Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Kan sovemedisin som Imovane brukes over lang tid og fortsatt være effektiv?


Gjest Slettet+6132

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet+6132
jae-ols skrev (13 timer siden):

Jeg har gått på Imovane i tre år. Og det hjelper meg som har kroniske søvnproblemer. 

Mange har gått på Imovane i mye lengre tid, og de virker fortsatt. Melatonin kan virke for noen.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Uten at det er fasitsvaret, så kan det handle om en psykologisk effekt - en slags placebo-effekt - som jeg skrev om for et par innlegg siden. Du forventer å få sove når du tar Imovane, og da får du sove når du tar det. Når du ikke tar det, forventer du å ikke få sove, og får kanskje også en del abstinenssymptomer i tillegg hvis du er tilvendt, og resultatet er da at du heller ikke får sove. Det er nemlig ikke noe fysiologisk som skulle tilsi at man har en effekt over tid pga. tilvenning. Man vet derimot en del om hvordan forventninger/automatiske tanker og søvn henger sammen, som er nettopp det man spesifikt jobber med vha. kognitiv atferdsterapi ved søvnvansker. Man ser jo også at når man har gjennomført studier på dette, så får ca. like mange effekt av placebo som av Imovane/Zopiclone.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
jae-ols skrev (9 timer siden):

Da er det rart at noen hevder at sovemedisin ikke virker etter en tids bruk. Det er ikke min erfaring. Virker som et skudd. 

Ja, mange erfarer dette, og man merker lett at man har glemt tabletten. Noen ganger kan man tro at man har tatt den mens den i realiteten ligger kilt fast i dosetten. Da holder ikke placebo effekten stikk, for å si det slik.

Det er ofte liten vits å kjempe mot medikamentbruk da det kan bli altoppslukende å finne noe annet som virker, eller endre tankegang. Ofte er det ikke mulig og man legger resten av livet på vent, pådrar seg senskader av for lite søvn og mister jobb og samboer for å nevne noe.

Kognetiv terapi kan ha noe for seg om man ligger bekymrer seg osv. Det sier seg selv.

Lenke til kommentar

Selvfølgelig vil man merke det hvis man ikke tar tabletten; kroppen er jo tilvent. Men man vet fortsatt ikke om effekten på søvn er pga at medisinen virker på søvnen, eller om det er fordi man ikke får abstinenser og kanskje hadde fått sovet uten medisinene hvis det ikke hadde vært for abstinensene. Det er der man må få på plass studier hvis man skal kunne si noe sikkert. Jeg sier ikke at placebo er fasitsvaret, men at det er lite som tilsier at man burde ha en direkte fysiologisk effekt av Imovane på søvn etter lang tids bruk.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
Hugo_Hardnuts skrev (38 minutter siden):

Selvfølgelig vil man merke det hvis man ikke tar tabletten; kroppen er jo tilvent. Men man vet fortsatt ikke om effekten på søvn er pga at medisinen virker på søvnen, eller om det er fordi man ikke får abstinenser og kanskje hadde fått sovet uten medisinene hvis det ikke hadde vært for abstinensene. Det er der man må få på plass studier hvis man skal kunne si noe sikkert. Jeg sier ikke at placebo er fasitsvaret, men at det er lite som tilsier at man burde ha en direkte fysiologisk effekt av Imovane på søvn etter lang tids bruk.

Deg om det. Det er nok individuelt og man kan da betrakte de det fortsatt virker på som heldige da de får den beste løsningen.

Lenke til kommentar
Hugo_Hardnuts skrev (18 timer siden):

Uten at det er fasitsvaret, så kan det handle om en psykologisk effekt - en slags placebo-effekt - som jeg skrev om for et par innlegg siden. Du forventer å få sove når du tar Imovane, og da får du sove når du tar det. Når du ikke tar det, forventer du å ikke få sove, og får kanskje også en del abstinenssymptomer i tillegg hvis du er tilvendt, og resultatet er da at du heller ikke får sove. Det er nemlig ikke noe fysiologisk som skulle tilsi at man har en effekt over tid pga. tilvenning. Man vet derimot en del om hvordan forventninger/automatiske tanker og søvn henger sammen, som er nettopp det man spesifikt jobber med vha. kognitiv atferdsterapi ved søvnvansker. Man ser jo også at når man har gjennomført studier på dette, så får ca. like mange effekt av placebo som av Imovane/Zopiclone.

Det er der jeg mister det hele. Har jeg fått placebo og ikke vist det, så hadde ikke jeg fått sovet. Medisinen må som sagt ha en virkning. Og du blir fysisk avhengig. Og få abstinens problemer unner jeg ingen. Det er grusomt. 

Lenke til kommentar

Det vet du vel egentlig ikke, fordi du får ikke placebo uten at du deltar i et forskningsstudie. Legen din kan ikke foreskrive en medisin til deg og gi deg noe annet. Og tar du ikke Imovane når du er tilvent, vil du få en eller annen fysiologisk reaksjon (med andre ord abstinenser) som bla. med stor sannsynlighet vil innebære at du vil slite med å få sove. Er du ikke tilvent, får du jo selvfølgelig en effekt av Imovanen - man vet at den gir effekt ved kortvarig bruk.

Så er jo selvfølgelig den opplevde effekten at du med langtids bruk får sove med Imovane og ikke uten, men poenget mitt er bare at du vet ikke hvorfor og at man ikke kan si sikkert at det handler om at man har en faktisk fysiologisk effekt på søvn av Imovane over tid, noe Imovanens virkningsmåte tilsier at man ikke har pga. tilvenning.

Lenke til kommentar
Nidar2 skrev (4 timer siden):

Deg om det. Det er nok individuelt og man kan da betrakte de det fortsatt virker på som heldige da de får den beste løsningen.

Ja, det er jeg ikke uenig i. Har man prøvd det meste annet uten effekt og man opplever at man faktisk får effekt (uavhengig av om det er psykologisk eller fysiologisk) av Imovane over tid, samt at man klarer å unngå en eskalering av bruken, er jo det sannsynligvis bedre enn å skulle leve med kroniske søvnvansker.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 1 år senere...

Nå har jeg 'sluttet' med Imovane da den gir en drittsmak i munnen etter bruk som ødelegger matgleden et par døgn etterpå!
Får du ikke dette problemet så bruk de, hvis ikke så skift til Stilnoct!
Jeg har brukt Stilnoct iallefall de siste 10-15 årene og nei, jeg har like god effekt av en tablett i dag som for 15 år siden.
Jeg er avhengig av disse og det blir vel de fleste som bruker de?  
Med avhengig mener jeg psykisk avhengig og det på grunn av at denne lille (og rimelige) pilla gir topp resultater. Jeg kan fint kutte den ut og har ingen FYSISKE reaksjoner på bortfallet, så avhengigheten er enkelt og greit at denne gjør jobben! 
Det som alltid er viktig er at du bruker denne etter legens anbefaling og dose, noe som IKKE bør økes som du sikkert har lest om at andre her har gjort.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...