Gå til innhold

NVIDIA GeForce RTX 30xx Bioser for flashing


Nizzen

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet0187
Theo343 skrev (13 minutter siden):

haha skjønner - såpass! jeg har en grei men gammel og lite brukt Corsair 1200W PSU jeg kan sette dedikert til skjermkortet til jeg finner en ny PSU jeg vil ha :). Må bare sjekke om jeg faktisk har 3x8 PCIe til den. Hvilke PSUer anbefaler du til hele riggen btw?

Bruker du en slik kabel for å jerryrigge PSUene så de starter opp likt eller snakker vi binders mekk 😛

Lodder på ledninger med trigger signal ned på PCB'n på strømforsyningen. Så ikke 100% fjøsmekk 😛 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
15 minutes ago, Carillo said:

Lodder på ledninger med trigger signal ned på PCB'n på strømforsyningen. Så ikke 100% fjøsmekk 😛 

 

Haha, jeg brukte en slik (bildet under) for noen år siden når jeg lekte med flere PSUer og 4 kort i samme maskin (folding). Man skal jo bare trigge som du sier, men greit at de trigger likt :). En periode hadde jeg bare 2 ledninger ut som jeg kortslutta selv manuelt (ikke så bra).

Men takk da blir det PSU også :D

PS. Man skal også være forsiktig med slike 3. parts ledninger som under her. Jeg hadde 1 gang varmegang mellom hovedkort og en overgangskabel som kom orginalt med PSU (eller var det hovedkortet den kom med) som resulterte i svartsvidd strømkontakt.

Ikke ment til deg, dette forstår man at du har greie på :)

Spoiler


image.png.70134c4044fb4f7d7e4bcad5a16f6d23.png

 

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
Gjest Slettet0187
Theo343 skrev (21 minutter siden):

 

Haha, jeg brukte en slik (bildet under) for noen år siden når jeg lekte med flere PSUer og 4 kort i samme maskin (folding). Man skal jo bare trigge som du sier, men greit at de trigger likt :). En periode hadde jeg bare 2 ledninger ut som jeg kortslutta selv manuelt (ikke så bra).

Men takk da blir det PSU også :D

PS. Man skal også være forsiktig med slike 3. parts ledninger som under her. Jeg hadde 1 gang varmegang mellom hovedkort og en overgangskabel som kom orginalt med PSU (eller var det hovedkortet den kom med) som resulterte i svartsvidd strømkontakt.

Ikke ment til deg, dette forstår man at du har greie på :)

  Skjul innhold


image.png.70134c4044fb4f7d7e4bcad5a16f6d23.png

 

Disse mining psu'ene har ikke ATX kontakt, derfor må jeg lodde :) Det ideelle er jo alltid å ha 1stk som er stor nok :)

Endret av Slettet0187
Lenke til kommentar
Gjest Slettet0187

Om noen tenker å handle loddebolt, er denne her virkelig konge! https://www.aliexpress.com/item/32904980528.html?spm=a2g0s.9042311.0.0.60ac4c4dLnefVq

Her er review: 

Ikke tenk på å bruke, biltema eller jula loddebolter, det har jeg prøvd 😛

Anbefaler Mouser Electronics for Panasonic SMD motstander. Tar ca 2 dager med DHL express : https://no.mouser.com/ProductDetail/667-ERJ-M1WSF8M0U 

Endret av Slettet0187
Lenke til kommentar
6 minutes ago, Carillo said:

Om noen tenker å handle loddebolt, er denne her virkelig konge! https://www.aliexpress.com/item/32904980528.html?spm=a2g0s.9042311.0.0.60ac4c4dLnefVq

Ikke tenk på å bruke, biltema eller jula loddebolter, det har jeg prøvd 😛 

Loddebolter som ikke har riktig temperatur, tips og egenskaper er noe man absolutt ikke bør bruke ja :) Kvalitet der er viktig. Kanskje jeg skal begynne å lodde litt igjen 😛 Lenge siden jeg gikk på svakstrøm VK1 og lagde PCB man selv lodda alt på. Men neh tror jeg overlater det til de drevne.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
Theo343 skrev (5 timer siden):

Loddebolter som ikke har riktig temperatur, tips og egenskaper er noe man absolutt ikke bør bruke ja :) Kvalitet der er viktig. Kanskje jeg skal begynne å lodde litt igjen 😛 Lenge siden jeg gikk på svakstrøm VK1 og lagde PCB man selv lodda alt på. Men neh tror jeg overlater det til de drevne.

Trenger jo ikke være dreven (jeg er ikke det), men før jeg loddet fant jeg svar på:

  • Hvor jeg skal lodde
  • Hva jeg skal lodde
  • Hvordan jeg skal lodde
  • Hva om jeg gjør feil?

Og viktigst av alt: du må tørre

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

 

Carillo skrev (19 timer siden):

Overklokking skaper bare mere throttling, og dårlige frametimes. Nå snakker jeg om 2x8 pins kort. Min erfaring er at 875mV på VF curve, med så høy mhz din die klarer er sweetspot for spill og stabil fps uten shunt mod. Minneoverklokk bør en holde seg unna med under 400 watt bioser. Kort med 3x8 pins, er en annen verden. Da har du plutselig 480 watt, eller mere til rådighet, og det utgjør en enorm forskjell. Jeg angrer som en hund på at jeg ikke bestilte Strix på launch. Jeg har riktignok bestilt nå, men blir sikkert vinter og vår før jeg får det kortet. Her er en link til scoren min med stock bios og noen panasonic SMD'r på luft. https://www.3dmark.com/pr/384058  Rundt 500 watt dro jeg fra veggen der med bare 1000mV......Blir morro med vannblokk når den kommer. 

Hvorfor mener du at man bør holde seg unna minneoverklokk på kort under 400watt bios?
Testet en del selv på mitt 3080 Ventus kort, nådde +165core +500mem i benchmarks 100% stabilt, dog mindre stabilt i spill, der jeg opplevde at +120-135 core var sweetspot. Er det så enkelt som at du mener memory OC gir såpass lite at det er bedre å bruke strømmen man har disponibelt på core? Eller missforstår jeg?

Når det er sagt så ligger kortet på ~1950-2050mhz hele tiden egentlig, dog jeg har jo sett at Strix ligger på 2150+, som forsåvidt er kult det men jeg vet ikke hvor mye det hadde hatt å si for meg på 3440x1440, trolig mer relevant på 4k+.

Lenke til kommentar
5 minutes ago, eezo said:

 

Hvorfor mener du at man bør holde seg unna minneoverklokk på kort under 400watt bios?
Testet en del selv på mitt 3080 Ventus kort, nådde +165core +500mem i benchmarks 100% stabilt, dog mindre stabilt i spill, der jeg opplevde at +120-135 core var sweetspot. Er det så enkelt som at du mener memory OC gir såpass lite at det er bedre å bruke strømmen man har disponibelt på core? Eller missforstår jeg?

Når det er sagt så ligger kortet på ~1950-2050mhz hele tiden egentlig, dog jeg har jo sett at Strix ligger på 2150+, som forsåvidt er kult det men jeg vet ikke hvor mye det hadde hatt å si for meg på 3440x1440, trolig mer relevant på 4k+.

hvilket kort har du?

Lenke til kommentar
Theo343 skrev (20 timer siden):

Ny time hos optiker bestilt :) Da får du bra boost med tanke på hvor lav PL det kortet har.

Det er det jeg driver å stusser på. Sett flere posts på div forum hvor folk blant annet tester Gigabyte Gaming OC (som skal ha 375w PL), og det kortet gir ikke noe bedre ytelse/høyere klokk enn det jeg har... føler nesten at så lenge man har 2x8pin så ender man opp på mer eller mindre samme sted.

Skal sies at 3x8pin ser ut til å ha en generelt høyere stabil klokk, men igjen, hva dette betyr i praksis (fps) er nok lite... Med mindre man er glad i å se på syntetiske benchmarks.

Når det er sagt, jeg har enda ikke sett kortet gå over 62c, fatter ikke hva folk har drevet med når de har sagt at det kortet har dårlig kjøling. Har naturligvis en egendefinert viftekurve.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
On 10/13/2020 at 8:54 PM, eezo said:

Det er det jeg driver å stusser på. Sett flere posts på div forum hvor folk blant annet tester Gigabyte Gaming OC (som skal ha 375w PL), og det kortet gir ikke noe bedre ytelse/høyere klokk enn det jeg har... føler nesten at så lenge man har 2x8pin så ender man opp på mer eller mindre samme sted.

Skal sies at 3x8pin ser ut til å ha en generelt høyere stabil klokk, men igjen, hva dette betyr i praksis (fps) er nok lite... Med mindre man er glad i å se på syntetiske benchmarks.

Når det er sagt, jeg har enda ikke sett kortet gå over 62c, fatter ikke hva folk har drevet med når de har sagt at det kortet har dårlig kjøling. Har naturligvis en egendefinert viftekurve.

Hvor er det sagt at kortet har dårlig kjøling?

Lenke til kommentar
4 minutes ago, eezo said:

Der hvor shitposting og circlejerking er standard, Reddit og YouTube.
Spørsmålet er vel mer hvorfor jeg gidder å lese sånt, min egen feil.

Ah stemmer, heldigvis ble det motbevist ganske tidlig og vi har flere fornøyde eiere her :)

 

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
Theo343 skrev (38 minutter siden):

Ah stemmer, heldigvis ble det motbevist ganske tidlig og vi har flere fornøyde eiere her :)

 

Jeg er personlig EKSTREMT fornøyd med Ventus kortet. I morgen får jeg et Gigabyte Gaming OC levert, som teknisk sett er bedre, men aner ikke hvilket jeg skal beholde. Synes Ventus kortet ser sykt mye penere ut hehe. Og vel, jeg vet ikke helt om 60-75mhz ekstra på core faktisk betyr noe som helst i "virkeligheten".

  • Liker 1
Lenke til kommentar
5 minutes ago, eezo said:

Jeg er personlig EKSTREMT fornøyd med Ventus kortet. I morgen får jeg et Gigabyte Gaming OC levert, som teknisk sett er bedre, men aner ikke hvilket jeg skal beholde. Synes Ventus kortet ser sykt mye penere ut hehe. Og vel, jeg vet ikke helt om 60-75mhz ekstra på core faktisk betyr noe som helst i "virkeligheten".

Ventus med Gigabyte oc bios ser jo ut til å være en vinner.

Lenke til kommentar
2 minutes ago, Nizzen said:

Ventus med Gigabyte oc bios ser jo ut til å være en vinner.

Oh? 😮 *ser ut på sol, ser på PC* mmmph...

Noen her som har målinger fra benchmark i SOTTR fra 3440x1440 oppløsning og opp med ultra før og etter stabil 24/7 klokk. Hva kan man forvente av ytelsesøkning? Mine målinger utført i RDR2 Ultra 3840x1600 tror jeg hadde en del naturlige variasjoner og at økninger på så mye som 10FPS var noe "tilfeldig" pga. hvordan RDR2 oppfører seg i benchmark.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
Nizzen skrev (23 timer siden):

Ventus med Gigabyte oc bios ser jo ut til å være en vinner.

Men igjen, "ser ut til å være en vinner"... det sier jo 0 om hva det betyr i realiteten som jeg prøvde å påpeke over.
Greit nok at det er "bedre" men om "bedre" betyr 1-2 fps mer eller ja, minimal endring så er man jo like langt, var poenget mitt.

Når det er sagt, jeg får et Gigabyte Gaming OC i dag uansett, så kommer bare til å bruke det, så får en kompis Ventus kortet hehe.

Theo343 skrev (23 timer siden):

Oh? 😮 *ser ut på sol, ser på PC* mmmph...

Noen her som har målinger fra benchmark i SOTTR fra 3440x1440 oppløsning og opp med ultra før og etter stabil 24/7 klokk. Hva kan man forvente av ytelsesøkning? Mine målinger utført i RDR2 Ultra 3840x1600 tror jeg hadde en del naturlige variasjoner og at økninger på så mye som 10FPS var noe "tilfeldig" pga. hvordan RDR2 oppfører seg i benchmark.

Husk at benchmarks og faktisk in-game ikke er det samme, på langt nær. Jeg har fått myyyye bedre ytelse ut av kortet i benchmarks, både Horizon, 3Dmark, Heaven, Superposition etc. enn når jeg faktisk spiller spill. Det er naturligvis å forvente mtp at en benchmark er forutsigbar, et spill er ikke det.

Endret av eezo
  • Liker 1
Lenke til kommentar
52 minutes ago, eezo said:

Men igjen, "ser ut til å være en vinner"... det sier jo 0 om hva det betyr i realiteten som jeg prøvde å påpeke over.
Greit nok at det er "bedre" men om "bedre" betyr 1-2 fps mer eller ja, minimal endring så er man jo like langt, var poenget mitt.

Når det er sagt, jeg får et Gigabyte Gaming OC i dag uansett, så kommer bare til å bruke det, så får en kompis Ventus kortet hehe.

Husk at benchmarks og faktisk in-game ikke er det samme, på langt nær. Jeg har fått myyyye bedre ytelse ut av kortet i benchmarks, både Horizon, 3Dmark, Heaven, Superposition etc. enn når jeg faktisk spiller spill. Det er naturligvis å forvente mtp at en benchmark er forutsigbar, et spill er ikke det.

Fullstendig enig der :) Får man 5 ekstra FPS på minimum med klokk i spillbench er ikke det noen garanti ingame.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
Theo343 skrev (8 timer siden):

Fullstendig enig der :) Får man 5 ekstra FPS på minimum med klokk i spillbench er ikke det noen garanti ingame.

Fikk Gigabyte kortet i dag, har testet litt. Så langt ser forskjellen ut til å være A) kortet ligger på 50-100mhz høyere clock enn Ventus kortet, som er forventet. Men utrolig nok er kortet enda kjørligere også.. Ventus kortet med min fancurve lå på maks 62c. Gigabyte kortet mens jeg spilte lå på 58-59c. Aner ikke hvordan det er mulig engang...

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...