Gå til innhold

Ny Ratchet & Clank-video gir oss det lengste blikket vi har fått på et PlayStation 5-spill til nå


Anbefalte innlegg

Pallehysa skrev (17 timer siden):

Eg svarte til din påstand om at SSD ikkje er ein flaskehals. Den er det, under utvikling av spel. Dette har Sony prøvd å gjort nåke med. 

Det er forskjell på at ssd er en flaskehals og at det er grunnen til at det ikke har blitt laget spill rundt en ssd. Din påstand om at det ikke har blitt gjort fordi ssd er en flaskehals er feil, noe som Star Citizen klart viser da de jo har gjort akkurat det som du sier ikke går. Så hadde det ikke vært for konsollmarkedet hadde det vært langt flere spill på pc som gjør det samme. Når jeg sier at en ssd ikke er en flaskehals så med det ses i sammenheng med hva vi faktisk diskutere nemlig harddisk.

Viss dagens ssd'er er en så stor flaskehals som du påstår så er den det i playstation 5 også, da den ikke er noe særlig raskere en de kjappeste gen 4 ssd til pc'er. Er ikke ssd'en som sony prøver å fjerne flaskehalser rundt heller, men hva som skjer etter at data er lest fra den, som vi prater om (og som du er enig i) lengre oppe i tråden. Er vel også verdt å nevne at på dagens spill så er det så godt som ingen forskjell i lastetider på en sata ssd og en nvme ssd som igjen viser at ssd'er ikke blir utnyttet som godt som de har potensialet til.

Pallehysa skrev (På 29.8.2020 den 14.35):

At GPU og CPU kan klare x, men pga SSDen, må dei gjere y og z....

GPU og CPU forholder seg ikke til ssd, men ram/vram. En ssd klarer å fylle ram (ihvertfall på pc) raskere enn GPU og CPU klarer og gjøre x. Med lite ram/vram så må man optimalisere ting bedre og vil bli mer avhengig av en rask ssd til å fylle på mer data når det trengs. Fordelen med en ssd som stadig fyller på er jo da som har fått så mye oppmerksomhet den siste tiden kortere lastetider og hvor ofte man trenger å ha en lasteskjerm. På en pc har man i lengre tid hatt muligheten til å nyte godt av både mye ram/vram og en ssd, men ettersom spill hovedsaklig har blitt designet til et system med både lite ram/vram og en treg harddisk har man på pc ikke fått nyte godt av noen av fordelene.

 

Pallehysa skrev (19 timer siden):

Ja at grafikk motoren har kjøyrt på PC. Er ikkje det samme som at Demoen blei kjøyrt på ein PC. 

Artikkelen jeg lenker til gjør det på ingen måte klart at det er motoren det er snakk om og ikke demoen. Kan tolkes begge veier. Også er det jo det om at den skal være i 40 fps, mens den som er vist frem på ps5 kjører i 30 fps. Så masse grobunn for rykter.

 

Iki skrev (På 29.8.2020 den 17.52):

Unreal engine 5 kan og har kjørt på PC, ja. Noe annet ville vært veldig rart.

Men den demoen som ble vist frem på en ps5, altså det som vises i slutten av den hvor man flyr rundt, det skal ikke være mulig med dagens lagring.

Viss det skulle være ytelsen på dagens ssd'er i pc'er som er problemet(noe jeg tviler sterkt på), så er det bare å kjøre den fra en ramdisk. Problem løst. Tim Sweeney hinter jo selv om at gen 3 ssd holder, men han er veldig lite spesifikk på om han da mener bare motoren i seg selv eller også ps5 demoen. All den uklarheten om hva som er hva blir forøvrig gjort med vilje slik at vi skal sitte her å diskutere det og lage mye spenning rundt lanseringen.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Lucifer24 skrev (1 time siden):

Det er forskjell på at ssd er en flaskehals og at det er grunnen til at det ikke har blitt laget spill rundt en ssd. Din påstand om at det ikke har blitt gjort fordi ssd er en flaskehals er feil, noe som Star Citizen klart viser da de jo har gjort akkurat det som du sier ikke går.

Eg har ikkje sagt at det ikkje går. Eg skriver at under utvikling av spel, er det stort set tida systemet bruker på å hente data fra disk, til dataen er klar for bruk, ein utvikler må ta til høgde for. Dette blir gjort ved ulike lasteskjermer, mindre størrelse på texturer, lydfiler etc, og i større grad preloade data inn i RAM, slik at systemet får dataen raskt nok når den trenger det.

Dette har Sony addressert med ein custom chip som SSDen er koblet til. Som eit mellomledd mellom SSD og RAM. Dette gjer at når systemet etterspør data fra SSDen, går denne dataen sømlaust fra SSD og videre til RAM, uten alle flaskehalsene dataen må igjennom på eit konvensjonelt system.

Dette betyr i praksis at SSDen, eller lastetidene dataen bruker fra å bli sendt fra SSD/HDD ikkje lengre er den samme flaskehalsen den har vert tidligere, under utvikling av spel.

Eg tipper at til og med utviklere av Star Citizen har måtte lagt til lasteskjermer på sitt spel. Dei må kanskje til og med ha brukt teksturer som er mindre detaljerte enn dei kanskje hadde lyst å bruke, pga at dei måtte ta til høgde for dataen fra lagringen, må kunne streamast til GPU i tide. Aka, flaskehals.

 


 

 

Endret av Pallehysa
Lenke til kommentar
Pallehysa skrev (18 minutter siden):

Eg har ikkje sagt at det ikkje går. Eg skriver at under utvikling av spel, er det stort set tida systemet bruker på å hente data fra disk, til dataen er klar for bruk, ein utvikler må ta til høgde for. Dette blir gjort ved ulike lasteskjermer, mindre størrelse på texturer, lydfiler etc, og i større grad preloade data inn i RAM, slik at systemet får dataen raskt nok når den trenger det.

Dette har Sony addressert med ein custom chip som SSDen er koblet til. Som eit mellomledd mellom SSD og RAM. Dette gjer at når systemet etterspør data fra SSDen, går denne dataen sømlaust fra SSD og videre til RAM, uten alle flaskehalsene dataen må igjennom på eit konvensjonelt system.

Dette betyr i praksis at SSDen, eller lastetidene dataen bruker fra å bli sendt fra SSD/HDD ikkje lengre er den samme flaskehalsen den har vert tidligere, under utvikling av spel.

Eg tipper at til og med utviklere av Star Citizen har måtte lagt til lasteskjermer på sitt spel. Dei må kanskje til og med ha brukt teksturer som er mindre detaljerte enn dei kanskje hadde lyst å bruke, pga at dei måtte ta til høgde for dataen fra lagringen, må kunne streamast til GPU i tide. Aka, flaskehals.

 


 

 

Det du beskriver her er noe som hovedsaklig er et problem på konsoller. Er en grunn til at man på pc modder spill så det blir høgere kvalitet på texturer, lydfiler osv. Og du sier jo selv nå at flaskehalsen er etter ssd'en altså så er det ikke ssd'en som er flaskehalsen, men så motsier du deg selv i setningen under. Enten så er en ssd en flaskehals, ellers så er den det ikke, og flaskehalsen er en annen plass. Og vi vet jo begge hvor den er, den er mellom ssd'en og GPU, derav chipen som sony har laget. Og jeg kan jo fortelle deg en annen ting også. Når man modder spill så kommer man til slutt til et punkt hvor ting har fått for høg kvalitet slik at det går ut over ytelsen, og det er alltid cpu'en eller gpu'en det stopper på. Og personlig så syns jeg ikke det er verdt å ofre eventuelle lasteskjermer viss det fører til at spillverdenen blir liten, sånn som det ser ut til at den har blitt i ratchet & klank(med forbehold om at det kun er vist 10 min med gameplay).

Lenke til kommentar

Min første tanke var at med 9GB/s båndbredde (med komprimering) så vil PS5 ha gått igjennom hele SSD'en på ca. 90 sekunder. Så foruten kanskje spill mekaniker på 1P PS5 spill, hvis et spill skulle kreve så mye lagrings båndbredde store deler av tiden pga kvaliteten og unikheten på asset innholdet, hvor i all verden skal alt det innholdet komme ifra? Men det kan kanskje tenkes at det vil komme spill med spill mekaniker/spill design som krever at mye data byttes ofte frem og tilbake ut i minne slik at en moderat PC og kanskje tilogmed XBSX ikke kan bruke like høy kvalitet assets som PS5. Jeg tviler på at vi vil se mange av slike spill, men det blir veldig spennende å se hvordan ting utvikler seg, hvilke andre ting spill utviklerne etterhvert vil bruk en mye høyere I/O ytelse til.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Lucifer24 skrev (2 timer siden):

Og du sier jo selv nå at flaskehalsen er etter ssd'en altså så er det ikke ssd'en som er flaskehalsen, men så motsier du deg selv i setningen under. Enten så er en ssd en flaskehals, ellers så er den det ikke, og flaskehalsen er en annen plass.

Når eg skriver SSD, meina eg ikkje kun SSDen, men kordan SSDen opererer og fungerer ilag med den tilpassede I/O enheten. Som er direkte tilkoblet og som fungerer meir som ein einheit.

 

Lucifer24 skrev (2 timer siden):

Når man modder spill så kommer man til slutt til et punkt hvor ting har fått for høg kvalitet slik at det går ut over ytelsen, og det er alltid cpu'en eller gpu'en det stopper på.

Kanskje ikkje så rart om dataen må prossesseres på ein tyngre måte, både i CPU og GPU kontra Sony sin løysing.

 

Lucifer24 skrev (2 timer siden):

Og personlig så syns jeg ikke det er verdt å ofre eventuelle lasteskjermer viss det fører til at spillverdenen blir liten, sånn som det ser ut til at den har blitt i ratchet & klank(med forbehold om at det kun er vist 10 min med gameplay).

At det blir null lasteskjermer på åpne verden spel, tviler eg og på. Men om ein kan i tillegg proppe den verdenen med større og meir detaljerte teksturer, og få samme lastetid, er jo det uansett eit stort pluss. Samtidig som ein ikkje clogger RAMen med alt for mykje unødig data, kan ein heller ha meir av relevant data. Nettopp fordi SSDen er så rask (ilag med I/O chipen).

Lenke til kommentar
Pallehysa skrev (På 28.8.2020 den 17.40):

PCIe 4.0 er kun bandlinja fra SSD til hovudkortet. Kva som skjer vidare derfra, er det PS5 har løyst. Med egen hardware. 

 

Lucifer24 skrev (På 28.8.2020 den 14.13):

Har blitt løst på pc også med pci express 4.0.

Lucifer24 skrev (På 29.8.2020 den 10.11):

Nå kommer jo neste generasjon nvida gpu'er om kort tid, og de har nok temmelig sikkert så mye å gå på når det kommer til rå ytelse at kombinert med nyere ssd'er så kjører nok den demo'en helt fint på pc og sikkert også i høyere oppløsning og FPS

Ja da er det ihvertfall løst på pc også.

Sony tror også det vil gå fint å kjøre playstation spill på pc, det blir ikke spesifisert i artikkelen, men regner med det inkluderer ps5 titler
https://www.gamer.no/artikler/sony-vil-slippe-flere-av-sine-egne-playstation-spill-til-pc/498383

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Lucifer24 skrev (4 timer siden):

Sony tror også det vil gå fint å kjøre playstation spill på pc, det blir ikke spesifisert i artikkelen, men regner med det inkluderer ps5 titler

Kan garantere at PS5 exclusives, ikkje vil bli sluppet på PC med det første. 

https://blog.playstation.com/2020/09/01/devs-speak-how-ps5-consoles-ultra-high-speed-ssd-and-tempest-3d-audiotech-engine-will-enhance-the-future-of-gaming/

Her kan du lese litt kva game developers har å sei om PS5 og SSDen. 

Lenke til kommentar
12 hours ago, Pallehysa said:

Hadde blitt veldig overrasket hvis en artikkel/intervjuer fra Sony selv IKKE hadde vært positiv til egen teknologi. Samme kan du si om nVidia og deres presentasjon av 30-serien.
Personlig gleder jeg meg til tredjeparter får testet systemene opp mot hverandre. Alt vi har nå er ord.

Lenke til kommentar
Pallehysa skrev (20 timer siden):

Kan garantere at PS5 exclusives, ikkje vil bli sluppet på PC med det første. 

Mulig, men det kommer til å skje. Og det er ikke lengre noen grunn til å la være utenom sony sin velvilje

saywhat skrev (7 timer siden):

Personlig gleder jeg meg til tredjeparter får testet systemene opp mot hverandre. Alt vi har nå er ord.

Det er gjør jeg også, håper det ikke blir lenge til for dette tegner til å bli den største ytelses oppgraderingen mellom generasjoner noen sinne. Er faktisk en tredjepart som har fått muligheten til å teste de nye skjermkortene fra Nvidia, men er skuffende hvor lite han fikk lov til å si. En kjapp tur igjennom 3dmark kunne dem vel ha kostet på seg :) Uansett så er det vel rimelig åpenbart hvordan det ender mellom ps5 og pc, PS5 skryter av 60 fps i 4k, nvidia skryter av 60 fps i 8k, ihvertfall for de som har råd til toppkortet til ca 17000.

Endret av Lucifer24
Omformulerte første avsnitt.
  • Liker 1
Lenke til kommentar
saywhat skrev (8 timer siden):

Hadde blitt veldig overrasket hvis en artikkel/intervjuer fra Sony selv IKKE hadde vært positiv til egen teknologi. Samme kan du si om nVidia og deres presentasjon av 30-serien.
Personlig gleder jeg meg til tredjeparter får testet systemene opp mot hverandre. Alt vi har nå er ord.

The SSD is a gamechanger, I think as this generation matures we will see some amazing innovation in streaming and open-world game design.”— Neil Hill // Lead Programmer, Far Cry 6

Så vidt eg veit, er ikkje Far Cry 6 sitt team fra Sony. Og du misser totalt fordelen med SSDen til Sony. Det hander ikkje om å kjøyre cross platform spel, raskere enn andre system. Det handler om å kunne utvikle spel, med ein fordel i hardware.

Endret av Pallehysa
Lenke til kommentar
19 minutes ago, Pallehysa said:

The SSD is a gamechanger, I think as this generation matures we will see some amazing innovation in streaming and open-world game design.”— Neil Hill // Lead Programmer, Far Cry 6

Så vidt eg veit, er ikkje Far Cry 6 sitt team fra Sony. Og du misser totalt fordelen med SSDen til Sony. Det hander ikkje om å kjøyre cross platform spel, raskere enn andre system. Det handler om å kunne utvikle spel, med ein fordel i hardware.

Selv om ikke teamet til Far Cry 6 er fra Sony, så vil jeg si artikkelen er markedsføring fra Sony sin side når det er skrevet på deres blog. Når de f.eks. sier "the SSD", mener de da kun PS5 sin SSD eller flere type NVMe SSDer? Det er det jeg ikke liker med slike artikler skrevet av leverandører selv - de er vinklet og ikke akkurat upartiske; de skal selge produkter. Dette gjelder alle selskaper, og det var det jeg mente da jeg nevnte nVidia som et annet eksempel.

Endret av saywhat
Lenke til kommentar
Pallehysa skrev (41 minutter siden):

Ubegrunna påstand, då spel utviklara, som eg linka over, meina nåke heilt anna. 

Utviklerne i artikkelen snakker ikke, så vidt jeg kan se, om pc i det hele tatt. De skryter av hvor bra ps5 kommer til å bli, og at det kommer til å bli en bra konsoll tviler jeg ikke på. Det eneste ps5 hadde som fordel over pc er den berømmelige chipen til å avlaste cpu/gpu ved dekomprimering av data, nå som den er borte, så finnes det ikke lengre noen grunner når det kommer til maskinvare, til å ikke kunne kjøre et hvilket som helst ps5 spill på pc. Eneste spørsmålet som gjenstår er hva hvilken av de nye skjermkortene fra Nvidia man må ha får å kjøre spillene i ihvertfall samme kvalitet. Min gjett er at 3070 holder med god margin, men det vet vi så klart ikke før alt har blitt lansert.

 

Pallehysa skrev (53 minutter siden):

Og du misser totalt fordelen med SSDen til Sony.

Er vel heller du som totalt misser at den fordelen nå er borte.

Lenke til kommentar
Lucifer24 skrev (1 minutt siden):

Utviklerne i artikkelen snakker ikke, så vidt jeg kan se, om pc i det hele tatt.

Hopefully players were able to see the new extended gameplay demo we recently revealed for Ratchet & Clank: Rift Apart.The SSD and custom I/O architecture around it allows us to send players across dimensions with near-instant speed. It fundamentally changes the rules and allows us to think about ideas and game designs that are only possible on PS5.”

Lucifer24 skrev (2 minutter siden):

Er vel heller du som totalt misser at den fordelen nå er borte.

Er den? Har PC og fått ein I/O chip mellom SSD og RAM?

Lenke til kommentar
saywhat skrev (46 minutter siden):

Selv om ikke teamet til Far Cry 6 er fra Sony, så vil jeg si artikkelen er markedsføring fra Sony sin side når det er skrevet på deres blog. Når de f.eks. sier "the SSD", mener de da kun PS5 sin SSD eller flere type NVMe SSDer? Det er det jeg ikke liker med slike artikler skrevet av leverandører selv - de er vinklet og ikke akkurat upartiske; de skal selge produkter. Dette gjelder alle selskaper, og det var det jeg mente da jeg nevnte nVidia som et annet eksempel.

Skriver tydelig "The SSD", og snakker om innovasjon i henhold til streaming og open world design.

Lenke til kommentar
Lucifer24 skrev (9 minutter siden):

Ja, den er inkludert i de nye skjermkortene til Nvidia. 9GB/s med komprimert data direkte til VRAM.

Komprimert data til VRAM? Og så må skjermkortet gjere kva for nåke? 

Er ikkje det langt fra det samme som å sende Ukomprimert data fra SSD til RAM, og så og sei insta til VRAM klar for bruk?

Endret av Pallehysa
Lenke til kommentar
Croc Man skrev (På 28.8.2020 den 9.27):

Litt vanskeligere å vise noe nyskapende spilldesign med bedre grafikk. Dessuten forventer folk uansett at PS5 får bedre grafikk enn PS4. Poenget her er å vise hva annet som er nytt med PS5.

Nå i 1080p i 60 frames per second!

---

Men seriøst.
Elder Scrolls uten loading mellom områder.
Fremdeles i 1080i 30 frames per second -- men uten loadetid!

Endret av Red Frostraven
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Pallehysa skrev (3 minutter siden):

Komprimert data til VRAM? Og så må skjermkortet gjere kva for nåke? 

Er ikkje det langt fra det samme som å sende Ukomprimert data fra SSD til RAM, og så og sei insta til VRAM for bruk?

Poenget er at man nå kan "strømme" data direkte til skjermkorter akkurat som man kan på ps5. Som jo har vært det store argumentet sony har brukt for å fremheve ps5 over andre platformer. Det blir vel greit forklart i presentasjonen til Nvidia. Om nvidia sin metode er litt mer eller mindre effektiv enn ps5 sin spiller ingen rolle med tanke på hvor mye mer ressurser som er tilgjengelig på pc fra før av.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...