Gå til innhold

Snor seg unna som firfisler: Apple omsatte for 17 milliarder, men betalte under 100 millioner i skatt


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
KGMK skrev (8 timer siden):

Nei, jeg tror ikke det. Ellers måtte de ha betalt selskapsskatt.

Det virker som eneste Apple har i Ireland er en bank konto og en postboks. Om de har inntekter, kunder osv har ikke så mye å si så lenge de betaler VAT.

Et av de store dilemma til Apple er at de ikke får gjort noe med de Europeiske pengene. Overfører de dem til USA må de betale selskapsskatt der dermed blir bare pengene liggende.


Apple selger åpenbart telefoner, nettbrett og en hel rekke andre tjenester i Irland.

Det er dog ikke poenget, veldig enkelt forklart, så er regelverket i alle OECD-land slik at selskaper som har intellektuelle verdier, kan føre inntektene fra disse som "immaterielle produkter" eller noe sånt, å slike inntekter kan flyttes mellom landene på litt finurlig måte.

Dersom Apple selger en telefon i Sverige, så drar de inn kanskje 8000,- kroner i omsetning på den telefonen.
Apple kan da si at 500,- er hardware-kostnaden, mens 7500,- er designet, software og annet som er "intellektuelle verdier".
Det betyr at Apple kan sende en regning til avdelingen i Sverige, på 7500,- i royalties for "immaterielle produkter".

I og med at Irland har nærmest null skatt for selskaper som driver på denne måten, sender Apple en regning fra sin avdeling i Irland, på royalties, til avdelingen i Sverige som solgte produktet.

Avdelingen i Sverige går dermed omtrent i null, å har knapt inntekt, trolig går de i underskudd etter lønn, husleie og annet er betalt, slik at de betaler ikke skatt i Sverige.

Skatten skal da etter OECD-reglene betales i Irland, som ender opp med inntektene ettersom de får royalties for alle Apples produkter som selges i en rekke land i verden, men Irland har valgt å ikke skattelegge slike selskaper, slik at der slipper de å betale skatt.

Neste skritt er at avdelingen i Irland fører penger tilbake til underavdelingene, slik at de overlever, og så går hele sirkelen en gang til, underveis får man et kjempeoverskudd, som det knapt skattes av, som så overføres til banker i Karibien, hvor de ikke kan skattelegges av amerikanske myndigheter heller.

Endret av 0laf
  • Innsiktsfullt 4
Lenke til kommentar
2 hours ago, 0laf said:


Apple selger åpenbart telefoner, nettbrett og en hel rekke andre tjenester i Irland.

Det er dog ikke poenget, veldig enkelt forklart, så er regelverket i alle OECD-land slik at selskaper som har intellektuelle verdier, kan føre inntektene fra disse som "immaterielle produkter" eller noe sånt, å slike inntekter kan flyttes mellom landene på litt finurlig måte.

Dersom Apple selger en telefon i Sverige, så drar de inn kanskje 8000,- kroner i omsetning på den telefonen.
Apple kan da si at 500,- er hardware-kostnaden, mens 7500,- er designet, software og annet som er "intellektuelle verdier".
Det betyr at Apple kan sende en regning til avdelingen i Sverige, på 7500,- i royalties for "immaterielle produkter".

I og med at Irland har nærmest null skatt for selskaper som driver på denne måten, sender Apple en regning fra sin avdeling i Irland, på royalties, til avdelingen i Sverige som solgte produktet.

Avdelingen i Sverige går dermed omtrent i null, å har knapt inntekt, trolig går de i underskudd etter lønn, husleie og annet er betalt, slik at de betaler ikke skatt i Sverige.

Skatten skal da etter OECD-reglene betales i Irland, men Irland har valgt å ikke skattelegge slike selskaper, slik at der slipper de å betale skatt.

Neste skritt er at avdelingen i Irland fører penger tilbake til underavdelingene, slik at de overlever, og så går hele sirkelen en gang til, underveis får man et kjempeoverskudd, som overføres til banker i Karibien, hvor de ikke kan skattelegges av amerikanske myndigheter.

Og folk klager, men fortsetter å kaster pengene sine etter slike selskap. Må bare ha Apple, koste hva det koste vil. 

 

 

Lenke til kommentar
KGMK skrev (4 timer siden):

Nei, jeg tror ikke det. Ellers måtte de ha betalt selskapsskatt.

Det virker som eneste Apple har i Ireland er en bank konto og en postboks. Om de har inntekter, kunder osv har ikke så mye å si så lenge de betaler VAT.

Et av de store dilemma til Apple er at de ikke får gjort noe med de Europeiske pengene. Overfører de dem til USA må de betale selskapsskatt der dermed blir bare pengene liggende.

Apple har over 6000 ansatte i Irland, og er en veldig viktig arbeidsgiver og skattebetaler for landet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Thorbjørn_lien skrev (19 timer siden):

Og folk klager, men fortsetter å kaster pengene sine etter slike selskap. Må bare ha Apple, koste hva det koste vil. 

 

 

Problemet er ikke unikt mot Apple.

Alle de store selskapene gjør det på samme måte. F.eks Google, Amazon, Facebook, etc etc. Som forbruker er det i dag vrient å holde kontroll på hvem som driver etisk og hvem som er uetiske. Videre er det nesten umulig å blokkere ute de store selskapene helt. (De har klart å gjøre oss avhengig av de!)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
58 minutes ago, qualbeen said:

Problemet er ikke unikt mot Apple.

Alle de store selskapene gjør det på samme måte. F.eks Google, Amazon, Facebook, etc etc. Som forbruker er det i dag vrient å holde kontroll på hvem som driver etisk og hvem som er uetiske. Videre er det nesten umulig å blokkere ute de store selskapene helt. (De har klart å gjøre oss avhengig av de!)

Helt enig, derfor jeg skrev "slike selskap" 

Jeg har slettet alt av sosiale media utenom Snapchat og har fått alle de viktigste folkene i livet mitt over på forskjellige telegramgrupper.

Nå er det vel bare vipps og bank App som er igjen av apper som er fra Google store, så kan forhåpentligvis bli ungoogla på sikt. F-droid og frie APKer har komt meget langt. Spesielt open maps er blitt bra. 

Men, er vel umulig å få kjøpt helt etisk hardware for å kjøre en ren android per dags dato :(

Har også helt sluttet å kjøpe Coca cola produkter og mange andre, feks Nestlé, Procter og gamble(Gillette, loreal osv,) 

Håper flere og flere åpner augene og tar forbrukermakt meir alvorlig. 

Ingen grunn til å bruke de store konglomeratene til alt av tjenester

 

 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132
8 hours ago, Rudde said:

Hvis det er så sno seg unna, hvorfor er da det de gjør lovlig? Hvis du vet du kan gjøre det i henhold til loven og har en sunnere bedriftsøkonomi så er det uforsvarlig og ikke gjøre det på denne måten.

Ikke alt som er lovlig er etisk riktig å gjøre. Og ikke alt som er lovlig er noe offentligheten vil skal forbli lovlig.

At man setter fokus på hvordan det nåværende lovverket kan utnyttes eller brukes mot sitt formål, hjelper oss å tette igjen lovverket.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132
On 7/11/2020 at 3:00 AM, 0laf said:

For det første så er vel dette i utgangspunktet helt lovlig skatteplanlegging?
De fleste store globale IT-selskaper benyttet seg av såkalt dobbel irsk for å slippe unna med nærmest ingen skatt, deretter var de over på "single malt", hvor Malta ble brukt og så videre.

De fleste av disse smutthullene har blitt stengt av EU, men det oppdages stadig nye som disse store multinasjonale selskapene benytter for å planlegge bort skatten.

At enkelte suverene nasjoner velger å skattelegge lavt, står de selvfølgelig helt fritt til, helt til EU blander seg inn.

Man kan kanskje kalle det "skatteparadis", men det var ingenting ulovlig ved akkurat disse typene skatteplanlegging, i det minste ikke før man ga særskilte avtaler til Apple, å brøt konkurransereglene.
Det er ikke som når norske milliardærer unndrar seg skatt i Norge ved å ulovlig gjemme pengene i Karibien e.l.

Vi nordmenn bør være litt forsiktige med å snakke for høyt om skatteparadis, ettersom Norge også er et skatteparadis, i samme forstand som Irland, Nederland, Luxemburg osv.

I Norge har vi særlig gunstige skatteregler for oljeselskaper på norsk sokkel, for å ikke snakke om at norske redere i flere tiår har sluppet å betale skatt på bakgrunn av rederiskatteordningen, fiskerne slipper til og med moms på drivstoff og båtkjøp, slik at for enkelte bransjer, er Norge verdens beste skatteparadis, slik Irland var tidenes skatteparadis for IT-selskapene fra 1980 opp til i år, det er dog lovlige skatteparadis, ettersom reglene følges.

Det er ikke helt tilfeldig at selv rederier som egentlig ikke er norske, likevel har "hovedkontor" i Oslo, eller er notert på Oslo Børs, det finnes knapt noe sted i verden som har null skatt for rederier, en av verdens mest lønnsomme bransjer.

Det er også forunderlig at mange av Norges rikeste knapt betaler skatt, men samtidig forteller oss at de betaler sin skatt med glede, og at de maser om at egentlig betaler mye mer, det er tross alt selskapsskatt og skatten alle de ansatte betaler må vite ....  men selv betaler de knapt skatt, å står med null i inntekt år etter år.

Norge er åpenbart også et skatteparadis, for de aller rikeste, som kan stå uten inntekt mens formuen øker nærmest skattefritt hvert år.
I tillegg gjemmer nok mange av disse deler av formuen utenlands, eller i eiendommer eller unoterte aksjer, slik at de slipper en hel del skatt der også.

Det er bortimot umulig å få til et rettferdig skattesystem, de med mest midler, og størst incentiv, vil alltid finne en måte å utnytte det på, mens de med minst midler blir sittende igjen med regningen.

Ah, det gode gamle "dere er en del av/dere får nytte av X, derfor kan dere ikke kritisere X" . Har man ikke forstått at dette er en logisk brist?

Lenke til kommentar
PingEnt skrev (1 time siden):

Ah, det gode gamle "dere er en del av/dere får nytte av X, derfor kan dere ikke kritisere X" . Har man ikke forstått at dette er en logisk brist?


Å feie for egen dør, het det i gamle dager, å det er ingen logisk brist, det er normal folkeskikk.

Hadde du sagt det samme dersom Bahamas plutselig kritiserte Norge for å være et skatteparadis, eller om Nigeria dro Norge for menneskerettsdomstolen for brudd på barnekonvensjonen, eller hva om USA kritiserte Norge for å ha et overvektsproblem?

Folk som røyker fire pakker om dagen, er neppe de rette til å kritisere andres røyking, eller alkoholikere som kritiserer ungdommens helgefyll, man får passe på seg selv først.

Denne "logiske bristen" din eksisterer trolig kun når det passer deg.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132
2 minutes ago, 0laf said:


Å feie for egen dør, het det i gamle dager, å det er ingen logisk brist, det er normal folkeskikk.

Hadde du sagt det samme dersom Bahamas plutselig kritiserte Norge for å være et skatteparadis, eller om Nigeria dro Norge for menneskerettsdomstolen for brudd på barnekonvensjonen, eller hva om USA kritiserte Norge for å ha et overvektsproblem?

Folk som røyker fire pakker om dagen, er neppe de rette til å kritisere andres røyking, eller alkoholikere som kritiserer ungdommens helgefyll, man får passe på seg selv først.

Denne "logiske bristen" din eksisterer trolig kun når det passer deg.

Dette er ikke Norge som land som kritiserer,  det er norske statsborgere, og du vet ikke hva de har av synspunkt på skattepolitikken mot oljeselskaper i Norge. Flere i denne tråden har faktisk uttalt seg negativt til den tidligere.

 

Og det du beskriver en en Tu quoque-brist, altså jo, du gjør en logisk brist.

Endret av Slettet+5132
Lenke til kommentar
PingEnt skrev (1 minutt siden):

Dette er ikke Norge som land som kritiserer,  det er norske statsborgere ...


I følge artikkelen jeg kommenterer, er det EU som kritiserer, men akkurat det er helt irrelevant, selv om Norge er del av EUs indre økonomiske marked gjennom EØS-avtalen.

Det jeg skrev var :

0laf skrev (På 11.7.2020 den 3.00):

Vi nordmenn bør være litt forsiktige med å snakke for høyt om skatteparadis, ettersom Norge også er et skatteparadis, i samme forstand som Irland, Nederland, Luxemburg osv.

At du klarer å få det til å bli en logisk brist, får være ditt problem, min personlige mening er at nordmenn generelt ikke bør skrike særlig høyt om skatteparadiser, når de selv lever i ett, er du uenig i det, så ønsker jeg deg lykke til videre, takk for nå !

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132
1 minute ago, 0laf said:


I følge artikkelen jeg kommenterer, er det EU som kritiserer, men akkurat det er helt irrelevant, selv om Norge er del av EUs indre økonomiske marked gjennom EØS-avtalen.

Det jeg skrev var :

At du klarer å få det til å bli en logisk brist, får være ditt problem, min personlige mening er at nordmenn generelt ikke bør skrike særlig høyt om skatteparadiser, når de selv lever i ett, er du uenig i det, så ønsker jeg deg lykke til videre, takk for nå !

Du begår feilen igjen "Ikke kritiser X når du selv bor i X" er en logisk brist.

Lenke til kommentar
PingEnt skrev (1 minutt siden):

Du begår feilen igjen "Ikke kritiser X når du selv bor i X" er en logisk brist.


Nei, det er ikke det, du har misforstått hva en logisk brist er, dessverre.

Tu quoque er per definisjon et ad-hominem argument, når man svarer på en anklage med en anklage mot anklageren om at vedkommendes egne handlinger eller uttalelser gjør at anklageren selv er skyldig i samme anklage osv.

Min kommentar om at nordmenn bør være forsiktige med å uttale seg om skatteparadis, faller dessverre ikke i den kategorien, det er deg som har misforstått de fancy latinske ordene du tror du har forstått, det er ingen logisk brist her, move along.

Takk for i dag !

 

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132
7 minutes ago, 0laf said:


Nei, det er ikke det, du har misforstått hva en logisk brist er, dessverre.

Tu quoque er per definisjon et ad-hominem argument, når man svarer på en anklage med en anklage mot anklageren om at vedkommendes egne handlinger eller uttalelser gjør at anklageren selv er skyldig i samme anklage osv.

Min kommentar om at nordmenn bør være forsiktige med å uttale seg om skatteparadis, faller dessverre ikke i den kategorien, det er deg som har misforstått de fancy latinske ordene du tror du har forstått, det er ingen logisk brist her, move along.

Takk for i dag !

 

Du snor deg unna, ser jeg. Det er klart at det du prøvde på var et dekket til ad hominem-angrep på kritikerne i tråden, enten du vil innrømme det eller ei.

Lenke til kommentar
PingEnt skrev (1 time siden):

Du snor deg unna, ser jeg. Det er klart at det du prøvde på var et dekket til ad hominem-angrep på kritikerne i tråden, enten du vil innrømme det eller ei.

Vent .. hva?

Mitt innlegg er jo kritisk til praksisen med dobbelt irsk og skatteparadiser generelt, også Norge som skatteparadis, hvordan i alle dager kan det være et ad hominem-angrep på kritikerne i tråden?

Det, er om ikke annet en logisk brist, gratulerer!

Man kan også gratulere deg med å ha funnet en av de store feilene med diskusjon på nett, man skriver et lengre konstruktivt innlegg, å ender opp med en eller annen erketulling som trekker ut to linjer, å feilaktig kritiserer de to linjene, uten å ha forstått hele innlegget.

Endret av 0laf
Lenke til kommentar

Hvis dere er 8 venner som drar på hyttetur og 7 kjøper mat, drikke, drivstoff, lager middag, vasker hytta, mens den 8. bare møter opp, setter seg i sofaen, åpner en øl og venter på at middagen skal bli klar er det greit?

Hvis dere mangler sanksjonsmulighet og ikke har en juridisk bindende kontrakt som spesifiserer at alle skal bidra, gjør det at det er greit for den som mangler skrupler å lene seg på de andre?

 

Det er forstemmende at lokale små virksomheter må konkurere med globale mega-bedrifter med ikke bare enorme sentrale ressurser til markedsføring, innkjøp, produktutvikling, og finansiering som lar dem drive med tap i et område i lang tid (inntil monopol er oppnådd) men som også kan leie verdens beste skatteplanleggere slik at de får en kompetitiv fordel ved ikke å betale skatt.
 

Uansett hva man mener om skattenivået så burde man kunne enes om at det er rimelig at alle konkurenter betaler inn skatt på «rimelige» og like vilkår, ut fra lovgivers intensjon. Hvis jeg selger en burger i torggata til 69,- som koster meg 29,- så burde jeg betale en eller annen skattesats på de 40,- uavhengig av om jeg heter Trond og leier en liten burgersjappe, eller om jeg heter Burger King og har en komplisert firmastruktur som sluser penger fram og tilbake mellom mange land.

Hvis et firma som Burger King viser seg å ha mer enn 5 lag i eierstrukturen eller ende opp i et eierselskap på Kayman islands som ikke vil dele info med Norske myndigheter eller har en internfakturering på kjøtt, husleie eller branding som overstiger enhver rimelig markedspris og opplagt er skap for å sluse overskudd fra land med høy skattesats til land med lavere så burde Norske myndigheter  få relativt frie tøyler. «Du har å betale skatt på de 45,- vi mener du tjener på burgeren. Alternativt er du velkommen til å avvikle all virksomhet i Norge innen 30 dager. Takk for samtalen».

Endret av knutinh
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
PingEnt skrev (13 timer siden):

Ikke alt som er lovlig er etisk riktig å gjøre. Og ikke alt som er lovlig er noe offentligheten vil skal forbli lovlig.

At man setter fokus på hvordan det nåværende lovverket kan utnyttes eller brukes mot sitt formål, hjelper oss å tette igjen lovverket.

Og det er ikke noe problem å ha et ønske om å endre ting. Men de snor seg ikke unna. De følger rettninglinjene gitt dem.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132
1 hour ago, Rudde said:

Og det er ikke noe problem å ha et ønske om å endre ting. Men de snor seg ikke unna. De følger rettninglinjene gitt dem.

De snor seg unna formålet med skattelovgivningen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...