Gå til innhold

Mannen bak elbil-hengeren som lager strøm mener det er for mye fokus på større batterier


Anbefalte innlegg

10 hours ago, Beernuts said:

Må vel heller ha et bildesign som til daglig har 20 mil rekkevidde, og med mulighet for å bytte til en pakke som har 50 mil.. På leiebasis, eller rett og slett ved å designe bilene likt og ha batteripakker. Like stor sjanse som å få de til å bruke samme bremseklosser, tenker jeg..

Då må det vel vere betre med ein hengar som hektar seg på (eg har sansen for det sjølvkøyrande aspektet), uavhengig av bilmerke og kva batteri du har frå før?  Mindre styr og fungerer med alle bilmerke.

 

Nei, du får ikkje bilprodusentar til å standardisere batteripakkar.  Ulike batteri har ulike eigenskapar (spesifikk effekt og kapasitet, kjøling, form, avstiving av karosseriet osb) som alle påverkar vekt (bilen vert typegodkjend med ei spesifikk vekt), pris, køyre- og ladeeigenskapar.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Simen1 skrev (1 time siden):

Det kunne fungert bra for flåteoperatører som busselskaper og taxiselskap, for da er det samme eier selv om batteriene byttes rundt mellom bilene/bussene i flåten. Jeg håper noen prøver det konseptet, for det krever mindre batteri og mindre effekt på laderne. Batteribyttesystemet bør følge en åpen standard sånn at offentlige anbudsrunder kan forutsette kompatibilitet med standarden. Det går ikke med proprietære løsninger.

 

Sturle S skrev (9 minutter siden):

Nei, du får ikkje bilprodusentar til å standardisere batteripakkar.  Ulike batteri har ulike eigenskapar (spesifikk effekt og kapasitet, kjøling, form, avstiving av karosseriet osb) som alle påverkar vekt (bilen vert typegodkjend med ei spesifikk vekt), pris, køyre- og ladeeigenskapar.

Du siterte ikke meg, men hvis det var innlegget over du siktet til så var det ikke standard batterier jeg siktet til, men en standard for lading av byttede batterier. Det kan f.eks være 1-fase 16A med ladepluggen et bestemt sted. Så kan batteriet internt ta seg av likeretting osv. Selve batteribyttestasjonen bør være så enkel som en kasse med standard T2-plugg. Bussen bør selv ha alt som trengs av mekanikk og dilldall for å bytte batteriet. Batteriet i bussen trenger ikke være stort når det lades på denne måten, derfor er det ikke snakk om volsom vekt eller størrelse.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Tullet løsning. Elbiler trenger mer rekkevidde. og minst 1000km før de er en reell konkurent til fossile biler. jeg kjører 60.000km i året. 30.000km av de er med stor tilhenger, noe min Model X klarer til nød i mitt bruk. men ingen andre elbiler er engang i nærheten av bra nok, og selv tesla har et stykke igjen, men løser trolig mye av dette med Cybertruck neste år som kan trekke 6500kg henger og rekker 850km uten henger. For mange proffe, vil den trolig være perfekt. men en tilhenger med litt strøm bakpå, er tullete og farlig og unødvendig fordyrende for de fleste.

Nå kan du lade en bil 250km rekkevidde på kun 10 minutter, så klarer vi det i større skala, er det beste løsningen for alle.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Elektrisk bil er selvfølgelig ypperlig i tettbebygde strøk da de ikke luftforurenser akkurat der de kjører. Men batterier har svært lav energitetthet så hvis man skal ha lang rekkevidde uten hyppig lading blir vekten på bilen veldig høy som i sin tur bruker unødvendig energi, sliter mer på veiene osv. Batterier veier ca. 50 ganger så mye som bensin.

Hvordan har det seg at "snyltebilmenigheten" ikke greier å ta innover seg at lang rekkevidde på elektrisk bil er ganske idiotisk?

Holdningene/forventningene som er skapt ved den fullstendig umoralske subsidieringen av elektriske biler er ganske interessante. Forventningene om gratis strøm og parkering. Kravene om at staten skal besørge ladeplasser osv. Hva blir det neste?

Jeg har ikke tro på tilhengerkonseptet. Jeg tror rett og slett at langtur med elektrisk bil vil/bør/må arte seg annerledes enn med fossilbil hvor man kan kjøre 120 mil i slengen.

I overskuelig fremtid vil fossilt brennstoff være fullstendig overlegent batterielektrisk når det gjelder energi/effekt-krevende applikasjoner som skip, luftfart og transport.

Lenke til kommentar
6RCURCGB skrev (1 time siden):

Elektrisk bil er selvfølgelig ypperlig i tettbebygde strøk da de ikke luftforurenser akkurat der de kjører. Men batterier har svært lav energitetthet så hvis man skal ha lang rekkevidde uten hyppig lading blir vekten på bilen veldig høy som i sin tur bruker unødvendig energi, sliter mer på veiene osv. Batterier veier ca. 50 ganger så mye som bensin.

Hvordan har det seg at "snyltebilmenigheten" ikke greier å ta innover seg at lang rekkevidde på elektrisk bil er ganske idiotisk?

Holdningene/forventningene som er skapt ved den fullstendig umoralske subsidieringen av elektriske biler er ganske interessante. Forventningene om gratis strøm og parkering. Kravene om at staten skal besørge ladeplasser osv. Hva blir det neste?

Ha ha ha, akkurat som hentet ut av Broom-kommentarfeltet 5 år tilbake i tid. Så du er DER enda ja. Jaja, da er det vel ikke særlig håp (nå heller)... Men morsomt med et sånt flashback, det skal du ha. :rofl:

Endret av Hanhijnn
  • Liker 2
Lenke til kommentar
11 minutes ago, Hanhijnn said:

Ha ha ha, akkurat som hentet ut av Broom-kommentarfeltet 5 år tilbake i tid. Så du er DER enda ja. Jaja, da er det vel ikke særlig håp (nå heller)... Men morsomt med et sånt flashback, det skal du ha. :rofl:

Hehe, alltid morsomt med personkarakteristikker fremfor tekniske/økonomiske betraktninger...

Lenke til kommentar
6RCURCGB skrev (1 time siden):

Batterier veier ca. 50 ganger så mye som bensin.

Hva skal du med bensin uten motor, tank, eksosanlegg, girkasse, luftfilter, radiator, osv? Dette er jo på linje med hydrogenfantastene som viser til hydrogenets egenvekt i det periodiske systemet og ignorerer vekta av tankene og brenselcellene.

Jeg har nettopp regnet litt på batteri vs eksosmotor og kommet fram til at en liten bensinmotor med liten tank (begge deler tilpasset seriehybrider) veier ca 20-50% så mye som et batteri som forlenger rekkevidda like mye. Batterier veier altså 2-5 ganger mer enn batterier, ikke 50. Skalerer vi opp bensinmotoren til full størrelse og øker tanken til 40 liter så endrer ikke det forholdet seg nevneverdig.

6RCURCGB skrev (39 minutter siden):

Hehe, alltid morsomt med personkarakteristikker fremfor tekniske/økonomiske betraktninger...

Sa han som skrev "snyltermenigheten".. :roll:

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
50 minutes ago, Simen1 said:

Hva skal du med bensin uten motor, tank, eksosanlegg, girkasse, luftfilter, radiator, osv? Dette er jo på linje med hydrogenfantastene som viser til hydrogenets egenvekt i det periodiske systemet og ignorerer vekta av tankene og brenselcellene.

Jeg har nettopp regnet litt på batteri vs eksosmotor og kommet fram til at en liten bensinmotor med liten tank (begge deler tilpasset seriehybrider) veier ca 20-50% så mye som et batteri som forlenger rekkevidda like mye. Batterier veier altså 2-5 ganger mer enn batterier, ikke 50. Skalerer vi opp bensinmotoren til full størrelse og øker tanken til 40 liter så endrer ikke det forholdet seg nevneverdig.

Sa han som skrev "snyltermenigheten".. :roll:

En batterimodul fra Nissan Leaf veier 8,7kg og inneholder teoretisk ca. 1643Wh. La oss anta at vi kan utnytte 80% dvs. 1315Wh. Det tilsvarer energimengden i 102 gram bensin.

Jeg har ikke sett noen gode sammenligninger på dette med vekt på fossil drivlinje kontra elektrisk men en liten forbrenningsmotor veier fra 100kg og oppover. I tillegg kommer hjelpesystemene den ikke deler med elektriske biler som for eks. eksosanlegg. Hvis en elektrisk motor veier 25kg blir det som å ha en permanent passasjer i bensinbilen. I tillegg er girkassen til otto motoren tyngre da den trenger flere girutvekslinger.

Så en liten sammenligning fra den virkelige verden:

Tesla model 3 AWD: praktisk rekkevidde vinter basert på 180-200 Wh/km ca. 350-380km. Egenvekt 1847kg

BMW 3 serie x-drive: praktisk rekkevidde vinter basert på forbruk 7 liter/10km med 4 liter i reserve 780km. Egenvekt 1635kg

Jeg pekte ikke på noen med begrepet "snyltebilmenigheten".

 

Lenke til kommentar
4 hours ago, 6RCURCGB said:

Jeg pekte ikke på noen med begrepet "snyltebilmenigheten".

Hallo?  Det er heilt opplagt at du peikar på folk med dieselbilar.  Dei får 5,5 milliardar kroner i året i subsidiar frå staten gjennom redusert vegbruksavgift, utan å tilføre samfunnet noko positivt.  Dei berre bråkar og forpestar lufta med giftige gassar.

 

Du kjem forresten godt over 400 km med ein Model 3 om vinteren, med mindre du gjer noko veldig dumt.  Dumt kan du køyre med ein BMW og.  Då kjem heller ikkje den spesielt langt.

Endret av Sturle S
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
14 hours ago, Sturle S said:

Hallo?  Det er heilt opplagt at du peikar på folk med dieselbilar.  Dei får 5,5 milliardar kroner i året i subsidiar frå staten gjennom redusert vegbruksavgift, utan å tilføre samfunnet noko positivt.  Dei berre bråkar og forpestar lufta med giftige gassar.

 

Du kjem forresten godt over 400 km med ein Model 3 om vinteren, med mindre du gjer noko veldig dumt.  Dumt kan du køyre med ein BMW og.  Då kjem heller ikkje den spesielt langt.

Med begrepet "snyltebilmenigheten" mener jeg de som mener at massiv subsidiering av elektriske biler er en selvfølge som må fortsette i det uendelige. De mener for eks. at det er en selvfølge at elektriske biler ikke skal betale mer enn halvparten for parkering. Hvorfor i huleste skal regjeringen etablere støtteordninger for å etablere ladeplasser hjemme hos folk?

Holdningene og forventningene som uttrykkes minner om det religiøse sekter holder på med. De er helt ute av stand til å stille spørsmål ved vedtatte sannheter og endre kurs når det fremlegges rasjonelle argumenter for at det sekten mener er feil.

Det er umoralsk at privatbilister med dieselbil sparer 1.31,- i veibruksavgift per liter. Denne skjevheten er enda et resultat av elendig politisk håndverk.

Å bare så det er sagt, det er regjeringen og stortinget som lager disse umoralske ordningene. Man kan kanskje debattere om det er umoralsk å utnytte de, jeg har ikke noen sterk formening om det. Men når man kjøper privatbil som er fritatt for absolutt alt av avgifter  burde man vel først og fremst være takknemlig å ikke skrike og hyle når de må avgi foreløpige mikroskopiske bidrag til fellesskapet?

Lenke til kommentar
6RCURCGB skrev (47 minutter siden):

Med begrepet "snyltebilmenigheten" mener jeg de som mener at massiv subsidiering av elektriske biler er en selvfølge som må fortsette i det uendelige. De mener for eks. at det er en selvfølge at elektriske biler ikke skal betale mer enn halvparten for parkering. Hvorfor i huleste skal regjeringen etablere støtteordninger for å etablere ladeplasser hjemme hos folk?

Vær litt mer konkret. Hvor stor prosentandel av elbilister mener du dette utgjør?

Du legger selv lista for språkbruk med ordet "snyltebilmenigheten". Da må du tåle at andre slenger litt med leppa tilbake. Å syte over at andre svarer med personkarakteristikker blir i overkant hyklersk. :)

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
On 7/13/2020 at 10:37 AM, JØI said:

Nei. Jeg kjører bil for friheten og for å slippe å planlegge. Den planleggingen jeg nå gjør som elbilist er dirket ødeleggende for gleden med å kjøre bil. 

Vel akkurat her er vi vel i kjernen av problemet. Framover må vi kanskje alle i større grad gi slipp på "luksusting" som er mer eller mindre viktige for oss selv for å få et mindre klimaavtrykk. Vi må alle starte med å endre oss selv. De små tingene vi kan gjøre, vil jo til sist utgjøre en markant forskjell når mange nok kaster seg på.  Jeg må fly langt mindre eller bruke skalljakken et år ekstra, du må kanskje planlegge stoppene slik at du får ladet samtidig. Om vi fortsatt snakker den rundturen på 1200 km feks fredrikstad - trondheim - fredrikstad så snakker vi ca 14-16 timer kjøretid med ice bil. 

Det er faktisk ikke en umenneskelig oppgave å planlegge 2 ladestopp underveis. Du kan fortsatt stoppe på dine favorittsteder og kjenne på friheten, men må kanskje legge til et par timer i kjøretid. Så da snakker vi 16-18 timer. Og kanskje oppmot 20 om du skal dine faste stopp også? Det bør du klare å få til - for barna dine eller dine barnebarns del. For alle de som kommer etter oss og for vår felles fremtid?

At du definerer frihet på en måte som gjør at du må ha "full kontroll over klokke gps til enhver tid" gjør deg fastlåst. Du henger deg opp i at bilen gir deg frihet. Du gir ikke opp friheten om du kjører den 1200 km lange rundturen med el-bil, du må bare være såpass løsningsorientert at du klarer å svelge det med at det per idag ikke er like tett mellom ladestasjoner som bensinstasjoner - men det kommer jo stadig flere ladestasjoner så det vil bli enklere framover mtp lading.  Og du sier jo du har pauser underveis, etter ca 3.5 timers kjøring uansett. Sjekk ut rundturen din i en av lade-appene og planlegg turen så er jeg sikker på at du finner en løsning som er til å leve med uten at du føler du er et mindre fritt menneske. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
On 7/13/2020 at 2:11 PM, Kjetil Sandal said:

Tullet løsning. Elbiler trenger mer rekkevidde. og minst 1000km før de er en reell konkurent til fossile biler. jeg kjører 60.000km i året. 30.000km av de er med stor tilhenger, noe min Model X klarer til nød i mitt bruk. men ingen andre elbiler er engang i nærheten av bra nok, og selv tesla har et stykke igjen, men løser trolig mye av dette med Cybertruck neste år som kan trekke 6500kg henger og rekker 850km uten henger. For mange proffe, vil den trolig være perfekt. men en tilhenger med litt strøm bakpå, er tullete og farlig og unødvendig fordyrende for de fleste.

Nå kan du lade en bil 250km rekkevidde på kun 10 minutter, så klarer vi det i større skala, er det beste løsningen for alle.

 

 

Hm ja du har jo et kjøremønster som er svært forskjellig til hvermansen. Du kjører 3-4 ganger så langt og gud hvor mange flere km med henger enn de fleste andre gjør. Da er kanskje mye av bilkjøringen gjort i næring? Bra du har tesla x mtp henger, men du er vel egentlig ett av de svært få casene der folk har et reelt behov for større batterikapasitet. De fleste av oss ville klart oss helt fint med en tesla x selv med tung henger bakpå.

Vi får se hva Tesla har for godsaker på lager på "battery day" til høsten. Kanskje har de ny kjemi som gjør at ladingen kan foregå raskere? De er i det minste i gang med å oppgradere sine ladestasjoner til å lade raskere - og kanskje kan nye kjemi gjøre slik at det kan lades med max hastighet lengre? Du har sikkert sett på displayet hvordan hastigheten på ladingen synker underveis i syklusen, selv på telsas raskeste ladere. For ditt bruk så vil jo dette hjelpe betraktelig. Og om Tesla har fått til noe slikt så kommer det helt sikkert på Cybertruck'n.  

Nå kommer vel også Rivian med sin pick up neste år så da blir det sikkert mer å velge i også for de som bruker bil i næring eller trenger en mer allsidig el-bil. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
On 7/14/2020 at 11:25 AM, 6RCURCGB said:

Elektrisk bil er selvfølgelig ypperlig i tettbebygde strøk da de ikke luftforurenser akkurat der de kjører. Men batterier har svært lav energitetthet så hvis man skal ha lang rekkevidde uten hyppig lading blir vekten på bilen veldig høy som i sin tur bruker unødvendig energi, sliter mer på veiene osv. Batterier veier ca. 50 ganger så mye som bensin.

Hvordan har det seg at "snyltebilmenigheten" ikke greier å ta innover seg at lang rekkevidde på elektrisk bil er ganske idiotisk?

Holdningene/forventningene som er skapt ved den fullstendig umoralske subsidieringen av elektriske biler er ganske interessante. Forventningene om gratis strøm og parkering. Kravene om at staten skal besørge ladeplasser osv. Hva blir det neste?

Jeg har ikke tro på tilhengerkonseptet. Jeg tror rett og slett at langtur med elektrisk bil vil/bør/må arte seg annerledes enn med fossilbil hvor man kan kjøre 120 mil i slengen.

I overskuelig fremtid vil fossilt brennstoff være fullstendig overlegent batterielektrisk når det gjelder energi/effekt-krevende applikasjoner som skip, luftfart og transport.

 

Det er ikke vektforskjellen på ICE biler og el-biler som er den store synderen på slitasje på vegene. Tungtransporten står for ca 85-90% av slitasjen. Om en bil veier 1700 kilo eller 2500 kilo eller 3400 kilo har faktisk marginal effekt på slitasjen på veidekket. Trailere kjører jo rundt med opptil 60t vekt - og det er i ordinær transport for feks tømmer. Gods på 50 t også kommer jo spesialtransporten som søker tillatelse for hver eneste tur fordi de kan ha vekter på over det dobbelte. 

Du KAN teoretisk kjøre 120 mil i et jafs med fossilbil, men har du noen gang gjort det? Er det slik at du tar turen innom fastlegen og får montert kateter i boxer'n før du legger ut på slike turer? Om du faktisk kjører 120 mil uten stopp så er du til fare for deg selv og alle andre. Slike tullete argumenter kan du bare legge bort. Du vet at yrkessjåfører har kjøre og hviletid? De lever å kjøre, og er sikkert flinkere bak rattet enn resten av oss mtp på mengdetreningen. Likevel har de knallharde regler om stopp og hvile - fordi vi vet jo at forut for disse reglene så kjørte noen så langt i lastebilen uten stopp at de sovnet bak rattet eller ble så ukonsentrert at de reagerte feil i en nødsituasjon. 

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
1 hour ago, Simen1 said:

Vær litt mer konkret. Hvor stor prosentandel av elbilister mener du dette utgjør?

Du legger selv lista for språkbruk med ordet "snyltebilmenigheten". Da må du tåle at andre slenger litt med leppa tilbake. Å syte over at andre svarer med personkarakteristikker blir i overkant hyklersk. :)

Hvor mange prosent av elbileierene som sympatiserer med dette ser jeg ingen grunn til å spekulere i. Disse holdningene og forventningene uttrykkes til stadighet så noen må det jo være.

Lenke til kommentar
6RCURCGB skrev (10 minutter siden):

Disse holdningene og forventningene uttrykkes til stadighet så noen må det jo være.

Disse holdningene og forventningene uttrykkes til stadighet .. av elbilhatere. Det kan oppfattes som spesielt mye/generelt faktum, dersom man diskuterer i egne ekkokammere. Flere sosiale media og søkemotorer analyserer deg og gir deg brukertilpassede treff og sorterer innhold i feeden etter hva man mest sannsynlig ønsker å lese/har interesse av.

Endret av Simen1
  • Liker 1
Lenke til kommentar
33 minutes ago, bojangles said:

Det er ikke vektforskjellen på ICE biler og el-biler som er den store synderen på slitasje på vegene

Det har jeg heller ikke skrevet.

Quote

Du KAN teoretisk kjøre 120 mil i et jafs med fossilbil, men har du noen gang gjort det? Er det slik at du tar turen innom fastlegen og får montert kateter i boxer'n før du legger ut på slike turer? Om du faktisk kjører 120 mil uten stopp så er du til fare for deg selv og alle andre. Slike tullete argumenter kan du bare legge bort.

Kan, ja man kan kjøre til tanken nærmer seg tom. Jeg har ikke anbefalt at man kjører 120 mil uten pauser, jeg har heller aldri prøvd det. Jeg pleier å like en liten strekk på bena ila. 50 mil.

Poenget mitt som du av en eller annen grunn ikke ville oppfatte var at en fossilbil i svært liten grad vil påvirke hvordan man må legge opp bilturen. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...