Gå til innhold

Ubiquiti Dream Machine Pro mot Altibox' fiber?

javr

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)
20 hours ago, Jens Kr. Kirkebø said:

Det går dårlig, Telenor bruker PON (Passive Optical Network) og da må du nesten bruke ONT (Optical Network Terminal) som du får utlevert fra Telenor. Men det går sikkert an å sette den i bridge modus slik at du bruker UDM som router og ONT kun som fiberconverter. 

Det er jo ikke noe hensikt i å sette ONT i bridge-mode, da Telenor leverer en bridge-ONT og ikke en gateway der ONT og ruter er integrert sammen. 

Det er også PtP i bruk hos Telenor. Og for så vidt også PON i bruk hos Altibox. 

Endret av NULL
Videoannonse
Annonse
Skrevet
NULL skrev (2 minutter siden):

Det er jo ikke noe hensikt i å sette ONT i bridge-mode, da Telenor leverer en bridge-ONT og ikke en gateway der ONT og ruter er integrert sammen. 

Sakset dette fra Telenor-siden. Er det slik at "vanlige kunder" må selv velge å leie en ruter fra Telenor, mens de som ikke gjør det kan koble sin egen ruter til? Jeg gjetter da at vi snakker om en RJ45 fra denne dingsen dere kaller ONT?

image.thumb.png.37255178b233722091c4686ea57e325b.png

Skrevet
1 minute ago, Habla Møberg said:

Sakset dette fra Telenor-siden. Er det slik at "vanlige kunder" må selv velge å leie en ruter fra Telenor, mens de som ikke gjør det kan koble sin egen ruter til? Jeg gjetter da at vi snakker om en RJ45 fra denne dingsen dere kaller ONT?

Stemmer. ONT-en her er bare et rent "modem", der man kobler til ruter via RJ45. Står fritt til å velge ruter fra Telenor eller bruke noe annet. Ikke noe PPPoE eller VLAN, så er temmelig "plug-and-play".

Med tanke på tråden her og da koble fiber direkte til ruter som måtte ha støtte for det, vil være at man hadde fått en boks mindre. Ytelsemessig skal det normalt sett ikke være noen forskjell.

Skrevet
NULL skrev (2 minutter siden):

Stemmer. ONT-en her er bare et rent "modem", der man kobler til ruter via RJ45. Står fritt til å velge ruter fra Telenor eller bruke noe annet. Ikke noe PPPoE eller VLAN, så er temmelig "plug-and-play".

Med tanke på tråden her og da koble fiber direkte til ruter som måtte ha støtte for det, vil være at man hadde fått en boks mindre. Ytelsemessig skal det normalt sett ikke være noen forskjell.

Sånn bortsett fra at den ONT-dingsen nok vil ha et strømuttak, regner jeg med. Det var halve poenget mitt med å få fiberen rett i UDM-P. Slippe flere dingser med variabelt designede strømadaptere. Har hatt 2 tilløp til brann i huset pga kjipe adaptere, så prøver å holde meg til teoretisk litt tryggere dingser med innebygget adaptere. Men men.
Det blir spennende å se om Telenor leverer like stabilt nett som Altibox. For de har jaggu vært ekstreme med sin pålitelighet.

Skrevet
51 minutes ago, Habla Møberg said:

Sånn bortsett fra at den ONT-dingsen nok vil ha et strømuttak, regner jeg med. Det var halve poenget mitt med å få fiberen rett i UDM-P. Slippe flere dingser med variabelt designede strømadaptere. Har hatt 2 tilløp til brann i huset pga kjipe adaptere, så prøver å holde meg til teoretisk litt tryggere dingser med innebygget adaptere. Men men.
Det blir spennende å se om Telenor leverer like stabilt nett som Altibox. For de har jaggu vært ekstreme med sin pålitelighet.

Det er nok ingen automatikk at adaptere integrert i utstyret er noe bedre. I utgangspunktet kan man f.eks. anta at dette vil operere under høyere temperatur enn en ekstern strømforsyning. 

Tar man større aktører som f.eks. Altibox og Telenor her, som sender ut flere hundre tusen enheter i året med de strømforsyningene som er, er prosessen knyttet til anskaffelse av slikt utstyr ganske strenge krav. I Norge er det også NEK-føringene med installasjon i teknisk skap, som også gjør at utstyret må takle varmere operasjonsmiljø enn i en del andre land. 

Skrevet
NULL skrev (8 timer siden):

Det er også PtP i bruk hos Telenor. Og for så vidt også PON i bruk hos Altibox. 

Ok, var ikke klar over at Telenor leverte 2-boks løsning. De fleste har vel gått bort fra dette nå, f.eks Altibox som gikk fra fiberconverter + Zyxel 2812 til kun Zyxel VMG med SPF-modul. For den som vil bruke egen router er jo dette topp, ikke noe styr med konfigurering av leverandørutstyr. 
Var heller ikke klar over at Telenor hadde PtP i drift. Er dette noe de har fått ved å kjøpe en fiberleverandør, eller har de bygget det selv? Kanskje fra de aller første utbyggingene, eller evt. i svært grisgrendte strøk?

Ja, Altibox har litt PON men det er vel såpass lite at jeg ennå ikke har hørt om noen som har den løsningen ;) Altibox består jo av en hel masse lokale leverandører, så det er litt ymse løsninger omkring. 

Skrevet

Det er nok også en del aktører som tidligere har levert PtP som ved utstyrsbytter eller nye installasjoner går over til PON. Noe av bakgrunnen for dette er blant annet langt lavere strømforbruk (og færre aktive komponenter). Uten å ha sett noe på det i detalj, ser jeg diverse artikler på web som snakker om 80% lavere strømforbruk ved PON versus P2P. Er vel en variabel i regnestykket som gjør større påvirkning nå enn for en del år tilbake.

Skrevet
NULL skrev (1 time siden):

Det er nok også en del aktører som tidligere har levert PtP som ved utstyrsbytter eller nye installasjoner går over til PON. Noe av bakgrunnen for dette er blant annet langt lavere strømforbruk (og færre aktive komponenter). Uten å ha sett noe på det i detalj, ser jeg diverse artikler på web som snakker om 80% lavere strømforbruk ved PON versus P2P. Er vel en variabel i regnestykket som gjør større påvirkning nå enn for en del år tilbake.

Kan det virkelig ha mye å si? SFP-modulen i min UDM-Pro bruker vel noe sånt som 1W, og den kan sende signalet 20km. Hvis de sparer 0,8W per kunde betyr det 7kWh i året, eller maks en tier i strømkostnad. 

• 2 uker senere...
Skrevet

Jeg har fått gateway fiber i hus, samt sfp-modul og riktig patch-kabel. Sitter nå og prøver å få koblet opp alt, men står fast. Global Connect nekter å svare på spørsmål om oppsett av vlan da de ikke tillater bruk av annet utstyr enn de har montert 😓 Noen forslag til videre fremgangsmåte her? Jeg har forsøkt med vlan 102 uten hell

Skrevet
Jens Kr. Kirkebø skrev (På 23.6.2025 den 10.36):

Kan det virkelig ha mye å si? SFP-modulen i min UDM-Pro bruker vel noe sånt som 1W, og den kan sende signalet 20km. Hvis de sparer 0,8W per kunde betyr det 7kWh i året, eller maks en tier i strømkostnad. 

Vil meine straumkost har ingenting å seie slik du kom fram til. Er mykje meir med både node utstyr besparelse da man har 32/64 kundar per port på node med pon og ja du må betale veldig ca 1000-2000kr ekstra for pon splittere, men delt på 32/64kundar er det små kroner. Største besparelsen er enkelt å greit antall fiber i ein kabel. Da du får mindre gravetrykk på nedlegging av fleire rør og klarer deg greit med 96 fiber på stam og 12/24 fiber på spredenett.  Mykje mindre mannskapstimar både på mindre skjøting og for å blåse/trekke/henge store kabler. Har jobbet i begge nett, så kan lett seie at det er mindre materiell og timekost på pon. Sjølvsagt ikkje berre fordeler, da det gjere det mykje vanskelegare å bruke egen sfp, tenkte å teste dette sjølv ein dag med ein ubiquiti sfp for pon, eller tilsvarende for å kunne legge inn mac verdier og finne dei med rett bølge lengder samtidig.

Skrevet
nVIDIAsucks skrev (3 timer siden):

@skøtterud Ikke nødvendig med noe VLAN hos GC her iallfall. Puttet SFP i gateway og koblet egen fiberpatch i den. Fungerte med en gang.

Gikk du rett på fiber i sfp da du satte opp unify gateway’en din? Jeg får ikke kontakt med isp verken med fiber eller via ethernet 🤷‍♂️

IMG_0233.png

Skrevet

@skøtterud Hadde Telia som ISP fra før, så koblet GC til som WAN2 først og byttet om på WAN1 og 2 når den var oppe og gikk. Det tok litt tid fra jeg koblet til kabelen i SFP til den fikk IP, lurer på om det kan det ha vært ca. 20-30 minutter. Alle innstillinger for WAN-grensesnittet på auto i Unifi. Har prøvd å koble Zyxel-gatewayen til fiberen igjen i ettertid og ser at det da tar litt tid før den får forbindelse, så mulig det kan ha noe med at IP er låst mot mac i leaseperioden (som ikke skal være sånn superlenge hos GC fra hva jeg har hørt)?

• Liker 1
Skrevet

GC hadde jeg utfordringer med når jeg koblet til egen router. Måtte kontakte for å få utstyr i bridge, men da har jeg ikke brukt sfp og benytter zyxel boksen. Men er nok som de sier at leien av dhcp sitter igjen. Enten kan du vente, eller be GC tilbakestille den eller du kan klone Andresen. Jeg klonet adressen selv når jeg senere byttet fra egen opnsense ruter til UniFi UDM Pro, da kom det raskt opp. 

Skrevet

Er det egentlig noen store fordeler med fiber rett in u UCG/UDM? Jeg sliter med å finne noen, men er ikke mitt fag. Sitter å lurer på om jeg skal kjøpe UCG fiber eller UDR. UCG er jo veldig fremtidssikker og koster ikke noe særlig mer. Men jeg trenger ikke umiddelbart funksjonene.

Skrevet
Sjørøver skrev (14 minutter siden):

Er det egentlig noen store fordeler med fiber rett in u UCG/UDM? Jeg sliter med å finne noen, men er ikke mitt fag. Sitter å lurer på om jeg skal kjøpe UCG fiber eller UDR. UCG er jo veldig fremtidssikker og koster ikke noe særlig mer. Men jeg trenger ikke umiddelbart funksjonene.

Fordelen er vel helst å slippe unødvendige mellomledd. Jo flere ledd i en kjede jo mer kan gå i stykker. For min del handlet det og om at jeg slapp å bruke flere tusen på elektriker til å sette opp et stikk der Inntaket til fiberen er plassert. 

• Innsiktsfullt 1
Skrevet
Habla Møberg skrev (1 time siden):

Fordelen er vel helst å slippe unødvendige mellomledd. Jo flere ledd i en kjede jo mer kan gå i stykker. For min del handlet det og om at jeg slapp å bruke flere tusen på elektriker til å sette opp et stikk der Inntaket til fiberen er plassert. 

Lagde like greit en egen tråd på det.

• 3 uker senere...
Skrevet

Da har jeg endelig mottatt alle komponenter og kan melde om at UCG fiber funker strålende med fiber fra Global Connect rett i sfp-modul uten noe mer plunder. Fikk forøvrig plass til UCG fiber og USW 60 watt switch med begges strømforsyninger i teknisk skap. Bruker magnetisk bakplate på begge og det virker å sitte trygt.

IMG_0455.JPG

• Liker 2
Skrevet
skøtterud skrev (11 minutter siden):

Da har jeg endelig mottatt alle komponenter og kan melde om at UCG fiber funker strålende med fiber fra Global Connect rett i sfp-modul uten noe mer plunder. Fikk forøvrig plass til UCG fiber og USW 60 watt switch med begges strømforsyninger i teknisk skap. Bruker magnetisk bakplate på begge og det virker å sitte trygt.

IMG_0455.JPG

Nais du fekk plass til alt! Har montert mange sånne skap med både mediakonverter og rutere til ISP. Ville ha stripset begge strømforsyninger til toppen oppå skjøteboksen til fiber og stripset med kvite strips. Og brukt runde snagless på 10cm og 20cm for å patche med. Dei patchekablene bruker eg daglig for å rydde opp patcheskap og tekniske installasjoner.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...