Gå til innhold

UPS sviktet meg nå like over 1 år gammel


G

Anbefalte innlegg

Er vel normalt at en UPS lever mer enn 1 år på batteriene. Har ikke fått anledning til å feilsøke. Men møtte en blinkende LED-skjerm som sa INIT et eller annet. PC hadde slått seg av. Og hele leiligheten stinket overoppvarmet kretskort og komponenter.

Koblet ut UPS-en og PC-en lever ihvertfall fortsatt. Må få plugget i noe annet utstyr i løpet av helgen og fått tatt kort videoopptakt for reklamasjon muligens.

Sprø opplevelse, trodde at UPS skulle være det sterkeste leddet, men ser ut å ha blitt det svakeste. Fikk ingen lydalarmer som jeg har hørt selv om jeg så film på Netflix til ca. kl 03 om natten. Gjelder denne modellen:

https://www.komplett.no/product/925461/datautstyr/pc-tilbehoer/ups-overspenningsvern/ups-og-ups-batteri/bluewalker-powerwalker-ups-vfi-1000-tg#technical-details

Endret av G
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

De fleste seriøse UPS-produsenter har gode garantier for både UPS vil jeg anta, men ofte mhp. spesiellt å erstatte utstyr som måtte stå bak og som egentlig burde ha beskyttelse.

Postet innlegget for at andre skal få vite at ihvertfall en stykk PowerWalker / BlueWalker har trøbbel. Kan jo hende folk tenker seg litt om før de velger UPS. Disse UPS-ene er mye for pengene om de bare hadde fungert ordentlig da. Første år jeg har erfaring med 1 stykk, så det er jo ikke det store erfaringsgrunnlaget.

Vil bare si at det er grovvern i sikringsskapet og et finvern på 60.000A før UPS-en. Virker som en komponent har tatt skade, overoppvarmings-issue i og med den ekle stanken.

Endret av G
Lenke til kommentar

Edit:

Den ble kjørt med null last hengende på. Gadd ikke å finteste den med noe last, da den stinker med en gang du slår apparatet på..

Ok, da har jeg fått anledning til å filme oppstarten av UPS. Naturligvis så ga den ikke helt samme feilmelding og jeg kommer ikke til å stressteste den for å få framprovosert det, da det vil stinke ned hele leiligheten i "herlige" brente elektronikk og kretskort dunster. Dere ser noe flimmer i oppstarten så stabiliserer den seg, men fortsetter å gi fra seg brent elektronikk. Dette tør jeg ikke å teste videre, og ønsker jo ikke at batteriene tar fyr så jeg får en vanskelig slukkejobb. Den blir naturligvis returnert:

Endret av G
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Kan ihvertfall ikke klage på servicenivået. De ønsket ikke å se varen i retur en gang. Det virker som om at de har tiltro til mine vurderinger og beskrivelser. Skal ikke misbruke denne tilliten. Kan jo være enkle forretningskalkulasjoner. Komplett står midt oppi den beste grafikkortsalgsperioden sin nå. Det å måtte håndtere returer er muligens bare bryderi. Kan til og med hende at de har forståelsesfulle grossister som krediterer på enkelte av varene. Hva vet vel vi som kunder om ståa med det hele? Sikkert en smart strategi om de tjener mer penger på å ha sine kundekonsulenter ledig på telefon- og chatlinjene.

Reklamasjon_besvart.thumb.PNG.6c027e3e74245d1e62900b0c76ce5c3e.PNG

Lenke til kommentar
G skrev (50 minutter siden):

Kan ihvertfall ikke klage på servicenivået. De ønsket ikke å se varen i retur en gang. Det virker som om at de har tiltro til mine vurderinger og beskrivelser. Skal ikke misbruke denne tilliten. Kan jo være enkle forretningskalkulasjoner. Komplett står midt oppi den beste grafikkortsalgsperioden sin nå. Det å måtte håndtere returer er muligens bare bryderi. Kan til og med hende at de har forståelsesfulle grossister som krediterer på enkelte av varene. Hva vet vel vi som kunder om ståa med det hele? Sikkert en smart strategi om de tjener mer penger på å ha sine kundekonsulenter ledig på telefon- og chatlinjene.

Kan jo også være at veldig mange av disse feiler slik at leverandøren driter i å sjekke ut noe men bare ber komplett sende ut nye..

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Da har jeg våget meg til å skru opp boksen. Mest for å lete etter synlige brennmerker eller skader. Konklusjonen så langt etter første øyekast er at jeg ikke klarer å se noe som helst som peker seg ut. Nå er det veldig mange komponenter og det er fort å overse noe. Gjort så godt jeg kan og fant ikke noe på runde nr 1.

Det er muligens høyspentkomponenter, eller ihvertfall så er jeg nervøs for det. Så har kun åpnet ytre på chassis og plukket ut batteriene så ingen skade kan skje videre derfra (usannsynlig, men likevel). Batteriene måler 13,10 Volt og 13,09 Volt. Virker friske ut de med første øyekast på multimeteret. Har ingen spesialmåleutstyr for batterier som virkelig kan fortelle om helsen. De ser hele og fine ut uten slike typiske utvidelser man kan se ved kortslutning. De virker jo uansett ikke kortsluttet ut iom. man måler en ordentlig polaritet og Volt? Er ikke så dyktig på elektro og elektronikk. Men, tipper batteriene er tatt ut av feilsøkingslikningen.

Det var overraskende lite støv inni selve boksen, på tross av at grillinntak var nedstøvet. Ingen støvfilter. Når jeg blåste inni så virvlet det naturligvis opp fritt støv. Det var kommet noen ytterst få hårstrå og faktisk et lite innsekt inn der som var uttørket (en ekte bug altså :mrgreen: .

Men innsektet satt nær grilinntaket og lå ikke på noen komponent.

Kan hende jeg må skru ut hovedkortet om jeg tør for å kikke på bakside av kretskort. Men sånn som det ligger an nå så har den en mystisk komponent som vil kreve dyktige folk for å lete opp. Kan hende det bør i EL-returen, eller gis bort til kompetente folk som høster spesielle deler. Sikkert verdt null.

Antar at batteriene kan ha slitasje, men det er jo ikke helt sikkert. UPS-en hevdes å være av online type, men man vet jo ikke om det kan være juks som gjør at batteriene slår inn mer liknende som sånn linjeaktivert UPS eller hva det går i. Batteriene bør ha slitasje dersom dette er en ekte online UPS som har batteriene liggende som et galvanisk skille 24/7. Uansett var volten ikke noe å klage på vil nå jeg si.

Kan man bygge noe annet artig ut av det lille søte kabinettet montro, og bare kaste det upålitelige av elektronikk? Brorparten av det er nok skrot. Det ville nok ha kostet mer i feilsøking enn å bare erstatte det. Antar at avgjørelsen til Komplett var veldig riktig.

Endret av G
Lenke til kommentar
  • 4 måneder senere...

en får vel ikke svidd kretskort lukt fra et 'kokt/svidd" batteri. Så du må lete etter feil på kretskortet... ser ikke noe svimerker på selve kretskortet (evt fra underside, koble fra batteriene først)? Jeg ville først ha sjekket strøminntaket/rundt trafo, evt om du har overflate temp måler om du tør å sette strøm på ups..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...