Gå til innhold

«Dyrere enn F-16»: Kan kvitte seg med trøblete NH90 og erstatte dem med Airbus-helikoptre


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Mulig jeg ikke klarer å lese men jeg får ikke noe mening ut av dette: "De påpeker at helikopteret har høyere driftskostnader enn jagerflyet F-16. Der opererer forsvarsdepartementet med en timepris på 12.000 euro for NH90 TTH. Til sammenligning har Sverige oppgitt 200.000 kroner per flytime med maskinen som der kalles Helikopter 14. Det er femgangeren av hva det koster å fly med de svenske Black Hawk-helikoptrene."

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234
Northrop skrev (31 minutter siden):

Mulig jeg ikke klarer å lese men jeg får ikke noe mening ut av dette: "De påpeker at helikopteret har høyere driftskostnader enn jagerflyet F-16. Der opererer forsvarsdepartementet med en timepris på 12.000 euro for NH90 TTH. Til sammenligning har Sverige oppgitt 200.000 kroner per flytime med maskinen som der kalles Helikopter 14. Det er femgangeren av hva det koster å fly med de svenske Black Hawk-helikoptrene."

Er jo dansk jo.

Lenke til kommentar

Synes det er litt morsomt om Belgia vil erstatte NH90 med Airbus H145. Det blir litt som å erstatte en buss med en syvseter. Det er en ørliten størrelsesforskjell på de to. Vitner kanskje om at Belgia ikke helt var klar på hva hæren trengte når de kjøpte helikoptre, og at det de egentlig ville ha var små, billige og enkle helikoptre som er mer for å frakte et lag enn en tropp.

Endret av likferd
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Spania rævkjørte oss med fregattene. NORGE tok utgiftene. Sør-Korea rævkjørte oss med KNM Maud. NORGE tar utgiftene. USA rævkjører oss med F35. NORGE tar utgiftene. ALLE rævkjører oss med alt. VI tar utgiftene! FORR VI ERR JO ET GÅTT KÅNSERRVATIFT HØIRELAND! Åh gu forby at noen der ute skulle tro noe annet...

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Av alle budsjettsprekker og feilslåtte offentlige anskaffelser Norge har gjort de siste par tiårene, må NH90 være den suverent verste. Helt ufattelig at de ikke snudd på dette kjøpet allerede for mange år siden. Og hvorfor? Pga ett eller få norske særkrav som gjorde at NH90 tilsynelatende var eneste alternativ?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
02OZZCG2 skrev (3 timer siden):

Det er nok en kommafeil et sted. 120.000eur/200.000sek eller 12.000eur/20.000sek gir jo mening i forhold til 5 gangeren.

Belgia har kostnader på 12.000 euro/time for NH90 mens svenskene har kostnad på 200k SEK for NK90 (der kalt "helikopter 14"). Det er 5 ganger så mye som det koster svenskene å operere Black Hawk (som da tydeligvis koster 40k SEK.

Slik leste jeg saken ihvertfall. Litt klønete formulert er det. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Tror du kan fordele skylden godt utover det politiske spekteret.... F35 ble vel vedtatt kjøpt før 2013. Fregattene en god del tidligere enn det osv.

Problemet er vel først og fremst at vi spec'er alt i filler (særnorske krav). Det dekker vel politibiler og mange andre innkjøp utenfor Forsvaret også.....

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Spør man absolutt alle hva man trenger i et helikopter, og tro meg, her spurte man absolutt ALLE, opptil flere ganger, ja da ender man opp med opplegget for NH90. Kun et nystartet konsortium kunne levere monstrumet. Et minste felles multiplum av ørten ikke forenlige krav inn i samme helikopter. Ikke rart partnerne i NH industries betraktet monstrumet som en varm potet man helst skjøv videre til andre.

Slik går det når man samler byråkrater, alle forsvarsgrener i ørten land, alle andre med meninger, om "minstekrav" for "vårt" helikopter, og dytter alt inn i samme design. Det lar seg rett og slett ikke produsere. Da ender man opp i ørkenvandring, årene går, pengene ruller. Skandalen blir mindre med årene. Man akker seg litt, mye erfaring er hentet, det skal ikke skje igjen. Inntil neste prosjekt...

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Godt sagt. Norge er flinke til å spece alt til astronomiske beløp.

Alle mulige dilldall- krav skal tilfredsstilles.

Samme i oljenæringa. Vi spec’er alt ut over det som er teknisk mulig.

Men, penger spiller ingen rolle i Norge.

Det gjelder ALLE politiske partier, og brfolkningen også.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...