Gå til innhold

Amazon kommer til Sverige


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
15 hours ago, Merko said:

Hvorfor forsvinner Komplett og andre norske aktører raskt om Amazon kommer til Sverige?

 

Fordi dette er Amazon sin fremgangsmåte. 

Trinn 1: Etabler ett stort omfattende varelager, slik at det er ett større utvalg enn konkurrentene.

Trinn 2: Sørg for at prisene på produkt er eller en krone eller to lavere enn konkurrentene, og/eller ha ekvivalente produkt til lavere pris.   

Trinn 3: Gi svært gode leveringsbetingelser; gratis frakt, levering samme dag, etc. 

Trinn 4: Observer at man tar markedsandeler, samtidig som man presser marginene til konkurrentene

Trinn 5: Observer at konkurrenter begynner å slite med å holde prisene nede  på grunn av fallende volum.

Trinn 6: Observer markedsdominans og at konkurrenter går konkurs. 

Trinn 7: Fjern punkt 2 og 3

Trinn 8: $$ Profit $$

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Rudde skrev (1 time siden):

Du, det er sikkert en grunn til at forumet fjernet signaturer. 

p%2FcCekIt6%2Fs%2Fa25694b9411bddb6799132a3c1bc8446add0eff7f5f8c9d70adc19b07bd696f7.jpg?alt=media&token=87752cc8-28f3-4997-97f5-0002565f6722

XIFXEGLO skrev (35 minutter siden):

Fordi dette er Amazon sin fremgangsmåte. 

Joda, men nå er det jo stort sett andre butikker som selger via Amazon(?), så de må jo forholde seg til riktige priser. Vil jo anta disse butikkene vil ha sine produkter over alt slik at de fleste store aktørene får tilsvarende innkjøpspriser. Tror uansett ikke Komplett vil gå under dersom Amazon kommer til Norge.

▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬IkkeSignatur▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬
Innlegget nyttig? Gjerne
p%2FcCekIt6%2Fs%2Fc0055d5e8159ef002082002d4fdd957ea3f2f700997d71680fac236d7f76f2b8.png?alt=media&token=a4212806-1e92-4f27-8088-4e0a236dfdaceller p%2FcCekIt6%2Fs%2F8fad5e0eaf8e56c53a0435975507da422a2720d27948ca7425cfdaa539ce43fa.png?alt=media&token=65357791-b322-43bc-b72a-c0712e285364 innlegget!
Mine Anbefalte Chrome / Edge Plugins

Endret av Merko
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132

Amazon sin suksess viser vel egentlig hvor mye dagens system belønner monopoler og store bedrifter. Amazon er ekstremt praktisk for hvermannsen i land de er utbredt. Bestill på nett, bestill alt, gratis (eller billig) og rask levering. 

Men hovedgrunnen til at de kan tilby dette er at de

  1. Behandler arbeiderne som roboter
  2. Kjøper opp konkurrentene
  3. Stjeler forretningsideer fra startups

Og generelt sett at de er store nok til at de kan få store kvantumsrabetter.

Jeg selv har gått bort ifra bestilling fra Amazon, og skiftet ut Kindle-en med noe som ikke var så bundet opp mot amazon sin butikk.

Lenke til kommentar
Merko skrev (På 4.8.2020 den 15.42):

Betyr det at man kan velge Sverige sitt varelager når man bestiller ting, slik at frakttiden blir noe forbedret? :p 

Sist jeg bestilte fra amazon kom varene etter to dager og frakten var latterlig billig. Jeg har vanskelig for å se at lager i Sverige vil medføre vesentlig forbedret frakttid.

 

Softis12 skrev (15 timer siden):

Hvis man får til hele sortimentet til Amazon i Europa tilgjengelig vil jeg synes det er meget spennende. Gjerne gjennom lager i Sverige, eller at man får til en løsning på fortolling fra det øvrige sortimentet i Europa.

Fortolling på amazon sitt europeiske sortiment sendt til Norge har allerede fungert en stund, selv før de nye voec reglene kom.

Lenke til kommentar
mobile999 skrev (59 minutter siden):

Sist jeg bestilte fra amazon kom varene etter to dager og frakten var latterlig billig. Jeg har vanskelig for å se at lager i Sverige vil medføre vesentlig forbedret frakttid.

De gangene jeg har vurdert ting på Amazon så har frakten vært latterlig dyr, derfor jeg håper at det kan bli bedre dersom det sendes fra Sverige.. :p 

Lenke til kommentar
On 8/4/2020 at 6:09 PM, Ts_470 said:

Helt konge. Slik Amazon holder på forsvinner Komplett og andre norske aktører raskt, så slipper vi konkurranse og slike ting som kommer oss forbrukere til fordel. Det er ikke uten grunn at Amazon er under lupen til amerikanske myndigheter. Håper de norske konkurransemyndighetene holder øynene åpne.

 

Jaha? Nå er vel Amazon mer en handelsplattform enn en lukket nettbutikk av monsterformat?  Det betyr jo at det ikke ligger noen hindre i veien for at at Komplett eller andre norske nettbutikker eller butikker også tilby sine varer og tjenester via Amazon.se. Faktisk kan de kanskje nå ut til et ennå bredere marked enn de gjør idag? Hvor mye av salget går idag til feks Sverige el Danmark hos norske nettbutikker? Kanskje vil de kunne klare å skape vekst i salg til våre naboland om de markerer seg på Amazon.se og faktisk møter Amazon med en bevist strategi og en konkret handlingsplan framfor å sette seg ned og rope katastrofe og bli handlingslammet. 

Hva er det du tenker blir konkurransetilsynets oppgave her? Det har vel ikke først og fremst vært konkurransen som har det har vært rettet kritikk mot når det gjelder Amazon? Tenker da i forhold til oppkjøp, fusjoner etc.  Det har vel vært mer på dårlige vilkår for arbeidstakere. Og her tenker jeg at også svenskene har såpass god regulering av arbeidslivet av det vil vel bli ganske vanskelig for Amazon og kjøre slavelønninger på Svenske ansatte - Amazon må jo forholde seg til Svensk regelverk for lønninger, arbeidstid, overtid etc når de etablerer Amazon.se, så om vi antar at svenskenes arbeidsliv fungerer så er det vel all grunn til å tro at det også vil bli status for Amazon? Svenskene har jo også tilsynsmyndigheter som følger opp og sjekker arbeidsgivere. 

Endret av bojangles
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132
6 minutes ago, bojangles said:

 

Jaha? Nå er vel Amazon mer en handelsplattform enn en lukket nettbutikk av monsterformat?  Det betyr jo at det ikke ligger noen hindre i veien for at at Komplett eller andre norske nettbutikker eller butikker også tilby sine varer og tjenester via Amazon.se. Faktisk kan de kanskje nå ut til et ennå bredere market enn de gjør idag? Hvor mye av salget går idag til feks Sverige el Danmark hos norske nettbutikker? Kanskje vil de kunne klare å skape vekst i salg til våre naboland om de markerer seg på Amazon.se og faktisk møter Amazon med en bevist strategi og en konkret handlingsplan framfor å sette seg ned og rope katastrofe og bli handlingslammet. 

Hva er det du tenker blir konkurransetilsynets oppgave her? Det har vel ikke først og fremst vært konkurransen som har det har vært rettet kritikk mot når det gjelder Amazon? Tenker da i forhold til oppkjøp, fusjoner etc.  Det har vel vært mer på dårlige vilkår for arbeidstakere. Og her tenker jeg at også svenskene har såpass god regulering av arbeidslivet av det vil vel bli ganske vanskelig for Amazon og kjøre slavelønninger på Svenske ansatte - Amazon må jo forholde seg til Svensk regelverk for lønninger, arbeidstid, overtid etc når de etablerer Amazon.se, så om vi antar at svenskenes arbeidsliv fungerer så er det vel all grunn til å tro at det også vil bli status for Amazon? Svenskene har jo også tilsynsmyndigheter som følger opp og sjekker arbeidsgivere. 

Du kan legge dine egne varer ut på salg på Amazon, men under forbehold om at du spiller etter Amazon sine regler. Amazon selger selv egne produkter, og har tidligere kopiert produkter solgt på Amazon når de finner ut at det er et potensielt marked (se https://fortune.com/2016/04/20/amazon-copies-merchants/ )

 

Altså, du blir ikke så stor som Amazon ved å være redelig.

Endret av Slettet+5132
Lenke til kommentar
On 8/5/2020 at 9:27 AM, SirRobert said:

Har aldri handlet fra Amazon, og kommer ikke til å gjøre det heller uansett om de kommer til Sverige eller eventuelt til Norge..

Fortsetter å bruke norsk nettbutikker.

Du det utsagnet må du gjerne utdype. Hva er grunnen for det valget? Og er du konsekvent i det du gjør? Om det feks er arbeidsforholdene hos Amazon som er årsaken, velger du alltid andre leverandører enn posten pga Bring og måten posten sniker seg unna å ha norske ansatte med norske lønninger og norske rettigheter? Eller tok du bare et standpunkt mot Amazon fordi det var behagelig og valget ikke "rammet" deg på noe vis? Lar du feks være å kjøre taxi fordi de som er ansatt som taxisjåfør har så lav timelønn? 

Om du er konsekvent i dine handlinger så får du tommel opp og kudos fra meg samt max respekt. Om du ikke er det så må du kanskje se hvilke andre selskaper du bør boikotte fremover. Det er en svært lang liste over selskaper en burde boikottet men det føler jeg aldri jeg klarer å gjennomføre likevel, så det blir jeg egentlig litt apatisk og registrerer det de gjør men får ikke tatt noen aktive standpunkt jeg blir i stand til å gjennomføre. 

Endret av bojangles
Lenke til kommentar
17 minutes ago, PingEnt said:

Du kan legge fine ene varer ut på salg på Amazon, men under forbehold om at du spiller etter Amazon sine regler. Amazon selger selv egne produkter, og har tidligere kopiert produkter solgt på Amazon når de finner ut at det er et potensielt marked (se https://fortune.com/2016/04/20/amazon-copies-merchants/ )

 

Altså, du blir ikke så stor som Amazon ved å være redelig.

 

Kopiering av varer og tjenester, skjer ikke det allerede i de aller fleste bransjer og det bar vel kanskje også vært slik fra tidenes morgen? Hva tror du skjer når dagligvarebransjen lanserer egne billig-merker, feks norges gruppen har First Price produkter, Coop har X-tra merket. Tror du at disse kjedene først og fremst driver FoU og lager produkter fra scratch? Nei de gjør jo ikke det. De bruker salgdata fra egne varehus og gjør grundige analyser på hvilke produkter som selger bra, sjekker ut marginer så langt mulig og da velger de hvilke varer de skal innlemme i sine egne billig merker. First Price og X-tra er altså så nær en blåkopi av en eksisterende kjent vare som andre har brukt penger og ressurser på å bygge opp, lansere og promotere slik at varen over tid har blitt innlemmet i nordmenns handlekurver. 

Slikt skjer i de aller aller fleste bransjer. Hver dag. Noen har kommet opp med noe smart? Hvordan kan vi andre tilby det samme, uten å risikere søksmål? Vi lager det så nært opp til men ikke helt. 

Det Amazon gjør er jo noe av det som gjorde Rimi-Hagen til milliarder, eller Reitan klanen til høvdinger. Amazon er ikke alene om å gjøre det. De aller fleste gjør det. Så jeg klarer ikke bli veldig opptrekt over slikt. 

Endret av bojangles
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132
6 minutes ago, bojangles said:

 

Kopiering av varer og tjenester, skjer ikke det allerede i de aller fleste bransjer og det bar vel kanskje også vært slik fra tidenes morgen? Hva tror du skjer når dagligvarebransjen lanserer egne billig-merker, feks norges gruppen har First Price produkter, Coop har X-tra merket. Tror du at disse kjedene først og fremst driver FoU og lager produkter fra scratch? Nei de gjør jo ikke det. De bruker salgdata fra egne varehus og gjør grundige analyser på hvilke produkter som selger bra, sjekker ut marginer så langt mulig og da velger de hvilke varer de skal innlemme i sine egne billig merker. First Price og X-tra er altså så nær en blåkopi av en eksisterende kjent vare som andre har brukt penger og ressurser på å bygge opp, lansere og promotere slik at varen over tid har blitt innlemmet i nordmenns handlekurver. 

Slikt skjer i de aller aller fleste bransjer. Hver dag. Noen har kommet opp med noe smart? Hvordan kan vi andre tilby det samme, uten å risikere søksmål? Vi lager det så nært opp til men ikke helt. 

Det Amazon gjør er jo noe av det som gjorde Rimi-Hagen til milliarder, eller Reitan klanen til høvdinger. Amazon er ikke alene om å gjøre det. De aller fleste gjør det. Så jeg klarer ikke bli veldig opptrekt over slikt. 

Forskjellen er at Amazon selv offisielt sier de ikke skal bruke denne informasjonen: https://www.wsj.com/articles/amazon-scooped-up-data-from-its-own-sellers-to-launch-competing-products-11587650015

 

Quote

The online retailing giant has long asserted, including to Congress, that when it makes and sells its own products, it doesn’t use information it collects from the site’s individual third-party sellers—data those sellers view as proprietary.

 

Endret av Slettet+5132
Lenke til kommentar
9 minutes ago, PingEnt said:

Forskjellen er at Amazon selv offisielt sier de ikke skal bruke denne informasjonen: https://www.wsj.com/articles/amazon-scooped-up-data-from-its-own-sellers-to-launch-competing-products-11587650015

 

 

 

Igjen - de må gjerne si hva de vil for å dempe stormen. Jeg er realist nok til å skjønne at de færreste bedrifter vil unngå å øke overskuddet om det blir mulig ved å ta et så enkelt valg som å kopiere noe som alt gjør det bra. Amazon snakker nok med spaltet tunge her, de forsøke møte kritikk som blir fremsatt. Men butikken skal jo gå rundt også i fremtiden så jeg tror Amazon vil fortsette å gjøre som alle andre. De vil kopiere. Og de har fordelen av å ha enorme mengder data de kan analysere, selvsagt vil de bruke disse dataene. Alle andre gjør det...

Endret av bojangles
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132
3 minutes ago, bojangles said:

 

Igjen - de må gjerne si hva de vil for å dempe stormen. Jeg er realist nok til å skjønne at de færreste bedrifter vil unngå å øke overskuddet om det blir mulig ved å ta et så enkelt valg som å kopiere noe som alt gjør det bra. Amazon snakker nok med spaltet tunge her, de forsøke møte kritikk som blir fremsatt. Men butikken skal jo gå rundt også i fremtiden så jeg tror Amazon vil fortsette å gjøre som alle andre. De vil kopiere. Og de har fordelen av å ha enorme mengder data de kan analysere, selvsagt vil de bruke disse dataene. Alle andre gjør det...

Så det er helt greit for deg at Amazon lyver om hvordan de bruker dataene?

Lenke til kommentar
7 minutes ago, PingEnt said:

Så det er helt greit for deg at Amazon lyver om hvordan de bruker dataene?

 

Du hvem som lyver og stjeler blir en umulig kamp å ta. Skal du dra den linja der bør du kaste ut mobil direkt. Det skjer så mange lovbrudd på den dingsen der at det meste andre blekner. Likevel er vi alle som limt fast i skjermen hver dag hele dagen. 

Coop gjør det samme, Rema, "alle bransjer og alle bedrifter" - det finnes nok hederlige unntak men det er nok ikke så mange. Og blant de mest kjente merkevarene vi omgir oss med så er det vel mest skurker hele gjengen. De sniker seg unna skatt, de leier inn ban i produksjonen for å spare penger, de utnytter og tar seg til rette og bruker glatt alt de kan av fortrinn for å knuse en hver form for protest eller konkurranse. Skal vi henge oss opp i slikt så må vi jo få tilbake den gamle skomakeren, gå i strikka tøy og hjemmesydde bukser. Det blir for mye stress for meg ass. 

Ideelt sett skulle jeg gjerne ønsket av det var vekst i landbruket i Norge og ikke at vi mister bønder til andre yrker hvert eneste år. Men jeg klarer ikke være den som faktisk lever slik en tenker. I årenes løp er det nok ikke småpenger jeg har båret over svinesund for å spare penger. I perioder var det kanskje nødvendig, feks som student. Men jeg handlet jo i Sverige både før og etter at jeg studerte. Jeg vet det skader norsk landbruk at jeg kjøper slikt i Sverige, men jeg kan faktisk ikke være så konsekvent av meg at jeg også skal være med å betale for det norske landbruket. Til det er jeg for pragmatisk. Jeg kan feks spare inn penger nok til å dette en hel sommerferie om jeg konsekvent handler i Sverige. Eller jeg kan kjøre enn litt nyere bil som er ennå tryggere for familien om noe skulle skje. Det ville vært galt av meg å ikke handle i Sverige. 

Så ja jeg kommer nok til å handle på Amazon slik jeg alt har gjort i mange år. 

Endret av bojangles
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...