Gå til innhold

En siste Snapchat-video kan være avgjørende for å forklare Alta-ulykken


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
AnthonyEdwardS skrev (1 time siden):

Hva er det du prøver å si her? Alle videoene var filmet før ulykken, så hva skiller den ene fra de andre? Hva er det hos Snapchat som forhindrer de ifra å gi ut den siste når alle ble filmet før ulykken av de ombord?

Det som skrives her:

Sitat

... 

den ble sannsynligvis tatt opp i løpet av de siste sekundene før ulykken.


De andre videoene var etter det jeg oppfatter da fra tidligere i flyvningen.
Hvorfor Snapchat ikke vil gi filmen fra seg vet jeg ikke, men at man har en video som angivelig viser det siste som skjer før ulykken må unektelig være av stor interesse for de som skal forsøke å finne ulykkesårsaken.

Edit: la til uteblitt tekst

Endret av 3L5Y3RE8
Lenke til kommentar
6 hours ago, J.M. said:

Artikkelen skriver at Havarikommisjonen allerede har flere Snapchatvideoer, så hva er det som skiller desse fra den ene aller siste som de nå ikke får utlevert?

Dei som har teke opp videoane kan sjølvsagt levere dei ut til kven dei måtte ynskje.  Ein video teke opp inni helikopteret frå ein som no er omkommen skal det derimot mykje til å få utlevert.  Eigaren kan ikkje samtykkje til utlevering, og Snap Inc er nøydde til å forhalde seg til eigne brukarvilkår og personvernreglar, samt gjeldande lover og reglar.  Selskapet risikerer bøter på opp til 4% av omsetnaden dersom dei leverer ut data til ein tredjepart i strid med personvernreglane, med mindre andre lover krev slik utlevering.

Lenke til kommentar
3 hours ago, Simen1 said:

Forkastelig at Snapchat ikke utleverer en slik video. Det bør få konsekvenser.

Litt uenig. Innholdet av videoen er vel kjent, siden snappen har blitt sendt til noen. Og siden det ikke nevnes noe mer, er det helt sikkert en helt normal video, hvor ingenting fremstod som unormalt. At lydanalyser av en lavkvalitetsvideo med diverse støyreduserende filtre skulle avsløre noe feil er ekstremt lite sannsynlig, så derfor  ser ikke jeg helt at det er grunn for at Snap skal bryte personvernsreglene.

Saken hadde vært annerledes om opptaket ble gjort fordi noe feil oppstod, og det var en overveiende sannsynlighet for at den kunne bidra til å løse saken.

Endret av John-B
Lenke til kommentar
John-B skrev (45 minutter siden):

så derfor  ser ikke jeg helt at det er grunn for at Snap skal bryte personvernsreglene.

Regler er alltid underordnet lover og forskrifter. De bryter til og med lover og hindrer politiets etterforskning. Det er fullstendig forkastelig og bør få konsekvenser. For ikke å snakke om etikken oppi det her. Hindre etterforskning av en så tragisk hendelse og ikke bidra til å avdekke feil som potensielt kan redde liv i framtida. Kanskje videoen ikke har noe nevneverdig å bidra med, men det er ikke opp til snapchat å avgjøre.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Sturle S skrev (7 timer siden):

Dei som har teke opp videoane kan sjølvsagt levere dei ut til kven dei måtte ynskje.  Ein video teke opp inni helikopteret frå ein som no er omkommen skal det derimot mykje til å få utlevert.  Eigaren kan ikkje samtykkje til utlevering, og Snap Inc er nøydde til å forhalde seg til eigne brukarvilkår og personvernreglar, samt gjeldande lover og reglar.  Selskapet risikerer bøter på opp til 4% av omsetnaden dersom dei leverer ut data til ein tredjepart i strid med personvernreglane, med mindre andre lover krev slik utlevering.

Alle ombord omkom. Ingen av de som tok snapchattene kan dermed ha gitt samtykke, men de er likevel endt opp hos havarikommisjonen, alle med unntak av en..

  • Liker 1
Lenke til kommentar
16 hours ago, AnthonyEdwardS said:

Alle ombord omkom. Ingen av de som tok snapchattene kan dermed ha gitt samtykke, men de er likevel endt opp hos havarikommisjonen, alle med unntak av en..

Då reknar eg med at mottakarane har sendt dei vidare.  Det står dei fritt til å gjere.  Sovidt eg forstår vil Snapchat-videoar forsvinne for mottakarane om dei ikkje gjer noko for å ta vare på videoane.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...