Gå til innhold

Mannen bak elbil-hengeren som lager strøm mener det er for mye fokus på større batterier


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
16 minutes ago, JØI said:

Nei, det r kun Tesla som har tatt en Apple. Alle andre slipper til alle. 

Eg veit ikkje kva du meiner med at Tesla har teke ein Apple her.  Tesla er den mest fleksible av alle.  Andre bilar kan til dømes berre lade på ChaDeMo eller CCS (evt Type2 AC), ikkje begge.  Mange kan ikkje nytte seg av 3-fase AC heller.  I Europa valde til og med andre bilprodusentar å ikkje støtte Mid-DC-standarden for Type2 som dei var med på å utvikle, slik ikkje Tesla kunne sleppe dei til på sine superladarar.

Endret av Sturle S
  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (1 time siden):

Så man skal bare stille seg i kassakø, be om å få leie en tilhenger, betale for seg, få beskjed om hvilket hengernr man skal få leie, rygge bilen dit hengeren er, låse den opp med koden man fikk i kassa, også er man klar? Det høres ikke veldig tidsbesparende ut for de som har dårlig tid.

Det må sjølvsagt være ei eller anna ordning for å organisere dette. Det er uansett raskare å stå i tradisjonell kassakø der ein betaler i kassa og får utlevert nøkkel/kode enn det er å stå i ladekø der ein må vente til dei tre bilane foran er ferdiglada før ein kan få starte å lade sjølv. 

Det tek heller ikkje lang tid å få hekta på ein hengar. 

Som mykje anna kan også ein slik prosess automatiserast gjennom ein app. 

Andre bransjar som kan ha nytte av ei slik løysing er taxi og budbilar der det på hektiske dagar ikkje er ønskeleg å mptte ta ladepause. 

Lenke til kommentar
4 hours ago, JØI said:

Strengt tatt trener en 1200km rekkevidde sånn at enn slipper å lade og dermed unngår å lage ladekø. 

Om du kjører 1200 km non stop til vanlig burde du straks stoppe inne trafikkstasjonen og levere fra deg førerkortet for da er du til fare for deg selv og alle andre i trafikken, du bryter garantert § 3 i vtl. 

Om livet ditt er så kaotisk at du ikke klarer å beregne en ladestopp eller to på 1200 km så kan jeg anbefale kursing i "time management" og aktiv bruk av en god kalender på mobilen som holder orden på dagene. Da får du roen og kan glatt kjøre 1200 km med et par ladepauser uten at blodtrykket stiger og du er fresh og konsentrert og med ny fokus når du setter deg bak rattet igjen. Langt bedre for deg selv og alle andre enn å dure på 1200 km non stop. Det var en grunn til at det ble innført kjøre & hviletid for yrkessjåfører vet du. 

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
4 hours ago, MrL said:

Skjønner ikke hvorfor du skal definere hva andre trenger.

Selv i "El-bil paradiset" Oslo er alle ladestajoner opptatt til hver tid, og kun fåtall borettslag har ladere. Lang rekkevidde hadde løst mye inntil utbyggingen blir bra nok. 

 

Heldigvis så er det jo store endringer, det bygges stadig flere ladepunkter, og også borettslag ser nå verdien av å få på plass ladere. Idag er el-bil uproblematisk for min del. Både i Oslo og på turer nord for Oslo, vest for Oslo eller helt syd til middelhavet. Og det blir stadig bedre. De gangene jeg må vente litt, så er det faktisk helt greit. For jeg bidrar jo i det minste med nullutslipp lokalt og det er jo noe, da er det faktisk verdt å måtte vente en og annen gang. Men det skjer svært sjeldent altså. Starter jo hver dag med "full tank". 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234
bojangles skrev (11 minutter siden):

Om du kjører 1200 km non stop til vanlig burde du straks stoppe inne trafikkstasjonen og levere fra deg førerkortet for da er du til fare for deg selv og alle andre i trafikken, du bryter garantert § 3 i vtl. 

Om livet ditt er så kaotisk at du ikke klarer å beregne en ladestopp eller to på 1200 km så kan jeg anbefale kursing i "time management" og aktiv bruk av en god kalender på mobilen som holder orden på dagene. Da får du roen og kan glatt kjøre 1200 km med et par ladepauser uten at blodtrykket stiger og du er fresh og konsentrert og med ny fokus når du setter deg bak rattet igjen. Langt bedre for deg selv og alle andre enn å dure på 1200 km non stop. Det var en grunn til at det ble innført kjøre & hviletid for yrkessjåfører vet du. 

Det handler ikke om pauser. Men om hvor pausen skal være, når den skal være og alt mest at det er latterlig mye billigere å lade hjemme. Store nok batteripakker og en trener ikke rare ladeinfrasrukturen.

Lenke til kommentar
36 minutes ago, JØI said:

Det handler ikke om pauser. Men om hvor pausen skal være, når den skal være og alt mest at det er latterlig mye billigere å lade hjemme. Store nok batteripakker og en trener ikke rare ladeinfrasrukturen.

Det er ikke elbiler, ladepunkter eller mangelen på slikt som virker som ditt hovedproblem. Det virker mer som at du er en "kranglefant" som på død og liv må ha alt på din måte uansett hva. Om du skal kjøre en rundtur på 1200 km, og du ser i appen at du trenger si 1 eller 3 ladestopp, vel da følger du appen og stopper der er smartest, du bruker de punktene som gir deg best uttelling. At du har stoppet for lading betyr jo ikke at du ikke kan stoppe på dine favorittplasser likevel. Og om du føler det blir for krevende, at det tar for mye tid så sier jeg igjen. "Time management".

Hvordan du legger opp turen, og dine forventninger til turen er fult mulig å få til å harmonere - men skal du ha dine faste stopp i tillegg til ladestopp så må du kanskje beregne en time ekstra eller to på turen. Det bør være overkommelig for alle - om feks turen Gardermoen - Hamarøy på 1226 km tar 18 timer eller 20 timer - vel det bør du klare å leve med. Og kjører du samme strekket veldig ofte så trenger du kanskje heller ikke til stadighet stoppe på dine faste plasser, og kan dermed lade i ro og mak mens du spiser pølse og drikker kaffe og tar en tur på toalettet. Kanskje kjører du strekningen Fredrikstad - Trondheim - Fredrikstad? Det er nesten 1200 rundtur. Men du har du vel noe du skal gjøre når du kommer frem til Trondheim? Slik at da kan du jo lade i Trondheim. Også kan du starte hjemmefra med "full tank". Da blir det max 1 ladestopp på vei til Trondheim og 1 på returen. Avhengig av hvem elbil du kjører og kapasitet på batteriet så trenger du kanskje ikke mer enn ett kvarters stopp for å lade nok til å at du kommer trygt frem til din destinasjon. Vi snakker altså at ladingen vil ta deg totalt kanskje 30 - 90 minutter avhengig av bilen du har og ladestasjonen du velger. Så om du bruker 8 timer fra fredrikstad til Trondheim i dieselbil, eller 8 timer og 15 minuter eller 8 timer og 30 minutter så klarer jeg ikke se at det i seg selv er en deal breaker. 

Føler at det er mange som har vikarierende motiver for å slenge ut slike påstander som du kommer med her. Hva det skyldes vet jeg ikke. Men for noen år tilbake var det ofte vi så innlegg som krevde at el-bil måtte klare minst 500 km og kunne dra campingvogn. Så kom jo model x fra Tesla. Nei da trengte de plutselig 1000 km rekkevidde, selv om de hadde campingvogn bak. Det er jo bare tøv. Om folk kjører 1000 km non stop med vogn, sur kone og gråtende barn så sier jeg bare stakkars familie - da er det jo ikke 4 ukers campingferie men et 4 ukers sammenhengende helvete for resten av familien. 

Jeg ser faktisk ingen gode argumenter for at du skal trenge 1200 km rekkevidde på batteripakken. Om du ikke klarer leve med noen ladestopp på en så lang tur, så må du faktisk gå i deg selv. Da er det noe som du må jobbe med. Kanskje snakke med fagfolk? Finne ut hvorfor du er så fastlåst eller hvorfor du ikke klarer å administrere tiden din. Spørs om ikke både du og din kone ville hatt mye igjen om du faktisk tar en runde på dette? 

Endret av bojangles
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234
bojangles skrev (9 minutter siden):

Det er ikke elbiler, ladepunkter eller mangelen på slikt som virker som ditt hovedproblem. Det virker mer som at du er en "kranglefant" som på død og liv må ha alt på din måte uansett hva. Om du skal kjøre en rundtur på 1200 km, og du ser i appen at du trenger si 1 eller 3 ladestopp, vel da følger du appen og stopper der er smartest, du bruker de punktene som gir deg best uttelling. At du har stoppet for lading betyr jo ikke at du ikke kan stoppe på dine favorittplasser likevel. Og om du føler det blir for krevende, at det tar for mye tid så sier jeg igjen. "Time management". Hvordan du legger opp turen, og dine forventninger til turen er fult mulig å få til å harmonere - men skal du ha dine faste stopp i tillegg til ladestopp så må du kanskje beregne en time ekstra eller to på turen. Det bør være overkommelig for alle - om feks turen Gardermoen - Hamarøy på 1226 km tar 18 timer eller 20 timer - vel det bør du klare å leve med. Og kjører du samme strekket veldig ofte så trenger du kanskje heller ikke til stadighet stoppe på dine faste plasser, og kan dermed lade i ro og mak mens du spiser pølse og drikker kaffe og tar en tur på toalettet. 

Føler at det er mange som har vikarierende motiver for å slenge ut slike påstander som du kommer med her. Hva det skyldes vet jeg ikke. Men for noen år tilbake var det ofte vi så innlegg som krevde at el-bil måtte klare minst 500 km og kunne dra campingvogn. Så kom jo model x fra Tesla. Nei da trengte de plutselig 1000 km rekkevidde, selv om de hadde campingvogn bak. Det er jo bare tøv. Om folk kjører 1000 km non stop med vogn, sur kone og gråtende barn så sier jeg bare stakkars familie - da er det jo ikke campingferie men et sant helvete. 

Jeg ser faktisk ingen gode argumenter for at du skal trenge 1200 km rekkevidde på batteripakken. Om du ikke klarer leve med noen ladestopp på en så lang tur, så må du faktisk gå i deg selv. Da er det noe som du må jobbe med. Kanskje snakke med fagfolk? Finne ut hvorfor du er så fastlåst eller hvorfor du ikke klarer å administrere tiden din. Spørs om ikke både du og din kone ville hatt mye igjen om du faktisk tar en runde på dette? 

Det var da voldsomt. Håper alt står bra til <- genuint.

Jeg vil ha et teknologipark som er forbi hva en trenger. Jeg vil ha teknologipush med helt andre holdninger enn at 640kb should b enough for anybody. Selv om ting ikk er realistisk i d eller neste ti år så må e drømme størst for å få skikkelig utvikling. En kan vær fornøyd i noen minutter for hvert platå en oppnår, så er det å jobbe videre mot neste mål. 

 

Drøm litt og tenk hva du kunne ha gjort med den batteripakken om den faktisk fikk deg lett 1200 km avgårde. 

Lenke til kommentar
1 hour ago, JØI said:

Det var da voldsomt. Håper alt står bra til <- genuint.

Jeg vil ha et teknologipark som er forbi hva en trenger. Jeg vil ha teknologipush med helt andre holdninger enn at 640kb should b enough for anybody. Selv om ting ikk er realistisk i d eller neste ti år så må e drømme størst for å få skikkelig utvikling. En kan vær fornøyd i noen minutter for hvert platå en oppnår, så er det å jobbe videre mot neste mål. 

 

Drøm litt og tenk hva du kunne ha gjort med den batteripakken om den faktisk fikk deg lett 1200 km avgårde. 

 

Lett - den "drømmepakken" kunne ikke gjort en dritt mer enn det min nåværende batteripakke klarer. Per idag er faktisk batterier en flaskehals for produsenter av el-biler. Da er det jo bedre for både produsenter, miljøet og kundene at det heller selges 2 elbiler som klarer 600 km rekkevidde enn 1 elbil som klarer 1200 km. 

Batteriene vil bli bedre, kjemien vil forbedres. Ladingen vil kunne gå ennå raskere. Helt fint, og i takt med at ting blir bedre, vil vi kanskje få dekt behov vi ikke engang kjente til. Men det er jo ikke et argument for at vi trenger 1200 km rekkevidde. Om det kommer i fremtiden pga forbedringer uten at det påvirker negativt på lommebok, kjøreegenskaper, og lastekapasitet så vil vel noen si jatakk. Men til all praktisk bruk så tror jeg faktisk at vi alt har nådd den kritiske grensen for at folk skal akseptere elbiler.

Se på feks Tesla Bjørn og hvor langt han har kjørt - både med båthenger, på tyske motorveier i "hurtigtogfart" og på "spareturer". For folk flest så er det faktisk ikke noe å tenke på, dette med rekkevidde. Og husk at nye ladepunkt kommer i rasende fart. 

Er blitt fortalt at da intel og amd knivet om å være først til å runde 1 Ghz på cpu så var det folk som utsatte pc kjøp i et år eller to fordi de ville kjøpe vinneren. At de da gikk glipp av å lære seg å bruke pc, internett etc det tenkte de ikke på fordi de ble så opphengt i specs. En pc med 1 ghz cpu gjorde jo ikke mer eller jobbet betydelig raskere i ordinært bruk for folk flest. Jaget på specs gjorde at de faktisk mistet litt "data-tid" og kanskje kom bakpå i forhold de som bare kastet seg ut i det og kjøpte seg pc. Husk at dette er så langt tilbake i tid at det var nærmest unormalt å ha både pc og internett hjemme. Du blir fort en av de - du sitter på gjerdet å venter på drømmebilen, mens du kanskje fortsetter å kjøre en bil som stinker ut nabolaget? Og det er jo ikke dagens teknologi som stopper deg  - det er din måte å tenke på som blir selve hinderet. Du kan faktisk leve godt med dagens rekkevidde. Kanskje har du behov du ikke får dekt idag med elbil, kanskje trenger du feks en pick-up. Men selv de kommer jo - kanskje alt om et år eller to? 

Men du argumenterer jo for at folk faktisk trenger 1200 km rekkevidde. Og du modererte deg etter simens innlegg til å si at du trenger 1200 km rekkevidde. Min påstand er fortsatt, hverken du eller andre "trenger" 1200 km rekkevidde. Og hvorfor vil du kanskje betalt et par hundre tusen kr ekstra for 1200 km rekkevidde? Du får 600 kilo pluss å dra på, bilen får større forbruk per kjørte kilometer, den ekstra vekten begrenser lastekapasiteten, påvirker kjøreegenskaper og gjør faktisk ingenting positivt for deg. Utenom at du kan skryte av å ha 1200 km rekkevidde, som i all praktisk bruk er mye større rekkevidde enn noen trenger noengang. 

 

Tl;dr Personlig hverken ønsker eller trenger jeg 1200 km rekkevidde på elbil. Og jeg ville ikke vært villig til å betale ekstra for så lang rekkevidde, fordi det vil økte vekt, og spise plass med dagens batterikjemi. 

Ps: om du bare trollet i tråden så får du bare se bort fra alt jeg skrev. Om du ikke trollet så får jeg bare ønske deg en bedre fremtid med lave skuldre og fortsatt lavt blodtrykk. Jeg tror vel kanskje ikke at du faktisk helt mente at folk trenger 1200 km når jeg tenker meg om. Det var kanskje mer at det ville vært kjekt?

 

Ha en god sommer og god ferie uansett hva du ratter for tiden og hvor ferien bringer deg. 

Endret av bojangles
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234
bojangles skrev (2 timer siden):

 

Lett - den "drømmepakken" kunne ikke gjort en dritt mer enn det min nåværende batteripakke klarer. Per idag er faktisk batterier en flaskehals for produsenter av el-biler. Da er det jo bedre for både produsenter, miljøet og kundene at det heller selges 2 elbiler som klarer 600 km rekkevidde enn 1 elbil som klarer 1200 km. 

Batteriene vil bli bedre, kjemien vil forbedres. Ladingen vil kunne gå ennå raskere. Helt fint, og i takt med at ting blir bedre, vil vi kanskje få dekt behov vi ikke engang kjente til. Men det er jo ikke et argument for at vi trenger 1200 km rekkevidde. Om det kommer i fremtiden pga forbedringer uten at det påvirker negativt på lommebok, kjøreegenskaper, og lastekapasitet så vil vel noen si jatakk. Men til all praktisk bruk så tror jeg faktisk at vi alt har nådd den kritiske grensen for at folk skal akseptere elbiler.

Se på feks Tesla Bjørn og hvor langt han har kjørt - både med båthenger, på tyske motorveier i "hurtigtogfart" og på "spareturer". For folk flest så er det faktisk ikke noe å tenke på, dette med rekkevidde. Og husk at nye ladepunkt kommer i rasende fart. 

Er blitt fortalt at da intel og amd knivet om å være først til å runde 1 Ghz på cpu så var det folk som utsatte pc kjøp i et år eller to fordi de ville kjøpe vinneren. At de da gikk glipp av å lære seg å bruke pc, internett etc det tenkte de ikke på fordi de ble så opphengt i specs. En pc med 1 ghz cpu gjorde jo ikke mer eller jobbet betydelig raskere i ordinært bruk for folk flest. Jaget på specs gjorde at de faktisk mistet litt "data-tid" og kanskje kom bakpå i forhold de som bare kastet seg ut i det og kjøpte seg pc. Husk at dette er så langt tilbake i tid at det var nærmest unormalt å ha både pc og internett hjemme. Du blir fort en av de - du sitter på gjerdet å venter på drømmebilen, mens du kanskje fortsetter å kjøre en bil som stinker ut nabolaget? Og det er jo ikke dagens teknologi som stopper deg  - det er din måte å tenke på som blir selve hinderet. Du kan faktisk leve godt med dagens rekkevidde. Kanskje har du behov du ikke får dekt idag med elbil, kanskje trenger du feks en pick-up. Men selv de kommer jo - kanskje alt om et år eller to? 

Men du argumenterer jo for at folk faktisk trenger 1200 km rekkevidde. Og du modererte deg etter simens innlegg til å si at du trenger 1200 km rekkevidde. Min påstand er fortsatt, hverken du eller andre "trenger" 1200 km rekkevidde. Og hvorfor vil du kanskje betalt et par hundre tusen kr ekstra for 1200 km rekkevidde? Du får 600 kilo pluss å dra på, bilen får større forbruk per kjørte kilometer, den ekstra vekten begrenser lastekapasiteten, påvirker kjøreegenskaper og gjør faktisk ingenting positivt for deg. Utenom at du kan skryte av å ha 1200 km rekkevidde, som i all praktisk bruk er mye større rekkevidde enn noen trenger noengang. 

 

Tl;dr Personlig hverken ønsker eller trenger jeg 1200 km rekkevidde på elbil. Og jeg ville ikke vært villig til å betale ekstra for så lang rekkevidde, fordi det vil økte vekt, og spise plass med dagens batterikjemi. 

Ps: om du bare trollet i tråden så får du bare se bort fra alt jeg skrev. Om du ikke trollet så får jeg bare ønske deg en bedre fremtid med lave skuldre og fortsatt lavt blodtrykk. Jeg tror vel kanskje ikke at du faktisk helt mente at folk trenger 1200 km når jeg tenker meg om. Det var kanskje mer at det ville vært kjekt?

 

Ha en god sommer og god ferie uansett hva du ratter for tiden og hvor ferien bringer deg. 

Det folk _trenger_ er omtrent 400km vinterstid med komfort i kupeen og med skiboks på taket. Dekker en det behovet og en får 400 nye km på omtrent 20 min så har en dekket alt privatpersoner trenger. Alt utover det er kjekt å ha. Så ja, 1200 km handler om alt som er kjekt å ha og alle muligheter som åpner seg da. 

Siden jeg har en ræva batteribil blir det ingen ferie i år. Eller neste år, eller året etter det. Sparer alle pengene til en ID.4 eller noe sånn. Hvis ikke COVID-19 sender også meg ut i elendigheten. 

Lenke til kommentar

Må vel heller ha et bildesign som til daglig har 20 mil rekkevidde, og med mulighet for å bytte til en pakke som har 50 mil.. På leiebasis, eller rett og slett ved å designe bilene likt og ha batteripakker. Like stor sjanse som å få de til å bruke samme bremseklosser, tenker jeg..

Lenke til kommentar
1 hour ago, JØI said:

Det folk _trenger_ er omtrent 400km vinterstid med komfort i kupeen og med skiboks på taket. Dekker en det behovet og en får 400 nye km på omtrent 20 min så har en dekket alt privatpersoner trenger. Alt utover det er kjekt å ha. Så ja, 1200 km handler om alt som er kjekt å ha og alle muligheter som åpner seg da. 

Siden jeg har en ræva batteribil blir det ingen ferie i år. Eller neste år, eller året etter det. Sparer alle pengene til en ID.4 eller noe sånn. Hvis ikke COVID-19 sender også meg ut i elendigheten. 

 

Ja det er jeg helt enig i - og det er vel liten tvil om at RL vinterrekkevidde ikke har hatt prioritet hverken i dagens testregime for rekkevidde-tester eller hos produsenter. Desto mer gledelig er det jo at se at selv sinken Tesla nå har fått opp øynene for varmepumpens fortreffeligheter. Det hjelper nok betraktelig i det minste i levelige vintertemperaturer - de har vel et skjæringspunkt på effektivtetskurven disse varmepumpene, at de har svært høy virkningsgrad inntil whatever minusgrader? 

Hm kan jeg anbefale nær-ferie i kajakk eller kano? Medbrakt telt og sovepose holder feriekostnadene på et absolutt minimum mens opplevelsene blir helmax. 

Endret av bojangles
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Håkon B. Thoresen skrev (1 time siden):

Nissan og Renault prøvde noe tilsvarende med Better Place, der en robot skiftet batteri på kort tid men lyktes ikke. https://en.wikipedia.org/wiki/Better_Place_(company)

Det feilet fordi folk ikke ønsker å få et brukt batteri med ukjent tilstand. De liker heller ikke å eie bilen men måtte leie batteri til den.

Det kunne fungert bra for flåteoperatører som busselskaper og taxiselskap, for da er det samme eier selv om batteriene byttes rundt mellom bilene/bussene i flåten. Jeg håper noen prøver det konseptet, for det krever mindre batteri og mindre effekt på laderne. Batteribyttesystemet bør følge en åpen standard sånn at offentlige anbudsrunder kan forutsette kompatibilitet med standarden. Det går ikke med proprietære løsninger.

oyveggen skrev (1 time siden):

Hvorfor ikke heller sette inn en wankelmotor som rekkeviddeforlenger? Den krever vel ikke særlig mer vekt og volum enn 20 kwh batteri og gir ubegrenset rekkevidde.

Det er en god idé, men tydeligvis vanskelig å selge inn hos produsentene, samt noen utfordringer med klassifisering og avgifter.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234
Hanhijnn skrev (51 minutter siden):

Har du med niste, thermos og bekken når du er på biltur? Pass på å IKKE forveksle thermos og bekken da...

Jeg har, når jeg kjører fosilbil, stopp på maks 15 minutt, omtrent hver 3,5 timer. Og termosen blir hjemme, for den fører jo bare til mer pissing. 

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234
Dubious skrev (32 minutter siden):

Bare å planlegge stoppene der du kan lade da..

Nei. Jeg kjører bil for friheten og for å slippe å planlegge. Den planleggingen jeg nå gjør som elbilist er dirket ødeleggende for gleden med å kjøre bil. 

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...