Gå til innhold

Har jeg en god pensjonsordning?


Adrax

Anbefalte innlegg

Jeg er i midten av tjueårene og har en inntekt på 412.000 kr årlig.

 

Jeg har innskuddspensjon via jobben i Sparebank1 der arbeidsgiver betaler 5% av lønna mi. Altså, jeg blir ikke trukket noe som helst fra lønna. Alle kostnader er det arbeidsgiver som tar.

 

Er dette en bra avtale? Har pratet med flere som er overrasket over at jeg ikke blir trukket for pensjon hver måned på lønnsslippen. De mener at om man har innskuddspensjon skal man bli trukket minimum 2% av lønna hver måned som går til pensjon. Men i mitt tilfelle blir jeg ikke trekt, og det fremgår ingenting på lønnsslippene mine om pensjon.

 

Inne på Sparebank1 sine sider kan jeg følge med på alle innskudd som arbeidsgiver har gjort gjennom årene.

Endret av Adrax
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
NoTrace skrev (2 minutter siden):

Man blir ikke trukket, pensjon kommer i tillegg til lønn, men viser som en del av inntekten på lønnsslipp.

5% er relativt lavt i bank/finansbransjen, men greit midt på treet.

Ting som er verdt å sjekke ut er om det gjelder fra første krone, eller fra 1G.

Hva har det å si om det er fra første krone eller ikke?

Endret av Adrax
Lenke til kommentar

Om du har 5% fra første krone utgjør det ca. 5.000 kr ekstra i årlig pensjon for deg, kontra de som ikke får noe grunntillegg.

Din pensjonssparing per år MED innskudd fra første kr: 20.600
Din pensjonssparing per år UTEN innskudd fra første kr: 15.607

image.png.3cbffbe3aa0f8c785874843c9c47ea31.png

Endret av NoTrace
Lenke til kommentar
Adrax skrev (2 timer siden):

Jeg har innskuddspensjon via jobben i Sparebank1 der arbeidsgiver betaler 5% av lønna mi.

Minste sats er 2%, maksimal sats på ditt lønnsnivå er 7%. Sånn sett er du ganske midt på treet. Hva som er vanlig i din sektor vet jeg ikke noe om. Om det er fra kr 0 eller fra 1G har ganske mye å si som NoTrace påpeker.

 

Adrax skrev (2 timer siden):

Har pratet med flere som er overrasket over at jeg ikke blir trukket for pensjon hver måned på lønnsslippen. De mener at om man har innskuddspensjon skal man bli trukket minimum 2% av lønna hver måned som går til pensjon.

I offentlig sektor er det vanlig at man trekkes 2% som går til pensjon, i privat sektor er avtaler som det du har vanlig.

Lenke til kommentar

I offentlig sektor er det vel normalt med offentlig tjenestepensjon, som har en annen opptjeningsmetode enn privat innskuddspensjon. Der baserer man det på antall år i arbeid sammen med inntekt når man går av til pensjon.

Ved full alderopptjening (40 år) får man 66% av årslønn det året man går av i pensjon.

 

Kilde: https://www.finansportalen.no/pensjon/ny-offentlig-tjenestepensjon

Endret av NoTrace
Lenke til kommentar
3 minutes ago, NoTrace said:

I offentlig sektor er det vel normalt med offentlig tjenestepensjon, som har en annen opptjeningsmetode enn privat innskuddspensjon. Der baserer man det på antall år i arbeid sammen med inntekt når man går av til pensjon.

Ved full alderopptjening (40 år) får man 66% av årslønn det året man går av i pensjon.

 

Kilde: https://www.finansportalen.no/pensjon/ny-offentlig-tjenestepensjon

Flere offentlige virksomheter (bl.a. min arbeidsgiver) har gått over fra tjenestepensjon til innskuddspensjon, så her må hver enkelt sjekke hva de har. 

Garantien på 66 % av årslønn i pensjon gjelder de som er født i 1958 eller før og har tjenestepensjon.

Lenke til kommentar
11 hours ago, nirolo said:

I offentlig sektor er det vanlig at man trekkes 2% som går til pensjon, i privat sektor er avtaler som det du har vanlig.

Dette stemmer for de som har tjenestepensjon. Da vi gikk over til innskuddspensjon, ble trekket satt til 1,5 %. Dette kan variere, og arbeidsgivers andel av innbetalingen til pensjon er mye høyere enn det du trekkes.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...