Gå til innhold

«Båtskam» 2020: Dette er årsakene til at fritidsbåter vil brenne fossilt i enda noen år


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
grovetussen skrev (1 time siden):

Ikke for å drive whataboutism, men hvor stort problem er dette egentlig? Har ikke sett noen tall på det, men utslippene fra norske fritidsbåter er vel ekstremt mye lavere enn personbilparken? 

Fritidsbåtene slapp ut 531 000 tonn CO2 i 2017. Til sammenligning slapp alle typer veitrafikk ut 8,4 millioner tonn CO2 i 2019. Jeg vil anta personbiler utgjør rundt halvparten av det. Så sånn røffly slipper personbilene ut ca 8 ganger mer enn fritidsbåtene.

Edit: Magasinet Båtliv har litt snillere tall. De hevder veitrafikken slipper ut 9,6 millioner tonn CO2, mens fritidsbåtene slipper ut mindre enn 250 000 tonn. Hvis vi fortsatt antar at ca halvparten av veitrafikk-utslippene stammer fra personbiler så vil det si at personbilene slipper ut 19,2 ganger mer enn fritidsbåtene, i følge Båtliv.

NOx og andre utslipp har jeg ikke tall på men det ville overrasket meg om fritidsbåtene i gjennomsnitt har mer rentbrennende motorer enn bilene.

Andre faktorer:

- Personbiler kjøres i gjennomsnitt ca 200 timer per år. Fritidsbåter i snitt ca 30-35 timer

- Personbiler kjøres i gjennomsnitt 12 000 km/år. Fritidsbåter ca 540 NM.

- Det er ca 2,8 millioner personbiler, og ca 0,54 millioner fritidsbåter.

 

Endret av Simen1
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Båtskam burde svi mye mer. Det er et helt elendig forbruk, på alle måter. De brenner avsindige mengder bensin eller diesel helt uten mål og mening, bare for å drikke pappvin og ankerdram en arbitrær distanse unna marinaen. Når folk sier de "må" kjøre åtte mil om dagen for å komme til jobb har de visse reelle argumenter, men alt av fritidsbåtbruk er bare sløsing og forsøpling fullstendig uten samfunnsnytte. Man burde tilsette båtdrivstoff en egen farge. Det burde koste 30 kr literen for diesel og bensin, yrkesfiskere får fradrag i etterkant, det er to år i fengsel for å bli tatt med bildrivstoff smuglet til marinaen. Sutrer man om dette får man buksevann med brennmanet i tillegg.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
OlaML skrev (1 time siden):

Båtskam burde svi mye mer. Det er et helt elendig forbruk, på alle måter. De brenner avsindige mengder bensin eller diesel helt uten mål og mening, bare for å drikke pappvin og ankerdram en arbitrær distanse unna marinaen. Når folk sier de "må" kjøre åtte mil om dagen for å komme til jobb har de visse reelle argumenter, men alt av fritidsbåtbruk er bare sløsing og forsøpling fullstendig uten samfunnsnytte. Man burde tilsette båtdrivstoff en egen farge. Det burde koste 30 kr literen for diesel og bensin, yrkesfiskere får fradrag i etterkant, det er to år i fengsel for å bli tatt med bildrivstoff smuglet til marinaen. Sutrer man om dette får man buksevann med brennmanet i tillegg.

Jammen allemannsretten, privat eiendomsrett, fri ferdsel osv. 

I tillegg Lenin, Castro, Mao osv. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
12 minutes ago, grovetussen said:

Jammen allemannsretten, privat eiendomsrett, fri ferdsel osv.

Alle disse gjelder selvsagt fremdeles, en må enten betale 30 kroner literen eller benytte seg av bærekraftig fremdrift som årer, seiling eller elektrisitet. De fleste jeg ser med dyre båter er folk som definitivt trenger mosjonen et par timer roing kan gi.

Lenke til kommentar
OlaML skrev (1 time siden):

Båtskam burde svi mye mer. Det er et helt elendig forbruk, på alle måter. De brenner avsindige mengder bensin eller diesel helt uten mål og mening, bare for å drikke pappvin og ankerdram en arbitrær distanse unna marinaen. Når folk sier de "må" kjøre åtte mil om dagen for å komme til jobb har de visse reelle argumenter, men alt av fritidsbåtbruk er bare sløsing og forsøpling fullstendig uten samfunnsnytte. Man burde tilsette båtdrivstoff en egen farge. Det burde koste 30 kr literen for diesel og bensin, yrkesfiskere får fradrag i etterkant, det er to år i fengsel for å bli tatt med bildrivstoff smuglet til marinaen. Sutrer man om dette får man buksevann med brennmanet i tillegg.

Ikke sikkert at dette hjelper på humøret, men det er jo faktisk motsatt, båtdiesel, som så og si alle de store tunge og dyre båtene bruker er avgiftsfri på samme måte som landbruksdiesel. Bytter man til elektrisitet senker man forbruket, men må til gjengjeld betale mer avgifter på "drivstoffet" prosentvis.

Lenke til kommentar
OlaML skrev (4 minutter siden):

Alle disse gjelder selvsagt fremdeles, en må enten betale 30 kroner literen eller benytte seg av bærekraftig fremdrift som årer, seiling eller elektrisitet. De fleste jeg ser med dyre båter er folk som definitivt trenger mosjonen et par timer roing kan gi.

Glemte å få med at de også har liten tissemann i det siste argumentet der.

Lenke til kommentar
6 minutes ago, RJohannesen said:

Ikke sikkert at dette hjelper på humøret, men det er jo faktisk motsatt, båtdiesel, som så og si alle de store tunge og dyre båtene bruker er avgiftsfri på samme måte som landbruksdiesel. Bytter man til elektrisitet senker man forbruket, men må til gjengjeld betale mer avgifter på "drivstoffet" prosentvis.

Jepp, slik er det nå ja. Bensinen er avgiftsbelagt, mens dieselen er avgiftsfri, eneste årsaken til dette er at staten ikke gidder håndheve årsaken til fordelingen. Den er at yrkesfiskerne ikke skal rammes av slike avgifter, samme som traktorer får gå på avgiftsfri. Men fordi nordmenn ikke er ansvarlige nok til slike friheter bør vi heller finne på noe annet. Skvis dem jernhardt. Hvis de klager så kan de kjøpe seg en Askeladd med en 15-hester bakpå eller en sjekte med en Sabb-diesel. Det er mer enn nok til masse fin skjærgårdskos og det spiller ingen stor rolle om bensinen koster 15 eller 30 kroner literen hvis du bruker lite av den.

6 minutes ago, grovetussen said:

Glemte å få med at de også har liten tissemann i det siste argumentet der.

Helt korrekt, men nå er det jo de selv som velger å dra lenger ut mot kaldere vann.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
OlaML skrev (4 timer siden):

Båtskam burde svi mye mer. Det er et helt elendig forbruk, på alle måter. De brenner avsindige mengder bensin eller diesel helt uten mål og mening, bare for å drikke pappvin og ankerdram en arbitrær distanse unna marinaen. Når folk sier de "må" kjøre åtte mil om dagen for å komme til jobb har de visse reelle argumenter, men alt av fritidsbåtbruk er bare sløsing og forsøpling fullstendig uten samfunnsnytte. Man burde tilsette båtdrivstoff en egen farge. Det burde koste 30 kr literen for diesel og bensin, yrkesfiskere får fradrag i etterkant, det er to år i fengsel for å bli tatt med bildrivstoff smuglet til marinaen. Sutrer man om dette får man buksevann med brennmanet i tillegg.

Men det er jo kjempedeilig å være på sjøen da. Og i havn er det alltid god stemning, gjerne med masse pappvin og ankerdram. For en stolt sjøfartsnajson så er dette en glimrende fritidssyssel.

Lenke til kommentar
15 hours ago, OlaML said:

Man burde tilsette båtdrivstoff en egen farge. Det burde koste 30 kr literen for diesel og bensin, yrkesfiskere får fradrag i etterkant, det er to år i fengsel for å bli tatt med bildrivstoff smuglet til marinaen. Sutrer man om dette får man buksevann med brennmanet i tillegg.

Båtdiesel er allerede tilsatt en farge. For at den ikke skal brukes på biler. Og biler kontrolleres jo av og til teknisk, men aldri båter. Så det må eventuelt etableres en helt ny kontrollinstans for å få til noe slikt. Dessuten vil vi antagelig få illegal omsetning av fargestoff. 

Jeg har ikke noen enkel løsning, men siden de fleste større båter nå har AIS, så kunne man kanskje gjøre det obligatorisk, og innføre en avgift basert på båtstørrelse,  hastighet og utseilt distanse. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
OlaML skrev (21 timer siden):

Båtskam burde svi mye mer. Det er et helt elendig forbruk, på alle måter. De brenner avsindige mengder bensin eller diesel helt uten mål og mening, bare for å drikke pappvin og ankerdram en arbitrær distanse unna marinaen. Når folk sier de "må" kjøre åtte mil om dagen for å komme til jobb har de visse reelle argumenter, men alt av fritidsbåtbruk er bare sløsing og forsøpling fullstendig uten samfunnsnytte. Man burde tilsette båtdrivstoff en egen farge. Det burde koste 30 kr literen for diesel og bensin, yrkesfiskere får fradrag i etterkant, det er to år i fengsel for å bli tatt med bildrivstoff smuglet til marinaen. Sutrer man om dette får man buksevann med brennmanet i tillegg.

Med denne argumentasjonen burde også drivstoff til biler ha dobbel pris på kveldstid og helg, da har jo de fleste fri, og det meste av kjøring er bare "på gøy" . Kjøring med tilhenger for alle som ikke driver firma er jo også bare på gøy, for ikke å snakke om å dra campingvogn.

Hvorfor ikke bare tredoble prisen fra juni til september for å gjøre det enkelt? 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...