Gå til innhold

Amazon kommer til Sverige


Anbefalte innlegg

Gjest Slettet+5132
1 minute ago, bojangles said:

 

Du hvem som lyver og stjeler blir en umulig kamp å ta. Skal du dra den linja der bør du kaste ut mobil direkt. Det skjer så mange lovbrudd på den dingsen der at det meste andre blekner. Likevel er vi alle som limt fast i skjermen hver dag hele dagen. 

Coop gjør det samme, Rema, "alle bransjer og alle bedrifter" - det finnes nok hederlige unntak men det er nok ikke så mange. Og blant de mest kjente merkevarene vi omgir oss med så er det vel mest skurker hele gjengen. De sniker seg unna skatt, de leier inn ban i produksjonen for å spare penger, de utnytter og tar seg til rette og bruker glatt alt de kan av fortrinn for å knuse en hver form for protest eller konkurranse. Skal vi henge oss opp i slikt så må vi jo få tilbake den gamle skomakeren, gå i strikka tøy og hjemmesydde bukser. Det blir for mye stress for meg ass. 

Aha, den apatiske "alle er litt ille, så gidder ikke bry meg"?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
39 minutes ago, PingEnt said:

Aha, den apatiske "alle er litt ille, så gidder ikke bry meg"?

 

Eksakt. Og du er helt motsatt skjønner jeg. Fint for deg. Jeg har stor respekt for folk som faktisk klarer å være konsekvente i slike spørsmål. 


Jeg er pragmatisk av natur og lever greit med det. Som de aller fleste mennesker. Vi bare lukker øynene og ignorerer fordi det kan gi oss en liten fordel akkurat her og nå. Eller fordi vi ser at det blir en lang og drøy kamp som vi antakeligvis taper likevel, så da kan vi like gjerne gi opp uten å prøve. For det blir jo det enkel valget. 

I en optimal verden skulle jeg gjerne sett at alle bidro, inkludert meg selv men det er så mye annet som krever oppmerksomhet at jeg automatiserer der det er mulig å ignorer resten. 

I tidligere tider har jeg forsøkt, jeg har gått i tog, båret bannere, skreket meg hes og delt ut flyveblad. Det endret ingenting og vi fikk ikke til noe. Idag gjør jeg det jeg kan gjøre uten at jeg må betale veldig for det. Jeg forsøke å kildesortere så lengt det er mulig, velger elektriske kjøretøy og forsøker å bruke el-bil minst mulig å heller gå eller sykle  enn å kjøre pga svevestøv. Har minimert flyreiser og stort mer føler jeg at jeg ikke rekker over. Kampen mot store kjemper er over for min del. Fint å se at andre ikke er blitt  like desillusjonerte som meg. Fortsett kampen. 

Kanskje du kan ta kampen mot skatteparadiser også? Det er noe som plager meg langt mer enn at Amazon kopierer produkter, og skatteparadiser, det er noe som bare begunstiger en allerede feit og forspist elite. Men de har holdt på med sine skattetriks i over hundre år og ingen gjør en dritt stort nok til at det stopper eliten i å stjele fra fellesskapet for å berike seg selv. Sukk. Og igjen. det er faktisk de største og mest lønnsomme bedriftene som stjeler mest fra allmuen i form av skatteoptimalisering og skatteunndragelse. Men når eliten gjør det så kalles det ikke unndragelse, men skatteplanlegging og er plutselig noe positivt. Om noen faktisk arrangerer en demonstrasjon og et fakkeltog mot skattesniking og skatteparadiser, da skal jeg faktisk møte opp, jeg skal igjen skrike meg hes og jeg skal dele ut så mange flyeblad du orker å printe ut. Man når det gjelder at Amazon skal ha et varehus også i Sverige, da blir det bare et mah og et skuldertrekk du får fra meg. For den kampen er ikke viktig nok slik jeg ser det. 

Endret av bojangles
Lenke til kommentar

Supert, inntreden i Sverige er nok ikke hovedsakelig ment for Norge, men for nettopp Sverige, og mulig Finland og noen naboland.
EU har åpne handelsgrenser, uten moms og gebyr osv for varer som sendes innad i EU, det er kun Norge som står utenfor det, med VOEC og annen dritt

Nå har jo Amazon borti hundre lokasjoner i Europa, rundt 20 i UK, men også i Tyskland, Frankrike, Italia, Spania, Polen osv, så et nytt lager i Sverige er helt naturlig utvidelse av den europeiske virksomheten.

https://www.hellotax.com/blog/amazon/warehouse/locations/uk/


5a7sbp3emby31.jpg

Endret av 0laf
  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
Merko skrev (På 4.8.2020 den 18.12):

Hvorfor forsvinner Komplett og andre norske aktører raskt om Amazon kommer til Sverige?

 

Fordi Amazon er så store at de kan selge billig med tap i mange år kun for å kjøre de andre butikkene konkurs, og når de er enerådende, da skrur de opp prisene igjen. Da er de nemlig eneste alternativ, og bestemmer alt. Har allerede skjedd i USA og noen andre steder.

Lenke til kommentar
Sharpings skrev (3 minutter siden):

Fordi Amazon er så store at de kan selge billig med tap i mange år kun for å kjøre de andre butikkene konkurs, og når de er enerådende, da skrur de opp prisene igjen. Da er de nemlig eneste alternativ, og bestemmer alt. Har allerede skjedd i USA og noen andre steder.

At de vil selge produktene sine med tap over flere år kan jeg garantere deg at ikke vil skje. :) 

Lenke til kommentar
Merko skrev (2 minutter siden):

At de vil selge produktene sine med tap over flere år kan jeg garantere deg at ikke vil skje. :) 

Det kan du faktisk ikke. Det er en veldig kjent Amazon-taktikk. Dette er akkurat slik Gillette overtok barberhøvelmarkedet i Norge. De bar billigere enn alle konkurrentene sine, til konkurrentene ga opp og forsvant fra det norske markedet. Nå er Gillette enerådende og dritdyre.

Amazon er ikke størst i verden fordi de er så greie mot konkurrentene sine.

Endret av Sharpings
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...