Gå til innhold

Baldurs Gate 3 EA


Anbefalte innlegg

EasyAce skrev (På 9.10.2020 den 1.48):

Mulig jeg blir mr negativ her nå men jeg er veldig lite fornøyd akkurat nå, og avinstallerte i sinne.

Kort om...

Setting: dette burde ikke vært BG3, men det kunne vært hva som helst annet. Jeg har spilt noen timer og ser ingen knytninger til BG serien annet enn at byen nevnes et par ganger. Jeg mener de kunne valgt å kalle spillet D&D Baldurs Gate *ett eller annet* eller Forgotten Realms *ett eller annet*. Å dra det som BG3 er kun for å selge og skapte for meg feil forventninger.

Combat:

Drar med seg en god oppskrift fra Larian og fungerer i utgangspunktet godt, på tegnebrettet, men det er for meg masse frustrasjon i hvordan det funker p.t.

Eks: du kan lese "90% hit chance" og oppleve å bomme i 4 av 5 tilfeller. Samtidig virker npc å treffe deg i 4 av 5 tilfeller uansett.

DoS sin gode oppskrift med å kombinere spells (sette fyr på etc) er ikke like tydelig i BG

Stort fokus på bonus actions... som gjør at det er veldig effektivt å løpe rundt å dytte istedenfor å bruke våpen... rart.

Dialoger:

Store mangler, ikke så rart i EA, men superfrustrerende at tekst og utfall ikke henger sammen.

Eks du møter en gruppe civilians som du tenker å hjelpe. Samtalen flyter greit. Plutselig, ut av nesten intet, er du i en dødskamp der du må drepe alle.

Evt du går inn en gate og møter 3x store pratsalige ogre som sier de gjerne vil vurdere å spise deg, men slår av en prat først. du vet du har null sjanse mot dem i kamp. Likevell har du ingen mulighet til å prate deg ut av faren og må delta i en "wisdom check" der du egentlig ikke vet hvordan du stiller eller om du vil ha et positivt eller negativt utfall... du må bare prøve å se.

 

For meg er EA bare masse gørr som har ødelagt forventningene til BG3...

Så anbefaler å vente. Det er mulig det blir knall, for masse potensiale har det, men nå er det grumsete altså.

Dette så jeg etter jeg skrev min kommentar, og kunne ikke vært mer enig.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Juggel skrev (13 timer siden):

Nå har jeg sett noen timer gameplay og spillet i seg selv ser bra ut. Men at dette har noen ting som helst med Baldurs gate å gjøre skjønner jeg ikke. Jeg får heller lyst til å spille bg 1 og 2 igjen, enn dette greiene her. 

De kunne jo heller kalt det "rise of cthulu" eller et eller annet. For dette er ikke en oppfølger til de foregående spillene. Ikke noe annet enn et salgstriks. 

Jeg synes litt for mange maser om akkurat dette. Oppfølgere trenger ikke å ha plot som er direkte relatert til tidligere spill i serien.

Plottet i Icewind Dale var at djevelen Belhifet prøvde å åpne en portal til the Nine Hells, slik at han kunne erobre Icewind Dale med en hær av djevler under hans kommando. Faktisk var plottet i Baldur's Gate: Siege of Dragonspear relatert til Icewind Dale, i motsetning til Icewind Dale II. I utvidelsen, Heart of Winter, var det en hvit drage, Icasaracht, som ønsket å hevne seg på the Ten Towns for å ta beslag på hennes land. Plottet hadde ingenting med Belhifet å gjøre.

Plottet i Icewind Dale II var at the Ten Towns var under angrep fra Legion of the Chimera. Lederene, Isair and Madae, ville hevne seg på borgermesteren i Bryn Shander, som tidligere hadde forsøkt å forgifte dem.

I Neverwinter Nights var det en kult som angrep byen i et forsøk på å få tak i noen magiske gjenstander, Words of Power. Utvidelsespakkene hadde urelaterte plot. Neverwinter Nights 2 hadde også urelatert plot. Neverwinter Nights 2 hadde også en annen spillmotor, og lignet ikke særlig på det første spillet, visuelt.

Poenget mitt er at det de fleste av disse D&D CRPG'ene i samme serie har til felles, er at de foregår i samme område, ofte er laget i samme spill-motor (men ikke alltid), har et party på fire til seks karakterer, har relativt mye dialog, og kampene er mer taktiske enn de er hack'n slash. Baldur's Gate 3 har også de samme tingene til felles med forgjengerne, så synes ikke det er noe å mase om.

Endret av Orwandel
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Larian ville bare lage et D&D-spill, men det var Wizards of the Coast som insisterte på at det skulle være Baldur's Gate 3. Det er nok derfor det føles så distansert fra de tidligere Baldur's Gate-spillene. Men hvordan skal man fortsette den historien, som jo virket så ferdig som det kunne bli etter Throne of Bhaal? Synes det er rart folk henger seg så opp i dette. Har de helt glemt hvordan det spillet sluttet?

PS: Takk og pris for at det er turbasert i stedet for real time with pause. Historien og karakterene virker ikke like elendig som tidligere Larian-spill, selv om det ikke oser klasse denne gangen heller.

Endret av radiohodet
  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Hadde jeg ikke hatt så mange andre spill å spill for tiden, så hadde jeg nok ikke klart å holde meg unna early access til BG3. Jeg har, derimot, sett noen coop videoer av de første timene. Bortsett fra bugs og slikt, så må jeg si at jeg liker det jeg har sett så langt! Jeg gleder meg til det er ute, mest pga. at jeg savner et spill med D&D-regler, og jeg savner Forgotten Realms.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Må si slutten av EA lover bra. Vesentlig mer storslåtte quests (man dessverre ikke kan fullføre i EA), og det at man får se kartet  (potensielle steder å dra) når man forsøker å skifte sone (reise bort), gjør at at mer innhold ikke kan komme fort nok. Spillet er rett og slett mer grandiost og mer klassisk crpg, hvilken var en veldig velkommen endring.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...