Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Straff for en nabo som regelmessig bryter natteroen?


overandout

Anbefalte innlegg

I slutten av februar i år flyttet jeg inn i min første leilighet som jeg eier. Dette er et gammelt horisontaldelt hus med to leiligheter, der jeg bor i overeetasjen. Huset ble bygd i 1847, og det har ikke blitt gjort noe særlig arbeid for å forbedre isolasjonen siden den tid. Det betyr at når naboen (som også eier) har fest hører jeg hvert eneste dunk og det rister i golvet. Og fest har han 2-3 ganger i uken, og de siste tre månedene har han festet til langt på natt veldig mange ganger. I starten prøvde jeg å gå med på en del av festingen fordi jeg ikke orket konfrontasjonen, men jeg begynte ganske raskt å be naboen om å skru musikken helt av etter 23, siden jeg sjelden er oppe senere enn det. Han gikk med på å skru ned, men ikke av musikken, selv om han vet at jeg hører det så godt at jeg ikke får sove, og regelmessig vekkes når han kommer hjem sent og begynner musikken klokken 3-4 om natta. Når jeg begynte å ringe politiet og etter hvert måtte anmelde ham fordi han nekter å gi seg om nettene (han har også blitt anmeldt av politiet), ble han bare hissig og både krangler med politiet og lyver til dem. Etterhvert har politiet sagt at hvis han fortsetter konfiskerer de anlegget hans, men siden han skrur av musikken når han ser politibilen er det stille når de kommer, og han kommer unna med et "slap on the wrist" hver gang.

Politiet ble involvert og har gitt ham et forelegg på 10.000kr, og naboen sier at siden han har dårlig råd kommer han unna med å bare betale 1kr i måneden. Dette er da ingen særlig straff? Det er veldig tydelig at dette ikke gjør noe som helst for å få ham til å være stille om nettene. Er det egentlig slik dette fungerer? En mann som har forstyrret min nattero kanskje 20-30 ganger skal bare betale 1kr i måneden og fortsetter som om ingenting har skjedd...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

1 kr i måneden er selvsagt ein kraftig overdrivelse sjølv om han blir satt på nedbetalingsplan på grunn av dårleg økonomi. Har han så dårlig økonomi så burde beslag av anlegget være ein desto større trussel. 

Det er utfordrande å vinne fram i slike saker ettersom det er ei subjektiv vurdering av kvar grensa går mellom fitt behov for nattero og naboens behov for livsutfoldelse. 

Det beste rådet er å fortsette å ringe politiet når det er behov for det. Om politiet ikkje får gjort noe direkte, så er det i alle fall logga. På eit eller anna tidspunkt vil det bli aktuelt med rettsak om tvangssal om det ikkje løyser seg.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234

Det er bare å fortsette med anmeldelsene til musikanter blir indratt. IKKE i deg for du har retten på din side. Slike nek som dette fortjener å jaktes på til de er isolert fra samfunnet og sliter med å finne seg en plass å bo. 

Lenke til kommentar

Ta deg en fridag når han spiller høyt. Så når du hører han går inn på soverommet for å sove, etter å ha spilt i 5-7 timer, så venter du 20 minutter, og skrur på høyttalere så høyt som f. Eneste måten noen kan lære på er å vise dem på nøyaktig samme måte hva du går igjennom.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Taurean skrev (45 minutter siden):

Ta deg en fridag når han spiller høyt. Så når du hører han går inn på soverommet for å sove, etter å ha spilt i 5-7 timer, så venter du 20 minutter, og skrur på høyttalere så høyt som f. Eneste måten noen kan lære på er å vise dem på nøyaktig samme måte hva du går igjennom.

Sannsynlegheita er stor for at den som liker høg musikk om natta er den parten som blir plaga minst. Er det snakk om festing så skal du spele svært høg musikk for å hindre ein full mann frå å få sove. 

I tillegg så vil slik motstøy øydelegge for muligheitene til å vinne fram i ei rettssak. Dersom ein skal prøve å hinte ved å sette hardt mot hardt (absolutt ikkje anbefalt) så må du gjere det såpass smart at du i det minste har ein halvegs god grunn for å støye. Som til dømes plenklipping på laurdags formiddag når du veit naboen har vært på fest. Då støyer du ikkje på tidspunkt der det skal være nattero, og det er vanskeleg å hevde at støyen er unødig og dermed ulovleg. 

  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
The Avatar skrev (1 time siden):

Sannsynlegheita er stor for at den som liker høg musikk om natta er den parten som blir plaga minst. Er det snakk om festing så skal du spele svært høg musikk for å hindre ein full mann frå å få sove. 

I tillegg så vil slik motstøy øydelegge for muligheitene til å vinne fram i ei rettssak. Dersom ein skal prøve å hinte ved å sette hardt mot hardt (absolutt ikkje anbefalt) så må du gjere det såpass smart at du i det minste har ein halvegs god grunn for å støye. Som til dømes plenklipping på laurdags formiddag når du veit naboen har vært på fest. Då støyer du ikkje på tidspunkt der det skal være nattero, og det er vanskeleg å hevde at støyen er unødig og dermed ulovleg. 

Han skrur ned når polisen kommer, bare å gjøre det samme. Jeg mener også at å anmelde er det riktige, men også å prøve å bygge relasjoner, diplomati. Også selvrefleksjon: Har man gjort en feil ved å flytte til et sted hvor det bor en som ikke klarer å følge samfunnets normer til en stor grad? Men likevel; Å lære naboen en lekse kan være nøkkelen til å åpne opp til diplomati. For eksempel: Hvis trådstarter skal reise bort av og til, så kan han/hun sende en melding til nabo så fort han/hun vet om planene, så kan nabo ta seg en kveld. Integrasjon er nøkkelen. Men hvis dét ikke fører frem over tid, så må den som forårsaker støy bøye seg. Og hvis han/hun ikke gjør det, og jeg mener at hvis ikke loven klarer å fikse problemet innen rimelig tid ifølge lovens standard, så står man fritt til å ta igjen med samme mynt til den det gjelder har lært den empatiske leksa som da tydeligvis mangler. Det er rett og slett livets lov. Skal man la urettferdigheten få seire? Jeg vet at naboen tydeligvis henger igjen i lett depresjon og problemer, siden han/hun ikke vil møte på midten, da må han/hun bare finne seg et annet sted å bo hvor det A) er mer lydtett, eller B) ikke er naboer. Eller skjult eksempel C) reise til skogs eller til andre mennesker hvor det ikke bor folk, og få festa fra seg der.

Lenke til kommentar
Taurean skrev (1 time siden):

Også selvrefleksjon: Har man gjort en feil ved å flytte til et sted hvor det bor en som ikke klarer å følge samfunnets normer til en stor grad?

 

Dubious skrev (19 minutter siden):

Før man kjøper boliger som henger sammen så bør man snakke med naboene

Er det virkelig normalt å intervjue potensielle naboer før man legger inn bud? Har bodd i leilighet i en del år, har aldri opplevd at nyinnflyttede har tatt kontakt for å finne ut hvordan jeg er. Heller ikke sikker på om jeg hadde vært interessert i å la meg bli "intervjuet". Kjøpte forøvrig leilighet i nytt bygg, var ikke noen mulighet til å sjekke naboer om jeg så hadde ønsket det. Jeg har, takk Gud, vært veldig heldig med naboer jeg har hatt. Det må være utrolig slitsomt å ha en nabo som viser så lite hensyn, og at man i tillegg må ha et betent forhold kun fordi man blir nødt til å gjøre noe med problemet. Hadde ikke vært komfortabel med å ha et svært dårlig forhold til naboen som man møter ofte.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
knipsolini skrev (17 minutter siden):

 

Er det virkelig normalt å intervjue potensielle naboer før man legger inn bud? Har bodd i leilighet i en del år, har aldri opplevd at nyinnflyttede har tatt kontakt for å finne ut hvordan jeg er. Heller ikke sikker på om jeg hadde vært interessert i å la meg bli "intervjuet". Kjøpte forøvrig leilighet i nytt bygg, var ikke noen mulighet til å sjekke naboer om jeg så hadde ønsket det. Jeg har, takk Gud, vært veldig heldig med naboer jeg har hatt. Det må være utrolig slitsomt å ha en nabo som viser så lite hensyn, og at man i tillegg må ha et betent forhold kun fordi man blir nødt til å gjøre noe med problemet. Hadde ikke vært komfortabel med å ha et svært dårlig forhold til naboen som man møter ofte.

Det er ikke normalt, dessverre. Det er derfor jeg skriver som jeg gjør, at det burde være det, oppfordre folk til å gjøre det Jeg mener staten gjør svært lite for folk som lever på flyttefot. Jeg har leid omtrent 8 forskjellige boliger... alle med hver sine problemer. Jeg har oppført meg bra i omtrent de fleste av dem. I noen har jeg ikke oppført meg helt bra. Men da sendte jeg unnskyldningsbrev en tid etter jeg hadde flyttet.

Har lenge vurdért å lage en tråd på forumet her rundt dette med leietagere og utleie. Hva som er løsningen på problemer og hvordan folk bør løse problemer. Hva folk bør tenke på før kjøp//leie osv.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234
knipsolini skrev (59 minutter siden):

 

Er det virkelig normalt å intervjue potensielle naboer før man legger inn bud? Har bodd i leilighet i en del år, har aldri opplevd at nyinnflyttede har tatt kontakt for å finne ut hvordan jeg er. Heller ikke sikker på om jeg hadde vært interessert i å la meg bli "intervjuet". Kjøpte forøvrig leilighet i nytt bygg, var ikke noen mulighet til å sjekke naboer om jeg så hadde ønsket det. Jeg har, takk Gud, vært veldig heldig med naboer jeg har hatt. Det må være utrolig slitsomt å ha en nabo som viser så lite hensyn, og at man i tillegg må ha et betent forhold kun fordi man blir nødt til å gjøre noe med problemet. Hadde ikke vært komfortabel med å ha et svært dårlig forhold til naboen som man møter ofte.

Det er normalt å spørre selger om hvordan nabolaget er og hvordan relasjonen til naboene er. 

Lenke til kommentar
JØI skrev (18 minutter siden):

Det er normalt å spørre selger om hvordan nabolaget er og hvordan relasjonen til naboene er. 

Jeg gjorde ikke det, men ønsket jeg gjorde det. Er glad det er et tabu som er i ferd med å bli brutt. For det er i høyeste grad klart at det burde være det!

Lenke til kommentar
JØI skrev (7 timer siden):

Det er normalt å spørre selger om hvordan nabolaget er og hvordan relasjonen til naboene er. 

Og hva svarer de fleste selgere på et slikt spørsmål? "Joda, helt greie folk de som bor der, ingen spesielle problemer med dem..."

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234
BIGG skrev (18 minutter siden):

Og hva svarer de fleste selgere på et slikt spørsmål? "Joda, helt greie folk de som bor der, ingen spesielle problemer med dem..."

Jeg fikk tydelige svar om hvem som spilte musikk og hvem som ikke gjorde det. Hvor det var barnefamilier og hvor det var pensjonister. 

Lenke til kommentar
3 hours ago, BIGG said:

Og hva svarer de fleste selgere på et slikt spørsmål? "Joda, helt greie folk de som bor der, ingen spesielle problemer med dem..."

Var akkuratt det jeg ble fortalt. Fikk beskjed om at naboen under meg var en "chill" fyr som ikke gjør noe særlig utav seg. Nabolaget er sentrumsnært, så det er ikke akkuratt en plass der det er stille, men de andre som fester eier hele hus og lukker vinduene eller avslutter festen når det skal være nattero. Og de fester heller ikke på langt nær så mye som han under. Etter naboens mening er jeg bare sensitiv og skulle ikke flyttet til byen hvis jeg ikke tåler lyd... Kjekk kar.

Takk for diverse svar! Jeg håper naboen tar feil og ikke faktisk får delbetale 1kr måneden. Virker som en ganske absurd ting å la noen gjøre etter så mange klager og flere anmeldelser, men det var visst etter erfaring han mente dette var mulig.

Lenke til kommentar
overandout skrev (4 timer siden):

Var akkuratt det jeg ble fortalt. Fikk beskjed om at naboen under meg var en "chill" fyr som ikke gjør noe særlig utav seg. Nabolaget er sentrumsnært, så det er ikke akkuratt en plass der det er stille, men de andre som fester eier hele hus og lukker vinduene eller avslutter festen når det skal være nattero. Og de fester heller ikke på langt nær så mye som han under. Etter naboens mening er jeg bare sensitiv og skulle ikke flyttet til byen hvis jeg ikke tåler lyd... Kjekk kar.

Takk for diverse svar! Jeg håper naboen tar feil og ikke faktisk får delbetale 1kr måneden. Virker som en ganske absurd ting å la noen gjøre etter så mange klager og flere anmeldelser, men det var visst etter erfaring han mente dette var mulig.

Men siden du ble løyet til av megleren, så må det vel være noen lover som trer i kraft her?

Neste gang naboen kaller deg sensitiv, så sier du at han er hensynsløs og at det er forskjell på type støy, selv om man bor i byen.

Virker som han er av samme typen som mener man kan røyke innendørs selv om lukta går inn til naboen.

Det må være en dyp depresjon bak, som gjør at de ikke bryr seg.

Lenke til kommentar

Jeg var på en visning for noen år siden, på en slags to-mannsbolig.
Stusset litt på at de spilte Rolling Stones ganske høyt på visningen, og speidet litt etter hvor høyttalerne stod.
Megler la nok merke til dette, og kom bort og hvisket meg i øret "det er naboene som spiller, jeg har ringt på hos de, men de svarer ikke".

Kjøpte ikke den boligen for å si det sånn.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...