din magefølelse om at det ikke skjer stort neste år

Hvor mange valgte å kjøpe inn Samsung B-die brikker da de kom ut til sine aldrende X99-plattformer tror du? Eller senere for den saks skyld?

La meg si med en gang at et bra X99-hovedkort med god kjøling og Samsung B-die kan komme ganske nære nyere prosessorer i spill, men når det koster 3000 kr å bytte ut RAM-brikkene er det nok mange som tar steget fullt ut og bytter CPU og hovedkort i samme slengen. Spesielt med tanke på at det krever mye tid og tålmodighet for å hente ut spillytelse gjennom minneoverklokking.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
N o r e n g skrev (6 timer siden):

Personlig tror jeg ikke vi får se DDR5 før 2022, og da først i EPYC/Threadripper og Intels tilsvarende plattformer. AM5 vil kanskje ikke dukke opp før nærmere 2023...

https://www.tek.no/nyheter/nyhet/i/M3R5dK/her-er-verdens-foerste-ddr5-minne

https://en.wikipedia.org/wiki/Alder_Lake_(microprocessor)

Personlig tror faktisk, intel har bekreftet alder lake 3Q i 2021, som blir første konsumer CPU med DDR5.

EPYC/Threadripper kommer senere, så her blir intel først. Selv om jeg vet du er AMD supporter etter du gikk over til Ryzen :glare:

Endret av Emile the rat
Lenke til kommentar
Emile the rat skrev (5 timer siden):

https://www.tek.no/nyheter/nyhet/i/M3R5dK/her-er-verdens-foerste-ddr5-minne

https://en.wikipedia.org/wiki/Alder_Lake_(microprocessor)

Personlig tror faktisk, intel har bekreftet alder lake 3Q i 2021, som blir første konsumer CPU med DDR5.

EPYC/Threadripper kommer senere, så her blir intel først. Selv om jeg vet du er AMD supporter etter du gikk over til Ryzen :glare:

Alder Lake "skal" komme ut i andre halvdel av 2021, men Intel har ikke klart å følge planene sine siden 2016, så jeg tror ikke på det før jeg får se det.

Det gikk forøvrig to år fra første DDR4-modul ble produsert til det kom prosessorer på markedet som brukte DDR4.

 

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Jeg forstår at vi ikke vil komme til noen enighet her - og det var vel heller ikke håpet :)

Dette er vel primært et kjøpe-sug fra min side som mange av oss opplever fra tid til annen. Hvis jeg klarer å "holde meg på matta" i noen dager går det stort sett over for en periode..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...