Gå til innhold

Førsteinntrykk og test av Honda e


Gavekort

Anbefalte innlegg

samco skrev (15 minutter siden):

Er bare rekkevidden Og lade hastigheten som gjør E Honda ? (Street fighter 2) litt slapp i fisken I 2020 blir litt som Mazda sin EV som har samme rekkevidden å får masse tyn for 200km i 2020

Og at det er en liten og upraktisk bil ja.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
33 minutes ago, samco said:

Er bare rekkevidden Og lade hastigheten som gjør E Honda ? (Street fighter 2) litt slapp i fisken I 2020 blir litt som Mazda sin EV som har samme rekkevidden å får masse tyn for 200km i 2020

Mazda har absolutt ikke lyst til å selge sin elbil (MX-30)
De har bare laget den fordi de må det for å bestå miljøkrav og slikt..

De laget en passelig stor bil fin til å ta turer med - men ødela den gleden med å ta i ett bittelite batteri..

De justerte ned?!? ytelsen på den så "overgangen fra Diesel ikke skulle bli så merkbar"..?

Trykket man på bilen på nettsidene til Mazda så fikk man ett lite bilde av bilen uten noe spesielt med spesifikasjoner også en helt masse sider om plasser i norge man burde oppleve....?!? (de har nå endret det da heldigvis for det var meget forvirrende)

De har rett å slett ikke lyst å selge den bilen, og det merkes.  Fiat gjorde ett lignende stut med den første Fiat 500 Electric. De var vel ærlige om dette og frarådet folk å kjøpe bilen og fordi den var så dårlig (noe den var og).

Mange produsentene vil ikke over på elektrisk - men de tvinges. Da saboterer de sine egne produkter virker det som..

Endret av Complexity
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Complexity skrev (5 timer siden):

Prøvde å google litt og fant bare noe info om at de sammarbeider med Toyota på no greier.

Sikkert bygget på en fossilplattform.

Nye plattformen til Toyota er laget for å støtte de fleste segmenter, så det blir isåfall feil å kalle det en "fossilplatform", ettersom det er en modulær platform. 

Lenke til kommentar

Det er i og for seg ikke et problem at det er en modulær plattform. e-208 er også bygget på en modulær platform, uten særlig store kompromisser. Men i kombinasjon med lite batteri så begynner man å fundere på om de bare har fylt opp der det var akslingtunneler og drivstofftanker for å få en kvota som kan oppfylle kravene i California.

Lenke til kommentar

Jeg har sett at 100 kW har blitt kastet rundt, men jeg tror det er feil og muligens en forveksling med den lille motoren på 100 kW (134 hestekrefter), eller så har Honda endret på spesifikasjonene i senere tid. Bilen lader peak på 60 kW, men nominelt 30-45 kW pga. Honda sin konservative ladeprofil.

Når du nevner det så ser jeg faktisk at CCS-lading ikke er nevnt noen steder i brosjyren jeg har, og det tror jeg ikke er fordi de har glemt det eller prøvd å skjule det, men fordi de ikke har vært sikre på hvor mye de kan presse inn i batteriet. De har bare brukt et eksempel på at du kan lade den på 36 minutter med en 50 kW CCS lader, noe som er et merkelig eksempel når de klarer det på 28 med en 100 kW CCS lader.

Veldig, veldig mystisk...

Lenke til kommentar

Jeg kan garantere allerede nå at det ikke vil komme en superpatch i software som gjør kompromissene til Honda e ubetydelige. Men jeg ser det kan være potensiale for fintuning av ladeprofil og kjøling som kan få den nominelle ladeeffekten nærmere snittet. 220 km/t lading er jo ikke ille da, men skulle gjerne sett nærmere 260 km/t når de først hiver inn en 60 kW inverter.

Til sammenligning så lader IONIQ også på 220 km/t, og ZOE på 230 km/t.

Lenke til kommentar
2 minutes ago, Gavekort said:

Jeg kan garantere allerede nå at det ikke vil komme en superpatch i software som gjør kompromissene til Honda e ubetydelige. Men jeg ser det er potensiale for fintuning av ladeprofil og kjøling som kan få den nominelle ladeeffekten nærmere snittet. 220 km/t lading er jo ikke ille da, men skulle gjerne sett nærmere 260 km/t.

Biler lansert i 2018 klarer over 1600km/t, så 220km/t er litt slapt selv om det er lite batteri..

Det er mange kompromisser med denne bilen, men mye kult også. Virker å være en drøm å parkere med.

Hvordan er lydanlegget foresten? 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Complexity skrev (7 minutter siden):

Biler lansert i 2018 klarer over 1600km/t, så 220km/t er litt slapt selv om det er lite batteri..

1600 km/t høres ekstremt ut. Det er i hvert fall ingen andre biler i sub-300k klassen som klarer i nærheten av det en gang. e-208 klarer 420 km/t, og det er ansett som å være ledende innenfor klassen.

Sitat

Hvordan er lydanlegget foresten? 

God trøkk med 7 høyttalere + subwoofer. Kvaliteten fikk jeg ikke akkurat sette meg ned og bedømme.

Lenke til kommentar
17 minutes ago, Gavekort said:

1600 km/t høres ekstremt ut. Det er i hvert fall ingen andre biler i sub-300k klassen som klarer i nærheten av det en gang. e-208 klarer 420 km/t, og det er ansett som å være ledende innenfor klassen.

God trøkk med 7 høyttalere + subwoofer. Kvaliteten fikk jeg ikke akkurat sette meg ned og bedømme.

Nei må opp i litt mere penger da. Men får vel 1300km\t i hastighet på Model 3 SR+ som kostet 370 000 i fjor så ikke så grusomt langt unna. Den er vel dyrere nå da grunnet kronekursen.

Høres bra ut det. Å ha sub i bilen er ett must for min egen del iallefall, men så har jeg ganske brutal musikksmak da.

Er bilen tilkoblet nett hele tiden så man kan høre på spotify\Tunein osv eller går det kun i android auto\carplay?

Lenke til kommentar
Complexity skrev (10 minutter siden):

Nei må opp i litt mere penger da. Men får vel 1300km\t i hastighet på Model 3 SR+ som kostet 370 000 i fjor så ikke så grusomt langt unna. Den er vel dyrere nå da grunnet kronekursen

Sikker på at vi snakker om det samme? Supercharger v3 kan gi 620 km/t til Model 3. 220 km/t er ganske midt på treet, det samme som IONIQ og 10 km/t mindre enn ZOE.

Model 3 SR koster 463.000 for standardfargen med vinterhjul, så tror ikke vi skal begynne å dra sammenligninger med den. Model 3 har allerede blitt vurdert og skrotet fordi den var for dyr. :)

Fin bil da.

Sitat

Høres bra ut det. Å ha sub i bilen er ett must for min egen del iallefall, men så har jeg ganske brutal musikksmak da.

Gøy med skikkelig dunkesub.

Sitat

Er bilen tilkoblet nett hele tiden så man kan høre på spotify\Tunein osv eller går det kun i android auto\carplay?

Bilen skal være oppkoblet med eSim. Det skal være en "appstore" i bilens vanlige infotainment-system, men jeg tror ikke Spotify har laget noe enda. Jeg for min del kommer uansett til å bruke Android Carplay, så det har egentlig ingen betydning for meg hva de tilbyr i sin egen software så lenge alt det som er integrert til bilen funker.

Lenke til kommentar
10 minutes ago, Gavekort said:

Sikker på at vi snakker om det samme? Supercharger v3 kan gi 620 km/t til Model 3. 220 km/t er ganske midt på treet, det samme som IONIQ og 10 km/t mindre enn ZOE.

Model 3 SR koster 463.000 for standardfargen med vinterhjul, så tror ikke vi skal begynne å dra sammenligninger med den. Model 3 har allerede blitt vurdert og skrotet fordi den var for dyr. :)

Fin bil da.

Gøy med skikkelig dunkesub.

Bilen skal være oppkoblet med eSim. Det skal være en "appstore" i bilens vanlige infotainment-system, men jeg tror ikke Spotify har laget noe enda. Jeg for min del kommer uansett til å bruke Android Carplay, så det har egentlig ingen betydning for meg hva de tilbyr i sin egen software så lenge alt det som er integrert til bilen funker.

Snakker vel om samme bilen? Får oppimot 1300km\t på SR+
Ikke så veldig lenge da, mest i starten. Fortsatt ganske bra.

Ja prisene har steget voldsomt. Betalte 496 000kr for min Long Range utgave med firehjulstrekk, vinterhjul, dyrere farge og krok inkludert dokumentavgift og alt annet i fjor.
SR+ begynte da på 370 000kr. 

Må man betale noe for å være oppkoblet med esim eller forlir det gratis? Det brukes vel og i sammarbeid med app for styring av varme og slikt antar jeg?

maxresdefault.jpg

Endret av Complexity
Lenke til kommentar

Ah. Du snakker om peak. Jeg snakker om nominell ladehastighet. Sistnevnte er litt mer realistisk om du skal finne ut hvor mange kilometer du faktisk kommer på 1 time med lading.

ev-database er veldig bra verktøy.

https://ev-database.org/car/1177/Tesla-Model-3-Standard-Range-Plus

Complexity skrev (4 minutter siden):

Må man betale noe for å være oppkoblet med esim eller forlir det gratis? Det brukes vel og i sammarbeid med app for styring av varme og slikt antar jeg?

Basisoppkobling er gratis, men det er noe ekstrastæsj slik som mobilnøkkel og mobilnøkkeldeling man kunne betale noen hundrelapper i året for.

Endret av Gavekort
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...