Gå til innhold

Nå forsvinner totakteren, men elbåtene er fortsatt noen år unna


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det som er synd med at Evinrude forsvinner er at det bare er blytunge firtaktere igjen. Yamahas nye 5.6L V8 på 425 hk veier over et halvt tonn! Både Tohatsu og Mercury hadde totaktere til salgs med henholdsvis TLDI og OptiMax, men det er forsåvidt slutt på disse også, og da er det ingen totaktere igjen. Resten av markedet som for det meste består av Honda, Suzuki etc er tradisjonelt sett firtaktere. Men heldigvis kan man fortsatt kjøpe brukte påhengser. Jeg håper produsentene fokuserer på å få ned vekt og størrelse fremover.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Alt har sin pris, for å få en stillere og mere drivstoffgjerrig motor blir det tyngre å bære den,

noe som var et poeng med påhengsene i utgangspunktet.

Men en totakter på 425 hk hadde vi nok heller ikke tatt på nakken, håndterligheten var uansett borte lenge før vi kom dit...

Å ha så stor vekt, ofte flere, hengende på hekken gir ei trasig vektfordeling synes nå jeg.

Og vinden tar baugen...

Lenke til kommentar

Disse Evinrude E-tec motorene er vist alt annet enn enkle, med en god del sær elektronikk. 

En kompis hadde en slik, han gav opp.

Det skal vist ikke mye til før de går i en eller annen modus.

Var gassviren for treg gikk den i opplags/vintermodus, skjedde vist flere ganger pr. tur.

Drev vist å stoppet for å resette den.

Så enkel, er den neppe.

Lenke til kommentar

Dette stemmer simpelthen ikke at det bare er blytunge firtaktere igjen. Vekten på f.eks 4-takt Mercury 300hk er ca 30kg mindre enn 300 hk Evinrude. Og Yamaha sin 300hk er ca 15kg tyngre enn Evinrude.

Yamaha sin 425hk er tung ja, alt for tung, men de fleste av motorvalgene er ganske nær hverandre i vekt, uavhengig om de er 2, eller 4-takt.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Suzuki DF140ATL = 179 kg (4-takt)

Evinrude 140hk G2 = 177 til 193kg (2-takt)

(Hentet fra Erling Sande / Bakken motors websider)

Må være gammel overtro at 4-taktere er blytunge.

Jeg ville uansett kjøpt 4-takt igjen for å slippe å høre 2-taktslyden

Endret av jr_605
  • Liker 1
Lenke til kommentar
jr_605 skrev (1 time siden):

Suzuki DF140ATL = 179 kg (4-takt)

Evinrude 140hk G2 = 177 til 193kg (2-takt)

(Hentet fra Erling Sande / Bakken motors websider)

Må være gammel overtro at 4-taktere er blytunge.

Jeg ville uansett kjøpt 4-takt igjen for å slippe å høre 2-taktslyden

Man får vel også 300hk fra Mercury på 229kg (Pro XS). Ikke så galt det. Min gamle Yamaha 200hk 2-takter fra 1987 som jeg kjørte noen år veide 185kg. Det er 1,08kg/hk mot 1,31hk/kg for Pro XS. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...