Gå til innhold

832.000 mennesker jobber i tysk bilindustri. Nå trygler de om en  støtteordning for salg av fossilbiler


Anbefalte innlegg

Trestein skrev (11 minutter siden):

Regnestykket er enkelt. Et normalt hjul har ca 210cm omkrets. Bredda typisk 22 cm. Om dekket har 9mm mønster nytt og 2mm utslitt slites 0,7cm bort. Om vi videre antar at rillene tar bort 15% av arealet står vi igjen med 210x20x0,7 ccm x 0,85

Det er ca 2500ccm gummi. Har dette en egenvekt på va 0,9 blr dette 2200gram pr hjul. Dette ganges med 4 og det blir 8800gram gummi. 8800 ganger 1000 blir 8800 000mg partikler som du kan dele på antall km . Kjører du 80 000km får du 100mg pr km. Kjører du 40 000 får du det doble. Med min 1250kg bil klarer jeg knapt 80 000km så for mange blir det mye.

Så spørs det hvor mye en bil med partikkelfilter slipper ut. 

Min 3´de bil (30 år siden) vog 1030 kilo med sjåfør og tektyl, men den var litt leiken av seg selv om den hadde gått 180 000 km da eg kjøpte den => 5 000 km uten bremsespor.

Så dekk kostet like mykje som bensinen, så eg roet ned og gjorde vel 30 000 på neste skift.

Endret av Halvor Sølvberg- the MOV
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Halvor Sølvberg- the MOV skrev (2 minutter siden):

Min 3´de bil (30 år siden) vog 1050 kilo med sjåfør og tektyl, men var litt leiken av seg => 5 000 km uten bremsespor.

For å gjøre det verre kan utslippsgrenser for kraftverk studeres

https://www.bhkw-infozentrum.de/bhkw-news/26207_Schaerfere-Grenzwerte-aber-keine-neue-TA-Luft.html

Ta luft som er typisk 500mg nox ved 5% oksygen gir typisk 0,7 til 1,4g pr kwh

Bruker el bilen 0,2kwh pr km blir dette 1400mg nox ganger 0,2kwh pr km eller 280mg  pr km. 

Grensen for diesel biler er 80mg/km

Kommer strømmen din fra et fossilt kraftverk er du plutselig en drapsmann.

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Trestein skrev (22 minutter siden):

For å gjøre det verre kan utslippsgrenser for kraftverk studeres

https://www.bhkw-infozentrum.de/bhkw-news/26207_Schaerfere-Grenzwerte-aber-keine-neue-TA-Luft.html

Ta luft som er typisk 500mg nox ved 5% oksygen gir typisk 0,7 til 1,4g pr kwh

Bruker el bilen 0,2kwh pr km blir dette 1400mg nox ganger 0,2kwh pr km eller 280mg  pr km. 

Grensen for diesel biler er 80mg/km

Kommer strømmen din fra et fossilt kraftverk er du plutselig en drapsmann.

 

Ja død og fordervelse. Og eg som røyker Marlboro rød og Tidemans rød, som er nesten like ille for dei passive røkere som å tenne et par stearinlys.

Og hvem gjør det, jo kål og bønnespire-spiserne......., på Chois-hotellellene.

Endret av Halvor Sølvberg- the MOV
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+2534
Simen1 skrev (15 timer siden):

Da tolker jeg det til at du er på så tynn is at du backer helt ut fra påstanden: "Moderne bensin- og dieselbiler har veldig lite utslipp. Det som derimot har utslipp, det er tungtrafikk, store cruiseskip, fabrikker og liknende."

Attdetvar? Benekter du at tungtraffikk og cruiseskip slipper ut mer enn biler?

Moderne kjøretøy har utrolig mye mindre utslipp enn før. Og CO2 om man er bekymret for det: det er ingen livsfarlig klimagass. Det er det man har i brus, og det er det planter lever av.

Sitat

 

  • New passenger vehicles are 98-99% cleaner for most tailpipe pollutants compared to the 1960s.
  • Fuels are much cleaner—lead has been eliminated, and sulfur levels are more than 90% lower than they were prior to regulation.
  • U.S. cities have much improved air quality, despite ever increasing population and increasing vehicle miles traveled.
  • Standards have sparked technology innovation from industry.

Compared to 1970 vehicle models, new cars, SUVs and pickup trucks are roughly 99 percent cleaner for common pollutants (hydrocarbons, carbon monoxide, nitrogen oxides and particle emissions). New heavy-duty trucks and buses are roughly 99 percent cleaner than 1970 models.  

 

 

Endret av Slettet+2534
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (8 timer siden):

Det er forskjell på partikler og partikler.

Eksosmotorer produserer mye av det fine og middelsfine støvet (PM1 - PM2,5) som svever i lufta og pustes inn. Dette er delvis forbrente hydrokarboner som kan reagere med celler og stoffer i kroppen. Dekkslitasje og asfaltslitasje gir mye grovere partikler som faller raskere til bakken. Hverken gummi eller steinstøv er helsekost, men det er ikke så ille som delvis forbrente hydrokarboner.

Jepp! Det er de minste partiklene som er farligst for folkehelsen.

Lenke til kommentar
Simen1 skrev (11 timer siden):

Det er forskjell på partikler og partikler.

Eksosmotorer produserer mye av det fine og middelsfine støvet (PM1 - PM2,5) som svever i lufta og pustes inn. Dette er delvis forbrente hydrokarboner som kan reagere med celler og stoffer i kroppen. Dekkslitasje og asfaltslitasje gir mye grovere partikler som faller raskere til bakken. Hverken gummi eller steinstøv er helsekost, men det er ikke så ille som delvis forbrente hydrokarboner.

Denne sier at 60% av PM2,5 kommer fra alt annet enn forbrenningsmotoren. Og 73% av PM10. 

Den samme artikkelen sier at det er 1000 ganger mer forurensing fra dekk enn eksos. Jeg synes det høres mye ut, men når jeg regner på min egen bil med 3 mm dekkslitasje over 30k km så får jeg 25 ganger så høyt utslipp som EURO5-kravene for dieselmotor.

Og mens ny teknologi og streng regulering har fått ned PM fra forbrenningsmotorer med 90% på få år, så går utslippene fra dekk OPP pga høyere vekt og mer momentsterke biler. Og det blir det bare mer av med elbiler.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
uname -l skrev (3 timer siden):

Denne sier at 60% av PM2,5 kommer fra alt annet enn forbrenningsmotoren. Og 73% av PM10. 

Den samme artikkelen sier at det er 1000 ganger mer forurensing fra dekk enn eksos. Jeg synes det høres mye ut, men når jeg regner på min egen bil med 3 mm dekkslitasje over 30k km så får jeg 25 ganger så høyt utslipp som EURO5-kravene for dieselmotor.

Og mens ny teknologi og streng regulering har fått ned PM fra forbrenningsmotorer med 90% på få år, så går utslippene fra dekk OPP pga høyere vekt og mer momentsterke biler. Og det blir det bare mer av med elbiler.

«Trestein» i komentar over hadde en like god referanse.

 

Du snakker for døve ører om du tror batteri-bil kjørere har oppdaget hjulspor i asfalten, og, eg presiserer «og» konkludert med at noe av dette kan komme av en batteribil. Også kalt 0 - utsleps bil av «kjennere».

 

Er ikke så lenge siden eg var i verbal strid om at økt vekt medførte mer vegstøv. Neei skreik Dei. Og så fremførte eg analogien om at da skapte sykkel like mye vegstøv.

Dei liker heller ikkje at energien må komme et steds fra, og at å bruke batteribil medfører høgre strømforbruk (særlig vinterstid). Og da virker det for at dei har mer lyst til å tappe ned batteriet for å levere strømen til oss andre og stå med en ubrukbar bil. Og hybrid er et fy ord, ikke rent nok.

 

Bare se på dokumentaren «Det Sosiale Dillemmaet» på Netflix. Da forstår Du hva en iPad i dashbordet kan medføre. Se bare på «hekomo«, som skryter uhemmet av at han har «blokert» meg  for å få fred i sin rette «tro». Likeledes skryt han av at han er «dum nok» også, i egen setning, alle her på TU forstår jo det selv siden han har sett på hva eg har skrevet.

Endret av Halvor Sølvberg- the MOV
Lenke til kommentar
21 hours ago, 6RCURCGB said:

Du snakker om at folk "dør", og det er jo helt korrekt. Hvis jeg skroter den gamle dieselbilen min og kjøper ny bensinbil. Dør det da færre eller flere mennesker som en følge av min handling?

Då døyr det framleis folk som fylgje av di handling, og kjem til å gjere det i 18 år til (gjennomsnittleg levetid for ein bil).  I tillegg kjem CO2-utsleppa frå bilen din til å skade natur, folk, fe og eigedom i hundre år.  CO2-utsleppa til ein gjennomsnittleg ny bensinbil ligg på ca same nivå som CO2-utsleppa til ein 18 år gammal dieselbil.  Om det døyr fleire eller færre vil eg ikkje spekulere i, men dersom du skrotar dieselbilen din og kjøper ein elbil, då slepp du ikkje ut eksos i det heile.  Då døyr det heilt sikkert færre.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Sturle S skrev (1 time siden):

Då døyr det framleis folk som fylgje av di handling, og kjem til å gjere det i 18 år til (gjennomsnittleg levetid for ein bil).  I tillegg kjem CO2-utsleppa frå bilen din til å skade natur, folk, fe og eigedom i hundre år.  CO2-utsleppa til ein gjennomsnittleg ny bensinbil ligg på ca same nivå som CO2-utsleppa til ein 18 år gammal dieselbil.  Om det døyr fleire eller færre vil eg ikkje spekulere i, men dersom du skrotar dieselbilen din og kjøper ein elbil, då slepp du ikkje ut eksos i det heile.  Då døyr det heilt sikkert færre.

Så, så Sturle S; sitter Du i Teslaen å komenterer og Googler....... Se «Det Sosiale Dilemmaet» på Netflix om Du har tid og tatt deg råd til et abonemang, Du er «barn av tiden»

 

Her litt «kommon sense» som Du selvfølgelig nyter godt av:

https://www.youtube.com/watch?v=qnslmTPdoAY

 

Endret av Halvor Sølvberg- the MOV
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (På 14.9.2020 den 14.34):

Slavearbeid, barnearbeid og manglende HMS er selvsagt umoralsk og forkastelig, uansett hvilke produktkjeder det havner i. F.eks til svovelrensing av olje. Derfor er seriøse aktører jobber steinhardt for å redusere kobolt-forbruket sitt og sørger for at det som fortsatt må produseres gjøres på en så etisk måte som mulig.

Men synest Du ikke det er litt betre med «slavearbeid» når det er dei «fargede» selv som driver med det.

Se foreksempel i US, der brenner fargede ned butikker og biler til fargede. Og det er jo ikke rasistisk, og i 1976 hadde fargede over ther høgere utdanning en blekhuder i snitt. President, forsvarsminister har dei også vært.

 

Og det vil jo etter en vis tid sikkert bli mekanisert utover det å bruke spade og sekk. Vi treng jo utvikling på batterisiden nu, og er i mot plugg - in - hybrider da dei ikke er rene nokk for oss.  I det stadiet vi nu er kommet i, til dømes her på TU.

2C78C4B3-7280-45B8-9313-EE542F07E55A.jpeg.90fccd5205fa0bcff2232d688d188252.jpeg

Eller skal vi forlange at u-hjelp kan være anna en kondomer, sprøyter og bibelværs. Kan vi gjøre litt som China, selv om Pinsemenigheten og ZERO betyr så mye for oss.

Har vi 10 gravemaskiner til overs ? Og som kan elektrifiseres til bruk i det solrike kontinentet, på dagtid når solen skinner som mest (det er et helvete å grave og bære manuelt)

CO2 er jo viktigere en gratis parkering. For det er jo slik at om man i by´n hadde like mye areal å boltre seg på; til parkering og kåldyrking er det ingen By lenger.

 

Endret av Halvor Sølvberg- the MOV
Lenke til kommentar
16 hours ago, Trestein said:

For å gjøre det verre kan utslippsgrenser for kraftverk studeres

https://www.bhkw-infozentrum.de/bhkw-news/26207_Schaerfere-Grenzwerte-aber-keine-neue-TA-Luft.html

Ta luft som er typisk 500mg nox ved 5% oksygen gir typisk 0,7 til 1,4g pr kwh

Bruker el bilen 0,2kwh pr km blir dette 1400mg nox ganger 0,2kwh pr km eller 280mg  pr km. 

Grensen for diesel biler er 80mg/km

Kommer strømmen din fra et fossilt kraftverk er du plutselig en drapsmann.

No er det ikkje mykje NOx frå kolkraftverk med utslepp 80 meter oppe langt frå byen som kjem inn og forureinar der folk bur, i motsetnad til eksosrøyr som slepp ut NOx på bakkenivå midt i sentrum.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Sturle S skrev (På 15.9.2020 den 16.38):

No er det ikkje mykje NOx frå kolkraftverk med utslepp 80 meter oppe langt frå byen som kjem inn og forureinar der folk bur, i motsetnad til eksosrøyr som slepp ut NOx på bakkenivå midt i sentrum.

Flytt

Ikke lat andre terorisere Deg, med Død og fordervelse.

Endret av Halvor Sølvberg- the MOV
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...