Gå til innhold

Hva kommer hatet av elbiler? (Rånere typisk/folk generelt)


Gjest bf70a...adc

Anbefalte innlegg

perpyro skrev (6 timer siden):

Morsomt å lese om kinesisk skitten kullkraft fordi Kina har planer om å bygge 6 til 8 kjernereaktorer pr. år fram til 2025 og de har ikke tenkt å stoppe utbyggingen etter 2025 heller.
https://economictimes.indiatimes.com/news/international/world-news/china-to-build-6-8-nuclear-reactors-a-year-from-2020-2025-report/articleshow/76865801.cms
Og i tillegg til dette satser Kineserne tung på elbiler både i og utenfor eget land så industri land er på vei.
Tyskland skal fase ut kullkraft på sikt og Volkswagen satser også tung på elbilmarkedet og har satt sluttdato for biler med forbrenningsmotor, så jo det skjer noe innen industrien.

Kina har nå tenkt på kjernekraft i mange år , men etter fukushima satt de det meste på hold av naturlige grunner .De tenkte velg sikkert litt på hva en gang skjedde på Three mile Island ,og Tsjernobyl ett par sekunder også. Kina vil som andre industriland måtte ha behov for mye strøm for å drive stor industrien . Kina har gjort som de vil i alle år å kommer nok til å gjøre det lenge. Det vi må se på er hva kommer til å skje med de kullkraftene som er der idag for i Kina stod vel kjernekraft bare for 2-3 % av strømproduksjon i 2020. Vi for håpe at Kina bruker penger å gjør som link sier for det er meget dyrt å bygge, men billig i drift .Der er noen luringer der i Kina  så vi for følge med. Så må vi huske at den mest åpenbare faren ved kjernekraftverk og produksjon av atomkraft er de potensielle farene om noe skulle gå galt. 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
C_Buk skrev (7 timer siden):

Hvis vi tenker rene utslippstall så kan alle enkeltmennesker potensielt slippe ut like lite. Så selv om vi er få nordmenn, og det finnes mange kinesere, så er er fortsatt 1 nordmann tilsvarende 1 kineser. Jeg er klar over at utslippene påvirker klima annerledes utifra hvor vi bor, men forenklet sett så telles alle enkeltindividers bidrag.

I tillegg så er Norge et land som faktisk har litt påvirkningskraft utad. Da nytter det ikke at Norge skal kreve/be om at andre land skal kutte sine utslipp om ikke "lille" Norge kan gjøre det selv. I tillegg så kan andre land bruke Norge som eksempel for hvordan man kan gjennomføre et grønt skifte, om vi faktisk gjennomfører det da. Dette kan ses i sammenheng med innovasjonsteori som også finner støtte i data som antyder spredningseffekten av innovasjon. Den faglige definisjonen av innovasjon som den forskningen benytter er at innovasjon omhandler noe som er nytt i sitt miljø/samfunn. 

Så både på individnivå, altså alle må bære sin egen vekt, og på samfunnsnivå så betyr det vi gjør i Norge faktisk noe. Betyr det mye? Samme det. Alle må gjøre sitt, så må vi slutte å vente på at alle andre skal gjøre det for oss.

Og bare så det er sagt, fordi en vanlig forsvarsmekanisme er å forsøke å drite ut motstanderen ved å si noe lignende som "du er så flink som bryr deg om alt og alle". Jeg gjør absolutt ikke nok for å begrense mine utslipp, blant annet så kjøper jeg fortsatt for mye forbruksvarer (elektronikk osv.). Jeg prøver å skjerpe meg. Men å unnskylde min mangel på å gjøre nok med at "det hakke noe å si uansett... Kina er uansett verre" er ren ansvarsfraskrivelse. Da er det bedre å bare si at man driter i det, at man ikke gidder å bry seg eller at man ikke tror at forskningens data betyr det forskerne sier.

Med mindre det er mer fornuftig å si om denne saken, tenker jeg at vi legger den død? Så vidt jeg har fått med meg så mener jeg at alle har likt ansvar for å begrense sine utslipp, mens du mener at kun kinesere og et knippe andre skal stå for hele utslippsreduksjonen. 

Denne debatten har sklidd helt ut fra hva det handler om i denne tråden . Når det kommer til forskning om klima kan det være veldig vanskelig å komme med bevis Vi ser det vi ser Idag, og jorden er noen år gammel å det hele starten vel som en isklump.. Men bruk noen minutter å les hva som skjedde her i linken under . De fikk vel ni år på seg for å framlegge det. Var tre stk som har interessert i FN klimapanel som prøvde seg på denne Ball.  https://principia-scientific.org/breaking-news-dr-tim-ball-defeats-michael-manns-climate-lawsuit/
 

 

Lenke til kommentar
bzzlink skrev (På 28.7.2020 den 7.34):

Misunnelse. Elbiler er sterkt subsidiert og gir veldig billig bilhold. Men for å nyte godt av subsidiene må du ha råd til inngangsbilletten. Høyere beskatning av (gamle) diesel og bensinbiler, fører til at de som ikke har råd til å kjøpe seg en bil til 600.000,- faktisk subsidierer bilholdet til de som har det. Ikke så veldig rart det føles utrettferdig, for det er urettferdig.

Ja, mye er tilrettelagt for at de som har mest fra før skal få enda mere, men vanligvis benytter folk slike "smutthull" i stillhet. Her på forumet har Tesla-eiere (kanskje noen med andre elbiler også) argumentert for at dieselbusser burde vike for private elbiler i kollektivfeltet. Slike holdninger, sammen med at "vi er nok mere opptatt av klima enn dere" og "alle kommer jo til å få råd til elbil når det kommer mange nok på bruktmarkedet" gjør en del av elbil-bermen usmakelig. Mange har helt glemt at det er resten av befolkningen som har subsidiert bilene deres. Mitt største argument mot å kjøpe Tesla er risikoen for å bli en av disse. Eiere av andre merker av elbiler virker ikke å være like virkelighetsfjerne og selvhøytidelige.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
On 7/30/2020 at 8:15 PM, Dubious said:

Hvorfor skal jeg ha behov for å kjøre inn i parkeringshus?

Uansett, Cybertruck skal klare å komme inn da den kan senke seg helt ned på bakken

De jobber med å minske målene til Cybertruck fordi den er for stor selv for amerikansk standard. Høyden er ikke det eneste problemet når du skal kjøre i en del parkeringshus hvor man bokstavelig talt kan møte veggen.

Men skal du aldri inn i et parkeringshus er det selvsagt ingen problem, ei heller for andre.

Lenke til kommentar
16 hours ago, frohmage said:

Ja, mye er tilrettelagt for at de som har mest fra før skal få enda mere, men vanligvis benytter folk slike "smutthull" i stillhet. Her på forumet har Tesla-eiere (kanskje noen med andre elbiler også) argumentert for at dieselbusser burde vike for private elbiler i kollektivfeltet. Slike holdninger, sammen med at "vi er nok mere opptatt av klima enn dere" og "alle kommer jo til å få råd til elbil når det kommer mange nok på bruktmarkedet" gjør en del av elbil-bermen usmakelig. Mange har helt glemt at det er resten av befolkningen som har subsidiert bilene deres. Mitt største argument mot å kjøpe Tesla er risikoen for å bli en av disse. Eiere av andre merker av elbiler virker ikke å være like virkelighetsfjerne og selvhøytidelige.

Tesla var Norges nest mest solgte bilmerke i fjor. De solgte flere biler enn Audi og BMW gjorde tilsammen.

Å tro at alle disse menneskene, på en eller annen måte deler karakteristikker og at du kan bli smittet av det, høres veldig søkt ut.

Ville vært mer redd for jentelus egentlig

  • Liker 4
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
frohmage skrev (På 31.7.2020 den 17.21):

Ja, mye er tilrettelagt for at de som har mest fra før skal få enda mere, men vanligvis benytter folk slike "smutthull" i stillhet. Her på forumet har Tesla-eiere (kanskje noen med andre elbiler også) argumentert for at dieselbusser burde vike for private elbiler i kollektivfeltet. Slike holdninger, sammen med at "vi er nok mere opptatt av klima enn dere" og "alle kommer jo til å få råd til elbil når det kommer mange nok på bruktmarkedet" gjør en del av elbil-bermen usmakelig. Mange har helt glemt at det er resten av befolkningen som har subsidiert bilene deres. Mitt største argument mot å kjøpe Tesla er risikoen for å bli en av disse. Eiere av andre merker av elbiler virker ikke å være like virkelighetsfjerne og selvhøytidelige.

Ja det er jo et argument på linje med; jeg vil ikke kjøpe BMW for jeg vil ikke bli en av de som ikke kan å bruke blinklys... Særr...?

Lenke til kommentar
Hanhijnn skrev (6 timer siden):

Ja det er jo et argument på linje med; jeg vil ikke kjøpe BMW for jeg vil ikke bli en av de som ikke kan å bruke blinklys... Særr...?

Sjansen er nok liten ja, så det holder ikke meg unna. Om det verste som kunne skje med en BMW-eier var at de sluttet å bruke blinklys, så hadde neppe det vært noen krise heller.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...