Gå til innhold

27" 1440p 144 Hz - Hva gjelder for tiden?


Grankongla

Anbefalte innlegg

Siden jeg nå ser ut til å endelig bytte ut min GTX 960 med en RTX 3070 så er det på tide å tenke på skjerm. Jeg er foreløpig ikke solgt på verken 4K eller 240 Hz, så jeg føler 27" 1440p 144 Hz er et brukbart sted å legge seg. Spørsmålet er da hva som er vedtatt som bra her for tiden?

Asus VG27BQ virker som et godt alternativ, men er lite reviews ute og går.

Acer KG271UA virker veldig lik som Asusen, men med enda færre reviews tilgjengelig

AOC Q27G2U/BK har VA-panel og er også vanskelig å finne gode reviews på, og jeg ser mange snakker om problemer med ghosting på denne ...

Gigabyte G27QC føyer seg også inn her som relativt lik, men med VA-panel

Hva annet kan man ta med her? Og gitt at VA-panelene kommer med respektabel responstid, er det da noen grunn til å foretrekke TN? VA burde vel ha bedre farger?

Jeg ser også at overraskende mange skjermer i dette segmentet er curved, men er det virkelig noe man vil ha på en 27tommer? Kan ikke si at det er noe jeg er veldig gira på.

Endret av Grankongla
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Grankongla skrev (4 timer siden):

Siden jeg nå ser ut til å endelig bytte ut min GTX 960 med en RTX 3070 så er det på tide å tenke på skjerm. Jeg er foreløpig ikke solgt på verken 4K eller 240 Hz, så jeg føler 27" 1440p 144 Hz er et brukbart sted å legge seg. Spørsmålet er da hva som er vedtatt som bra her for tiden?

Asus VG27BQ virker som et godt alternativ, men er lite reviews ute og går.

Acer KG271UA virker veldig lik som Asusen, men med enda færre reviews tilgjengelig

AOC Q27G2U/BK har VA-panel og er også vanskelig å finne gode reviews på, og jeg ser mange snakker om problemer med ghosting på denne ...

Gigabyte G27QC føyer seg også inn her som relativt lik, men med VA-panel

Hva annet kan man ta med her? Og gitt at VA-panelene kommer med respektabel responstid, er det da noen grunn til å foretrekke TN? VA burde vel ha bedre farger?

Jeg ser også at overraskende mange skjermer i dette segmentet er curved, men er det virkelig noe man vil ha på en 27tommer? Kan ikke si at det er noe jeg er veldig gira på.

Dessverre synes jeg utviklinga på 27" 1440p går overveldende tregt. 

Vanlig VA har litt bedre farger enn TN (som er frytkelig), VA med QLED derimot vil jeg si er like bra som IPS, bare uten det grusomme sortnivået som er på IPS. 

Bryr du deg om bildekvalitet, og ikke er så opptatt av g-sync er Samsung G7 en kurrant kandidat. 

Skal man ha g-sync så er PG279Q fra Asus og XB271HU fra Acer fremdeles noe av det beste man får innenfor 1440p 27" til gaming.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Som du ser har jeg til nå kun sett på skjermer opp mot 4000kr så G7 er ganske langt utenfor budsjettet egentlig.
G-sync er vel strengt tatt ikke et problem lenger siden alt funker via freesync/adaptive sync for tiden.

Det beste alternativet jeg har funnet i dag er vel egentlig ViewSonic VX2758-2KP-MHD. Den koster bare et par hundrelapper mer enn Gigabyte eller AOC og går for å være et bra kjøp. Flat er den også.
 

Endret av Grankongla
Lenke til kommentar
Grankongla skrev (2 minutter siden):

Som du ser har jeg til nå kun sett på skjermer opp mot 4000kr så G7 er ganske langt utenfor budsjettet egentlig.
G-sync er vel strengt tatt ikke et problem lenger siden alt funker via freesync/adaptive sync for tiden.

Det beste alternativet jeg har funnet selv i dag er vel egentlig ViewSonic VX2758-2KP-MHD. Den koster bare et par hundrelapper mer enn Gigabyte eller AOC og går for å være et bra kjøp. Flat er den også.
 

Freesync er fryktelig på RTX. De fleste med RTX har hatt problemer med flickering på Odyssey skjermene til Samsung, fordi freesync sliter med høy refresh rate. I tillegg mister mann full vrr og varaibel overdrive med freesync.

Hadde en freesync skjerm tidligere, der endte jeg opp med å ha g-sync avslått, var rett og slett for ustabilt og for mange problemer med RTX kort. 

Curve har ingen funksjon på 16:9,m slik jeg ser det. Aldri prøvd ViewSonic, men har jo hørt bra ting om den, så godt mulig det er en god skjerm :)

Ett tips, kjøp på Power eller et av de sndre stedene hvor de har åpnet for «åpent kjøp» igjen, da kan du prøve ut skjermen før du bestemmer deg :)  

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Enda en tulling som blåser budsjettet opp med 50%.

Det er helt sikkert to gode skjermer, og sikkert mye for pengene også, men jeg er bare ikke interessert i å bruke seks tusen på en skjerm akkurat nå. Derav satte jeg budsjettet: maks fire tusen.

Virker som om det er normen her på forumet å anbefale noe som koster flerfoldige tusen mer enn budsjettet.

Lenke til kommentar
sjefest skrev (2 timer siden):

Enda en tulling som blåser budsjettet opp med 50%.

Det er helt sikkert to gode skjermer, og sikkert mye for pengene også, men jeg er bare ikke interessert i å bruke seks tusen på en skjerm akkurat nå. Derav satte jeg budsjettet: maks fire tusen.

Virker som om det er normen her på forumet å anbefale noe som koster flerfoldige tusen mer enn budsjettet.

Nei, normen her på forumet er å anbefale det som er bra, det får du ikke for 4000 med mindre det er demovare.

6000 er heller ikke mye for en skjerm, og iværtfall ikke om man skal regne hvor mange timer enkelte bruker foran PCen. 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Kjøpte nylig PG279Q nr 2. Ønsket meg dual-monitor setup med 27", og ville ha identisk panel og ramme. Var ekstremt fornøyd med denne skjermen! Så fornøyd at jeg la mer penger på bordet for enda en.

Nr 2 er en fiasko. Forhandler har motvillig tatt den tilbake etter å ha truet meg med at jeg må betale servicekostnad hvis de bestemmer seg for at den er "bra nok". Den blør lys i hjørnene (ikke snakk om "ips glow" her altså).

Quote

Ett tips, kjøp på Power eller et av de sndre stedene hvor de har åpnet for «åpent kjøp» igjen, da kan du prøve ut skjermen før du bestemmer deg

100%. Dette er et kjempetips hvis du skal kjøpe skjerm, uavhengig av pris. Angrer ekstremt på valg av butikk (og muligens også Asus, får se om de ordner opp).

Lenke til kommentar

Power har dessverre ikke 27GL83A og neste supertilbud ser ikke ut til å komme på en stund så  27GL850 blir for dyr...

arsovik skrev (15 timer siden):

Nr 2 er en fiasko. Forhandler har motvillig tatt den tilbake etter å ha truet meg med at jeg må betale servicekostnad hvis de bestemmer seg for at den er "bra nok". Den blør lys i hjørnene (ikke snakk om "ips glow" her altså).

Hvor kjøpte du? Jeg har fortsatt ikke kjøpt skjermen min og er litt usikker på hvor jeg skal handle. Har grei nok erfaring med Netonnet så mulig jeg bare slår til der.

Endret av Grankongla
Lenke til kommentar
On 9/14/2020 at 7:52 PM, sjefest said:

Enda en tulling som blåser budsjettet opp med 50%.

Det er helt sikkert to gode skjermer, og sikkert mye for pengene også, men jeg er bare ikke interessert i å bruke seks tusen på en skjerm akkurat nå. Derav satte jeg budsjettet: maks fire tusen.

Virker som om det er normen her på forumet å anbefale noe som koster flerfoldige tusen mer enn budsjettet.

Det var ikke rettet til deg. OP spurte hva som gjelder nå, jeg svarte. Enda en tulling som ikke kan lese.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
On 9/15/2020 at 2:23 PM, Grankongla said:

Power har dessverre ikke 27GL83A og neste supertilbud ser ikke ut til å komme på en stund så  27GL850 blir for dyr...

Hvor kjøpte du? Jeg har fortsatt ikke kjøpt skjermen min og er litt usikker på hvor jeg skal handle. Har grei nok erfaring med Netonnet så mulig jeg bare slår til der.

Ble det til at du har fått tak i GL83A skjermen? Sitter også selv med ett budsjett på 5k og lurer på den skjermen 

Lenke til kommentar
Nerdrage skrev (På 5.10.2020 den 13.08):

Ble det til at du har fått tak i GL83A skjermen? Sitter også selv med ett budsjett på 5k og lurer på den skjermen 

Har holdt ann foreløpig siden nytt skjermkort ikke skjer med det første, men jeg har fortsatt ikke funnet noe bedre til 5k, noe Hardware unboxed basically bekreftet i en nylig video. Med tilbud og litt sånt finner du kanskje noe mer fancy til samme pris men den er et virkelig godt kjøp og selv til samme pris hadde jeg nok valgt den over GL850. De har samme performance men GL850 har en smule dårligere kontrast og veldig mye mer saturerte farger, noe jeg misliker sterkt.

Lenke til kommentar
On 9/15/2020 at 2:23 PM, Grankongla said:

Power har dessverre ikke 27GL83A og neste supertilbud ser ikke ut til å komme på en stund så  27GL850 blir for dyr...

Hvor kjøpte du? Jeg har fortsatt ikke kjøpt skjermen min og er litt usikker på hvor jeg skal handle. Har grei nok erfaring med Netonnet så mulig jeg bare slår til der.

Kjøpte den på Elkjøp i butikk. Har fått refusjon/kreditt nå slik at jeg kan kjøpe en annen (eller samme?) skjerm. Elkjøp leverte til slutt.

Ikke bestemt meg for hva jeg skal gjøre nå i forhold til kjøp av skjerm, men tviler på at jeg orker å gamble på ips fra asus.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
Celestrian skrev (21 minutter siden):

Hva tenker dere om denne, kan det være en grei skjerm om jeg ikke ønsker å betale mer enn ca 3k?

https://www.elkjop.no/product/data/pc-skjerm/40856/asus-vg32vq-32-tuf-gaming-buet-gamingskjerm-sort

Grei skjerm det :)

Men ville kanskje vente og sett til fredag om det kommer noen gode tilbud da, ettersom at den skjermen ikke er på tilbud ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...